Kyselenpä teiltä ihmiset, oletteko koskaan nähneet tapausta, jossa mielestänne olisi huostaanotonpaikka?
Minä seuraan aika läheltä yhtä perhettä ja en voi kuin sääliä lapsia. Ovat AINA likaisissa vaatteissa (ei ole pesukonetta) Ei ole lakanoita sängyissä, pelkkä likainen patja. Ruokaa saavat aika harvoin, tupakka ja bensa ovat tärkeimpiä ostoslistalla.
Äiti ei ole käyttänyt neuvolassa lapsia ollenkaan, kai sen takia ettei tule sanomista.
Pienempi on vaippaikäinen, mutta äiti säästää ja esim. kun on kakat vaipassa, heittää kakat pois ja laittaa saman vaipan uudelleen. Lapset oikeasti haisevat ja päällepäin näyttävät hyvin aneemisilta.
Äidiltä huostaanotettu jo 2 aikaisempaa lasta.
Tuntuu että tässä kaupungissa missä asutaan, niin sos.viranomaiset eivät välitä, antavat heille lisää rahaa että pääsevät jaloilleen. Mutta rahat käytetään ihan muuhun kuin esim.ruokaan. Jos sossun eukot kävisivät heillä niin pyörtyisivät! Seinät ja ovet on hajotettu jne. Lasten äiti odottaa viimeisillään uutta vauvaa, ei ole käynyt ollenkaan neuvolassa eikä ole mitään laitettu uutta vauvaa varten. Vanhemmat saattavat nukkua koko päivän ja lapset huutavat yksin koko päivän toisessa huoneessa nälkäänsä ja ties mitä muuta. Ehkä he ovat vähä-älyisiä, jotka eivät vaan ymmärrä miten tätä elämää pitäisi elää, alkoholisteja eivät ole. Nämä ihmiset eivät ole tuttaviani, mutta tutun ystäviä ovat,mitä tälläisille täytyisi tehdä? Soskun eukot ei ainakaan välitä. (Taitaa olla kaupungilla säästökuuri.)
Huostaanotonpaikka...
13
1568
Vastaukset
- Marjaana
Neuvolan väliin jättäminen ei sinänsä ole mikään ongelma, mutta jo olemassa olevien lasten asiat eivät ehkä ole oikealla tolallaan.
Ota yhteys lastensuojeluviranomaisiin.- ilmoitus
Tee ilmoitus Lastensuojeluviranomaiselle. eli sossulle. Jos sossu ei puutu tai tee mitään ks. tilanteessa, niin tee nimetön valitus kyseisestä sossusta sen pomolle !! Joko laiminlyöntiä tai kiireisyyttä. Tarvitsisivat varmaan lisää työntekijöitä.
Muista että molemmat voit tehdä nimettömänä ! - Alk.per.
ilmoitus kirjoitti:
Tee ilmoitus Lastensuojeluviranomaiselle. eli sossulle. Jos sossu ei puutu tai tee mitään ks. tilanteessa, niin tee nimetön valitus kyseisestä sossusta sen pomolle !! Joko laiminlyöntiä tai kiireisyyttä. Tarvitsisivat varmaan lisää työntekijöitä.
Muista että molemmat voit tehdä nimettömänä !...sitä että ystävänikin on sitä mieltä että lastensuojelun paikka, mutta ei anna minunkaan ilmoittaa, kun kyseinen perhe arvaa että hän on kertonut heistä jollekin. Ja jos minä kerron, ystäväni arvaa että minä olen ilmoittanut. Heillä ei ole siis muita tuttavia koko kaupungissa eikä siis ketään muuta, joka ilmoittaisi. Asuvat huonomaineisessa kaupunginosassa, missä naapurit eivät ainakaan välitä.Onneksi
lapset ovat tarhassa silloin, kun jaksavat viedä sinne, saavat edes joskus lämpimän ruoan. Syvästi ihmettelen vain, että eikö tarhantädit huomaa mitään, vaippaikäisellä on pyllykin ihan karstoittunut p:aan, kun sitä ei pestä, pyyhkäistään vain vaipalla entiset pois.Ja isompi lapsi on selvästi häiriintynyt. - tilanteesta huolestunut
Alk.per. kirjoitti:
...sitä että ystävänikin on sitä mieltä että lastensuojelun paikka, mutta ei anna minunkaan ilmoittaa, kun kyseinen perhe arvaa että hän on kertonut heistä jollekin. Ja jos minä kerron, ystäväni arvaa että minä olen ilmoittanut. Heillä ei ole siis muita tuttavia koko kaupungissa eikä siis ketään muuta, joka ilmoittaisi. Asuvat huonomaineisessa kaupunginosassa, missä naapurit eivät ainakaan välitä.Onneksi
lapset ovat tarhassa silloin, kun jaksavat viedä sinne, saavat edes joskus lämpimän ruoan. Syvästi ihmettelen vain, että eikö tarhantädit huomaa mitään, vaippaikäisellä on pyllykin ihan karstoittunut p:aan, kun sitä ei pestä, pyyhkäistään vain vaipalla entiset pois.Ja isompi lapsi on selvästi häiriintynyt.Voihan olla että tarhasta ovat jo huomanneet, mutta jos itsekin ilmoitat huolestuneisuudestasi, tulee tarhalaisten huolelle enemmän painoarvoa. Ota heti sossuun yhteyttä, kyse on lasten ainoasta elämästä!
