Akku oikosulussa

PoliisiKysyy

Kuinka kauan kestää kun lyijyakku tyhjenee oikosulussa?

22

13157

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aika_kyytlä

      Kyllä ne sisuskalut aika livakkaan lähtee eri suuntiin, eikä jää muuta kuin tyhjät kuoren riekaleet ympäristöön. Ihan vaan muutaman millisekunnin kestää...

      • aamubo

        höpönlöpön. Youtubessa on videoita, joissa käryävät 15-20 minuuttia. Ehken pidempäänkin. Katseleppa ap sieltä.


      • täyttä_tuubia
        aamubo kirjoitti:

        höpönlöpön. Youtubessa on videoita, joissa käryävät 15-20 minuuttia. Ehken pidempäänkin. Katseleppa ap sieltä.

        Ei se vanha tyhjä akku paljoa pihise, ja kukapa sitä uutta akkua huvikseen tuhoaisi :D


    • Oikosulku_

      Riippuu täysin oikosulkuvirrasta.Jos oikosulku tulee kennon sisällä niin liitoskohta palaa tai sulaa.Kun oikosulussa on mukana akkukaapelit ja auton teräsrunkoa niin virta pienenee eikä räjähdyksiä yleensä satu.
      Myös kennojen sisäiset yhdysjohdot toimivat sulakkeina todella suurilla virroilla.
      Autoissa normaalisti starttia lukuunottamatta johdot suojataan sulakkeilla.
      Kolaritilanteissa joskus akun kuori ja levyt voivat viottua mutta virrat pienenevät kun hapot purkautuvat levyjen väleistä.
      Energiaa akussa on suhteellisen vähän 60Ah x 12V =720Wh eli 100W autonvalot palavat noin 7h ja akku on tyhjä.
      Polttoainetankissa on paljon enemmän energiaa kun vahinko tapahtuu.

    • niinkaisittenkin

      M,ulla nappasi konepelti kerran kiinni akun napoihin töyssyssä. Akusta vaan suli miinusnapa huut helkkariin eikä juuri muuta tapahtunut. Se on nääs lyijyä, jolla on alhainen sulamislämpötila. Sen huomasi sitten, kun seuraavaksi joutui starttaamaan eikä mitään tapahtunut. Miinusnapa tehdään tarkoituksella ohuemmaksi ja se kestää korkeintaan starttivirtoja.

      • virta.piiri

        Oliko sulla plusmaadoitettu auto :)


      • Väärin.Ymmärretty
        virta.piiri kirjoitti:

        Oliko sulla plusmaadoitettu auto :)

        ".. konepelti kerran kiinni akun napoihin .."

        Tuollaista minä luin - eli konepelti oikosulki akun navoistaan?


      • piirerissä
        Väärin.Ymmärretty kirjoitti:

        ".. konepelti kerran kiinni akun napoihin .."

        Tuollaista minä luin - eli konepelti oikosulki akun navoistaan?

        Ajattelepa kumpi napa kuuluu sulaa :)


      • HeikoinLenkkiSulaa
        piirerissä kirjoitti:

        Ajattelepa kumpi napa kuuluu sulaa :)

        Virtapiirissä se ohuempi sulaa?


      • virta.piiri
        HeikoinLenkkiSulaa kirjoitti:

        Virtapiirissä se ohuempi sulaa?

        Kumpi napa mahtaa olla virtapiirin osana :)


      • lujynhtgr
        virta.piiri kirjoitti:

        Kumpi napa mahtaa olla virtapiirin osana :)

        Herra "virtapiiri" ei nyt itse kuitenkaan aivan täysin taida ymmärtää miten kaimansa tässä tapauksessa muodostuu.


      • virta.piiri
        lujynhtgr kirjoitti:

        Herra "virtapiiri" ei nyt itse kuitenkaan aivan täysin taida ymmärtää miten kaimansa tässä tapauksessa muodostuu.

        Koeta miettiä kumpi napa on luonnostaan samassa potentiaalissa konepellin kanssa :)


      • lujynhtgr
        virta.piiri kirjoitti:

        Koeta miettiä kumpi napa on luonnostaan samassa potentiaalissa konepellin kanssa :)

        Niin tästähän juuri kyse, kun - navastakin on hieman resistanssia konepeltiin ja suurilla virroilla pienetkin resistanssit vaikuttaa...


