Kultainen nuoruus

Olisi kiva tietää minkälaista nuoruutta vietitte 60- ja 70-luvulla. Itse olin rock'n roll nuori ja illat kierrettiin kaupunkia tyttöihin tutustuen. Viikonloppuisin käytiin tanssipaikoilla, lähestulkoon joka viikko, hyvä syy täytyi olla, jos jäi väliin. Pelle Miljoonan ja Eppu Normaalin noustua suosioon olin punkkarikin jonkun aikaa.

71

843

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Psykoterapeutitar

      Lastenkodissa ja kadulla ja koulussa kaikkea kokeillen! Hyvin itsenäistä ja vapaata elämää. Vastuullani tosin oli arjen sujuminen kaupassakäynteineen, ruuanvalmistamisineen, pyykinpesuineen ja siivoamisineen ym. hommat kotona asuessa lastenkodin jälkeen. Nuorena sitä ehti kaikki jotenkin hoitaa! Kultainen se nuoruus kuitenkin oli, vaikka en sitä halua pahemmin muistella.

      • Positiivinen asenne auttaa, vaikka olisi ollut huonojakin juttuja. Ennen syytettiin lähes kaikesta lapsuutta ja nuoruutta, mutta eivät ne mielestäni ole suuresti siihen vaikuttaneet mitä olen nyt. Hyvä että olet päässyt yli noista asioista, eikä ne ole katkeroittaneet koska joka tapauksessa nuoruudesta löytyy paljon voimaa.


      • Psykoterapeutitar

        Nuorena jaksaa ja täytyy päätökset tehdä; kuuluuko selvityjiin vai häviäjiin. Päätin kuulua selviytyjiin!

        Nyt vaan alkaa väsyttämään, enkä enää jaksa tätä itsensä hoitamista. Nyt haluaisin, että muut hoitaisivat!


      • Psykoterapeutitar kirjoitti:

        Nuorena jaksaa ja täytyy päätökset tehdä; kuuluuko selvityjiin vai häviäjiin. Päätin kuulua selviytyjiin!

        Nyt vaan alkaa väsyttämään, enkä enää jaksa tätä itsensä hoitamista. Nyt haluaisin, että muut hoitaisivat!

        Sama vika täällä, ei vaan jaksa enää samanlailla mitä nuorempana. Joskus tuntuu, että pelkkä kaupassa käyminenkin on ylivoimaista.

        Mutta....selviytyjät eivät anna periksi!


      • Jaha-liikkeelle-menox

        Kuinka "loppuunkuluneita" sitä ollaan kun jo kaupassa käyminen alkaa olla ylivoimaista? Sairaudet toki eri asia.

        Itse kiipeilin korkeilla tikapuilla ja a-tikkailla pitkin poikin viime yönä työkeikalla. Ikää on 60 - 70.
        Kävin nukkumassa muutaman tunnin ja herättelen hipiääni aamukahvilla ja olen lähdössä tekemään proggiksen loppuun. Kroppa ankarassa iskussa, ylikunnossa, onneksi tupakka rauhoittaa.

        Sunnuntai-iltana jatkuu kiipeily toisessa kohteessa ja alkuviikosta menen nostin hommiin pariksi päivää. Keskiviikkona pääsen duunaamaan jalat maassa.
        Kyllä, ei sitä välty seurauksilta. Etenkin kiipeily hetkien jälkeen on välillä seurauksena kramppeja ja suonenvetoja, niihin heräilee. Nyt ei ole ollut hetkeen.

        Mitä tulee avaukseen oma lapsuus-nuoruus-ammattikouluaika-hetken hippeys jäivät armeijaan 70 luvun alkuvuosina ja sitä aikuistui luonnollisella puskulla siirtymällä elinkeinoelämän eli fyysisten töiden kentälle luomaan sitä kuuluisaa uraa. Siinäkin käytin maalais -ja kaupunkilaisjärkiä, jos joku homma ei napannut tai alkoi tuntua tarpeeksi vittumaiselta, vaihdoin firmaa ja ammattia.
        Ammatteja kertyi sekä koulutuksena että työssä oppien.

