Mitä on jämäkkyys ja onko se sp. sidonnainen piirre?
Suhtaudutaanko miehen ja naisen jämäkkyyteen eri tavalla, miksi ja miten se ilmenee?
Mitä on jämäkkyys?
9
2731
Vastaukset
- Nari Säre
...teki kolmessa kuukaudessa, 8 tunnin työpäivässä projektin, josta oli kaksi miestä potkaistu ulos 6 kk:n saamattoman työrupeaman suhteen.
Systemaattinen, perusteleva, yhteistyökykyinen - ja ennen kaikkea, kontribuoi työyhteisöön.
Yleensä jämäkkyys lie sitä, että on sitten sitä, mitä sanoo. Mieheltähän häviää miesporukassa jämäkkä imago heti, ellei hän jossain tilanteessa osoittaudu sanojensa mittaiseksi.
Ehkäpä naisella on vähän vastaava. Esim. lasten kasvatuksessa jämäkkyys on samaa asiaa - esim. tunnen äitejä ja isiä, jotka uhkailevat lapsiaan seuraamuksilla, mutta eivät sitten tiukan paikan tullen toteuta niitä. Mun rouva on sitten jämäkkä siinä, että mikäli hän on tullut lapsille sanoneeksi jotain, niin se myös pitää - minä yritän olla myös.
Sanojensa mittaisuus?- Nari Säre
...eli mielestäni jämäkkyydessä ei ole sukupuolten välisiä eroja (esim. vanhanajan naisopettajat, myös ne minun, olivat tosi jämäköitä).
- Colli.
Mulle tulee jämäkkyydestä mieleen peruspilari, joka saattaa olla 15 metriäkin pitkä. Sen voi juntata soiseenkin maastoon ja siellähän pysyy hievahtamatta iät ja ajat!
Sen varaan on hyvä pystyttää rakennus!
(taas näitä kummallisuuksia) - jorojukka-kukka
Jämäkkyys on määrätietoisuutta. Peräänantamattomuutta. Tosiasioissa pitäytymistä. Selkeyttä.
Ei ole sukupuolisidonnaista ja jämäkkyyttä voi harjoitella.- P.e.p.e.
Saanko minä jatkaa. Kiitos.
Jämäkkyys voi olla myös joustavuutta. Taitoa huomioida myös muiden ajatuksia ja ottaa ne huomioon päätöksiä tehtäessä. Se voi olla myös sitä, että on periaatteita, joita kuitenkin voi tarkistaa. Ei kuitenkaan niin, että periaatteet muuttuvat alati tilanteen mukaan. Itse asiassa jämäkkyys on osaltaan tiettyä riippumattomuutta ja vapautta tehdä omia ratkaisuja ja tuoda ne rohkeasti julki soraäänistä huolimatta (ei kumoa ensimmäistä lausetta). - jorojukka-kukka
P.e.p.e. kirjoitti:
Saanko minä jatkaa. Kiitos.
Jämäkkyys voi olla myös joustavuutta. Taitoa huomioida myös muiden ajatuksia ja ottaa ne huomioon päätöksiä tehtäessä. Se voi olla myös sitä, että on periaatteita, joita kuitenkin voi tarkistaa. Ei kuitenkaan niin, että periaatteet muuttuvat alati tilanteen mukaan. Itse asiassa jämäkkyys on osaltaan tiettyä riippumattomuutta ja vapautta tehdä omia ratkaisuja ja tuoda ne rohkeasti julki soraäänistä huolimatta (ei kumoa ensimmäistä lausetta).Minulle jämäkkyys on positiivinen termi ja juuri tätä jämäkkyyttä opettelen omassa elämässäni. Se on tavallaan omista rajoista kiinni pitämistä (toisia loukkaamatta), josta seuraa muillekin turvallisuuden tuntua. Tuohon ihmiseen voi luottaa. Hän pysyy sanojensa takana.
Jotenkin jämäkkyys helposti käsitetään joustamattomuudeksi jostain kumman syystä.
Parilla, kolmella esimerkillä valaisen omia käsityksiäni: Kun työelämässä on liian kiltti, eikä uskalla tai osaa sanoa ei, niin joutuu hankaluuksiin. Työuupumukseen jne. Kun työntekijä opettelee sanomaan selkeästi, että tässä kulkevat voimavarojeni rajat ja sitten jämäkästi pitää omista rajoistaan kiinni, niin hän tällä tavoin suojelee itseään. Ja samalla yritys hyötyy, kun työntekijä tekee sen, minkä kohtuudella jaksaa polttamatta itseään loppuun. Sairaasta tai huonovointisesta työntekijästä ei ole hyvään työsuoritukseen. Myös ilmapiiri kärsii.
Toinen esimerkki: Johtaja organisoi tehtävät yhdessä alaisten kanssa aikatauluineen ja työnjakoineen. Tämän jälkeen johtaja pysyy jämäkästi sopimuksissa, mitä on yhdessä päätetty. Tämä luo alaisiin hyvää ja luottamuksellista suhdetta johtajaan, joka ei hötkyile ja muuta sopimuksia tai anna niiden venyä loputtomasti.