      • niintaisiolla

        Kyseinen autotyyppii oli vanha Carina 2, taisi olla -90-mallia. Siihen oli väkisin ympätty Fordin akku, jossa oli litteät navat, mutta miinus on aina hennompi. Suljketussa virtaåiirissä siis vallitsee koko matkalla sama virta eli molemmissa navoissa kulkee yhtä paljon amppeereita eli maadoituksellakaan ei ole näinollen merkitystä.


      • virta.piiri
        lujynhtgr kirjoitti:

        Niin tästähän juuri kyse, kun - navastakin on hieman resistanssia konepeltiin ja suurilla virroilla pienetkin resistanssit vaikuttaa...

        Vai on "hieman resistanssia", hyppysellinen sitä ja hiukan tätä.
        Kivireen vetäminen kesäkelissäkin on helpompaa kuin opettaa maallikoille sähköoppia ;)


      • lujynhtgr
        virta.piiri kirjoitti:

        Vai on "hieman resistanssia", hyppysellinen sitä ja hiukan tätä.
        Kivireen vetäminen kesäkelissäkin on helpompaa kuin opettaa maallikoille sähköoppia ;)

        Et siis edelleenkään ymmärrä mistä kyse, mutta kuten juuri sanoit kaltaistesi maallikoiden kanssa turha enää tätä jatkaa.


      • virta.piiri
        lujynhtgr kirjoitti:

        Et siis edelleenkään ymmärrä mistä kyse, mutta kuten juuri sanoit kaltaistesi maallikoiden kanssa turha enää tätä jatkaa.

        Se on myönnettävä että aina ei pysy S24-ajatusvirrassa mukana...


      • tunnentyypin
        virta.piiri kirjoitti:

        Vai on "hieman resistanssia", hyppysellinen sitä ja hiukan tätä.
        Kivireen vetäminen kesäkelissäkin on helpompaa kuin opettaa maallikoille sähköoppia ;)

        Varsinkin jos opettaja on uuno joka ei tajua itse mitään muuta kuin jotain ulkoa opittua sääntöä ja kaavaa.


    • autoastinlautapuuhun

      Kuinka korkeelta putosit sen konepellin päälle?

    • Meikä-

      Noniin en jaksanut kunnolla lukea mikä tietysti olisi lähtökohta että voi jotain rakentavaa kommentoida mutta en kyllä usko että lyijyakun virroilla saa napaa sulamaan poikkipinta-alansa puolesta.

      Akun virroilla pystynee sulattamaan paksumpaakin tavaraa kun plus-navan, jos kontakti on huono. Olen paljonkin nähnyt tilanteita jossa akusta on jompikumpi napa sulanut osittain tai kokonaan.

      Sulatus tehdään huonolla kontaktilla josta syntyy ylimenovastusta ja sitä kautta piste johon lämpö kertyy. Hyviä esimerkkejä lienee 230V sukorasiat jossa hapettuneet, löystyneet tai kireälle vedolle altistuneet kontaktipinnat alkavat kuumenemaan ja sulaa koko pistotulppa sekä rasia yhdeksi möykyksi.

      Maastoautohommissa kun autosta repeää akselin korvakkeet irti ja matkaa lähimmälle tielle on kymmen kilometriä, kytketään pari akkua kunnon liitoksilla sarjaan ja kaapeleiden päähän ohut hitsauspuikko niin saadaan lämpö puikkoon ja auton runkoon.

      Carina-miehen akun oikosulku on voinut tulla akkukengän kautta konepeltiin, navan ja kengän välisen liitoksen ollessa huonoin kohta. Lämmöt lähtee siellä missä kontakti on huonoin, tai enemminkin vastus suurin, ja napakin varmaan sulaa alemmalla lämpötilalla

    • Meikä-

      Niin ja off topicia, eikai minusnapa todellakaan mikään sulake ole vaan kokoerojen tarkoituksena lienee estää räpeltäjiä kytkemästä akkua vääriin napoihin.

