Pikaista apua: linnunpesän pelastus!

munanrääkkääjä

Eilen naakanpesä ilmastointihormissa. Tarkkailin: kummatkin emolinnut ulkona joten laitoin verkon päälle. Soitin Korkeasaareen luonnonvaraisten eläinten hoitolaan ja sain varmistuksen että pariskuntahan se oli jonka näin ja ok kun laitoin verkon päälle. Naakat ei yrittäny poistaa verkkoa, lensivät vaan tiehensä ja tämä vahvisti käsitystäni että pesä on tyhjä. Kuuntelin myös moneen otteeseen kuuluuko sieltä ääniä.
Sitte tänään soitin nuohoojan pesää poistamaan: hän katsoi sinne taskulampulla ja siellä 5 munaa. Mä olin edellispäivänä yrittäny selvittää tilannetta kännyn salamalla, mutta ei se mitää näyttäny ja mulle ei ollu välähtäny mieleen toi taskulamppu ku emot kerra ulkona ja kukaan ei haudo.

Nyt oon sitte meidän muksujen mielestä kauhea eläinrääkkääjä kun oon pitäny vuorokauden verkkoa pesähormin päällä ettei emot päässy sinne. Mun on kuulemma korjattava aiheuttamani vääryys, mikäli tuo verkko-juttu on johtanu pesän hylkäämiseen. Olin eilen melko väsy ja paljon muuta mielessä joten en osannu kaivaa aivoistani sitä nippelitietoa että emo poistuu pesästä muninnan jälkeen, en ole mikää niin luontoihminen mutta tää olis pitäny osata päätellä ku käkihän munii sillo ku emo on pois ja muuta en sitte emon pesästä poistumisesta tiedäkään. Ja ei ne Korkeasaaresta sanonu.

Mitä mä nyt teen? Tuleeko emot viel takas? Onko munat kunnossa viel? Tuo ilmastointihormi on öljykattilahormin vieres. Lämmöt oli jo pois mutta nyt laitoin ne uudellee päälle. Mitä sanon meidän nuorisolle joka on suurinpiirtein sitä mieltä että mun on korjattava aiheuttamani vahinko, ongittava munat hormista ja haudottava niitä seuraava kuukausi? Eikös se munien vienti pesästä ole laiton teko sekin, vaikka aie olisi pikkuiset linnut pelastaa? Mikä on eettisesti oikein: jättää munat pesään ja sitte nuohooja poistamaan niitä ja pesää kun pesä varmasti on hylätty?

2

356

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pena445

Lintujen pesinnät epäonnistuvat hyvin monta kertaa ja hyvin erilaisista syistä. Pesiä tuhoutuu tai linnut menehtyvät eri syistä kesken pesinnän jne. Takatalvi, tulvat tai pedot tuhoavat pesät jne. Tuossa tapauksessa pesään ei jäänyt edes eläviä poikasia vaan munat. Älä tunne turhaan huonoa omatuntoa tapauksen johdosta. Naakkapari etsii uuden pesäpaikan ja niiden elämä on taas mukavalla mallilla.... :)

• xyzzz

tuholintujen pesät saiskin tuhoutua, siis niiden, jotka syövät pikkulintujen munat ja poikaset,
      noin ylipäätään olen ihmetellyt, miten suuri osa pieninpien lintujen pesinnöistä tuhoutuu,
      en tiedä, mikä munat ja pienet pikaset vie,
      pikkupojat vai muut linnut, vaiko kissat tai muut villieläimet,
      jos löydän joltain alueelta esim 20 pesää, jossa munia tai poikasia, niin muutaman viikon sisällä n 15 on tyhjänä
      ja joka kevät/kesä on sama juttu, prosentuaalisesti

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. S-kauppa nosti hintoja, K-kauppa laski

Elintarvikkeiden arvonlisävero laski vuodenvaihteessa 13,5 prosenttiin. S-kauppa siirsi alennuksen suoraan katteisiin pi
      Maailman menoa
      149
      7451
    2. Hiihtäjä Vilma Nissisen kommentit aiheutti paniikkia

ja hernettä vedettiin nenään. Nissinen kertoi torstaina haastattelussa, kun häneltä kysyttiin, että tykkääkö hän hiihtä
      Maailman menoa
      130
      5149
    3. Huuto yltyy persujen piirissä Venezuelan johdosta.

Kohta kakofonia yltyy kun persut tajuavat mitä Venezuelassa tapahtui. Von den Leydenki jo kipuilee kuten persut EU:ssa y
      Maailman menoa
      38
      2624
    4. Koska mennään retkeilemään?

pusi pusi 😗
      Ikävä
      261
      2228
    5. Nyt ottaa persua pattiin: sähköauto joulukuun myydyin

🤣 prööt prööt pakoputkellaan pörisevää persua ottaa nyt saamaristi pattiin, kun paristoilla kulkeva sähköauto on noussu
      Maailman menoa
      81
      2198
    6. Ovatko Perussuomalaiset kommunisteja?

Toiset sanovat että ovat, toiset sanovat että eivät. Ainakin heillä on paljon sen aatteen piirteitä, koska haluavat kont
      Maailman menoa
      59
      2054
    7. Yhdysvaltain hyökkäys Venezuelaan on YK:n peruskirjan mukaan laiton hyökkäyssota

Oman sävynsä tähän tuo vielä se, että hyökkäys kohdistettiin nimenomaan valtiojohtoa vastaan. Toki, kun tavoitteena on v
      Maailman menoa
      561
      1998
    8. Ei tule uni

Kuten epäilin. Onneksi viime yön sain ihan hyvin nukutuksi. Tiesin kyllä, ettei tästä mitään tänään tule.
      Ikävä
      54
      1023
    9. Laittaisin whatsuppissa viestin

Jos olisin täysin varma että se on toivottua vielä kun aikaa on mennyt ja että toivot sitä edelleen.
      Ikävä
      64
      974
    10. Uusi Haapakannel

Avaa ovensa 7.1. Aamupalalle pääsee jo 5.30 hintaan 13,50e Lounas 12,50e Avoinna klo 14:sta
      Haapavesi
      18
      808
    Aihe