Akku oikosulussa

PoliisiKysyy

Kuinka kauan kestää kun lyijyakku tyhjenee oikosulussa?

22

12842

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aika_kyytlä

      Kyllä ne sisuskalut aika livakkaan lähtee eri suuntiin, eikä jää muuta kuin tyhjät kuoren riekaleet ympäristöön. Ihan vaan muutaman millisekunnin kestää...

      • aamubo

        höpönlöpön. Youtubessa on videoita, joissa käryävät 15-20 minuuttia. Ehken pidempäänkin. Katseleppa ap sieltä.


      • täyttä_tuubia
        aamubo kirjoitti:

        höpönlöpön. Youtubessa on videoita, joissa käryävät 15-20 minuuttia. Ehken pidempäänkin. Katseleppa ap sieltä.

        Ei se vanha tyhjä akku paljoa pihise, ja kukapa sitä uutta akkua huvikseen tuhoaisi :D


    • Oikosulku_

      Riippuu täysin oikosulkuvirrasta.Jos oikosulku tulee kennon sisällä niin liitoskohta palaa tai sulaa.Kun oikosulussa on mukana akkukaapelit ja auton teräsrunkoa niin virta pienenee eikä räjähdyksiä yleensä satu.
      Myös kennojen sisäiset yhdysjohdot toimivat sulakkeina todella suurilla virroilla.
      Autoissa normaalisti starttia lukuunottamatta johdot suojataan sulakkeilla.
      Kolaritilanteissa joskus akun kuori ja levyt voivat viottua mutta virrat pienenevät kun hapot purkautuvat levyjen väleistä.
      Energiaa akussa on suhteellisen vähän 60Ah x 12V =720Wh eli 100W autonvalot palavat noin 7h ja akku on tyhjä.
      Polttoainetankissa on paljon enemmän energiaa kun vahinko tapahtuu.

    • niinkaisittenkin

      M,ulla nappasi konepelti kerran kiinni akun napoihin töyssyssä. Akusta vaan suli miinusnapa huut helkkariin eikä juuri muuta tapahtunut. Se on nääs lyijyä, jolla on alhainen sulamislämpötila. Sen huomasi sitten, kun seuraavaksi joutui starttaamaan eikä mitään tapahtunut. Miinusnapa tehdään tarkoituksella ohuemmaksi ja se kestää korkeintaan starttivirtoja.

      • virta.piiri

        Oliko sulla plusmaadoitettu auto :)


      • Väärin.Ymmärretty
        virta.piiri kirjoitti:

        Oliko sulla plusmaadoitettu auto :)

        ".. konepelti kerran kiinni akun napoihin .."

        Tuollaista minä luin - eli konepelti oikosulki akun navoistaan?


      • piirerissä
        Väärin.Ymmärretty kirjoitti:

        ".. konepelti kerran kiinni akun napoihin .."

        Tuollaista minä luin - eli konepelti oikosulki akun navoistaan?

        Ajattelepa kumpi napa kuuluu sulaa :)


      • HeikoinLenkkiSulaa
        piirerissä kirjoitti:

        Ajattelepa kumpi napa kuuluu sulaa :)

        Virtapiirissä se ohuempi sulaa?


      • virta.piiri
        HeikoinLenkkiSulaa kirjoitti:

        Virtapiirissä se ohuempi sulaa?

        Kumpi napa mahtaa olla virtapiirin osana :)


      • lujynhtgr
        virta.piiri kirjoitti:

        Kumpi napa mahtaa olla virtapiirin osana :)

        Herra "virtapiiri" ei nyt itse kuitenkaan aivan täysin taida ymmärtää miten kaimansa tässä tapauksessa muodostuu.


      • virta.piiri
        lujynhtgr kirjoitti:

        Herra "virtapiiri" ei nyt itse kuitenkaan aivan täysin taida ymmärtää miten kaimansa tässä tapauksessa muodostuu.

        Koeta miettiä kumpi napa on luonnostaan samassa potentiaalissa konepellin kanssa :)


      • lujynhtgr
        virta.piiri kirjoitti:

        Koeta miettiä kumpi napa on luonnostaan samassa potentiaalissa konepellin kanssa :)

        Niin tästähän juuri kyse, kun - navastakin on hieman resistanssia konepeltiin ja suurilla virroilla pienetkin resistanssit vaikuttaa...


      • niintaisiolla

        Kyseinen autotyyppii oli vanha Carina 2, taisi olla -90-mallia. Siihen oli väkisin ympätty Fordin akku, jossa oli litteät navat, mutta miinus on aina hennompi. Suljketussa virtaåiirissä siis vallitsee koko matkalla sama virta eli molemmissa navoissa kulkee yhtä paljon amppeereita eli maadoituksellakaan ei ole näinollen merkitystä.


      • virta.piiri
        lujynhtgr kirjoitti:

        Niin tästähän juuri kyse, kun - navastakin on hieman resistanssia konepeltiin ja suurilla virroilla pienetkin resistanssit vaikuttaa...

