Pitkä huoltoväli pilaa mottorin

MoottoritPilalla

Monilla autoilla on 30.000 km huoltoväli. Mikään öljy ei viskositeetiltaan ja muilta voiteluominaisuuksiltaan pysy kunnossa tuota kilometrimäärää. Suomessa asiaan vaikuttaa syys- ja talviaikaakin, jolloin öljyyn kondensoituu vettä. Autonvalmistajat eivät vain ajattele pohjoisisa olosuhteita.

Jos vaihdattaa öljynsä 30.000 km välein, kone on pilalla ennen aikojaan. Se ei ole moottorista kiinni, vaan öljyn väsyminenhän sen vaihtovälin sanelee. Jotkut jopa käyttävät öljyä, jonka valmistaja suosittelee vahtoväliksi 15.000 km ja vaihtavat kuitenkin 30.000 km:n välein. Kehittyneemmässä moottorissa myös voitelun vaatimukset ole korkeammat. Mutta saadaanhan sillä tietysti maailman autolehtien mm. Tekniikan Maailman testissä ylläpitokuluja alaspäin, kun ei tarvitse monesti vuodessa käyttää huollossa. Näyttää muka hyvältä.

Auton käsikirjassa monesti kyllä mainitaan, että vaikka huoltoväli on 30.000 km, öljynvaihtoväli on 15.000 km ja vaikeissa olosuhteissa 10.000 km. Pitäisi vaan lukea tarkemmin.

Monet eivät tajua, että öljynvaihto on halvin koneremontti. Säästät muka öljyissä, mutta korjaat kalliisti.

Toyota ei leiki öljyillä ja pitkillä huoltoväleillä. Siksi sen autot kestävät.

119

4900

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tietäisVaihtaaPois

      Mulla on takana 345.000km ilman ongelmia LL-huolloilla, koska ne ennenaikaiset ongelmat tulee?

      • Joopajooniinpäniin

        Niinhän sitä sinulla....


      • Ihlo

        Testerillä voinee selvittää oikean vaihtohetken.
        www.perel.fi
        Kellään kokemusta?


    • Paras henkivakuutus moottorille on öljynvaihto noin 15Tkm välein . Tässä Fift Gear ohjelmassa näytetään miten tärkeää on että oljy on suhteellisen tuoretta . 10 000 mailia ajettu öljy on havaittavasti huonompaa kuin uusi viskositeetti huononee jo 15% verrattuna uuteen öljyyn ! Eli Suomeksi koneen kitka kasvaa ja kone kuluu enemmän. Testi Golf on yli 0,5 sekunttia hitaampi vanhalla öljyllä koska koneen kitka on suurempi.

      https://www.youtube.com/watch?v=M7VxOlUVjoA

      • Bfe

        Miten aika tähän suhtautuu, jos ajaa vuodessa vain 9000 km?


    • montaa.on.mieltä

      Mitä tekemista 15 tkm öljynvaihtovälillä on 30 tkm huoltovälin kanssa ja mitä se Tojotistille kuuluu, miten kukakin menettelee oman autonsa kanssa. Tojoon on valittu 15 tkm öljynvaihtoväli, koska muuten joutuisi öljyä vaihtovälillä lisäämään eikä Tojoissa ole öljymäärän merkkivaloa saati mittaria. Taannoin lyhennettiin Tojon öljytikkuja ja lisättiin koneen öljymäärä juuri sen takia, kun ei selvitty 15tkm ilman öljynlisäystä.

      • Satuilevasetä

        Satusetä siinää kirjoittelee omia juttujaan.


      • Tossa ohjelmassahan se on ihan selvästi esitetty miksi ei kannata ajaa öljyllä 10 000 mailia enempää eli noin 15Tkm!


      • Vai meinaatteko että Toyotalla on ihan huvikseen annettu 15Tkm vaihtoväli ihmisten kiusaksi ? Eiköhän siellä ole asiaa tutkittu ja todettu että vehkeet kestää pitempään kun vaihdetaan voiteluaineet riittävän usein.



      • Toyota-palstan

        oman trollipojun heikkous on siinä ettei se pysty kommentoimaan uskottavasti mitään vaan paljastuu heti pelkäksi paskahousuksi.


      • qwerty987654
        Toyota_hybrid kirjoitti:

        Vai meinaatteko että Toyotalla on ihan huvikseen annettu 15Tkm vaihtoväli ihmisten kiusaksi ? Eiköhän siellä ole asiaa tutkittu ja todettu että vehkeet kestää pitempään kun vaihdetaan voiteluaineet riittävän usein.

        Johan on keksitty matka, jonka öljy kestää, tuleeko tuosta aivan 15 000 000 000 km.


    • maalaisjärkeä

      Autoalan mielipidelehdetkin kuten Tekniikan maailma ja Tuulilasi ovat vuosikymmenten aikana
      ns. testeillään edesauttaneet tuota pitkien huoltovälien kehitystä.
      Huoltokustannusten pienuus kuten öljynvaihtoväli ja moottorin öljytilavuus joka on yhtä merkittävä asia arvotetaan yhtä korkealle kuin esim auton ajo-ominaisuudet.
      Keskenään hyvin erimitallisilla asioilla ohjataan ihmisten kulutuskäyttäytymistä.
      Ei tarvitse olla diplomi-insööri tajutakseen asian.
      Ei ole Citikkakaan pelleillyt tällä asialla.

    • järki.käteen

      Toyotaan vaihdan 15.000:nen välein ja Tranporterilla en aja kuin kymmenen tuhatta samoilla öljyillä, eli kerran vuodessa kumpaankin. Tosin volkkarissa vaihtuu muutenkin kun siihen pitää lisäillä paljon enemmän kuin mitä vaihtoon tarvitaan.

      • teeviis

        Eipä ole Transporterisi ihan tuore tapaus! Itselläni on jo 5-vuotias Transporter ja siinä LL-huoltoväli on jopa 40000km. Ja öljyä ei lisätä huoltojen välillä. Huoltoväli on sama kuin öljynvaihtoväli.


    • autonvalintakysymys

      Pitkä huoltoväli pilaisi varmaankin Toyotan moottorin.
      2005 vuosimallin saksalaisella dieselilläni olen ajanut longlife-huolloilla nyt jo noin 440tkm. Öljynvaihdot olleet aina 30tkm:n välein. Auto osaisi pyytää huoltoon useamminkin jos katsoisi tarpeelliseksi. Vielä ei ole pyytänyt. Tällä systeemillä huollot ovat olleet n. 10kk:n välein. Mitään merkkejä moottorin väsymisestä ei ole havaittavissa. Ei edes kusenohutta longlife-öljyä tarvitse lisätä huoltojen välillä vielä.
      En voisi omalla kohdalla kuvitellakaan, että kävisin pajalla yhtään useammin kuin tällä autolla tarvitsee. Toyotalla pitäisi ravata huollossa 2-3 kertaa vuodessa jo öljynvaihdonkin takia. Ei kiitos!
      Ennemmin tässä autossa ruostuminen alkaa vaivaamaan kuin moottorin väsyminen. 440tkm ja 12 vuotta suolassa ja hiekoitussepelissä kylpemistä jälkikäsittelemättömään ja huonolla pesulla olevaan autoon on jättänyt jo lähtemättömät jäljet. Ei näytä sinkityskään suojaavan loputtomiin. Jos olisi joutanut puunaamaan autoa useammin, olisi ehkä käytön jälkiä näkyvissä vähemmän. Mutta toisaalta paskanko väliä tuolla kiillolla on kunhan toimii ja ei köyhdytä!
      Yli 40 vuotta on tullut autoiltua monen merkkisillä autoilla, eikä tämän halvemmalla ja huolettomammin ole päässyt vielä millään.

      • Ennemmin tässä autossa ruostuminen alkaa vaivaamaan kuin moottorin väsyminen.

