Mistään ei tunnu löytyvät tietoa pystyykö ammattipätevyyden tulevaisuudessa suorittamaan kokeella typerien opiskelupäivien sijaan? Alalle uutena tulevan koulutusta ainakin nopeutetaan. Hieman haiskahta, että lausuntokieroksella SKAL ainakin haluaa suojella omaa businestaan koulutuksien tarjoajana. Jos näin on, en varmasti ole ainoa SKALlistä lähtevä
Liikennekaaren toinen vaihe ja ammattipätevyys
19
345
Vastaukset
- Jämpihomma
Varmaankin asia on juuri noin. Irwin lauloi aikoinaan "raha ratkaisee"
- Brysselin_politbyroo
Ammattipätevyysvaatimus perustuu EU-direktiiviin, joten tuskinpa tulee nopeutumaan nykyisestä.
- vsjooueo45
Ei kai direktiivi määrää koulutuksen pituutta? Jotenkinhan lypsylehmä pidetään elossa, mutta jos se on viiden päivän koulutus esimerkiksi pelkän kokeen sijaan niin... Koulubussia saa ajaa kuka vaan mutta pakettien viennissä tarvitaan ammattipätevyys. Ei taaskaan mitään järkeä, mutta odotellaan ja ihmetellään
- Brysselin_politbyroo
35 oppituntia täytyy suorittaa viiden vuoden sisällä, jotta voi uusia ammattipätevyyden. Onneksi niitä direktiivipäiviä saa kylkiäisinä sellaisista kursseista, joita tarvitsisi suorittaa joka tapauksessa, mm. työturvallisuuskortti, EA1, ADR-kortti, Tieturva 1 yms.
- Käkriäinen
Pitää muistaa aina ,että SKAL ei ole minkäänlainen viranomaistaho. Se on ihan samanlainen kerho kuin Vapaamuurarit,Lions- hnkilöautoilijoiden etujärjestö Autoliitto. Eli rahastetaan tyhjästä mitään todellista asiaa ei ole millään näillä järjestöillä. Kuljetusyrityksillä on raha-asioissa ihan eri etujärjestö,he neuvottelevat työehtosopimukset AKT kanssa. Nyt kun kaikille tuli selväksi ,että SKAL on hupi-toimikunta joka järjestää kesäpäiviä kylpylöissä kuljetusyrittäjille niin voitte kaikki työn raskaan raatajat vetää syvään henkeä.Kukaan ei vie teiltä sitä vähäistä ansiota.
Älkää nyt vetelykset toivoko mitään nettiopiskelua ja kirjallisia kokeita nykyisen tilalle.Minua naurattaa suuresti kun jotkut pellet pelkää yli kaiken,että aikuinen mies joutuu istumaan ja opiskelemaan jopa 5työpäivän 5 vuodessa. Yritä nyt ymmärtää ,että muilla aloilla opiskellaan kokoajan työn ohessa.Kertokaa nyt perkeleen pellet mikä siinä opiskelussa pelottaa niin paljon??
Miksi ei voi istua koulun penkille täydellä palkalla ja kuunnella mitä opettajalla on mielessä??
Onhan se nyt paljon helpompaa istua kuin painaa persvako hiestä märkänä tuolla baanalla. - ggrjyb
Lisätään niihin hupijärjestöihin myös AKT. Sieltä yritetään tappaa nauruun tarjoamalla jotain kumppanuutta työnantajan ja heidän välillä. Onhan koulutus hyväksi Käkriäisen kaltaisille puupäille, jotka unohtavat viiden vuoden aikana kaiken mitä sille on aiemmin yritetty opettaa. Fiksumpia saman jankkaaminen vituttaa.
- Käkriäinen
ggrjyb oletko todella sitä mieltä,että koulutuspäivä 7 tuntia täydellä palkalla ja työnantajan tarjoamilla aamupalalla,lounaalla ja iltapäivä kahveilla(jotkut yrittäjät tarjoavat vielä saunaillan ja juomat) ei kuitenkaan minun työpaikassa on rasittavampi kokemus kuin se ,että sinun pitää jakaa 10 000 kg elintarvikkeita Helsingin ydinkeskustassa mm.ravintoloihin joissa tavarantoimitusta
ei ole suunniteltu ollenkaan(siis on ihan persiistä)Meidän firmassa ainakin on vain se yksipakollinen
eli ennakoiva- ja taloudellinen ajo koulutuspäivä. muut päivät on aina eri aiheista. Mahdollisuuksia on valtavasti valita mitä haluaa.Oletko työtoverini ggrjyb kysynyt omalta työnantajalta mitä vaihtoehtoja on tarjolla. Niin jos oikein arvaan, et ole koska sinulle työnteko on oikeastaan vain se pakollinen asia ,että saa leipää pöytään.Olet alalla koska on pakko tehdä jotain työtä. Kuljettajan työ ei ole sellainen työ johon on mukava lähteä joka aamu? Olenko oikeassa?