        Osa-lapsuus/nuoruus tapahtui 60 luvulla sen ajan gentren mukaan poppi ja rokki kulttuuria seuraten ja tanssilavoja kierrellen pitkin maakuntia. Aika erikoista, että radiota ei tullut juuri kuunnelluksi. Olikohan joku 8 kärjessä ja lauantain toivotut, joista tiesi, keitä on "pinnalla" ja mitä musaa maailma soittaa. Sekä Suosikki ja Hymy lehdet.


      • Psykoterapeutitar

        Todella loppuunkulunut! Ei vaan jaksa! Kaupassakäynti ottaa voimille. Ei jaksa keksiä, mitä ostaa ruuaksi, ei viitsisi ruokaa laittaa. Tuntuu vaan, että kaikki on jo nähty ja koettu. Tämä loppu on tätä laahustamista vaan. Toisaalta mukavan rauhallista, mutta voi miten tylsää! Sitä on vanha!


      • Jaha-liikkeelle-menox kirjoitti:

        Kuinka "loppuunkuluneita" sitä ollaan kun jo kaupassa käyminen alkaa olla ylivoimaista? Sairaudet toki eri asia.

        Itse kiipeilin korkeilla tikapuilla ja a-tikkailla pitkin poikin viime yönä työkeikalla. Ikää on 60 - 70.
        Kävin nukkumassa muutaman tunnin ja herättelen hipiääni aamukahvilla ja olen lähdössä tekemään proggiksen loppuun. Kroppa ankarassa iskussa, ylikunnossa, onneksi tupakka rauhoittaa.

        Sunnuntai-iltana jatkuu kiipeily toisessa kohteessa ja alkuviikosta menen nostin hommiin pariksi päivää. Keskiviikkona pääsen duunaamaan jalat maassa.
        Kyllä, ei sitä välty seurauksilta. Etenkin kiipeily hetkien jälkeen on välillä seurauksena kramppeja ja suonenvetoja, niihin heräilee. Nyt ei ole ollut hetkeen.

        Mitä tulee avaukseen oma lapsuus-nuoruus-ammattikouluaika-hetken hippeys jäivät armeijaan 70 luvun alkuvuosina ja sitä aikuistui luonnollisella puskulla siirtymällä elinkeinoelämän eli fyysisten töiden kentälle luomaan sitä kuuluisaa uraa. Siinäkin käytin maalais -ja kaupunkilaisjärkiä, jos joku homma ei napannut tai alkoi tuntua tarpeeksi vittumaiselta, vaihdoin firmaa ja ammattia.
        Ammatteja kertyi sekä koulutuksena että työssä oppien.

        Osa-lapsuus/nuoruus tapahtui 60 luvulla sen ajan gentren mukaan poppi ja rokki kulttuuria seuraten ja tanssilavoja kierrellen pitkin maakuntia. Aika erikoista, että radiota ei tullut juuri kuunnelluksi. Olikohan joku 8 kärjessä ja lauantain toivotut, joista tiesi, keitä on "pinnalla" ja mitä musaa maailma soittaa. Sekä Suosikki ja Hymy lehdet.

        Hyvänä puolena ruumiillisessa työssä on, että saa liikuntaa. Ei tarvitse kuntosalille lähteä töiden jälkeen.

        Toisaalta ei toimistohommatkaan hassumpia ole, joskus tosin tulee aika pitkäksi, kun alkaa työt sujua rutiinilla.


    • Olin kirjasto nuori.

      • Minä myös, kun ei ollut kerta kaikkiaan varaa ostaa lehtiä tai kirjoja, niin kirjastosta kulutettiin paljon aikaa. Luen edelleen paljon ja nautin suunnattomasti, kun voin nykyään ostaa itselleni kirjoja sen mukaan mitä kulloinkin haluan lukea.


    • Höpöti.

