Miksi keltavuokko kituu ja kuolee?

Keltavuokkotaantuu

Samaan paikkaan siirretty valkovuokko menestyy kuitenkin erittäin hyvin. Onko keltavuokko kasvupaikan suhteen vaateliaampi kuin valkovuokko. Olen siirtänyt keltavuokkoja useammankin kerran ja ne kukkiikin 2-3 vuotta, mutta sen jälkeen jaksavat tehdä ainoastaan kukattomia versoja ja kuolevat parissa vuodessa. Mitä pitäisi tehdä että keltavuokon saa kasvamaan rehevästi?

5

299

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sisko_vuokkojen

Parhaat elinympäristöt näyttäisivät olevan hiukan erilaisia:

"Keltavuokko suosii reheviä, savipohjaisia rantalehtoja, lehtoniittyjä ja puistoja.[1] Se kasvaa usein laikkukasvustona muiden lehtokasvien, kuten valkovuokon, seassa"
      https://fi.wikipedia.org/wiki/Keltavuokko

"Valkovuokko viihtyy ravinteikkaalla maalla valoisissa tuoreissa metsissä, lehtoniityillä, hakamailla ja myös ihmisten muokkaamassa ympäristössä, kuten puutarhoissa, puistoissa ja ojanvarsilla.[3] Suomessa laji on runsaimmillaan harmaalepän (Alnus incana) vallitsemissa lehdoissa, joissa se muodostaa laajoja yhtenäisä kasvustoja"
      https://fi.wikipedia.org/wiki/Valkovuokko

• Keltavuokkotaantuu

Luonnossa kasvavat usein samalla alueella. Kukkapenkissä turvepohjaisessa mullassa valkovuokko menestyy mutta keltavuokko taantuu. Täytyy hankkia jostain savensekaista multaa keltavuokkoja varten.

Valkovuokolle näyttää kelpaavan kaikenlainen kasvualusta. Se viihtyy jopa turpeessa.

• hullunaperennoihin

N. 10 neliön hämykuunliljapenkissä puutarhaystävältä saatu pikku mytty keltavalkovuokkoa on menestynyt ja levinnyt niin, että koko penkki on iloisen keltainen kukkiessaan. Samassa penkissä on scillaa, helmililjaa ja ajoittain parissa vuodessa aina taantuvaa tulppaania.Se kuten muutkin vuokot on siitä ihana, että se "häviää" kesäksi vaivatta. Paikka on kesällä viileähkö ja varjoinen ja varmasti hiukan kostea, keväällä ennen puiden lehtien puhkeamista melko valoisa.

• MikäKeltavalkovuokko

Mikä on keltavalkovuokko?

• hullunaperennoihin

Ihan oikein, ei mikään.. kukat saavat minut niin innostumaan, että tulee suollettua hassuakin tulosta. Ne valkovuokotkin on kivoja, niistä onkin sitten muitakin värejä kuin valkoista,tietääkseni ei kuitenkaan keltaista-- ihan totta

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      100
      3437
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      62
      3117
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      434
      2614
    4. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      80
      2413
    5. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      84
      2366
    6. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      96
      2076
    7. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      40
      2066
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      22
      1690
    9. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1676
    10. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      41
      1637
    Aihe