pyörällä ison koiran kanssa

n_83

Onko kellään hyvää vinkkiä millä ison koiran kanssa uskaltaisi pyöräillä turvallisesti? Kävellessä ei vedä hihnassa yleensä mutta innostuessaan ja nähdessään esim. tutun ihmisen lähtee helposti ryntäämään.
Olen kokeillut pyöräilyä pinserin seurana ja sen kanssa homma toimi pyörään kiinnitettävän telineen avulla. Ison koiran kanssa en uskalla ainakaan ilman hyviä neuvoja kokeilla koko laitetta, enhän halua löytää itseäni ojan pohjalta joka kerta haukun innostuessa jostain..

5

352

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Koiris

Olen pyöräillyt kaikkien (suurtenkin) koirieni kanssa vilkkaassakin liikenteessä. Hoitokoirien kanssa en edes yritä, voisi olla liian vaarallista.
      Sitten asiaan:
      Koiran pitää olla ensinnäkin hyvin taluttaessakin seuraava ja totteleva. Aloitan aina harjoittelut taluttamalla pyörää. Teen sitä useita viikkoja. Ensin hiljaisilla teillä ja sitten yhä vilkkaamilla. Opetan sen siinä kulkemaan hyvin. Taluttaessa olen aina itse toisella puolen pyörää kuin koira. Ihmiset koetan mahdollisimman usein sivuuttaa niin että itse olen pyörineni koiran ja ihmisen välissä.
      Sitten alan ajella lyhyitä pätkiä hyvin hiljaisella vauhdilla samalla systeemillä ja aikataululla kuin tuon taluttamisen. Jos näyttää ettei oikein ole käytös varmaa niin huomattavasti hitaammalla aikataululla.
      Koiraa en laske tervehtimäänkään ketään vaikka kuin tuttava tulisi vastaan. Opetan sen näin, että pyöräily on eri kuin kävely. En silloin opetteluaikana edes pysähdy tuttavien kohdalle vaan huikkaan heille, että nyt koulutetaan. Sitten alan hiljalleen lisätä nopeutta ja senkin alan ensin hiljaisilta tieosuuksilta. Etenen vähitellen vilkkaamille.
      Väkisin joudun osan ihmisistä sivuuttamaan niin että koira on ihmisen puolella.
      Kaikki koirani ovat kautta aikain oppineet pyöräilyyn jopa niin, että voin pitää niitä irti vilkkaallakin paikalla pyörän vieressä. Niitäkin yksilöitä joita epäröisin pitää irti jos kävelisimme.
      Tämä systeemi on minulla toiminut.
      Täytyy tunnustaa kuitenkin, että olen ehkä 3-4 kertaa lentänyt komeasti kun koira on sittenkin yllättänyt. Ne on kuitenkin kaikki olleet koulutuksen ensimäisen vuoden aikana.

• E.A

Jousella varustettu pyörän runkoon kiinnitettävä laite?
      Koiralle valjaat talvella renkaat tietenkin nastoitetut, ehdoton, menopeli.Ei se sinua vedä ojaan.

• hn124

Ilmeisesti tarkoitit tosiaan springeriä? Se toimii aika hyvin isollakin koiralla, joskin perustottelevaisuuden pitää olla hyvin hallussa. Aloita hiljaisella vauhdilla ja rauhallisilla reiteillä, pidä itsesi ja pyörä ohitettavien välissä jos mahdollista. Siinähän on sellainen lisäpala (muoviluiska, jossa reikiä), jonka pitäisi katketa jos koira nykäisee tosi lujaa. En ole varma toimiiko, mutta se estäisi koiraa kiskomasta sinua ojaan.

• alkup.

Juu sitä tarkoitin. Muistan muovipalasen mutta en tiennyt minkä takia se on siinä niin en enempää huomiota kiinnittänyt. Pinseri, jota joskus nuorempana juoksutin osasi vetää välillä tosi lujaa jos tuli muita koiria vastaan, muuten pysyi "hanskassa". Kerran jouduin taluttamaan yhden koiran ohi kun meinasi tulla tappelu enkä ollut varma pääsenkö ohi kaatumatta.. Täytyy toivoa ettei ainakaan aluksi tule juuri muita koiria vastaan että saa perusjuoksemisen opetettua. Myöhemmin voisi sitten yrittää niitä vaikeampiakin ohituksia.

• näin:

opeta se koira ajamaan pyörällä ja juokse itte vieressä - hyvin menee :D

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      68
      3219
    2. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      75
      3087
    3. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      68
      2952
    4. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      66
      2621
    5. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      44
      2132
    6. Olen niin yksinäinen...

... puhukaa mulle jotain kivaa 🥺
      Ikävä
      61
      1699
    7. Huomenna heitän järjen

romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,
      Ikävä
      25
      1667
    8. Hyvää huomenta

Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.
      Ikävä
      18
      1649
    9. Lähtisitkö nainen

🚐Reissuun matkailuautolla🤔 👋😎❤️
      Ikävä
      35
      1645
    10. Perjantai-ilta ootko nainen menos

Bilettää löytyyks jäbii? Tai jotain muita
      Ikävä
      59