Voimansiirron äänet

Peräsmies

Olenko liian herkkäkorvainen eli onko vika miehessä vai autossa, kun Scenicin voimansiirrosta kuuluu selvä, tosin vaimea ujellus viitosvaihtella n. 70 - 80 km/h nopusalueella.

Käytin auton merkkiliikkeessä ja heidän mielestään kyseessä on lähinnä ominaisuus. Renaultin vaihteistot ovat heidän mukaansa varsin karkeaäänisiä !!!

Selitys tuntuu varsin erikoiselta, kun en muista edellisitä muun merkkisistä autoistani viimeisimpään kymmeneen vuoteen kuulleeni vastaavia ääniä.

Kyseessä on 2001- mallin Scenic 1,6 jolla on ajettu alle 12000 km. Vaihteisto toimii ääniä lukuunottmatta normaalisti.

Onko muilla Renaultisteilla vastaavia kokemuksia voimansiirron äänistä ? Pitäisikö huolestua vai korjaantuuko ääni ajamalla ??

Jos tämä on ominaisuus, niin Renaultilla on tainnut hieman päästä perusasiat unohtumaan, kun on kovasti kehitelty avaimettomia autoja ym. sähköisiä jippoja.

20

3983

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Laguna

      Hei,
      Taitaa olla pieni ujellus Meganen ominaisuus, koskapa sitä on aikaisemmin tällä palstalla käsitelty paljonkin. Käy lukemassa juttuja esim. viime vuoden puolelta.
      Radio kovemmalle ja elämä hymyilee!

    • Hsippe

      Tere !
      Taitaa olla ominaisuus, joka häviää kunnon sisäänajon myötä. Mullakin vihelsi dsl Cliossa ilmeisesti perä eli vetopyörästö. Huomasin ilmiön varsinaisesti vasta vaihdettuani hiljaisemmat renkaat alle (oliko nyt noin 50 tkm ajettu), oli varmaan kyllä viheltnyt uudesta lähtien. Vihellys on nyt vanhemmiten hiljennyt eikä enää 100 tkm jälkeen ole kuulunut. Mulla tais viheltää 80-100 km/h vauhdissa.
      Ei muuta kun tarkistat / tarkistutat laatikon öljytason, näissä relluissa näet vaihteensiirtimen akseli menee laatikon pohjasta läpi ja pienikin stefan tihkuminen tyhjentää ajanmittaan öljyt laatikosta ( ja sitten tulee kallista).

    • Eurostartti

      Mitä öljyä mahtaa olla näissä ääntelevissä vaihteistoissa?.Tätä äänijuttua EI OLE ollut aiemmin valmistetuissa lootissa,vaan vasta Meganen myötä tästä on alettu puhua.Samoja JB/JC-vaihteistoja on ollut ennenkin käytössä useissa malleissa.Renault suosittelee näihin Elf TRX-öljyä.Usemmat merkkihuollot Suomessa eivät kuitenkaan pidä ko.öljyä ohjelmassaan.Voin sanoa,että esim.Mobilin öljy ei ole täysin sopivaa näille laatikoille,vaikkei siitä mitään vaaraakaan ole.Mikäli ääni ei Elfin öljyllä vähene/poistu,voi kokeilla ns.peräöljyä joka on EP-lisäaineistettua.Peräöljyn käytöstä on ainoastaan se haitta,että synkronointi saattaa rusahdella erittäin kylmissä oloissa.Itse käytän JB-lootassa Tranself B 80w/90 öljyä ja hyvin on pelannut ilman ääntelyä.Vielä pikku huomautus tehtaan käyttämästä öljystä,eli lootassa ei välttämättä ole alkujaan Elfin TRX:aa vaan itse olen huomannut jo väristä sen olevan jotain muuta.

      • Hsippe

        Tere !
        Lienetkö nim. Eurostartti Lahden suunnasta ja kytköksissä samannimiseen firmaan?
        Kuinka usein olet muuten laatikon öljyt vaihtanut ? Mulla on 3v / 120tkm ajettu, ja ajattelin kohtapuoleen vaihtaa laatikon öljyt.