        Eipä sitä väsymistä itse huomaa kun sillä jatkuvasti ajaa ja siihen tottuu. Mutta jos olis joku vähemmän ajettu mihin verrata olis ero varmasti melkoinen. Jos autolla on ajettu yli 400Tkm ja koneelle ei ole mitään tehty on aivan varmaa että akuperäisistä tehoista ollaan jo varsin kaukana. Eikä se pitkä öljynvaihtovöli mitenkään suojaa konetta päinvastoin kitka ja kuluminen kasvaa. se että moottori käy ja kukkuu ei tarkoita että kaikki tehot olis tallella tai se kone olis jotenkin priima kunnossa. Kyllä munkin veneessä ollut 25v vanha 200hv Volvo vielä kävi ja vei eteenpäin venettä mutta tehoja siinä ei kyllä ollu kun korkeintaan 130-150hv enää jäljellä. Veneessä tehohäviöt huomaa paremmin kun autossa. Tehoja tarvitaan huomattavasti enemmän sujuvaan liikkumiseen . Veneessä jos tehot putoaa 10-20% sen huomaa heti koska matkavauhdin ylläpitoon tarvitaan noin 70-80% tehoista ja plaaniin saamiseksi vaaditaan yleensä kaikki mitä koneesta lähtee.


      • autonvalintakysymys
        Toyota_hybrid kirjoitti:

        Ennemmin tässä autossa ruostuminen alkaa vaivaamaan kuin moottorin väsyminen.

        Eipä sitä väsymistä itse huomaa kun sillä jatkuvasti ajaa ja siihen tottuu. Mutta jos olis joku vähemmän ajettu mihin verrata olis ero varmasti melkoinen. Jos autolla on ajettu yli 400Tkm ja koneelle ei ole mitään tehty on aivan varmaa että akuperäisistä tehoista ollaan jo varsin kaukana. Eikä se pitkä öljynvaihtovöli mitenkään suojaa konetta päinvastoin kitka ja kuluminen kasvaa. se että moottori käy ja kukkuu ei tarkoita että kaikki tehot olis tallella tai se kone olis jotenkin priima kunnossa. Kyllä munkin veneessä ollut 25v vanha 200hv Volvo vielä kävi ja vei eteenpäin venettä mutta tehoja siinä ei kyllä ollu kun korkeintaan 130-150hv enää jäljellä. Veneessä tehohäviöt huomaa paremmin kun autossa. Tehoja tarvitaan huomattavasti enemmän sujuvaan liikkumiseen . Veneessä jos tehot putoaa 10-20% sen huomaa heti koska matkavauhdin ylläpitoon tarvitaan noin 70-80% tehoista ja plaaniin saamiseksi vaaditaan yleensä kaikki mitä koneesta lähtee.

        "Eipä sitä väsymistä itse huomaa kun sillä jatkuvasti ajaa ja siihen tottuu."
        Sinähän se tiedät kun saksalaisdieselillä ajat! Vai ajatko sittenkään?

        Sattumoisinkun aikoinaan auton ostin, ihan mielenkiinnosta testasin kiihtyvyyden 0-120km/h ja suurimmalla vaihteella 60-120km/h ja kirjasin arvot talteen. Viime syksynä taas kokeilin samoja vetoja samalla tieosuudella. Eroa oli, mutta toiseen suuntaan! Paikaltaa kiihdytys oli parantunut lähes sekunnilla ja sitkeysmittaus lähes 3 sekuntia. Osasyynä parantuneisiin arvoihin saattaa olla ilmamassamittarin uusiminen.

        Vikaan meni arvailusi tämän auton kohdalla!


    • auto.tietää.itse

      Nyt puhutaan taas asiasta josta ei ole tarpeeksi tietoa. VW:ssä ei ole kiinteää 30.000km huolto-ohjelmaa vaan moottorin diagnostiikka pyytää huoltoa silloin kun moottori sitä tarvitsee.
      Omat TSIni ovat pyytäneet huoltoa 16.000-32.000 km haarukassa riippuen siitä kuinka paljon ajoa on tullut per vuosi ja missä olosuhteissa.
      Päivittäkää tietonna tälle vuosituhannelle ennen kuin alatte levittämään mielipiteitä asiasta julkisesti. Asiaan perehtyminen ennen mielipiteiden julkituomista kannattaa, ei vaikuta niin tietämättömältä.

      • Ajat_muuttuvat

        Antaa tojosetien höpöttää, pakkoko kenenkään on heitä uskoa! Jokainen autoilkoon mieleisellään autolla ja tavalla ja satuilkoon sydämensä kyllyydestä.

        Mutta tosiaan: meilläkin on lupa ajaa tämän vuosituhannen autoilla ihan siinä missä tojosedillä on lupa ajaa omillaan.


      • Nii joku huijaus softa sielläkin varmaan pyörii .


      • kehitysjättänytjapanin
        Toyota_hybrid kirjoitti:

        Nii joku huijaus softa sielläkin varmaan pyörii .

        Vai olisiko ihan vaan parempi insinööriosaaminen. Saattaahan se kuulostaa noituudelta tojotakuskin korvaan, mutta se on saksalaisilla ihan normaali käytäntö, että auto itse seuraa öljyn kuntoa. BMW:llä on jopa moottori, jossa ei ole koko öljytikkua ollenkaan.


      • Toyota-palstan
        Ajat_muuttuvat kirjoitti:

        Antaa tojosetien höpöttää, pakkoko kenenkään on heitä uskoa! Jokainen autoilkoon mieleisellään autolla ja tavalla ja satuilkoon sydämensä kyllyydestä.

        Mutta tosiaan: meilläkin on lupa ajaa tämän vuosituhannen autoilla ihan siinä missä tojosedillä on lupa ajaa omillaan.

        oman trollipojun oksennukset tunnistaa aina siitäkin kun se kommentoi ensimmäisenä itse omaa mielipidettään sitä tukien. Muut eivät sitten tuekaan.


    • onsevaanihme

      Voi hyvää päivää, tatä samaa mantraa jaksetaan Toyota ihmisten parissa jauhaa aamusta iltaan. Kyllä, se ESP öljy, joka maksaa suunnilleen 2 kertaa enemmän kuin se normaali tojotan 5w-50, kestää kunnossa sen 30tkm tai kaksi vuotta, sitten on aika vaihtaa öljy. Asia on ollut näin vuodesta 2000 lähtien, ei pitäisi enää olla yllätys kenellekään.

      • Pelkkäämustaamista

        Näitä asioita ei jauheta täällä Toyotan omistajien aloitteesta vaan siksi että sinä, edellisen viestin kirjoittanut trolli, riehut täällä aivan piruna ja yrität mustata Toyotaa joka helvetin asialla, öljynvaihtovälistä alkaen. Sitten kun sinun valheitesi rinnalle tuodaan asiaa, sinä kirjoitat aina ylläolevan kaltaisia Toyotan omistajia halveeraavia kirjoituksia. Äläkä yritä esittää asiantuntijaa kun et ole sellainen. Sinut tullaan nujertamaan täysin. Mainittakoon lopuksi että Toyotan öljy on 5W-30 oleva aivan huippuöljy, vaikka vaihtoväli on 15.000 km.


      • Kuraspeksit

        Hmm. minulla on noita ESP öljyjä ollut tojossa toistakymmentä vuotta. Sakuilla on vaan das laatukriteerit huonommat.


      • Ei_hyvää_päivää_tero
        Pelkkäämustaamista kirjoitti:

        Näitä asioita ei jauheta täällä Toyotan omistajien aloitteesta vaan siksi että sinä, edellisen viestin kirjoittanut trolli, riehut täällä aivan piruna ja yrität mustata Toyotaa joka helvetin asialla, öljynvaihtovälistä alkaen. Sitten kun sinun valheitesi rinnalle tuodaan asiaa, sinä kirjoitat aina ylläolevan kaltaisia Toyotan omistajia halveeraavia kirjoituksia. Äläkä yritä esittää asiantuntijaa kun et ole sellainen. Sinut tullaan nujertamaan täysin. Mainittakoon lopuksi että Toyotan öljy on 5W-30 oleva aivan huippuöljy, vaikka vaihtoväli on 15.000 km.

        Koko tämä keskusteluketju on avattu tojofanaatikkojen (en sano omistajien, koska tuskin monikaan niitä on) toimesta saksalaisautojen mollaamisen vuoksi, vai etkö lukenut avausta ollenkaan. Avauksessa mainittu 30000km:n öljynvaihtoväli kun ei liikuta Toyotalla ajavia ollenkaan, joten miksi siitä piti täällä avautua.
        Kun sitten oijotaan teidän harhaisia käsityksiä pitkien huoltovälien vaikutuksista tosielämän autoiluun, aletaan itkeä Toyota solvaamisesta ja trollaamisesta!