Käkriäinen ei ole puupää sillä hän on menestynyt juurikin ajamalla ihan mukavasti.Tienannut ihan mukavasti.Asuu mukavasti omakotitalossa ja ajelee mukavalla suht tehokkaalla moottoripotskilla
mökillä ihan mukavasti. On myös maksanut AKT jäsenmaksut ihan mukavasti. Että silleen....... - PakkoMikäpakko
ggrjyp. Pahasti tässä pelätään,että kyseessä on bussissa tai pakettiautomaatti-nimimerkki.
Mikä oli ggrjyp henkilön peruskoulun päästötodistuksen keskiarvo. Tästä asiasta on tehty Suomessa yliopistomaailmassa Gradutyö. Koulumenestys ja kiinnostus jatko koulutukseen. Muistaakseni alle 7.0 keskiarvon koulun päästötodistuksen oppilaat suhtautuivat negatiivisesti kaikkeen opiskeluun koulun jälkeen myös sellaiseen joka suoritetaan työ ohella. Yli 7.0 keskiarvon saavuttaneet opiskelijat taas suhtautuivat myönteisesti opiskeluun ,koska katsoivat heidän mahdollisuuksiin pärjätä paremmin työelämässä. Millä näitä ihmisiä voisi tsempata istumaan ja kuuntelemaan. Lähes kaikissa muissa ammateissa jatkuva opiskelu on ihan pakollista .Varmasti myös hyvin tylsää itsestään selvien asioiden kertausta,mutta tyynen rauhallisesti kaikki istuu ja kuuntelee tai nukkuu miten nyt itse haluaa. GGRJYP se nyt vaan kuuluu nykymaailmaan istua siellä oppitunnilla sillä sinulla ei ole muuta vaihtoehtoa jos haluat olla työelämässä.Tuskin haluat kuitenkaan pudota "oravan pyörästä" pois. - KajaaninKojootti
Kainuunmiäs tässä. Koulutuspäivästä saa ihan mukavan kun herättää keskustelua porukan kesken .Ei ole tarkoitus,että yksi kouluttaja mumisee itsekseen ja näyttää piirtoheitinkalvoja.
Koulutuspäivän tarkoitus on juurikin vilkas keskustelu ja väittely kouluttajan kanssa. Aina vaan paranee jos joukossa on edes yksi kuljetusalan Jope Ruonansuu,Sami hedberg tai Ismo leikola.
Minulla on ollut ainakin on ollut ihan hyvät kokemukset ja päivät on menneet kuin siivillä kun vetäjätkin ovat olleet sellaisia huumorimiehiä. Niin ja nämä kouluttajat ovatkin olleet sieltä SKAL koulutuksesta hommattuja. - RalfGoDuuni
ggrjyb. Nuoren miehen mukava haukkua AKT:tä kun peti on pedattu ja soppa odottaa lautasella.Et ole ollut alalla silloin kun AKT oli todella pieni tekijä. Olot oli kuljettajilla surkeat työpaikoilla ja myös palkat ala-arvoiset. Kuljettajat olivat ihan työnantajan armoilla.Pikku hiljaa AKT pystyi ottamaan isomman roolin 1980-luvulla. kun Risto Kuismasta tuli puheenjohtaja alkoi tapahtua oli lakkoja ja työnantaja puoli haukkui kyseistä miestä lakkokenraaliksi ja hankalaksi tyypiksi.Tuolloin kuljettajan työn arvostus nousi ja palkatkin tulivat lähemmäksi teollisuuden alojen palkkoja.Ne eivät ole edelleenkään lähellä sitä mitä pitäisi eli teollisuuden keskiansiota.
AKT on juuri sellainen järjestö kuin jäsenistö sen haluaa olevan. Ajaa juurikin niitä asioita kuin jäsenistö haluaa. Aino todella suuri ongelma on ettei varsinkaan tämä nuori kuljettaja sukupolvi halua osallistua ammattiyhdistystoimintaan,He ajattelevat,että kun jäsenmaksun maksaa niin hommat hoituu.Ja eihän niin mene. Asiat ei mene niin kuin he haluavat vaan niin kuin ne aktiivijäsenet haluavat.Meillä kaikilla suomalaisilla menee nykyään aivan liian hyvin. Kukaan ei halua ottaa vastuuta mistään. Ei haluta asuntoyhtiön hallitukseen,ei haluta äänestää vaaleissa saati sitten ,että olisi aikaa osallistua ammattiyhdistystoimintaan. Esitän nyt kysymyksen tälle ggryb kaverille. Jos nyt sinun parjaamaa AKT:tä ei olisi niin kuka neuvottelisi kuljettajien palkka-asiat työnantaja järjestön kanssa jatkossa? Oletko siis sitä mieltä ettei tarvitse neuvotella ollenkaan???? - ggrjyb
Aloitin tämän ketjun aloittamalla keskustelun lähinnä sitä asiaa vastaan että liikennekaari vapauttaa sääntelyistä erityisesti taksialaa, mutta näyttää jättävän rahaa tuottavan direktiivikoulutuksen kuorma-autoalalle. Omasta puolestani jokainen kuljettaja voi kouluttaa itseään vaikka kaiken vapaa-aikansa. Esimerkiksi nykyajan kuljettajalle kielitaidon opiskelu kansalaisopistossa on varmasti kehittävämpää kuin mikään nykyisistä direktiivipäivistä.