      • teeemu

        mulla on 2001 megane, jonka on ulvonut uudesta asti.
        ei kai tehdas laittaisi vaihteistoon öljyä, joka
        aiheuttaa ulinaa? vai voiko kyseessä olla pohjolan
        oloihin takoitettu "erikoisöljy" :)


      • Eurostartti
        Hsippe kirjoitti:

        Tere !
        Lienetkö nim. Eurostartti Lahden suunnasta ja kytköksissä samannimiseen firmaan?
        Kuinka usein olet muuten laatikon öljyt vaihtanut ? Mulla on 3v / 120tkm ajettu, ja ajattelin kohtapuoleen vaihtaa laatikon öljyt.

        Arvasit ekan kohdan oikein.Toiseen vastauksena on,että vaihdan öljyt juuri tuon 3:n vuoden välein viimeistään.Välttämätöntähän tämä vaihtaminen ei uusien ohjeiden mukaan ole näin usein,mutta kyllä sitä metallihiukkasta kertyy nykyisin yhtäpaljon kuin ennenkin.Toisinsanoen ei tee hyvää käyttää tällaista "hiovaa"öljyä kovin pitkiä aikoja missään automerkissä.


      • Eurostartti
        teeemu kirjoitti:

        mulla on 2001 megane, jonka on ulvonut uudesta asti.
        ei kai tehdas laittaisi vaihteistoon öljyä, joka
        aiheuttaa ulinaa? vai voiko kyseessä olla pohjolan
        oloihin takoitettu "erikoisöljy" :)

        Kyllähän näitä mokia on tullut ennenkin autotehtaille joten ei tämä nyt niin ihmeellistä olisi.Tuossa aikaisemmin joku vastasi,että anna palaa vaan äläkä kuuntele niitä ääniä,kyllä ne siitä vähitellen häviävät.Mikäli näin on niin silloin voidaan puhua varsin tiukoilla toleransseilla tehdystä lootasta ja sehän ei olisi paha juttu ollenkaan ko.ääntä lukuunottamatta.Kaikille voi kuitenkin sanoa,että ei niissä vaihteistoissa mikään ole hajoamassa kunhan riittävästä öljymäärästä huolehditaan,joten menoksi vaan.


      • Renu19
        Eurostartti kirjoitti:

        Kyllähän näitä mokia on tullut ennenkin autotehtaille joten ei tämä nyt niin ihmeellistä olisi.Tuossa aikaisemmin joku vastasi,että anna palaa vaan äläkä kuuntele niitä ääniä,kyllä ne siitä vähitellen häviävät.Mikäli näin on niin silloin voidaan puhua varsin tiukoilla toleransseilla tehdystä lootasta ja sehän ei olisi paha juttu ollenkaan ko.ääntä lukuunottamatta.Kaikille voi kuitenkin sanoa,että ei niissä vaihteistoissa mikään ole hajoamassa kunhan riittävästä öljymäärästä huolehditaan,joten menoksi vaan.

        Lootaöljyt tuli vaihdettua R19:seen kytkinrempan yhteydessä. Sisään meni Nesteen litkua. Nyt on todellakin pientä ulinaa havaittavissa määrätyillä nopeuksilla hyvin rajatulla kierrosalueella kylläkin. Aiemmin, kun muutama vuosi sitten tuli öljyt vaihdettua, laitettiin laatikkoon tuota transelfiä, eikä laatikosta silloin vielä kuulunut mitään. Ilmeisesti nuo Nesteen öljyt kuitenkin sopivat laatikkoon? Niin ne ainakin merkkiliikkeessä väittivät.


      • juu
        Eurostartti kirjoitti:

        Kyllähän näitä mokia on tullut ennenkin autotehtaille joten ei tämä nyt niin ihmeellistä olisi.Tuossa aikaisemmin joku vastasi,että anna palaa vaan äläkä kuuntele niitä ääniä,kyllä ne siitä vähitellen häviävät.Mikäli näin on niin silloin voidaan puhua varsin tiukoilla toleransseilla tehdystä lootasta ja sehän ei olisi paha juttu ollenkaan ko.ääntä lukuunottamatta.Kaikille voi kuitenkin sanoa,että ei niissä vaihteistoissa mikään ole hajoamassa kunhan riittävästä öljymäärästä huolehditaan,joten menoksi vaan.