        Kasvakaa aikuiseksi! Ei maailma ole mustavalkoinen.


    • Hämeenperään

      Kaupparatsujen passateilla olen päästellyt vuodesta 2000. Eli monen mielestä loppuun ajelluilla autoilla joilla on päästelty ne kalliit kilometrit ja joihin keskituloinen pääsee lainoineen kiinni kun ajelee kliltä kaupunkiin töihinsä n.30 000km vuosittain eli kerran vuoteen öljyn vaihto.
      Eli autoilla on menty LL- ohjelman mukaan ja jota olen jatkanut , koska öljyn kulutuskin on monesti vähentynyt kun auto on sisään ajettu (200 000km) eli muutama volkkari on mennyt vielä 400 000km jälkeenkin jatkokäyttöön eikä suinkaan paaliin.

      • Jatkuvavaihto

        Tuorevoitelu, kun öljynkulutusta?


    • Kyykmanosssssraivo

      Naapurin setä ajoi jo 70-80 aikoihin autoillaan 100tkm ilman ensimmäistäkään huoltoa ja öljynvaihto ilman mitään ongelmaa ja vaihtoi sitten uuteen ja silloin öljyt olivat paljon huonompia.
      Teroilla on tuostakin asiasta vaarien muinaisia oppeja takaraivossa, eivätkä he opi mitään uutta tai viisastuisi autoasioissa.

      • Iltasatua

        Siinähän sitä. Iltasatua kerrakseen.


      • Ei_toki_kummakaan

      • ToyoSetäPanikoi
        Iltasatua kirjoitti:

        Siinähän sitä. Iltasatua kerrakseen.

        Ihan on faktaa ja autot olivat kaikki Fordeja. Lisäämään toki joutui joskus lisäämään öljyä.


      • Etkö_

        Toyota-palstan trollipoju edes tajua kuinka noloja ja lapsellisia kommenttisi ovat. Tämä kommenttisi on hyvä esimerkki niistä.


      • Trollipoju_171
        Etkö_ kirjoitti:

        Toyota-palstan trollipoju edes tajua kuinka noloja ja lapsellisia kommenttisi ovat. Tämä kommenttisi on hyvä esimerkki niistä.

        Laitetaanko käyntiin äänestys kumman kommentti on lapsellisempi, sinun vai sen jota kommentoit?
        Itse äänestän sinun puolestasi!


      • Toyota-palstan_oma
        Trollipoju_171 kirjoitti:

        Laitetaanko käyntiin äänestys kumman kommentti on lapsellisempi, sinun vai sen jota kommentoit?
        Itse äänestän sinun puolestasi!

        trollipoju paljasti itsensä tässäkin kommentissaan. On se, nolo ja lapsellinen.


      • fdfdfdfdfg
        Ei_toki_kummakaan kirjoitti:

        Iltasatua? Minäkin tunnen kaverin, jonka muistan hyvin ostaneen käytetyn vanhan auton 1970-luvulla pikkurahalla (taisi olla luokkaa 900 markkaa) ja ajoi sillä yli 90 tkm vaihtamatta öljyjä kertaakaan. Lisäili toki tarpeen mukaan. Auto oli Neckar 1100 eli omaa sukua Fiat. Edessä kaappariovet ja sitä rataa.
        https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/02/Fiat_Nsu_1100_Neckar_4-Door_Sedan_1959.jpg

        Juu meidän skodasta loppui öljyt joskus palattuamme juhannusjuhlista 60v lopulla.Kaadoin takakontista löytyneet sahdin mäskit koneeseen ja taas mentiin,perille päästiin ,skodalla ajeltiin vielä pitkään,oikeila öljyillä.


    • liupkasta

      Mittatikusta tippaa sormen päihin niin tuntee onko lipsua vielä!

      • Oiltest

        Testaus tehdään, muutaman tuhannen jälkeen, näin löydämme surkeat öljyt markkinoilta!


    • MoottoritPilalla

      Kirjoitin aloituksen siksi, koska täällä nostetaan kokoajan Toyotaa halveeraava pelkkää valetta oleva ketju "Huoltohinnat kammottavia" esiin. Syy oli siinä. Siinä ei ollut mukana pienintäkään halua mollata saksalaisia autoja vaan ojentaa japanilaista Toyotaa mollaavaa.

      Toyotan kertahuollot ovat halvimmat ja öljyt pitää vaihtaa vähintään 15.000 km:n välein. Tällä tiellä 10 vuoden ylläpitokustannuksista muodostuu myös halvimmat.

      Tuo on totuus eikä totuus siitä mihinkään muutu.

      • outoa.matikkaa

        Pihassa on kymmenvuotias 200.000km ajettu saksalainen joka käy ja kukkuu ilman ongelmia. En tiedä miten tämä taival olisi ollut halvempaa jos olisin vaihtanut öljyt useammin.
        Selitä mulle se.


      • tyhmäpää

        Mikä järki on valehdella tuollaisesta asiasta? 2 x 280€ ei ole vähemmän kuin 1 x 400€, vaikka miten sitä jankutat niin ei vaan muutu todeksi.


      • kohtuuhinta
        tyhmäpää kirjoitti:

        Mikä järki on valehdella tuollaisesta asiasta? 2 x 280€ ei ole vähemmän kuin 1 x 400€, vaikka miten sitä jankutat niin ei vaan muutu todeksi.

        Minulle Aven 60.000:n huolto merkkiliikkeessä maksoi 180€ ja 45.000:n monimerkkiliikkeessä 160€ Tuostahan tulee vasta 340 € ? Eikä ole tarvinnut uusia jakopäätä eikä lisätä öljyä.


      • hintoja..löytyy
        kohtuuhinta kirjoitti:

        Minulle Aven 60.000:n huolto merkkiliikkeessä maksoi 180€ ja 45.000:n monimerkkiliikkeessä 160€ Tuostahan tulee vasta 340 € ? Eikä ole tarvinnut uusia jakopäätä eikä lisätä öljyä.

        Hinta riippuu myös auton iästä eli ajatko 60 tkm puolessa vuodessa, vuodessa, kahdessa tai kolmessa jne. Osan töistä kuten ilmansuodattimien ja polttimoiden yms voi tehdä itse ja kertoa niistä huollossa. Minä vaihdoin esimerkiksi tulpat ennen määräkilsoja, kun yksi alkoi lyödä läpi


    • Sellaistatäällä

      Dieseltoyotassani on 20000 km huoltoväli. Yritin huollossa lyhentää 15000 km. Ei muka tarvitse. Ei kai se pahaa koneelle tee, jos vaihtaa tiuhemmin. Ei se nyt hirvee kustannus ole vaikka esp:tä käytänkin. Minun puolesta jokainen saa ajella vaikka 100000 km samoilla öljyillä.

      • ongelmajätettä

        "Dieseltoyotassani on 20000 km huoltoväli"
        Diesel-Toyotasi on Citroen/Peugeot! Tarpeettoman tiheä öljynvaihtoväli tarkoittaa enemmän ongelmajätettä. Turha ongelmajätteen tekem7nen ei ole ekologista!


      • 40_000km
        ongelmajätettä kirjoitti:

        "Dieseltoyotassani on 20000 km huoltoväli"
        Diesel-Toyotasi on Citroen/Peugeot! Tarpeettoman tiheä öljynvaihtoväli tarkoittaa enemmän ongelmajätettä. Turha ongelmajätteen tekem7nen ei ole ekologista!

        Eikös näissä uusissa PSA Toyotissa ole 40 tonnin huoltoväli?


    • Mikä.selittää

      Lyhyestä huoltovälistä huolimatta Toyotiin on jouduttu vaihtamaan eniten moottoreita alle 200 tkm.

      • PuutaHeinääjaTuohta

        Mitä helvettiä sinä kirjoittelet tuollaisia, joissa ei ole mitään perää. Toyotan moottorit ovat kaikkein kestävimpiä vapaasti hengittäviä moottoreita. Ne kestävät ikuisesti. Jokainen tietää sen.


      • pikahaulla
        PuutaHeinääjaTuohta kirjoitti:

        Mitä helvettiä sinä kirjoittelet tuollaisia, joissa ei ole mitään perää. Toyotan moottorit ovat kaikkein kestävimpiä vapaasti hengittäviä moottoreita. Ne kestävät ikuisesti. Jokainen tietää sen.

