Pikaista apua: linnunpesän pelastus!

munanrääkkääjä

Eilen naakanpesä ilmastointihormissa. Tarkkailin: kummatkin emolinnut ulkona joten laitoin verkon päälle. Soitin Korkeasaareen luonnonvaraisten eläinten hoitolaan ja sain varmistuksen että pariskuntahan se oli jonka näin ja ok kun laitoin verkon päälle. Naakat ei yrittäny poistaa verkkoa, lensivät vaan tiehensä ja tämä vahvisti käsitystäni että pesä on tyhjä. Kuuntelin myös moneen otteeseen kuuluuko sieltä ääniä.
Sitte tänään soitin nuohoojan pesää poistamaan: hän katsoi sinne taskulampulla ja siellä 5 munaa. Mä olin edellispäivänä yrittäny selvittää tilannetta kännyn salamalla, mutta ei se mitää näyttäny ja mulle ei ollu välähtäny mieleen toi taskulamppu ku emot kerra ulkona ja kukaan ei haudo.

Nyt oon sitte meidän muksujen mielestä kauhea eläinrääkkääjä kun oon pitäny vuorokauden verkkoa pesähormin päällä ettei emot päässy sinne. Mun on kuulemma korjattava aiheuttamani vääryys, mikäli tuo verkko-juttu on johtanu pesän hylkäämiseen. Olin eilen melko väsy ja paljon muuta mielessä joten en osannu kaivaa aivoistani sitä nippelitietoa että emo poistuu pesästä muninnan jälkeen, en ole mikää niin luontoihminen mutta tää olis pitäny osata päätellä ku käkihän munii sillo ku emo on pois ja muuta en sitte emon pesästä poistumisesta tiedäkään. Ja ei ne Korkeasaaresta sanonu.

Mitä mä nyt teen? Tuleeko emot viel takas? Onko munat kunnossa viel? Tuo ilmastointihormi on öljykattilahormin vieres. Lämmöt oli jo pois mutta nyt laitoin ne uudellee päälle. Mitä sanon meidän nuorisolle joka on suurinpiirtein sitä mieltä että mun on korjattava aiheuttamani vahinko, ongittava munat hormista ja haudottava niitä seuraava kuukausi? Eikös se munien vienti pesästä ole laiton teko sekin, vaikka aie olisi pikkuiset linnut pelastaa? Mikä on eettisesti oikein: jättää munat pesään ja sitte nuohooja poistamaan niitä ja pesää kun pesä varmasti on hylätty?

2

252

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pena445

Lintujen pesinnät epäonnistuvat hyvin monta kertaa ja hyvin erilaisista syistä. Pesiä tuhoutuu tai linnut menehtyvät eri syistä kesken pesinnän jne. Takatalvi, tulvat tai pedot tuhoavat pesät jne. Tuossa tapauksessa pesään ei jäänyt edes eläviä poikasia vaan munat. Älä tunne turhaan huonoa omatuntoa tapauksen johdosta. Naakkapari etsii uuden pesäpaikan ja niiden elämä on taas mukavalla mallilla.... :)

• xyzzz

tuholintujen pesät saiskin tuhoutua, siis niiden, jotka syövät pikkulintujen munat ja poikaset,
      noin ylipäätään olen ihmetellyt, miten suuri osa pieninpien lintujen pesinnöistä tuhoutuu,
      en tiedä, mikä munat ja pienet pikaset vie,
      pikkupojat vai muut linnut, vaiko kissat tai muut villieläimet,
      jos löydän joltain alueelta esim 20 pesää, jossa munia tai poikasia, niin muutaman viikon sisällä n 15 on tyhjänä
      ja joka kevät/kesä on sama juttu, prosentuaalisesti

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Minulla heräsi huoli sinusta ajatteluni kohteesta!

Toivottavasti sinulla on siellä jossain kaikki hyvin. Välitän sinusta edelleen vaikka olet varattu, etkä tykkää minusta.
      Tunteet
      86
      5467
    2. Kivoimmat asiat elämässäsi?

Ihastuminen? Rakastuminen? Voittaminen? Joku muu?
      Sinkut
      164
      3622
    3. Miksi sinua kiinnostaa mitä täällä lukee?

Käyt täällä ja tiedän sen.
      Ikävä
      53
      3189
    4. Missä Sanna nyt suvaitsevaisuus?

Tekijä on nyt kuitenkin jotain muuta kuin suomalainen niin eikös nyt pitäisi suvaita kulttuuri eroja ja rakastaa tekijä
      Maailman menoa
      203
      2126
    5. Mistä tiedät, että hän on kiinnostunut?

Kiinnostunut sinusta.
      Ikävä
      35
      1931
    6. Et edes ole vanha ja läski

Kunhan halusin loukata.
      Ikävä
      33
      1864
    7. Etkö usko teidän

Koskaan päätyvän yhteen?
      Ikävä
      46
      1823
    8. Voisiko näistä

Painaa kirjan. Montakohan sataa sivua tulisi 🤭 ja mikä sen nimi olisi?
      Ikävä
      57
      1714
    9. Tykkään niin paljon

Ja olen tosi surkeana kun mokasin kerta toisensa jälkeen. 😢
      Ikävä
      19
      1683
    10. Mukavaa perjantaita

Rakkaalle H naiselle...❤️
      Ikävä
      19