Raadin mielipide pieneen väittelyyn kaverin kanssa? Aihe: käytämme molemmat keulaköysiä ilman hakoja. Minulla on tapana tuoda ne laiturilenkin tai -pollarin kautta takaisin veneeseen, kaveri tekee aina solmun laiturin päähän. Hän on sitä mieltä, että köydet kestävät sillä tavoin paremmin ja katkeamisriski olisi pienempi. Minä taas olen sitä mieltä, että poislähdön helppous on tärkeämpää. Gasti voi hoitaa irrotuksen veneestä käsin.
Miten muut tekevät? Ja jätetään nyt pois ne "käytän tietysti hakoja" kommentit!
Kiinnitysköysi ilman hakoja
13
705
Vastaukset
- 1234902874
Kotisatamassa (laiturissa) vene on peräedellä laiturissa, kiinnitysköydet, joissa joustin ovat laiturin pollareissa kiinni (ei hakaa) ja keula on poijussa handy duck haoilla kiinni.
Luonnonsatamissa, jossa keula on maissa, molemmat tai ainakin toinen on vedetty takaisin veneeseen (yleensä tuulen puoleinen) ei hakoja, tällöin perä on ankkurissa. - LenkkiTaiJoustimet
Lenkki helpottaa kyllä lähtemistä, mutta estää käytännössä joustimien käytön. Lenkin puolikkaiden epätasainen jousto katkaisee köyden hyvin nopeasti johtuen laiturilenkin hankauksesta..
- Tutuntutullakokatkes
Meillä on sit ilmeisesti köysissä tai laiturilenkissä jotain vikaa kun meillä on ollut samat kumijoustimelliset juoksuköydet jo vuosikausia eikä ne ole hankautuneet poikki. Itse en ihan äkkiä vaihtaisi muuhun systeemiin.
- köysi.katkee
Tutuntutullakokatkes kirjoitti:
Meillä on sit ilmeisesti köysissä tai laiturilenkissä jotain vikaa kun meillä on ollut samat kumijoustimelliset juoksuköydet jo vuosikausia eikä ne ole hankautuneet poikki. Itse en ihan äkkiä vaihtaisi muuhun systeemiin.
Taitaa pikemminkin olla poikkeuksellisen suojainen satama, jossa joustimen ei tarvitse joustaa. Joustin juoksulenkin toisessa haarassa on todellakin kestämätön ratkaisu pysyvässä kiinnityksessä yleensä. Erityisen lyhytikäiseksi köysi jää, jos päässä on pleissattu lenkki, jolloin kulutukselle joutuu aina sama kohta. Huonoissa oloissa köysi kuluu poikki yhdessä yössä.
Itsellä on ankkuriboksissa kaksi erimittaista köyttä, joita käytetään mahdollisuuksien mukaan aina juoksulenkkeinä. Joustimen tarve on se suurin mahdollisuuksien rajoite. Ostin köyttä 40 m ja jaoin sen noin 15 m ja 25 m pätkiin.
- tapojaonmonta
Kotisatamassa vene on perä edellä. Perän köydet joustimineen on laiturilla kiinni (jää laituriin lähdössä), köysi on avoin ja veneen knaapeissa "kasilla". Voisi olla vakiomittaiset ja lenkillä, mutta laituriin tulo on helpompi hoitaa avoimilla köysillä. Keulaköydet joustimineen on taas hakasilla paalun lenkeissä, keulaköydet lähtee mukaan kun lähden laiturista. Köydet on järjestelty juuri siten, että lähtö ja paluu on mahdollisimman helppoa (vene 39 jalkainen ja pitää pystyä toimimaan yksin).
Muissa satamissa (luonnon tai vieras) taas kiinnittäydyn tilanteen mukaan (keula tai perä edellä) ja kiinnittäytyminen sen mukaisesti. Yksi köysitä pyritään vähintään laittamaan meno-paluuna juuri mm. lähtöä helpottamaan. Se miten köydet laitetaan, riippuu monista eri seikoista kuten mm. tuulista.
" Hän on sitä mieltä, että köydet kestävät sillä tavoin paremmin ja katkeamisriski olisi pienempi. "
Tähän vastaisin, että kun köysi on oikein valittu josutimineen, niin tämä ei todellakaan ole ongelma. Toki laiturialueella näkee paljon sellaisiakin naruja (siis naruja), joiden kohdalla tämä huoli on relevantti. - Hakamäki
Käytän tietysti hakoja.