        Alle mituutissa Nettiautosta:
        Auris D4D: "Kuoret nähneet noin 186000 km, mutta vuonna 2015 vaihdettu toyotan takuuhuollettu moottori vasta 20000"


      • yksitapaus
        pikahaulla kirjoitti:

        Alle mituutissa Nettiautosta:
        Auris D4D: "Kuoret nähneet noin 186000 km, mutta vuonna 2015 vaihdettu toyotan takuuhuollettu moottori vasta 20000"

        Tuollainen yksittäistapausko pitää sitten yleistää? Kyllä ne yksittäistapauksetkin löytyy minuutissa.


      • pikahaulla
        yksitapaus kirjoitti:

        Tuollainen yksittäistapausko pitää sitten yleistää? Kyllä ne yksittäistapauksetkin löytyy minuutissa.

        Avensiksista ja Versoista löytyy jo useita D4D, joista kone vaihdettu alle 200 tkm. Tuo ei ole mikään salaisuus.


      • totuus.ei.pala
        yksitapaus kirjoitti:

        Tuollainen yksittäistapausko pitää sitten yleistää? Kyllä ne yksittäistapauksetkin löytyy minuutissa.

        Sehän siinä onkin, että D4D on ollut niin epäluotettava, ja kallis toyotalle, että siitä päätettiin luopua kokonaan. Nyt ei Toyotalta tule enää uusia dieseleitä, vaan kaikki uutuudet on ostettuja, sellaisilta valmistajilta, jotka osaa hommansa. Esim Pösöltä ja Citroenilta, eli PSA:lta. Miettikää nyt millä tasolla on Toyotan moottoriosaaminen, jos parempaa saa ranskasta.
        Ihan turhaan et Toyotan edustajat koitatte tehdä mustasta valkoista, kun jokainen voi googlettaa esim. Toyota 2.2 D4D problems, ja lukea kaikki kymmenentuhatta kirjoitusta aiheesta. Ei se totuus muutu vaikenemalla.


    • IkuisetÖljyt

      Mä en ole vaihtanut Volkkariini öljyjä ollennkaan viimeiseen kuuteenkymmeneen tuhanteen kilometriin. Katsoin sen tarpeettomaksi, koska öljyä joutuu kuitenkin lisäämään litran tuhatta kilometriä kohti. Näin ollen moottorissahan on aina uutta vastaavat öljyt, joten tuo vaihto olisi vain rahan haaskausta. Suodattimen vaihdan kyllä, sillä sinnehän kerääntyy öljyn epäpuhtaudet. Käytän sitäpaitsi edullisinta markkinoilta saatavaa öljyä, niin ei nuo kustannuksetkaan pääse karkaamaan käsistä. Tämä siis minun Volkkarissani.

    • rhueje

      Suurin ongelma taitaa olla kun ei noudateta niitä aikarajoituksia. Ajellaan samoilla öljyillä 3-4v kun odotellaan että 30tkm tulee täyteen vaikka aikaraja on 1 tai korkeintaan 2v. Tuo aikaraja on olemassa juuri vaihtelevien vuodenaikojen takia, aikarajan sisällä tulee jo niin paljon kylmäkäynnistyksiä ja lyhyttä ajoa että öljy on vaihtokunnossa.

      Eli sinäänsä tuo 30tkm km-raja ei ole ongelma, ongelma on kun unohdetaan se aikarajoitus.

      • ei.tarvii.muistaa

        "Eli sinäänsä tuo 30tkm km-raja ei ole ongelma, ongelma on kun unohdetaan se aikarajoitus."

        Sulla ei ole varmaan ollut koskaan eurooppalaista? Huoltoväli ei jää kuskin muistin varaan vaan auto kertoo milloin on syytä mennä huoltoon. Tämä saattaa kuulostaa noituudelta vanhan liiton japanialaisilla ajaville, mutta on ollut arkipäivää jo reilun vuosikymmenen meille muille.


      • Olen_poistanut
        ei.tarvii.muistaa kirjoitti:

        "Eli sinäänsä tuo 30tkm km-raja ei ole ongelma, ongelma on kun unohdetaan se aikarajoitus."

        Sulla ei ole varmaan ollut koskaan eurooppalaista? Huoltoväli ei jää kuskin muistin varaan vaan auto kertoo milloin on syytä mennä huoltoon. Tämä saattaa kuulostaa noituudelta vanhan liiton japanialaisilla ajaville, mutta on ollut arkipäivää jo reilun vuosikymmenen meille muille.

        huoltovälin muitutuksen omasta japanilaisesta laatuautostani koska tiedän miten pitää toimia huoltjen suhteen. Koska autossani ei takuu ole enää voimassa, teen "huollot" itse sen mukaan mikä on tarpeellista. Suurin osa ns. merkkihuollosta on pelkkiä nesteiden, jarrupalojen tai rengaspaineiden ym. tarkistuksia jotka lähes jokainen osaa tehdä itsekin. Omassa tapauksessani on lopulta kovin vähän korjauksiakaan joita en osaisi itse tehdä. Sen näkee sitten kun niitä joskus tulee. Toistaiseksi ei ole 7 v/145 tkm aikana tullut vielä mitään oikeaa korjattavaa.


      • monenlaisia_muistuttimia
        Olen_poistanut kirjoitti:

        huoltovälin muitutuksen omasta japanilaisesta laatuautostani koska tiedän miten pitää toimia huoltjen suhteen. Koska autossani ei takuu ole enää voimassa, teen "huollot" itse sen mukaan mikä on tarpeellista. Suurin osa ns. merkkihuollosta on pelkkiä nesteiden, jarrupalojen tai rengaspaineiden ym. tarkistuksia jotka lähes jokainen osaa tehdä itsekin. Omassa tapauksessani on lopulta kovin vähän korjauksiakaan joita en osaisi itse tehdä. Sen näkee sitten kun niitä joskus tulee. Toistaiseksi ei ole 7 v/145 tkm aikana tullut vielä mitään oikeaa korjattavaa.

        Sinun eikä muittenkaan japanialaisen auton huoltomuistutin ymmärrä sopeuttaa huoltoväliä olosuhteiden ja ajotavan mukaan. Huoltomuistutus niissä perustuu vain matkamittariin ja kalenteriin. Toista on paremmissa eurooppalaisissa. Jos auton käyttö muuttuu öljyä kuormittavammaksi (paljon kylmäkäynnistyksiä, paljon katkonaista ajoa, paljon tehoa vaativaa ajoa, pitkiä pakkasjaksoja jne) ja/tai öljyn sähkönjohtavuus kasvaa, ajotietokone lyhentää antureilta saamansa tiedon perusteella huoltoväliä. Käytännössä normaalilla käytöllä, varsinkin jos talvella käyttää moottorin esilämmitystä (polttoaine- tai sähkölämmitin) ei ole mitään vaikeutta päästä maksimihuoltoväleihin.


      • japanialainen

        Tässä näkyy se kulttuurien ero. Saarella-asujilta kannattaa osta kalaa tai vene. Autoja tehdään mantereella.


      • Huoltolaskuri
        monenlaisia_muistuttimia kirjoitti:

        Sinun eikä muittenkaan japanialaisen auton huoltomuistutin ymmärrä sopeuttaa huoltoväliä olosuhteiden ja ajotavan mukaan. Huoltomuistutus niissä perustuu vain matkamittariin ja kalenteriin. Toista on paremmissa eurooppalaisissa. Jos auton käyttö muuttuu öljyä kuormittavammaksi (paljon kylmäkäynnistyksiä, paljon katkonaista ajoa, paljon tehoa vaativaa ajoa, pitkiä pakkasjaksoja jne) ja/tai öljyn sähkönjohtavuus kasvaa, ajotietokone lyhentää antureilta saamansa tiedon perusteella huoltoväliä. Käytännössä normaalilla käytöllä, varsinkin jos talvella käyttää moottorin esilämmitystä (polttoaine- tai sähkölämmitin) ei ole mitään vaikeutta päästä maksimihuoltoväleihin.

        Ainakin minun Tojo dieselissä se huomio olosuhteet ja ajan, ei tule pelkän km-lukeman mukaan. Jos huollatan huoltomuistuttimen mukaan, niin huoltoväli on enemmän ajaessa n. 30 tkm ja vähemmän ajon kausina n. 25 tkm.