      60 voi muuttaa enää kultaista vanhuuttaan.
      Siksi olisi hauskenpaa keskustella siitä, kuin keskustella peruuttamattomista asioista.
      -
      Poikkeuksena asiasta, voi myös keskustella siitä miltä tuntuu nyt.
      Onko vieläkin vanhanakin kivaa olla hippi.
      Kasvattaessani ponnaria, yleisön pyynnöstä, joudun noukkimaan pitkiä hiuksia mustan T-paitani olka-päiltä.
      Nuorena tytöt noukkivat kaulossaan roikkuviin, avattaviin medaljonkeihinsa.
      Tänään ne ovat paljolti harmaita.
      Profiili-kuva tulossa kesän mittaan.
      Onneksi en ole kaljuuntumassa papparaiseksi.
      -
      Pelle ja Eppu eivät olleet/ole minun juttuni.
      Liian nuorta porukkaa 1949-syntyneelle.

      -

      H.

      • kauloissaan...

        H.


      • Mukavista asioista on aina kiva keskustella, oma nuoruuteni oli hyvä kaikinpuolin. Kultaisesta vanhuudesta en halua vielä keskustella, uusimman määritelmän mukaan se on jotain 73 vuoden paikkeilla, joten ei vielä...
        Pelle on muuten syntynyt 1955, joten ei se kovin paljon sua ole nuorempi ja esim Joey Ramone oli syntynyt 1951.


      • New-age

        Isohoo: miten parta on kasvanut siis sellainen siisti pujo on ihan yes. Ja viikset kans.


    • Landella käpykylässä aika aneemista. En koskaan ollut mikään bilehile, muistaakseni kerran kävin jossain konsertissa jossa oli esiintyjänä mm. dr Feelgood. Musiikkia toki kuuntelin mut kasetilta :D.
      Rauhalinen kiltti tyttö jolla ei kai mitään murrosiän kuohuntaakaan koskaan ollut. Johtui kai siitä kun aikaisin irrottauduin äidin helmoista ja aloin tienata elantoni. Niillä rovoilla ei paljoa rällätty.
      Liian aikaisin aloin myös seurustelemaan joten siinäkin mielessä nuoruus jäi elämättä.

      Mut sitä odotellessa :D.

      • Joo, muistan kyllä tohtori hyväolon, erittäin hyvää musaa. C-kasetillihan ne kaikki musiikit silloin nauhotettiin kavereitten levyiltä ja radiosta.

        Olen monasti miettinyt mitä niistä rauhallisista kilteistä tytöistä tulikaan, kerroit nyt ainakin yhden tarinan. Itsellä täysin päinvastoin, ehdin naimisiinkiin vasta 35-vuotiaana. No, oli niitä vakavia seurusteluita toki ennenkin.


      • mennäporvooseen kirjoitti:

        Joo, muistan kyllä tohtori hyväolon, erittäin hyvää musaa. C-kasetillihan ne kaikki musiikit silloin nauhotettiin kavereitten levyiltä ja radiosta.

        Olen monasti miettinyt mitä niistä rauhallisista kilteistä tytöistä tulikaan, kerroit nyt ainakin yhden tarinan. Itsellä täysin päinvastoin, ehdin naimisiinkiin vasta 35-vuotiaana. No, oli niitä vakavia seurusteluita toki ennenkin.

        No ehkä se kiltteys ei olut pelkästään hyvä asia. Moni juttu ois ehkä jäänyt kokematta kun olisi osannut paremmin puolensa pitää mut kai sitä on toiminut kussakin tilanteessa sen hetkisten ajatusten ja olosuhteiden mukaisesti. Monta asiaa valitsisin nyt kuitenkin toisin.


    • tntn

      mennäporvooseen? Ompa typerä nikki.

      • Meinaatko, että tntn on sitä parempi nikki? Onpa kirjoitetaan muuten onpa, eikä mikään ompa.


      • Minä-kyllä-voin

        Entäs omena, voiko kirjoittaa Onema?