- HaatOn
Lenkin voi panna tarvittaessa lähdön ajaksi.
- hii-o-hoii
Te olette molemme ihan oikieassa. Kaverisi tapa säästä köysiä ja sinun tapasi vaivojasi. Kumpaa kukin pitää tärkeämpänä on ihan makuasia.
- TurunTautiako
Meillä tullaan ja lähdetään juoksuköysien kanssa. Kun ollaan päästy rantaan ja liike pysähtynyt vaihdetaan lyhyet rantaköydet sopivilla haoilla, jos siihen on mahdollisuus. Niissä paikoissa missä ei ole renkaita , pollareita tms. Kiinnitys sopivalla solmulla niin ettei köysi pääse hankaamaan kiinnityspistettä.
Hieman enemmän vaivaa mutta mitäpä siitä. Mikäs kiire tässä valmiissa muailmassa... - suklaasisu
En näe suurempaa ristiriitaa.
Omissa köysissä on aina lenkit, jotak laita veneen tai laiturin knaappiin ja köydet kiristän toiseen päähän, joka on siis joko laiturissa tai veneessä.
Kiinnitän veneen aina niin, että se on sopivasti kiinni rippuen hieman siitä, mitä ilmaa on odotettavissa. Lähtiessä irrotan löysät köydet ja vene jää yleensä yhden tai kahden köyden varaan. Mitkä köydet on kyseessä, riippuu tuulen suunnasta.
Jos en saa loppuköysiä helposti tai nopeasti irti, laitan uudet köydet niin, että ne voi vetää veneeseen eli laiturin knaapin ympäri. Kun tämä on tehty, niin viimeiset köydet irti ja vaihde päälle. 15t massa helpottaa koska pieni tuulenvire ei ehdi siirtää venettä. Liikun siilä yleensä yksin.
Jos on sellainen tilanne ettei pääse turvallisesti liikkeelle, en lähde. Tähän mennessä sellaista ei ole tullut eteen. - JussiVeneilijä
Sinulla on oikea tapa. Oin myös oikein laittaa köyden päässä oleva silmukka laiturin pollariin, ja sitoa veneen päässä köysi knaappiin. Irtonaisia köyden päitä tai sähköjohtoja ei pidä milloinkaan jättää laiturille, vaan löysät on kerättävä veneeseen.
- iubileum
Teoriassa noin, mutta joskus joutuu laittamaan lenkin veneeseen ja vapaan pään laiturille koska veneessä on knaappeja rajallisesti eikä yhden knaapin ympärille saa kahta köydenpäätä enempää.
- Bellallaaa
Mulla on laiturissa kiinni joustinköydet, joihin on pleissattu lenkit päihin, poijuköysi on myös jämptin mittainen, laturiin tullessa koukkaan poijun poijuhaalla ja siirryn keulaan, josta koukkaan venehaalla toisen keulaköyden laiturilta, riippuu tuulen suunnasta kumman koukkaan, laitan lenkin pollariin. Sitten koukkaan toisen laituriköyden ja kiristän sen toiseen pollariin. En joudu muuttamaan köysien mittaa juuri koskaan, keväisin kun ei ole vastapuolella yhtään venettä, kierrän poijuköyden parikertaa takapollarin ympäri. Joustimet joutuvat toimimaan usein. veneeni on n. 8m/2,5 tn, sen on laiturin ulommainen ja ottaa vastaan venereittiä ajavien aallot n. 50 m:n päästä. Nykyisessä veneessä samat laituriköydet ovat olleet jo 9v, , eikä kulumisen/väsymisen merkkejä ole näkyvissä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Korjaa toki jos...
Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä293035- 1191245
Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu61047- 58961
- 66925
olet kaiken rakkauden arvoinen
Olisinpa kertonut kuinka rakastuin sinuun. Kuinka hyvältä tunnuit siinä lähelläni, kunpa en olisi väistänyt vastapäätyy26897Olisi kiva
Tietää, mitä oikein ajattelet minusta tai meistä? Mitä meidän välillä on? Salattua tykkäämistä, halua, himoa? Onhan tämä38871Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa
Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu161851Mikä koirarotu muistuttaa kaivattuasi eniten?
Koirien piirteet muistuttavat usein ihmisten ja omistajiensa piirteitä.65834Oot mun koko maailma
Ei ole koskaan ollut ketään, joka olisi niin täydellinen minulle kuin sinä mies ❤️ Ikävöin sua🥹75784