        Jos ajaa vain esim. 15 tkm vuodessa ja paljon pätkäajoa ympäri vuoden, niin mikä on käytännön huoltoväli esim. TSI Golfissa? TeeäM ei sitä huomio, niillä on aina optimiolosuhteet.


      • huoltoneuvoja_evp
        Huoltolaskuri kirjoitti:

        Ainakin minun Tojo dieselissä se huomio olosuhteet ja ajan, ei tule pelkän km-lukeman mukaan. Jos huollatan huoltomuistuttimen mukaan, niin huoltoväli on enemmän ajaessa n. 30 tkm ja vähemmän ajon kausina n. 25 tkm.

        Jos ajaa vain esim. 15 tkm vuodessa ja paljon pätkäajoa ympäri vuoden, niin mikä on käytännön huoltoväli esim. TSI Golfissa? TeeäM ei sitä huomio, niillä on aina optimiolosuhteet.

        "Ainakin minun Tojo dieselissä se huomio olosuhteet..."
        Ei huomioi olosuhteita, ei ole sellaista anturitekniikkaa tojossa ellei uusissa BMW:ltä ostetuissa dieseleissä. Vähän ajettaessa tulee kalenteri vastaan, koska huoltoväli on max. 1 vuosi. Pelkkä aikaan ja kilometreihin perustuva huoltomuistutin siinä on!
        TM:n käyttötesteissä ajetaan 60000km 13-15 kuukaudessa. Miksi pitäisi huomioida 15000km:n huoltoväli jos auto ei sellaista pyydä?
        Kaikki autot huolletaan siellä huolto-ohjelman mukaan. VW-konsernin autojen kohdalla se tarkoittaa muuntuvaa huoltoväliä auton itsensä määrittelemänä. Kertaakaan ei ole 60000km:n testissä tarvittu kahta huoltoa enempää.
        Poikkeuksellisen rankoissa oloissa VW-auto saattaisi pyytää huoltoa 15000km:n välein, mutta sellaisissa oloissa pitäisi Toyotankin huoltoväli puolittaa.


      • Vastaukset_puuttuvat
        huoltoneuvoja_evp kirjoitti:

        "Ainakin minun Tojo dieselissä se huomio olosuhteet..."
        Ei huomioi olosuhteita, ei ole sellaista anturitekniikkaa tojossa ellei uusissa BMW:ltä ostetuissa dieseleissä. Vähän ajettaessa tulee kalenteri vastaan, koska huoltoväli on max. 1 vuosi. Pelkkä aikaan ja kilometreihin perustuva huoltomuistutin siinä on!
        TM:n käyttötesteissä ajetaan 60000km 13-15 kuukaudessa. Miksi pitäisi huomioida 15000km:n huoltoväli jos auto ei sellaista pyydä?
        Kaikki autot huolletaan siellä huolto-ohjelman mukaan. VW-konsernin autojen kohdalla se tarkoittaa muuntuvaa huoltoväliä auton itsensä määrittelemänä. Kertaakaan ei ole 60000km:n testissä tarvittu kahta huoltoa enempää.
        Poikkeuksellisen rankoissa oloissa VW-auto saattaisi pyytää huoltoa 15000km:n välein, mutta sellaisissa oloissa pitäisi Toyotankin huoltoväli puolittaa.

        Huomioi olosuhteet, on nähty.

        "TM:n käyttötesteissä ajetaan 60000km 13-15 kuukaudessa. Miksi pitäisi huomioida 15000km:n huoltoväli jos auto ei sellaista pyydä?"
        Siinä se vitsi onkin, käyttötesti ja sen kustannuslaskelma ei vastaa muun tyyppistä ajoa ja kustannuslaskelmasta tulee virheellinen vai pitäisikö sanoa valetta.
        Eikä tarvita rankkoja olosuhteita, vain pätkäajoa taajamassa enemmän ja siten että auton moottori ehtii välillä jäähtyä täysin. Ei ole mitenkään poikkeuksellista saatika rankkaa.

        Sitten sitä omaa kokemustietoa siitä TSI koneen huoltoväleistä pätkäajossa, kiitos. TMn selostuksia ei kaivata.


      • oma.kokemus
        Vastaukset_puuttuvat kirjoitti:

        Huomioi olosuhteet, on nähty.

        "TM:n käyttötesteissä ajetaan 60000km 13-15 kuukaudessa. Miksi pitäisi huomioida 15000km:n huoltoväli jos auto ei sellaista pyydä?"
        Siinä se vitsi onkin, käyttötesti ja sen kustannuslaskelma ei vastaa muun tyyppistä ajoa ja kustannuslaskelmasta tulee virheellinen vai pitäisikö sanoa valetta.
        Eikä tarvita rankkoja olosuhteita, vain pätkäajoa taajamassa enemmän ja siten että auton moottori ehtii välillä jäähtyä täysin. Ei ole mitenkään poikkeuksellista saatika rankkaa.

        Sitten sitä omaa kokemustietoa siitä TSI koneen huoltoväleistä pätkäajossa, kiitos. TMn selostuksia ei kaivata.

        Minulla oli ennen nykyistä baijerilaista Golf 1.4 ja se oli kaupunkiajossa. Yleensä en ehtinyt ajaa yli 25 tkm, ennen kuin auton kalenteri sanoi, että nyt on kaksi vuotta täynnä edellisestä huollosta, ja kehotti varaamaan huollon.


    • Eivaankestä

      Toyota ei olen erityisen kestävä josta syystä on syytä noudattaa puoliķasta huoltoväliä.

      Ikävä kyllä jatkuvakaan huoltaminen ei riitä - MUISTA MYÖS RUOSTESUOJAUS!

    • kiähkiähsanoiaku

      Näin saadaan uutta folkkaria liukuhihnalta, kun vanhat posahtaa! Melkoisia lieroja ovat biilin valmistajat!

      • Kuin_konkat

        Jep, sillä on termi "Laitteiden ohjelmoitu kuolema".
        Löytyy tv-ohjelmakin.


    • TavatOnx

      Kaksi eri asiaa, huoltoväli ja öljynvaihtoväli. Minulla on 30,000km huoltoväli ja öljyt 15.000km välein - ei ongelmia.

      • Huulilasista

        Niinhän se Toyotassakin käytännössä menee, 30 tkm välein on varsinainen huolto ja välissä on öljynvaihdot pienten tarkastusten kera. Volkkariväki taas laskee vain ne varsinaiset huollot ja laskevat taas tojoissa ne öljynvaihtohuollot täysi huolloiksi.


      • eitätäpäivää
        Huulilasista kirjoitti:

        Niinhän se Toyotassakin käytännössä menee, 30 tkm välein on varsinainen huolto ja välissä on öljynvaihdot pienten tarkastusten kera. Volkkariväki taas laskee vain ne varsinaiset huollot ja laskevat taas tojoissa ne öljynvaihtohuollot täysi huolloiksi.

        Mikä hiton Volkkariväki! Tässä ollaan ihan Toyotaväkeä ja käytetään Corollaa huollossa 15000 kilometrin välein eli 2 kertaa vuodessa. Aivan sama mitä tekevät, mutta työpaikaltani eivät autoa huoltoon hae ja joka kerta on kolminumeroinen lasku maksettava eikä eka numero ole aina ykkönen. Käyttäisin harvemmin jos olisi mahdollista, mutta kun on vielä niin uusi auto ettei uskalla takuun ja virhevastuun menettämisen pelossa. Ainakin huoltoneuvojan mukaan ei kannata kokeilla kepillä jäätä.
        Naapuri muistaa irvailla Toyota lyhyistä huoltoväleistä kun on tullut niistä puhetta. Sillä on joku Volkkarin paku jota tarvitsee käyttää huollossa 40000 kilometrin välein.
        Vahvasti alkaa tuntua että yhteistyö Toyotan kanssa päättyy tähän Corollaan kunhan vaihdon aika tulee.