        Mulle ainakin sanottiin huollossa, että vuosimallin 2000 Meganen äänet eivät häviä mihinkään. Kyseessä on
        "ominaisuus" Autolla on nyt ajettu 70tkm. Eikä se ole todellakaan mikään pieni ulina, vaan kuten 20 vuotta vanhassa ladassa.. Noloa laadunlaiminlyöntiä renulta. Jostain syystä koeajemani Meganen voimansiirto ei ulissut(!) jos olisin ajoissa asian huomannut olisin lempannut koko auton, ei sellaista autoa voi ostaa uutena,jonka voimansiirto kuulostaa jo valmiiksi vialliselta.Edellisen japsin askista ei kuulunut mitään vinkunaa, vaikka mittarissa oli jo yli 400tkm...


      • seppä

        oletko huomannut että ulina on tullut 16valve koneen myötä esille. vaihteisto ei ole muuttunut eikä öljyt vaihtuneet. mutta koneen/vaihteiston tuenta on muuttunut. mielestäni vaihteisto ei ääntele enempää kuin ennenkään mutta muuttunut tuenta saa äänen kantautumaan koriin herkemmin (resonoi kyseisellä taajuudella).

        kolleega


      • ei ulinaa
        juu kirjoitti:

        Mulle ainakin sanottiin huollossa, että vuosimallin 2000 Meganen äänet eivät häviä mihinkään. Kyseessä on
        "ominaisuus" Autolla on nyt ajettu 70tkm. Eikä se ole todellakaan mikään pieni ulina, vaan kuten 20 vuotta vanhassa ladassa.. Noloa laadunlaiminlyöntiä renulta. Jostain syystä koeajemani Meganen voimansiirto ei ulissut(!) jos olisin ajoissa asian huomannut olisin lempannut koko auton, ei sellaista autoa voi ostaa uutena,jonka voimansiirto kuulostaa jo valmiiksi vialliselta.Edellisen japsin askista ei kuulunut mitään vinkunaa, vaikka mittarissa oli jo yli 400tkm...

        Minulla on vm. 2001 Megane eikä vaihteistosta kyllä kuulu yhtään mitään. Perheessä on myös vuoden 1999 Megane, jonka vaihteisto on niinikään äänetön. Tuntuisi, että vaihteistoöljy on mahdollisesti sopimatonta tai sitten on kyseessä yksilökohtainen valmistusvika sanottiin huollossa nyt sitten mitä tahansa.


      • kilroy

        selvitin tuon öljy jutun mobiililta joku aika sitten ja sanoivat että renault ei anna lupaa käyttää muta kun transelfiä niinpä he eivät muuta suosittele eivätkä vastaa vahingoista jos käyttää mobiilin öljyjä


      • Sami
        kilroy kirjoitti:

        selvitin tuon öljy jutun mobiililta joku aika sitten ja sanoivat että renault ei anna lupaa käyttää muta kun transelfiä niinpä he eivät muuta suosittele eivätkä vastaa vahingoista jos käyttää mobiilin öljyjä

        Tuo asia kyllä pitää paikkaansa, sillä taannoin mobilin öljynvaihtokeskuksessa sanoin että vaihtakaa myös laatikkoöljyt,mutta he eivät suostuneet vaihtaan koska Mobililla ei ollut Renaultiin sopivaa öljyä. Ainoa "sopiva" on se Elfin öljy tosiaan. Kyllähän ne muutkin laatikkoöjlyt käy sinne lootaan,mutta Ne eivät sinne sovellu. Elfin öljy on yhteistyössä Renaultin kanssa kehitetty ja vieläpä eri vaihteistotyyppeihin käy eri Elfin öljyt... (Älä kysy tätä piilian mieheltä , sillä ne haluavat vain myydä öljyä , vaan katso itse purkeista!)


      • Peräsmies
        seppä kirjoitti:

        oletko huomannut että ulina on tullut 16valve koneen myötä esille. vaihteisto ei ole muuttunut eikä öljyt vaihtuneet. mutta koneen/vaihteiston tuenta on muuttunut. mielestäni vaihteisto ei ääntele enempää kuin ennenkään mutta muuttunut tuenta saa äänen kantautumaan koriin herkemmin (resonoi kyseisellä taajuudella).

        kolleega

        Mielipiteiden määrästä päätellen en ole ainakaan ihan ainoa herkkäkorvainen Renaultin kuski...