Kolmas esimerkki: Feministi on pitkän harkinnan ja antaumuksellisen asioihin perehtymisen jälkeen tullut siihen tulokseen, että Suomessa on vielä naisen asemassa korjattavaa. Jämäkkyys tässä yhteydessä tarkoittaa sitä, että hän vastustuksesta huolimatta ja voimakkaastakin manipulaatiosta huolimatta pysyy siinä kannassa, jonka näkee oikeaksi. - Sohvi
jorojukka-kukka kirjoitti:
Minulle jämäkkyys on positiivinen termi ja juuri tätä jämäkkyyttä opettelen omassa elämässäni. Se on tavallaan omista rajoista kiinni pitämistä (toisia loukkaamatta), josta seuraa muillekin turvallisuuden tuntua. Tuohon ihmiseen voi luottaa. Hän pysyy sanojensa takana.
Jotenkin jämäkkyys helposti käsitetään joustamattomuudeksi jostain kumman syystä.
Parilla, kolmella esimerkillä valaisen omia käsityksiäni: Kun työelämässä on liian kiltti, eikä uskalla tai osaa sanoa ei, niin joutuu hankaluuksiin. Työuupumukseen jne. Kun työntekijä opettelee sanomaan selkeästi, että tässä kulkevat voimavarojeni rajat ja sitten jämäkästi pitää omista rajoistaan kiinni, niin hän tällä tavoin suojelee itseään. Ja samalla yritys hyötyy, kun työntekijä tekee sen, minkä kohtuudella jaksaa polttamatta itseään loppuun. Sairaasta tai huonovointisesta työntekijästä ei ole hyvään työsuoritukseen. Myös ilmapiiri kärsii.
Toinen esimerkki: Johtaja organisoi tehtävät yhdessä alaisten kanssa aikatauluineen ja työnjakoineen. Tämän jälkeen johtaja pysyy jämäkästi sopimuksissa, mitä on yhdessä päätetty. Tämä luo alaisiin hyvää ja luottamuksellista suhdetta johtajaan, joka ei hötkyile ja muuta sopimuksia tai anna niiden venyä loputtomasti.
Kolmas esimerkki: Feministi on pitkän harkinnan ja antaumuksellisen asioihin perehtymisen jälkeen tullut siihen tulokseen, että Suomessa on vielä naisen asemassa korjattavaa. Jämäkkyys tässä yhteydessä tarkoittaa sitä, että hän vastustuksesta huolimatta ja voimakkaastakin manipulaatiosta huolimatta pysyy siinä kannassa, jonka näkee oikeaksi.Jokseenkin Jörön ja Pepen tapaan minäkin määrittelisin jämäkkyyden. Mielestäni se voi kuitenkin olla laadultaan positiivista tai negatiivista. Useimmiten miellän sen Jörön tapaan positiiviseksi, koska negatiivisesta (arvostuskysymys, mikä kenestäkin on negatiivista) käytetään tavallisesti negatiivissävytteisempiä ilmauksia (pänkäpäisyys, jääräpäisyys, yksniittinen, autoritaarinen, käskyttävä ym).
Myönteinen jämäkkyys on minulle sitä, että ilmaisee asiansa selkeästi, ei kaartele liikaa toisaalta-toisaalta rönsyissä, ei yhtenään haistele "ilmaa", mistä tykätään, mistä ei, ei lähetä ristiriitaisia viestejä tarkoituksistaan, pysyy yhteisissä päätöksissä ainakin siihen asti, kun päätöksiä tarkistetaan. Minusta on mukavaa, kun tietää, mitä toinen tarkoittaa ja silloin siihen osaa vastatakin. Kyse ei ole siitä, onko oikeassa vai väärässä, vaan enemmänkin luotettavuudesta. Voi yhtä jämäkästi muuttaa kantaa uutta tietoa saatuaan kuin miten siinä aikaisemmassa pysyi. Pepen mainitsema joustavuus on erinomainen osa hyvää jämäkkyyttä.
- Kurre_Orava
Juu, ei ole sukupuoli sidonnainen piirre ollenkaan.
Jämäkkyys on sitä, että pysyy sanojensa ja mielipiteittensä takana huolimatta painostuksesta.
Toki mielipidettään voi ja pitääkin vaihtaa jos joku riittävän perustellusti osoittaa, että mielipide on ns. p..eestä.
Jämäkin tapaamani nainen äiteen lisäksi on tuo meitin rouva. - exLotta
Mielestäni jämäkkä ihminen on määrätietoinen ja sellainen, joka seisoo sanojensa takana. Jämäkkä ihminen ei myöskään kiertele turhia vaan esittää asian sellaisena kuin se on.
Jämäkkyyttää löytyy aivan samoin naisista ja miehistä, mutta jossain tapauksissa siinä, miten jämäkkään ihmiseen suhtaudutaan, on sukupuolieroja. Miehen jämäkkyyttä arvostetaan ehkä enemmän kuin naisen, ja toisaalta, miehiltä ehkä odotetaan helpommin ns. jämäkkää käytöstä. Esim. erilaisissa ryhmätyöskentelyä vaativissa hommissa, odotetaan helposti jonkun miehen alkavan ryhmän johtajaksi, joka jämäkästi kertoo mitä kukin tekee. Oman kokemukseni mukaan jämäkkää naista sen sijaan arvostellaan tästä jämäkkyydestä herkemmin. Em. ryhmätilanteessa jämäkkä nainen luokitellaan helosti määräileväksi ja komentelevaksi kun taas samassa tilanteessa, samoin käyttäytyvää miestä pidetään vain hyvänä organisoijana.
Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 692703
- 632644
- 681782
- 241617
- 201540
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä91470- 151382
- 381233
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko81197- 371180