    • torkkuhuopa

      Minä en erityisesti välitä muisteluista. Olin työssäkäyvä nuori. Minulla oli leveälahkeiset samettihousut ja ne kuluivat polvista. Laitatin mokkanahasta kulumien päälle kukat. Sen jälkeen olinkin sitten kyläläisten hampaissa hippiydestäni. Toinen haukkumisen aihe oli matkustelu vaikka en varsinaisiin etelän juhlimis/auringonottopaikkoihin edes mennyt. Parjauksen alkusyynä oli kait osaltaan vanhat sukujututkin.
      Olen näistä syistä välttänyt muisteluita, samoin kaikenlaista ihmisten luokittelua ja ennakkoasennetta. Ennakkoasenteet häiritsivät työpaikallanikin vaikka mielestäni tein työni hyvin.

      • Ennakkoasenteista pääsi hyvin eroon, kun muuttaa 250 kilometrin päähän sukulaisista ja tuttavista. Aloittaa tavallaan uuden elämän, kun kukaan ei tunne sinua uudella paikkakunnalla. No, on tullut tutustuttua uusiin ja vanhatkin osittain palanneet elämääni.

        Itselläni oli myös punaiset samettifarkut ja huonona puolena muistan, kun ne kuluivat ja haperoituivat polvista ja takapuolesta. Silloin sai olla tarkkana, kun meni kyykkyyn ettei vaan housut revenneet pyrstöpuolelta.


      • prrr-onko-ketä-kotona

        250 km on liian lyhyt etäisyys.
        Pitää olla välimatkaa vähintään 500 km ja niin että sinne ei ole suorayhteyttä eikä poikittais liikennettä, vaan joutuu matkustamaan 700 - 1000 km jos joku aikoo tulla kylään.

        Toisaalta tämän päivän bittimaailmassa mikään välimatka ei ole isompi matka kuin sekunti kaksi.


    • Minunkin lapsuus ja nuoruus oli kovaa työntekoa. Olen maalaistalosta isosta lapsiperheestä yksi vanhimmista lapsista, se joka hoiti pienimpiä sisaruksiaan . Lastenhoitoa, ruuanlaittoa, leipomista, siivousta...alkuaikoina sähkötön mökki, puu-uuni, ulkohuussi...myöhemmin 70-luvulla saatin uusi asuinrakennus ja sähköliesi ja pulsaattorikone. En osallistunut kuitenkaan maatilan töihin lainkaan vaan olin äidinkorvike.

      Rippikoulunjälkeen menin virallisiin töihin elintarvikeosastolle myyjäksi. Viisi vuotta asustelin kämppäkaverina samanikäisen tytön kanssa ja tein kuusipäiväistä työviikkoa. Vain sunnuntait olivat vapaapäiviä. Luonteeltani olin kiltti ja tunnollinen , ujo, sekä vaatimaton. Niin kuin vieläkin hih hih...

      Mitään huoletonta nuoruutta ei ollut. Lapsityövoiman uhri kuten kaikki muutkin ikäiseni maaseudulla. Mutta olen niin iloinen että opin ottamaan vastuuta ja huolehtimaan asioista.

      • Itsellä täysin päinvastoin. Isä, äiti ja kaksi siskoa huolehtivat asioista ja ainoasta pojasta tuli taivaanrannanmaalari ja huithapeli. Vaimoni on samalla tavoin kuin sinäkin lähtöisin maalaistalosta ja välillä, kun hän pyytää tekemään jotain, niin en vaan kertakaikkiaan osaa, kun en ole koskaan tehnyt. Useimmiten siitä seuraa hyvät naurut ja lystiä, mutta joskus kieltämätää ottaa vähän pattiin...
        Omaa poikaa olen neuvonut ja opastanut parhaani mukaan, koska kotoa oppii paljon hyöydyllisiä asioita elämän varrelle. Nyt vastapalveluna jälkikasvu opastaa varsinkin tietotekniikassa, kun joskus meinaa pudota kyydistä, kun ei vaan osaa...


