Pikaista apua: linnunpesän pelastus!

munanrääkkääjä

Eilen naakanpesä ilmastointihormissa. Tarkkailin: kummatkin emolinnut ulkona joten laitoin verkon päälle. Soitin Korkeasaareen luonnonvaraisten eläinten hoitolaan ja sain varmistuksen että pariskuntahan se oli jonka näin ja ok kun laitoin verkon päälle. Naakat ei yrittäny poistaa verkkoa, lensivät vaan tiehensä ja tämä vahvisti käsitystäni että pesä on tyhjä. Kuuntelin myös moneen otteeseen kuuluuko sieltä ääniä.
Sitte tänään soitin nuohoojan pesää poistamaan: hän katsoi sinne taskulampulla ja siellä 5 munaa. Mä olin edellispäivänä yrittäny selvittää tilannetta kännyn salamalla, mutta ei se mitää näyttäny ja mulle ei ollu välähtäny mieleen toi taskulamppu ku emot kerra ulkona ja kukaan ei haudo.

Nyt oon sitte meidän muksujen mielestä kauhea eläinrääkkääjä kun oon pitäny vuorokauden verkkoa pesähormin päällä ettei emot päässy sinne. Mun on kuulemma korjattava aiheuttamani vääryys, mikäli tuo verkko-juttu on johtanu pesän hylkäämiseen. Olin eilen melko väsy ja paljon muuta mielessä joten en osannu kaivaa aivoistani sitä nippelitietoa että emo poistuu pesästä muninnan jälkeen, en ole mikää niin luontoihminen mutta tää olis pitäny osata päätellä ku käkihän munii sillo ku emo on pois ja muuta en sitte emon pesästä poistumisesta tiedäkään. Ja ei ne Korkeasaaresta sanonu.

Mitä mä nyt teen? Tuleeko emot viel takas? Onko munat kunnossa viel? Tuo ilmastointihormi on öljykattilahormin vieres. Lämmöt oli jo pois mutta nyt laitoin ne uudellee päälle. Mitä sanon meidän nuorisolle joka on suurinpiirtein sitä mieltä että mun on korjattava aiheuttamani vahinko, ongittava munat hormista ja haudottava niitä seuraava kuukausi? Eikös se munien vienti pesästä ole laiton teko sekin, vaikka aie olisi pikkuiset linnut pelastaa? Mikä on eettisesti oikein: jättää munat pesään ja sitte nuohooja poistamaan niitä ja pesää kun pesä varmasti on hylätty?

2

164

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pena445

      Lintujen pesinnät epäonnistuvat hyvin monta kertaa ja hyvin erilaisista syistä. Pesiä tuhoutuu tai linnut menehtyvät eri syistä kesken pesinnän jne. Takatalvi, tulvat tai pedot tuhoavat pesät jne. Tuossa tapauksessa pesään ei jäänyt edes eläviä poikasia vaan munat. Älä tunne turhaan huonoa omatuntoa tapauksen johdosta. Naakkapari etsii uuden pesäpaikan ja niiden elämä on taas mukavalla mallilla.... :)

    • xyzzz

      tuholintujen pesät saiskin tuhoutua, siis niiden, jotka syövät pikkulintujen munat ja poikaset,
      noin ylipäätään olen ihmetellyt, miten suuri osa pieninpien lintujen pesinnöistä tuhoutuu,
      en tiedä, mikä munat ja pienet pikaset vie,
      pikkupojat vai muut linnut, vaiko kissat tai muut villieläimet,
      jos löydän joltain alueelta esim 20 pesää, jossa munia tai poikasia, niin muutaman viikon sisällä n 15 on tyhjänä
      ja joka kevät/kesä on sama juttu, prosentuaalisesti

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5045
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3177
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1827
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1790
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1655
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1501
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1275
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1266
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1257
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1247
    Aihe