        Vaihteiston ääniasia on mielestäni lähinnä kiusallinen eikä sinällään haittaa ajoa, mutta tuntuu vain kummalliselta, että useimmat muut valmistajat pysytyvät tässäkin hintaluokassa tekemään äänettömiä vaihteistoja.

        Viimeisin ehdotus äänien alkuperäksi tuli Renault huollon asentajalta, joka oli sitä mieltä, että 16V koneen jakopää pitää varsin usein vihellystä, mikä kuuluu auton sisälle ikäänkuin ääni tulisi voimansiirrosta. 16V koneen jakopää on tämän kaverin mukaan herkkä hihnan kireydelle ja ääntelee, jos hihna on hieman liian kireällä. Ilmiön pitäisi olla vaaraton ?! Voimansiirto-moottoriyhdistelmän tuennan muutoksilla voi olla myös osuutta asiaan.


    • joo

      Ainakin 2000> Megeneissa se on ominaisuus, joka vaihteella, joka nopeudessa kierrosten ollessa 2500-3500rpm. Todella noloa ja surkea nykyautolta. Ei uskoisi.

    • Valtteri

      Tämä onkin kiintoisa juttu. Nimittäin ihmettelin jonkin verran oman uudenmallisen relluni (megane 1.4 16v) vaihteiston ääniä, joita oli. Ei mahdottomasti mutta oli. Sitten sain alle vähän ajetun edellisen mallin Scenicin, jossa on vanhanmallinen vaihteisto, ymmärtääkseni. Ääntelee vähemmän! Kumma juttu. Mietiskelin, että liekö niin, että uusissa vaihteistoissa on vähemmän tehohäviöitä ja sen takia on siedetty enemmän ääntä. Vanhat Relluthan, nämä kasiventtiiliset, ovat paljon janoisempia vanhoine 19-mallista periytyvine bokseineen.. En tiedä kun en ole insinööri.

      • Sami

        vanhakoppanen 2.0 16Venttiilinen 150 heppanenkin?


    • No jaa...

      Minulla on viikon vanha 1.6 16v break jolla on ajettu nyt 500 km. Ei ulise millään kierrosalueella, joten lieneekö nuo ulinat yksilövikoja? Eihän auto muuten mikään häävi ole kun ei tällä rahalla vielä oikein autoa saa. Mutta kyllä se kehon siirtää paikasta A paikkaan B.

    • Järki käteen

      Oletko ikinä tullut ajatelleesi asiaa toiselta kantilta, eli kun autoista tehdään aina vaan hiljaisempia ja hiljaisempia, niin vaihteistojen ja moottorien äänet tulevat selvemmin matkustamoon. Nämä normaalit äänet kun eivät vanhemmissa autoissa kuuluneet sisään, kun melutaso oli auton sisällä korkeampi. Tietysti jos halutaan, että auto olisi täysin tai ainakin melkein äänetön, niin se maksaisi 2 kertaisesti nykyisiä enemmän.

    • Jones9

      Mun 2003 mallinen dci Megane ulisee ja on ulissut ja varmaankin ulisee hamaan loppuun asti. Todennäköisesti perän "murikan" ja planeettapyörän hammasvälys asennetaan tehtaalla miten sattuu. Mulla on ollut monta Rellua, mutta tämä on ainut joka ulisee. Öljyistä ei asia muutu, mutta voihan sitä kokeilla, jos ei muutakaan tekemistä ole. Tärkeintä on laittaa laatikkoon tehtaan mukaisen suosituksen öljyä eli GL4, tai GL5. Muistaakseni Meganessa kuuluu olla GL5 öölit. Ei ole muuten Rellu ainut jonka perä ulisee. Joskus mulla oli Almera, jonka perä ulisi. Samoin Fiat Croma (tää nykyinen versio).Vanhemmissa autoissa perän ulina oli enemmän sääntö kuin poikkeus.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1822
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1469
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      125
      1255
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1252
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1160
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      266
      948
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      932
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      106
      877
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      101
      818
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      684
    Aihe