- lastensuojeluun
Alk.per. kirjoitti:
...sitä että ystävänikin on sitä mieltä että lastensuojelun paikka, mutta ei anna minunkaan ilmoittaa, kun kyseinen perhe arvaa että hän on kertonut heistä jollekin. Ja jos minä kerron, ystäväni arvaa että minä olen ilmoittanut. Heillä ei ole siis muita tuttavia koko kaupungissa eikä siis ketään muuta, joka ilmoittaisi. Asuvat huonomaineisessa kaupunginosassa, missä naapurit eivät ainakaan välitä.Onneksi
lapset ovat tarhassa silloin, kun jaksavat viedä sinne, saavat edes joskus lämpimän ruoan. Syvästi ihmettelen vain, että eikö tarhantädit huomaa mitään, vaippaikäisellä on pyllykin ihan karstoittunut p:aan, kun sitä ei pestä, pyyhkäistään vain vaipalla entiset pois.Ja isompi lapsi on selvästi häiriintynyt.Päiväkodeilla on ilmoitusvelvollisuus ja jos he huomaavat selkeitä laiminlyöntejä heidän kuuluu ilmoittaa lastensuojeluun.Aina ei kuitenkaan käy niin joten ilmoita heti tilanteesta.He saavat ainakin kodinhoitoapua,perhetyöntekijän ym. apuja
- Taavi
Alk.per. kirjoitti:
lapset ovat tarhassa silloin, kun jaksavat viedä sinne, saavat edes joskus lämpimän ruoan. Syvästi ihmettelen vain, että eikö tarhantädit huomaa mitään, vaippaikäisellä on pyllykin ihan karstoittunut p:aan, kun sitä ei pestä, pyyhkäistään vain vaipalla entiset pois.Ja isompi lapsi on selvästi häiriintynyt.Luin kirjoituksesi ja tuli mieleeni etteikö voisi ottaa yhteyttä lasten tarhaan?
Ehdottomasti tulee tehdä lastensuojeluun ilmoitus.
Esimerkiksi näin;
Soitat tarhaan ja kerrot kaiken minkä tiedät, myös sen etteivä vanhemmat haluaisi, että heidän asioista puhutaan eikä edes heidän ystäväperheensä.
Sinulle tieto on kuitenkin tullut lasten huonosta hoidosta ja että asia sinua niin paljon häiritsee jotta haluat selvittää pitääkö kertoma paikkaansa.
Kerrot kaiken tämän tarhan henkilökunnalle.
Tarhan henkilökuntaa koskee vaiti olovelvollisuus eli voit pyytää, että tämä epäilykesesi ja sen kertominen jäisi sinun ja heidän väliseksi. Toisaalta jos he ovat epäilleet samaa kuin sinä, saisivat vahvistusta epäilyilleen ja (voit pyytää)voisivat sitä kautta myös tehdä lastensuojelu ilmoituksen.
Mikäli epäilys tuntuu heidän mielestä aiheettomalta tms. niin sitten onkin kinkkisempi juttu?
- lapsuudenystävä
Minulla samanlainen tuttava, ollaan lapsuudenystäviä, nyt jo etäännytty, osittain elämäntapansa takia. Koti on likainen, enkä tarkoita mitään pölypalleroita, vaan lattian kattaa hiekka, kura, neulaset, lika, koirankarvat. Nurkat on täynnä pahvilaatikoita ja vaatekasoja, likaisi ryysyjä, haisevat. Keittiön tasoja ei näy, ne on täynnä likaisia astiapinoja ja hella on kuorrutettu lialla ja töhnällä, väriä ei näy, ruoka kuivunut reunoille haiseviksi kököiksi. lapset ovat yleensä alasti kotona, korkeintaan pikkuhousut tai paita päällä, en tiedä miksi.