        Vai on "hieman resistanssia", hyppysellinen sitä ja hiukan tätä.
        Kivireen vetäminen kesäkelissäkin on helpompaa kuin opettaa maallikoille sähköoppia ;)


      • lujynhtgr
        virta.piiri kirjoitti:

        Vai on "hieman resistanssia", hyppysellinen sitä ja hiukan tätä.
        Kivireen vetäminen kesäkelissäkin on helpompaa kuin opettaa maallikoille sähköoppia ;)

        Et siis edelleenkään ymmärrä mistä kyse, mutta kuten juuri sanoit kaltaistesi maallikoiden kanssa turha enää tätä jatkaa.


      • virta.piiri
        lujynhtgr kirjoitti:

        Et siis edelleenkään ymmärrä mistä kyse, mutta kuten juuri sanoit kaltaistesi maallikoiden kanssa turha enää tätä jatkaa.

        Se on myönnettävä että aina ei pysy S24-ajatusvirrassa mukana...


      • tunnentyypin
        virta.piiri kirjoitti:

        Vai on "hieman resistanssia", hyppysellinen sitä ja hiukan tätä.
        Kivireen vetäminen kesäkelissäkin on helpompaa kuin opettaa maallikoille sähköoppia ;)

        Varsinkin jos opettaja on uuno joka ei tajua itse mitään muuta kuin jotain ulkoa opittua sääntöä ja kaavaa.


    • autoastinlautapuuhun

      Kuinka korkeelta putosit sen konepellin päälle?

    • Meikä-

      Noniin en jaksanut kunnolla lukea mikä tietysti olisi lähtökohta että voi jotain rakentavaa kommentoida mutta en kyllä usko että lyijyakun virroilla saa napaa sulamaan poikkipinta-alansa puolesta.

      Akun virroilla pystynee sulattamaan paksumpaakin tavaraa kun plus-navan, jos kontakti on huono. Olen paljonkin nähnyt tilanteita jossa akusta on jompikumpi napa sulanut osittain tai kokonaan.

      Sulatus tehdään huonolla kontaktilla josta syntyy ylimenovastusta ja sitä kautta piste johon lämpö kertyy. Hyviä esimerkkejä lienee 230V sukorasiat jossa hapettuneet, löystyneet tai kireälle vedolle altistuneet kontaktipinnat alkavat kuumenemaan ja sulaa koko pistotulppa sekä rasia yhdeksi möykyksi.

      Maastoautohommissa kun autosta repeää akselin korvakkeet irti ja matkaa lähimmälle tielle on kymmen kilometriä, kytketään pari akkua kunnon liitoksilla sarjaan ja kaapeleiden päähän ohut hitsauspuikko niin saadaan lämpö puikkoon ja auton runkoon.

      Carina-miehen akun oikosulku on voinut tulla akkukengän kautta konepeltiin, navan ja kengän välisen liitoksen ollessa huonoin kohta. Lämmöt lähtee siellä missä kontakti on huonoin, tai enemminkin vastus suurin, ja napakin varmaan sulaa alemmalla lämpötilalla

    • Meikä-

      Niin ja off topicia, eikai minusnapa todellakaan mikään sulake ole vaan kokoerojen tarkoituksena lienee estää räpeltäjiä kytkemästä akkua vääriin napoihin.

      Muutaman akun räjähdyksen tiedän jossa täysi avoakku on porissut kun papupata reguloimattoman muuntajalatrurin perässä reilulla 15V jännitteellä. Yksi ampui rälläkän kipinän, toinen meni savukkeen kanssa yläpuolelle ja kolmas repäisi virrallisen laturin kipinöivät johdot irti. Neljäs sankari yritti apukäynnistää autoa kaapeleilla ja kun se ei onnistunut niin käänsi kaapelit ristiin jolloin auttavasta autosta lähti akku.

      90 luvulla yhdestä ax-sitikasta lähti startatessa akku enempää varoittelematta niin että nokkapeltiin tuli muodonmuutosta ja akku haitarina pitkin konehuonetta edelleen kiinni navoistaan.

      Olen kertonut ennenkin täällä kun muutoskatsastuksen ajaksi kevensin auton akselimassaa ja laitoin konehuoneeseen micran akun. Pari kertaa lähti vaivoin käyntiin ja sitten kanamunan hajut pihalle. Yleismittarin impedanssilla 12.8V mutta yhtään pienemmällä vastuksella 0V eli varmaan yhdyskisko suli poikki.

      Niin ja mitä aloittajan aiheeseen tulee, niin eikai siihen voi vastata, riippuu akun koosta, sisäisestä vastuksesta ja kuinka tyhjäksi pitää saada. Varmaan alle 5min on akku riittävän tyhjä että on pilalla, joku akku voi räjähtääkin jos sisältä sulaa yhdyskisko sopivasti kipinöiden poikki, silloin on energiat pitkin maaperää.

    • Akkumies3456

      Riippuu akun kapasiteetista, lämpötilasta,latausasteesta ja kunnosta. Pilalle se menee aina oikosulussa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ikävä sinua

      Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3613
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

      Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2459
    3. Otavassa tapahtuu!

      Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      36
      2284
    4. Tulemmeko hyvin

      Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      2057
    5. Tiedän kuka sinä noista olet

      Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1562
    6. Rakas, kerro mulle

      Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1499
    7. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

      johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      127
      1292
    8. Horoskooppikysely

      Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      13
      1289
    9. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

      Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      265
      1265
    10. Kesäseuraa

      Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1255
    Aihe