      • Omamaa.mustikka
        eitätäpäivää kirjoitti:

        Mikä hiton Volkkariväki! Tässä ollaan ihan Toyotaväkeä ja käytetään Corollaa huollossa 15000 kilometrin välein eli 2 kertaa vuodessa. Aivan sama mitä tekevät, mutta työpaikaltani eivät autoa huoltoon hae ja joka kerta on kolminumeroinen lasku maksettava eikä eka numero ole aina ykkönen. Käyttäisin harvemmin jos olisi mahdollista, mutta kun on vielä niin uusi auto ettei uskalla takuun ja virhevastuun menettämisen pelossa. Ainakin huoltoneuvojan mukaan ei kannata kokeilla kepillä jäätä.
        Naapuri muistaa irvailla Toyota lyhyistä huoltoväleistä kun on tullut niistä puhetta. Sillä on joku Volkkarin paku jota tarvitsee käyttää huollossa 40000 kilometrin välein.
        Vahvasti alkaa tuntua että yhteistyö Toyotan kanssa päättyy tähän Corollaan kunhan vaihdon aika tulee.

        Täällä trolli haukkuu vähän väliä Toyotaa tiheistä ja kalliista huollosta sekä kehuu siinä samalla kuinka vokkelossa ei moisia tarvita. Mutta kuinkas se oikeasti onkaan, kun ei aja optimiolosuhteissa optimimatkoja, niin alkaa tulemaan niitä kalliita longlife-öljyjen vaihtoja.

        Ja ei minkään muunkaan merkin huolto hae autoasi työpaikalta ja kyllä se vokkelonkin öljynvaihtolasku suodattimen kera on kolminumeroinen.
        Auris Hybridin ja 1.6 bensakoneisen välihuollon hinta alkaa 1llä ja on kolminumeroinen merkkihuollossa ellet teetä samalla jotain muita töitä.
        Isompi huolto on kalliimpi, mutta niin se on myös vokkelolla esim. 2015 Golf 1,4TSI BMT DSG 90 tkm huolto virallisen laskurin mukaan yli 500E ilman lisätöitä.


      • Toyota-palstan
        eitätäpäivää kirjoitti:

        Mikä hiton Volkkariväki! Tässä ollaan ihan Toyotaväkeä ja käytetään Corollaa huollossa 15000 kilometrin välein eli 2 kertaa vuodessa. Aivan sama mitä tekevät, mutta työpaikaltani eivät autoa huoltoon hae ja joka kerta on kolminumeroinen lasku maksettava eikä eka numero ole aina ykkönen. Käyttäisin harvemmin jos olisi mahdollista, mutta kun on vielä niin uusi auto ettei uskalla takuun ja virhevastuun menettämisen pelossa. Ainakin huoltoneuvojan mukaan ei kannata kokeilla kepillä jäätä.
        Naapuri muistaa irvailla Toyota lyhyistä huoltoväleistä kun on tullut niistä puhetta. Sillä on joku Volkkarin paku jota tarvitsee käyttää huollossa 40000 kilometrin välein.
        Vahvasti alkaa tuntua että yhteistyö Toyotan kanssa päättyy tähän Corollaan kunhan vaihdon aika tulee.

        trollipojuna olemista ei lasketa Toyotaväeksi vaan palstan lapsellisimmaksi ja noloimmaksi trollipojuksi. joka kärähtää jokaisesta oksennuksestaan. Trollipojua on helpompi lukea kuin avointa kirjaa sen esiintyessä milloin minäkin sivupersoonanaan.


      • olet_patologinen_tapaus
        Toyota-palstan kirjoitti:

        trollipojuna olemista ei lasketa Toyotaväeksi vaan palstan lapsellisimmaksi ja noloimmaksi trollipojuksi. joka kärähtää jokaisesta oksennuksestaan. Trollipojua on helpompi lukea kuin avointa kirjaa sen esiintyessä milloin minäkin sivupersoonanaan.

        Sinä olet oikeasti sairas, vainoharhainen!


      • Enemmänkin
        olet_patologinen_tapaus kirjoitti:

        Sinä olet oikeasti sairas, vainoharhainen!

        selvännäkijältä tuo vastustajasi vaikuttaa. Löytää viestisi heti ja osaa myös vittuilla aika lahjakkaasti vaikket taida sitä edes ymmärtää.


    • Tero.viisastelee

      Niinpä. Kysymys onkin siitä, onko piika ihminen ja Volkkari auto. Ainakaan valmistaja ei kutsu sitä enää autoksi vaan pelkästään nimensä mukaisesti kansanvaunuksi!

    • oikeaaTietoa

      Mistä voisi saada luotettavaa tietoa öljyjen voitelevuudesta. Tarkoitan tutkimustietoa.
      Tällä palstalla kerrotaan enemmän mielipiteitä.

    • taasykstietäjä

      höpöhöpö juttua

    • tojomatti

      Uudessa toyotassa on BMW diesel moottori. Diesel moottori on tullut tiensä päähän, 2025 se tulee kieltoon EU alueella. Syynä on typen oksidit NOx, ne on pien hiukkasia jotka ova vaarallisia elimistölle. Mm Oslossa oli 12 tunnin kielto diesel autoille, johtuen huonsta ilman laadusta. Toyota ei panosta enää kuolevaan tekniikkaan, vaan esim vety tekniikkaan. Vedystä tehdään sähköä. On muutenkin fiksumpaa panostaa sähköautoihin niin ei tarvii leikkiä litkuilla.

      • ihmetellä_täytyy

        Kuinka voi mahduttaa montaa asiavirhettä noi lyhyeen tekstiin?


      • Hindenburg

        Muilla valmistajilla on jo sähköautoja kaupoissa täyssähköisiä tai lataushybridejä. Tojolla on vähän hiljaisempaa sillä rintamalla. Jos sähköauton kopioiminen kestää sen saman kuin TSI-koneen niin 10 kuluttua Tojollakin on sähköauto.

        Mirai on vain mainostemppu ilman tulevaisuutta. Vedyn jakelua ei ole edes suunnitteilla laajamittaisesti. Jokaisella valmistajalla on polttokennoautot valmiina jos vetyä joskus saa huotoasemilta. Hondan Clarityäkin tehtiin jo 10vuotta sitten.


    • aasialainenHalpisRules

      Miksi Tero on huolissaan moottorien kestosta, vaikka esim. Toyotalla ajetaan kymmenessä vuodessa max. 150tkm, jopa Toyotan kone sen kestää(ei D4D) huonollakin pidolla, tosin kori on jo silloin valunut viemäriin.

      • A.katsastus

        Me kaikki tiedämme täällä moneen kertaan esitetyn katsastustilaston joka kertoo että vain noin yksi kolmasosa tojoista pääsee koskaan yli 200.000km.
        Ja että tojo paalataan ennen kaikkien autojen keskiarvoa.
        Tämä ei ole mielipide vaan tilaston kertomaa faktaa.


      • Toyota-palstan
        A.katsastus kirjoitti:

        Me kaikki tiedämme täällä moneen kertaan esitetyn katsastustilaston joka kertoo että vain noin yksi kolmasosa tojoista pääsee koskaan yli 200.000km.
        Ja että tojo paalataan ennen kaikkien autojen keskiarvoa.
        Tämä ei ole mielipide vaan tilaston kertomaa faktaa.

        trollipoju esiintyy tällä kertaa katsastajana. Tyypillistä toimintaa nololle ja lapselliselle skitsofreenikolle.


      • Ö.katsastus
        A.katsastus kirjoitti:

        Me kaikki tiedämme täällä moneen kertaan esitetyn katsastustilaston joka kertoo että vain noin yksi kolmasosa tojoista pääsee koskaan yli 200.000km.
        Ja että tojo paalataan ennen kaikkien autojen keskiarvoa.
        Tämä ei ole mielipide vaan tilaston kertomaa faktaa.

        Mielenkiintoista. Juuri A-katsastuksen raportin mukaan Toyotat ovat vähävikaisimpia eli vähiten hylkäyksiä katsastuksissa. Ja mitä vanhemmasta autoluokasta on kyse sen paremmat sijoitukset Toyotilla.
        Samanlaiset katsastusraportit ovat muuallakin Euroopassa.


      • katsuri.kertoo
        Ö.katsastus kirjoitti:

        Mielenkiintoista. Juuri A-katsastuksen raportin mukaan Toyotat ovat vähävikaisimpia eli vähiten hylkäyksiä katsastuksissa. Ja mitä vanhemmasta autoluokasta on kyse sen paremmat sijoitukset Toyotilla.
        Samanlaiset katsastusraportit ovat muuallakin Euroopassa.