- tilanteentasalla
Koulutuspäivillä voi istua kymmeniä vuosia kuljettajana toiminut esim:yrittäjä.Vieressä istuu keltanokka joka suorittaa yhdistelmäkorttia.Molemmat todistamassa ammattitaitoa EU direkt.PS,tuusulantiellä vantaalla juslan liittymässä VALLILA OY:n logistiikkakeskus.Omistaja ministeri BERNER.!Onnex heivasin ,seurailen sivusta.jaksamista.
- Käkriäinen
tilanteentasalla,hyvä ex kuljettaja. Elämä on nyt vaan sellaista nykymaailmassa,että lyödään perse penkkiin ja kuunnellaan itsestään selviä asioita vaikka vituttaa niin silti istutaan ja kuunnellaan. Kaikki sellaiset alat joissa vaaditaan ammattipätevyyskortti (yleensä 5 v voimassa) Istuu se sähkömieskin ihan kiltisti vaikka on ollut alalla jopa 35 vuotta.Varmasti joka sähköpiuha ja kytkentä on päivän selvä Vaarallisten aineiden kuljettajatkin uusii lupansa vaikka varmasti osaavat asiat ulkoa jopa nukkuessaan ,mutta pakko on istua. Nykyisin kuljettajat istuvat koulutuspäivillä myös ihan muista aiheista kuten ympäristön suojelu ja laatuluokitusasioiden johdosta. Mikä siinä istuessaan kun palkka juoksee. Pitää myös muistaa,että pitkässä juoksussa
kaikki tällainen koulutus (myös sellainen joka tuntuu turhalta) edistää yritysten johtoportaassa
kuljettajien työnarvostusta ymmärretään paremmin,että kuljettaja on yritykselle tärkeä henkilö.
Toivottavasti se viiveellä näkyy myös palkassa.Kaikki isot menestyvät kuljetusliikkeet panostavat koulutukseen nykyisin ,koska katsovat,että sillä tavalla henkilöstö sitoutuu työhönsä
paremmin. Sitten vielä ministeri Berner vaikka hänellä onkin erikoisia visioita ,niin hänellä ei ole mitään tekemistä tämän kuljettajakoulutuksen kanssa. Berner hoitaa kansallisia asioita,kuljettajien EU-direktiivi koulutus on Brysselissä päätetty.Pitää myös muistaa,että
valtiomme Suomi vastusti ajatusta viimeiseen asti.Meillä aloitettiin viimeisenä kyseiset koulutukset. Myös ainoana maana Suomi onnistui neuvottelemaan,että koulutus voidaan suorittaa
1 päivä per vuosi. Muissa maissa istutaan kerralla se 5 x 7 tuntia. Kyllä me kuskit kuule jaksetaan istua kerran vuodessa se 7 tuntia. Paljonko sinä nimimerkki tilanteentasalla istut kotona esim viikonloppuisin? - LempäälänKolli
ggrjyp = Bussissa/pakettiautomaatti/pankkiautomaatti. Kyllä turkulaisella reppanalla on otsaa omia viestiketju omiin nimiinsä. "aloitin tämän viestiketjun" ETHÄN SINÄ MITÄÄN ALOITTANUT vaan nimimerkki taasvatuloidaan aloitti. Nyt laskemme 1 1 = Bussissa. Olet rekisteröinyt nimimerkin Bussissa ja se on mielestäsi hyvin tärkeä asia kun kirjoitellaan tänne. Käytä nyt
Turun kolli sitä omaa nimimerkkiä. Ymmärrä nyt,että jopa ihan perusjuntti kuski tunnistaa kirjoitustapasi ja tavan lähestyä aihetta.Myös ajattelutapasi paljastaa sinut heti. Se on kuin kaveri joka ei käy suihkussa ,mutta vaihtaa uuden paidan. uusi paita mutta sama karmea haju. Ei se siitä muuksi muutu. - HelsinkiTaksi
Voisiko vertauskuvan paremmin sanoa. Turun ääliö pysy nyt siellä taksi ja Inva-taksi puolella mielipiteinesi ,koska se liikennekaari koskee juurikin sitä alaa. Onneksi olet siellä Turussa sillä
Helsingissä 60 % Taksi ja Invataksikuljettajista on Afrikasta tulleita kavereita. Pelimiehiä ja hoitavat hommat ihan 100% maaliin. Mikä sen parempi kuin kertoa kotipuoleen ,että hyvin menee ja laittaa vielä kuva uuden karheasta E-sarjan mersusta. Olen muutaman kaverin kanssa käynyt olusiulla ja ovat ihan Yes äijiä. - Runosmäentaikuri
ggrjyp..... nyt sellainen vaikea kysymys taksimiehelle. Tienaatko nyt paremmin kuin liikennekaaren jälkeen kun hinnoittelu vapautuu. Niinhän sinä väität,että ennen tienasi,mutta totuus on toinen.