      Muutaman akun räjähdyksen tiedän jossa täysi avoakku on porissut kun papupata reguloimattoman muuntajalatrurin perässä reilulla 15V jännitteellä. Yksi ampui rälläkän kipinän, toinen meni savukkeen kanssa yläpuolelle ja kolmas repäisi virrallisen laturin kipinöivät johdot irti. Neljäs sankari yritti apukäynnistää autoa kaapeleilla ja kun se ei onnistunut niin käänsi kaapelit ristiin jolloin auttavasta autosta lähti akku.

      90 luvulla yhdestä ax-sitikasta lähti startatessa akku enempää varoittelematta niin että nokkapeltiin tuli muodonmuutosta ja akku haitarina pitkin konehuonetta edelleen kiinni navoistaan.

      Olen kertonut ennenkin täällä kun muutoskatsastuksen ajaksi kevensin auton akselimassaa ja laitoin konehuoneeseen micran akun. Pari kertaa lähti vaivoin käyntiin ja sitten kanamunan hajut pihalle. Yleismittarin impedanssilla 12.8V mutta yhtään pienemmällä vastuksella 0V eli varmaan yhdyskisko suli poikki.

      Niin ja mitä aloittajan aiheeseen tulee, niin eikai siihen voi vastata, riippuu akun koosta, sisäisestä vastuksesta ja kuinka tyhjäksi pitää saada. Varmaan alle 5min on akku riittävän tyhjä että on pilalla, joku akku voi räjähtääkin jos sisältä sulaa yhdyskisko sopivasti kipinöiden poikki, silloin on energiat pitkin maaperää.

    • Akkumies3456

      Riippuu akun kapasiteetista, lämpötilasta,latausasteesta ja kunnosta. Pilalle se menee aina oikosulussa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Päivän Sanna: Nvidia sijoittaa miljardi dollaria Nokian osakkeisiin

      Nvidia merkitsee osakkeet 6,01 Yhdysvaltain dollarin osakekohtaisella merkintähinnalla tavanomaisten toteutumisehtojen t
      Maailman menoa
      23
      5058
    2. Palkansaajilta kupattiin 27,5 mrd euroa työeläkkeisiin

      Jo pelkän himmelin toimintakulut olivat 400 miljoonaa euroa, jolla olisi mukavasti tuottanut myös sote-palveluja hyvinvo
      Maailman menoa
      61
      2979
    3. Suomessa Pohjoismaiden tyhmimmät demarit......aijaijai..

      Lasse Lehtinen sanoo suoraan, että Ruotsissa on fiksummat demarit kuin Suomessa. Ja Tampereella fiksummat demut kuin Hel
      Maailman menoa
      12
      2880
    4. HS: persujen v. 2015 turvapaikanhakijoista alle puolet töissä

      Aikuisina Suomeen tulleista ja myönteisen päätöksen saaneista vain 42 prosenttia oli vuonna 2023 töissä, vaikka he ovat
      Maailman menoa
      142
      2800
    5. Nepotismi jytkyttää porvaristossa

      Taas uutisoidaan, että useampi perussuomalainen kansanedustaja on palkannut oman perheenjäsenensä eduskunta-avustajaksi
      Maailman menoa
      15
      1572
    6. Persut muuten hyväksyvät 2 + 8 mrd. euron maatalous- ja yritystuet

      Vaikka molemmat tukimuodot tiedetään haitallisiksi, koska ovat käytännössä pelkkää säilyttävää tukea, eivätkä kannusta k
      Maailman menoa
      86
      1570
    7. Martina Aitolehti podcastissa: Ero

      Martina Aitolehti podcastissa: Ero Martina Aitolehti kertoi BFF-podcastin https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/696
      Kotimaiset julkkisjuorut
      227
      1466
    8. Kaikki ovat syntisiä!!!

      Näin täällä koko ajan vakuutellaan uskovaisten toimesta. Myös Päivi Räsänen on toistanut tätä samaa matraa jatkuvasti. N
      Luterilaisuus
      409
      1211
    9. Haluaisitko sinä

      Että välimme selkeäisivät vai tämäkö riittää sinulle?
      Ikävä
      68
      1090
    10. Persut palkkaavat verorahoilla

      avustajikseen lapsiaan ja naisystäviään. Juuso on palkannut avustajakseen oman poikansa. Hänen koulutustaustastaan ei
      Maailman menoa
      204
      919
    Aihe