        Hylkäykset katsastuksessa kertovat eniten kuskien huolellisuudesta ja huolimattomuudesta.
        Se tärkein katsastustilasto on se, joka kertoo missä kohtaa auto ei enää tule katsastukseen vaan poistuu liikenteestä. Se kertoo sen että Toyotat poistuvat liikenteestä keskimääräistä vähemmän ajettuna. Turha silloin puhua kestävästä autosta.


      • katsastuskertoo.kuskista
        katsuri.kertoo kirjoitti:

        Hylkäykset katsastuksessa kertovat eniten kuskien huolellisuudesta ja huolimattomuudesta.
        Se tärkein katsastustilasto on se, joka kertoo missä kohtaa auto ei enää tule katsastukseen vaan poistuu liikenteestä. Se kertoo sen että Toyotat poistuvat liikenteestä keskimääräistä vähemmän ajettuna. Turha silloin puhua kestävästä autosta.

        Aivan, on siellä pajalla pistetty leimaa paperiin vähän kaikenlaisille ropposille. Niillä on yksi yhteinen tekijä, niistä on huolehdittu, ja niitä on korjattu tarpeen vaatiessa. Tällä reseptillä saa läpi vaikka lada samaran vm. 1989.


      • Toyotat_poistuvat
        katsuri.kertoo kirjoitti:

        Hylkäykset katsastuksessa kertovat eniten kuskien huolellisuudesta ja huolimattomuudesta.
        Se tärkein katsastustilasto on se, joka kertoo missä kohtaa auto ei enää tule katsastukseen vaan poistuu liikenteestä. Se kertoo sen että Toyotat poistuvat liikenteestä keskimääräistä vähemmän ajettuna. Turha silloin puhua kestävästä autosta.

        Afrikkaan hyvällä hinnalla. Siellä niiden kestävyyttä ja luotettavuutta on opittu arvostamaan ja maksamaan autoista hintoja joilla ne kannattaa myydä vientiin sen sijaan että purkaamo veisi ne käytännössä ilmaiseksi Volkswagenien ja Skodien tapaan.


      • Tero.hymyilee
        katsuri.kertoo kirjoitti:

        Hylkäykset katsastuksessa kertovat eniten kuskien huolellisuudesta ja huolimattomuudesta.
        Se tärkein katsastustilasto on se, joka kertoo missä kohtaa auto ei enää tule katsastukseen vaan poistuu liikenteestä. Se kertoo sen että Toyotat poistuvat liikenteestä keskimääräistä vähemmän ajettuna. Turha silloin puhua kestävästä autosta.

        Kun lukee tarkemmin hylkäysperusteita niin eipä kuskia voi syyttää muista kuin renkaista. Alustan ja jarrujen viat ovat vaikeita havaita tavalliselle autoilijalle, samoin päästöt ml obd-mittaukset.
        Toyotassa ei näytä olevan vakavia epidemialuonteisia vikoja, jotka ovat oleellisia liikenneturvallisuuden kannalta. Joissakin muissa merkeissä sen sijaan näyttää olevan.
        Moottorilehdessä julkaistussa laajassa tilastossa näyttää erimerkkisillä pienillä perheautoilla ajettavan keskimäärin /- 15 000 km/v. Suurilla autoilla ajetaan reilusti enemmän ja siellä katsastustilastojen parhaimmistona ovat eri autot, Toyotalla siihen luokkaan on tarjolla vain Avensis ja Lexus.
        Toyota kestää aikaa ja kilometrejä ilman isoja korjauksia.


    • oho.joko.nyt

      Onko Toyota tullut vihdoinkin nykyaikaan ja harventanut huoltovälin saksalaiselle tasolle, kun tässä keskustellaan nyt 30tkm huoltovälistä toyota-palstalla? Säästöähän se on, jos ei tarvitse aina 15 tkm välein mennä korjaamolle.

      • Vokkelon.malliin

        Niin täällähän todettiin, että saksalaisessa öljynvaihtohuolto ei ole huolto, siksi sitä ei kirjata huoltokuluksi vaikka onkin samanhintainen merkkiliikkeessä käynti.
        Tuorevoitelu kuuluu myös käyttökulujen puolelle.
        Lieneenkö samaa kikkailua, ettei ole takaisinkutsuja vaan huoltokampanjoita, kunhan asiakas tietää salaisen kampanjakoodin.


      • siis.nyt.en.ymmärrä
        Vokkelon.malliin kirjoitti:

        Niin täällähän todettiin, että saksalaisessa öljynvaihtohuolto ei ole huolto, siksi sitä ei kirjata huoltokuluksi vaikka onkin samanhintainen merkkiliikkeessä käynti.
        Tuorevoitelu kuuluu myös käyttökulujen puolelle.
        Lieneenkö samaa kikkailua, ettei ole takaisinkutsuja vaan huoltokampanjoita, kunhan asiakas tietää salaisen kampanjakoodin.

        Niin siis tarkoitat että volkkarissa huollot on 60tkm välein? Öljynvaihto vaan 30tkm välillä?


      • Huolto.vai.korjaus

        Toyotaa ei käytetä yleensä korjaamolla vaan ainoastaan huolloissa. Siinä on se pieni ero kansanvaunuihin tottuneille.


      • älä_unta_näe
        Huolto.vai.korjaus kirjoitti:

        Toyotaa ei käytetä yleensä korjaamolla vaan ainoastaan huolloissa. Siinä on se pieni ero kansanvaunuihin tottuneille.

        Toyotallako on huoltopaikat ja korjaamot eri paikassa ja eri asia?


      • ahaa.todiste
        Huolto.vai.korjaus kirjoitti:

        Toyotaa ei käytetä yleensä korjaamolla vaan ainoastaan huolloissa. Siinä on se pieni ero kansanvaunuihin tottuneille.

        No niinpä, siinä taas yksi todiste, että toyota kyllä ilmoittaa, että takaisinkutsu, ja 12 miljoonaa autoa, mutta sitten kun pitäisi oikeasti tehdä jotain, niin hiljaista on kun saharassa. Eikun tässä ihan vaan öljyt vaihdetaan.


    • seataudiskodaVWsama
    • funoil

      Aika monessa autossa se minimihuoltoväli on kuitenkin yksi vuosi, ja koska keskivertosuomalainen ajaa sen 16000 km vuodessa niin siitä pitemmän matkan vaihtovälistä ei ole hyötyä. Minä en kyllä ajaisi samoilla öljyillä Suomen oloissa yli vuotta, ainakaan jos on paljon kylmäkäynnistyksiä ja lyhyitä matkoja.

      • oilchance

        Öljyt pitää ihan normiajomäärillä vaihtaa kaksi kertaa vuodessa, keväällä ja syksyllä. Sillä tavalla tehtiin ennenkin ja eivät öljyt tosiaan ole sen parempia kuin 80-luvullakaan. Ja moottorit ovat vielä krantumpia öljyille kuin silloin. Tällä tavalla Toyota tai muukin auto kestää mielettömät ajomäärät, Toyota tietysti laadun ykkösmerkkinä vieläkin enemmän.


      • eri.murheet
        oilchance kirjoitti:

        Öljyt pitää ihan normiajomäärillä vaihtaa kaksi kertaa vuodessa, keväällä ja syksyllä. Sillä tavalla tehtiin ennenkin ja eivät öljyt tosiaan ole sen parempia kuin 80-luvullakaan. Ja moottorit ovat vielä krantumpia öljyille kuin silloin. Tällä tavalla Toyota tai muukin auto kestää mielettömät ajomäärät, Toyota tietysti laadun ykkösmerkkinä vieläkin enemmän.

        Omaan autoon voi vaihtaa öljyt vaikka viikottain jos siltä tuntuu. Itse olen noudattanut auton oman lastuaivon toivomuksia viimeiset 15 vuotta. Ei ensimmäistäkään ongelmaa. En tiedä mitä olisin saavuttanut ylimääräisillä öljynvaihdoilla. Ehkä se neljäs tai viides omistaja saisi jotain enemmän. Ei kiinnosta.


      • Itse.teen.sen

        Kyllä tiheässä öljynvaihdossa on järkeä, auton moottori ei kulu ja kulutus on pieni tuoreilla öljyillä. Aika hyvä väli on 7000- 8000 km ja sitten uudet öljyt j suodatin myös. Ei maksa paljon ja helppo ja nopea tehdä itse.