Ja tässä teille yllätys; perheen äiti on opettaja ja isä valtion virkamies- samanlaisen
perheen..ja ovat vielä kansanedustajia..
- Sijaisäiti(alkuperäinen)
samanlaisen kirjoitti:
perheen..ja ovat vielä kansanedustajia..
Minä tein kerran valituksen, kun meillä oli "kesälapsi" monena kesänä, melkein koko kesän ja hän rupesi puhumaan niin outoja.
Toki tiesin taustan, koska hän on meen sijoitetun lähi sukulainen, siksi hän aina meille tuli, ilman minkään sosiaalipuolen siunausta, mutta otimme hänet pienestä pitäen.
Kerran sitten ilmoitin, kun mitta tuli täyteen, että olen pitänyt lasta ja kerroin kaikki kotiolot ym..mutta koska hän asui meistä satojen kilometrien päässä, sossut eivät reakoineet asiaan mitenkään minulle.
Nyt olen kuullut, että lapsi on huostaanotettu laitokseen, eikö olisi ollut tuttu paikka ja lähisukulainen samassa parempi vaihtoehto laitokselle, suku olisi ilomielin antanut lapsen meille silloin! - Sijaisäiti(alkuperäinen)
Sijaisäiti(alkuperäinen) kirjoitti:
Minä tein kerran valituksen, kun meillä oli "kesälapsi" monena kesänä, melkein koko kesän ja hän rupesi puhumaan niin outoja.
Toki tiesin taustan, koska hän on meen sijoitetun lähi sukulainen, siksi hän aina meille tuli, ilman minkään sosiaalipuolen siunausta, mutta otimme hänet pienestä pitäen.
Kerran sitten ilmoitin, kun mitta tuli täyteen, että olen pitänyt lasta ja kerroin kaikki kotiolot ym..mutta koska hän asui meistä satojen kilometrien päässä, sossut eivät reakoineet asiaan mitenkään minulle.
Nyt olen kuullut, että lapsi on huostaanotettu laitokseen, eikö olisi ollut tuttu paikka ja lähisukulainen samassa parempi vaihtoehto laitokselle, suku olisi ilomielin antanut lapsen meille silloin!....mutta koin tuon tilanteen niin, että tein siinä sossujen mukaan "mokan" kun he eivät välittäneet, että lapsi oli aina meillä ilman mitään kustannuksia ja sitten (jossain mielessä) näpäytin myös heitä, kun eivät pitäneet perhettä "silmällä", näin sen itse ajattelin.
Elikkä olivat tyytyväisiä, kun lapsen kerrottiin olevan kesän turvassa.
Mutta ei pidäkkään yleistää, tää oli vaan mun kokema.
- ja tee
ilmoitus.edes johonkin.
mielestäni osoitat jo lähimmäisen rakkautta pohtimalla asiaa.sulla on pallo hallussa nyt,lapsilla olisi vielä mahdollisuus onnelliseen lapsuuteen ja hyvään kotiin.
se ehdotus ilmoittamisesta tarhan kautta on varmasti hyvä.kokeile edes. - Tazy
Kun luin tuota tekstiäsi alkoi oikein puistattamaan. En oikein tiedä mitä sanoisin,kamalaa ajatella. Heti ilmoitus viranomaisille ja jos sossu ei tee mitään, niin sitten poliisille. Mielestäni tuollaisessa tilanteessa ei kannata enää miettiä mitä vanhemmat sanoisivat/tekisivät. Lapsilla on asiat todella huonosti. Ei tuollainen ole lapsen elämää!!
Tottakai teet ilmoituksen,jollet sitä vielä ole tehnyt.Ilmoituksen voit tehdä nimettömänä ja jos sosiaalitoimi ei puutu siihen,voit ottaa yhteyttä myös muihin viranomaisiin esim.turvakodit,terveydenhoitajat yms.Mutta tartu pian toimeen,jos et vielä ole tehnyt asian hyväksi mitään,Ne lapset tarvitsee APUA ja pian.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alahan tulla paikkaamaan tekojas
Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.314767- 343376
Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk1833164- 112247
- 271810
- 121778
- 1611773
- 1011267
- 1371107
- 141059