liikennekaaren jälkeen taksimiehet tienaa paljon paremmin kun tolpalla seisoskelu loppuu ja keikkaa pukkaa edullisista hinnoista johtuen niin paljon kuin jaksaa ajaa. Taksi homma oli ennen laiskan miehen hommaa,mutta jatkossa leivän eteen joutuu tekemään tosissaan töitä.Tosin se palkitaan ihan hyvin. - ToinenjalkaEläkkeelläJo
Taasvatuloidaan,oletko yhtään miettinyt sellaista loppusuoralla olevaa kuljettajaa. 2 vuotta eläkkeeseen. Sinä vaadit kokeita rentojen koulutuspäivien sijaan. 80 % ammattikuljettajista ei pääsisi läpi nykyisestä teoriakokeesta jossa pitää nopeasti vastata tietokoneen kysymyksiin.(se ei tarkoita,että liikenteessä tällainen ihminen ei osaisi toimia oikein.) Koe on vaan niin hektinen ,että se sopii nuorelle ihmiselle joka elää koko ajan nettimaailmassa,mutta konkarille koko koetilanne on niin tressaava,että tuskin moni osaisi vastata vaaditussa ajassa. Toivon nyt kaikkien veteraanikuljettajien puolesta ettei kukaan viisas Brysselissä päätä järjestää kokeita ammattipätevyysaiheesta. Olisihan se törkeää,että Rauno 64 v. ei pääsisi lävitse ammattipätevyyskokeesta ja sen johdosta jäisi työttömäksi työskentelyään 40 vuotta samassa kuljetusyrityksessä.Istutaan vaan kiltisti kun siitä sopimusten mukaan ihan palkkakin saadaan. Ei se yksi päivä vuodessa ole nyt niin ylivoimainen asia.
- AKTsenioriaktiivi
Asiaa!!!! todellakin asiaa!!!!! miksi kaikissa alan kuin alan kokeissa pitää olla aina kompakysymyksiä. Jos et ymmärrä niin tarkoitan kysymyksiä jonka voi tulkita eritavalla tai kysymykseen myönteisesti vastaava on oikeassa osittain,mutta on se 20 % asiaosuus joka ei vastaa kysymyksen asettelijan vaatimusta. Minusta sellainen kokeen järjestäjä on pohjimmiltaan
huono ihminen. Mielestäni kokeiden järjestämisen tarkoitus on tapahtuma jossa mitataan osaamista ei kilpailu jossa mitataan nokkeluutta tai saivartelua.Siksi olen sitä mieltä kuin edeltävä kirjoittaja,että ammattipätevyysasioissa ei pidä mitään kokeita järjestää. Aina kun EU direktiivin mukaan kokeita järjestetään niin hylkäysprosentti pitää olla tietyllä tasolla ,muuten koe on ollut liian helppo. En kannata tällaista järjestelmää ollenkaan.Se ajaa osan kuljettajista jotka ovat todella ammattilaisia työttömäksi ,koska heillä ei ole osaamista kohdata näitä asioita teoriassa.
He ovat yksinkertaisia ihmisiä jotka maksavat veronsa kiltisti ja ovat ihan kelpo kansalaisia ja heillä on mukavat lapset ja niin edelleen. Ei tehdä elämästä vaikeampaa kuin sen tarvitsee olla. Vai mitä? - EuraOnParas
Lyhyt kysymys Euran pojalta. Miksi Bussissa otit tämän aiheen tapetille kun olet itse jo suorittanut kaikki kurssit tulevalle vuosikymmenelle. Näinhän olet jo aiemmin kirjoitellut.
Jotain hauskaa pullakuski hommaa voisit heittää näillä foorumeilla. On ollut tovin kovin hiljaista.
Ne oli hauskoja juttuja kun panit jätekuskille jauhot suuhun ja estit työnteon heiltä. lisää sellaista tarinaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .995365Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631453603Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503215Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4452506Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2551559- 861304
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito131299- 771238
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde321223Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1411150