      • Hyväkone
        Itse.teen.sen kirjoitti:

        Kyllä tiheässä öljynvaihdossa on järkeä, auton moottori ei kulu ja kulutus on pieni tuoreilla öljyillä. Aika hyvä väli on 7000- 8000 km ja sitten uudet öljyt j suodatin myös. Ei maksa paljon ja helppo ja nopea tehdä itse.

        Minä vaihdan aina työviikon jälkeen, kilometrejä kertyy viikossa noin 700. Ei kulu moottori ikinä, on ikuinen!


    • Isse-mies

      Paljon on puhuttu tässä ketjussa toyota-propagandasta, itselle ei ole merkillä väliä kunhan se on japsi. Isuzussa määrää huoltokirja 20tkm öljynvaihtoväliksi ja mutta on tullut vaihettua aina uudesta lähtien moottoriöljyt suodatin 10tkm välein, takaperä ja molemmat laatikot 20tkm välein, loput huolto-ohjelman mukaan. Öljynä mobilin XHP-ESP 10W40 jota oma huoltokirja suosii.

      Tiedä sitten kuinka sopiva vaihtoväli kun tavoitteena on ajaa miljoona aukomatta konetta ja useasti on raskaampaankin tavaraa lavalla ja perävaunussa.

      • TotuuttaKaikki

      • Täyttä_kuormaa_3500kg

        joo toyota on hyvä, on ollut myös niitä, harmi vaan kun niillä suomen markkinoiden kipolla ei saa vetää mitään, ellei mene 90-luvun alkuun jossa tulee sitten jo muitakin ongelmia mukana.

        Pitäisi tuoda muuttoautona uusi 70-series jostain tuolta kehitysmaista, ainakin 90-luvulla suomeen tuotuihin 70-sarjalaisiin sai kytkeä kärryn perään. Nykysin pitää tyytyä isuzuun joka on puupenkkivarusteilla sisustaltaan yhtä karua muoviverhoilua kun LN65 hiluxi aikoinaan. Eli varsin käypä työjuhta myöskin.


    • Jhyutjj

      Teen huollon itse ja vaihdan öjyt ja suodattimet kerran vuodessa kesällä. Kilometrejä tulee 10-12tkm

      2003 vw golf ja öljytikussa ei huomaa laskua eli kulutusta vuoden ajoilla.

      Noin 50eur maksaa öjyt ja kaikki suodattimet.

      Jarrunesteiden vaihto ja ilmaus oli 40eur korjaamolla. Vaihteistoöljyt olen vaihdattanut 2 kertaa 0-120tkm välillä ja ja hinta noin 40eur kerta. ( merkkihuolto ajattaisi huonoilla öljyillä)

      Ei viitsi maksaa turhasta autoliikkeille koska huolto on pääosin vain kallista öljyn vaihtoa ja tärkeimmistä asioista säästetään. Olenkin säästänyt xxxx eur ja ensimmäinen numero ei ole 1.

    • meniköserikkijo

      Pitkä huoltoväli pilaa Toyotan moottorin. Muilla merkeillä ei ole ollut ongelmia pitkästä huoltovälistä.

    • Rsajht
    • öljynkulutusTSIVWautot
      • VWkusettaakaikkia

        A-studioon VW edustajat keskustelemaan muiden ammattilaisten kanssa VW moottoreiden öljynsyönnistä!


    • extralonglife

      Vetäisen aina välillä kunnon mällit koneeseen kun alkaa öljynmerkkivalo palamaan, niin pääsee taas pitkälle.

    • RKivinen

      Öljynvaihtoväli vuosi, talvella ei ajettu ollenkaan, öljyä 1,6 litran moottorissa 7 litraa, kesällä tuli ajoa 3000 km (juuri niin 3000 km).
      Tässä ei liene talven kondenssivesiä paljon tullut, mutta merkkiliike vaihtoi öljyn ja suodattimen ohjelmansa mukisesti tuonakin vuonna.

      Onko autojen tekniikkaa pidettävä takapajuisena?

    • pitkään_autoillut

      Oikea vaihtoväli on 10 000 km tai jos ajaa vähemmän, niin kahdesti vuoteen eli syksyllä ja keväällä. Öljy ei ole kehittynyt yhtään sitten 80-luvun, samaa tavaraa vain eri purkissa. Tämän pitäisi olla automiehille päivänselvää, mutta nyt sitten uskotaan johonkin longlife-öljyyn, mikä on markkinamiesten keksintö.

      • päivitäTietosiJaItsesi

        Vai ei ole öljyt kehittyneet 80-luvusta. Eikä tietenkään polttoaineen palaminen tai yleensä moottoritekniikkakaan? Mistähän johtuu ettei setämiehet usko mihinkään uuteen, vaikka nykyautot ovat paljon parempia ja kaikki asiat ovat kehittyneet huimasti. Sitä ilmeisesti vaan jämähtää johonkin uskomukseen ja vetää sillä läpi loppu elämänsä pää puudutettuna. Ehkä siksi Toyotakin on Suomessa niin suosittu?


    • h.anuri

      Kestää kyllä. Otappas nyt Tojotisti selvää eri voiteluaineiden käyttäytymisestä, ennen kuin aloitat vouhoamisen että mikään ei kestä. Kyllä nykyaikainen huippu voiteluaine kestää vaikka 50 tkm, ei ole öljy joka sinne huoltoon pakottaa vaan muut asiat. Tojo pitää huoltovälin lyhyenä ja ei se mikään huono asia moottorin kestävyyden kannalta ole, mutta itse en huollata autoa neljää kertaa vuodessa. Ei eletä enää 1900 lukua, jossa öljyt oli pakko vaihtaa 10 tkm välein. Ihan vaan Tojotistien kiusaksi voin mainita, että ajoin turbo Saabilla 400 tkm ja vaihdoin siihen öljyt kerran vuodessa, ajoin kuitenkin 40tkm/v (suositus oli turbolliseen 10tkm). Ei hajonnut kone vaan, ajamalla lähti pihasta kun myin- tosin siitä mitään rahaa saannut..tuskin olisin saannut vaikka huoltokirjassa olisi leimat 10tkm välein.

    • Höpsistä_

      Päin vastoin. Nykyiset öljyt ja autot ovat niin hyviä että öljynvaihtovälit voisivat olla paljon pidempiä. Eipä autoista pahemmin moottorit hajoa kulumisen vuoksi, jos hajoaa niin niissä on joku mekaaninen vika tai suunnitteluvirhe ja niihin ei öljynvaihdot auta.,

      • VWöljyhuijauseataudiskod

      • öljynvaihtaja

        Se on juuri noin, öljyt pitää vaihtaa kahdesti vuoteen, vaikka ei paljon aja. Silloin kone on kuin uusi vielä 300 000 ajettuna.


      • öljyt.samalla
        öljynvaihtaja kirjoitti:

        Se on juuri noin, öljyt pitää vaihtaa kahdesti vuoteen, vaikka ei paljon aja. Silloin kone on kuin uusi vielä 300 000 ajettuna.

        Joissakin merkeissä dieselmoottori on jo vaihdettu kahdesti noilla kilometreillä.


    • Jurakauteen

      Tätäkin voisi kehittää https://yle.fi/uutiset/3-7878632
      Missä öljyä suodatetaan Suomessa?

      Auto ajetaan vaihtoasemaan. Alakautta robotti suodattaa öljyn ja vaihtaa suodattimen. Yksinkertaista, mutta miss kehitys luuraa?

    • Anonyymi

      Ei 30000 km. pilaa moottoria ei ainakaan Audissa olen ajanut ko. merkkisillä kymmeniä vuosia, pitää käyttää vain oikeaa öljyä jota on merkkihuollossa, kestää varmaan muillakin pitkän elämän öljyillä kunhan täyttää luokituksen, jos öljy tulee iältään kaksivuotiaaksi pitää se vaihtaa vaikka kilometrit jäisi vajaaksi. Tojoista en tiedä muuta kuin omistajien jatkuvan mainostamisen, ovat ilmeisesti tyytyväisiä, tai joukkosieluja.

      • Anonyymi

        Audistikin herännyt horroksestaan kaksi vuotta sitten käytyyn keskusteluun. On ne kovia.....


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      106
      5587
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      145
      3703
    3. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3245
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      454
      2589
    5. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      261
      1620
    6. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      87
      1366
    7. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      13
      1319
    8. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      32
      1293
    9. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      77
      1258
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      151
      1196
    Aihe