      • mennäporvooseen kirjoitti:

        Itsellä täysin päinvastoin. Isä, äiti ja kaksi siskoa huolehtivat asioista ja ainoasta pojasta tuli taivaanrannanmaalari ja huithapeli. Vaimoni on samalla tavoin kuin sinäkin lähtöisin maalaistalosta ja välillä, kun hän pyytää tekemään jotain, niin en vaan kertakaikkiaan osaa, kun en ole koskaan tehnyt. Useimmiten siitä seuraa hyvät naurut ja lystiä, mutta joskus kieltämätää ottaa vähän pattiin...
        Omaa poikaa olen neuvonut ja opastanut parhaani mukaan, koska kotoa oppii paljon hyöydyllisiä asioita elämän varrelle. Nyt vastapalveluna jälkikasvu opastaa varsinkin tietotekniikassa, kun joskus meinaa pudota kyydistä, kun ei vaan osaa...

        Kiva kun kaksi erilaista luonnetta tulee hyvin toimeen keskenään. Meilläpäin oli kaikenlainen jouten oleskelu, kirjoittelu, lukeminen ja piirtely vetelehtimistä. Eivät kuitenkaan saaneet minusta kitkettyä luovuutta pois. Näkövammainen ukki osti markkinoilta kyniä ja innosti kirjoittelemaan ja piirtämään. Piirtelinkin aina kun pääsin johonkin piiloon karkaamaan.

        Nykyäänkään en osaa oikein jouten olla vaikka pääsinkin jo eläkeputkeen. Teen käsitöitä ja suunnittelen ne itse. Viimeinen työpaikkani oli ikäihmisten viriketoimminnan ohjaaja.


      • miljoona kirjoitti:

        Kiva kun kaksi erilaista luonnetta tulee hyvin toimeen keskenään. Meilläpäin oli kaikenlainen jouten oleskelu, kirjoittelu, lukeminen ja piirtely vetelehtimistä. Eivät kuitenkaan saaneet minusta kitkettyä luovuutta pois. Näkövammainen ukki osti markkinoilta kyniä ja innosti kirjoittelemaan ja piirtämään. Piirtelinkin aina kun pääsin johonkin piiloon karkaamaan.

        Nykyäänkään en osaa oikein jouten olla vaikka pääsinkin jo eläkeputkeen. Teen käsitöitä ja suunnittelen ne itse. Viimeinen työpaikkani oli ikäihmisten viriketoimminnan ohjaaja.

        Itse tällaisena satakuntalaisena vähän hitaampana keskustelijana olen ilolla seurannut rouvan ja hänen sukunsa karjalaistarinointia. Mahtavaa huomata kuinka paljon puhetta voikaan tulla ja kaikessa säilyy silti järkevyys, eikä ole kyse mistään tyhjänpuhumisesta.

        On hienoa, että on tällaista ikäihmisesten viriketoiminnan ohjaajaa, emäntä oli iltapäiväkerho ohjaajana ja kertoi, ettei koskaan ole ollut yhtä arvostetussa ja mukavassa hommassa. Nämä molemmat työpaikat ovat uusia, eikä meidän nuoruudessamme ollut sellaisia, hyvä että on nyt.


    • Höpö.
      Löpötiki.

      Huvittuneena seuraan tämän avauksen poru- ja valitus-linjan kehittymistä.
      On erikoista että tarkoituksella tehdään aloitus Tämmöinen.
      Ja sitten siirrytään pikku-hiljaa valitus Semmoiseen.
      Garseen 80 huttua.
      -
      Etenkin minua huvittaa se, että koskaan elämässäni en ole tuntenut suruun tai murheeseen.
      Mitäs jos siirtyisitte takaisin sinne kultaanne.

      H.

      • Etkö.huomaa

        " Pikku hiljaa valitus Semmoiseen "
        Ethän sinä yleensä muuta teekkään.


      • Mitäpä jos sinä menisit sinne "Renkuti tikusta malkaki" -keskusteluun vastailemaan itse itsellesi, etkä manipuloisi täällä muita keskustelupalstalaisia. Näillä foorumeilla on muutakin tarkoitusta kuin postata youtube videoita itselleen, jopa nimensä mukaisesti keskustelupalstoilla voi jopa keskustella ilman, että yksi ja sama tyyppi käy arvostelemassa ihan jokaista avausta.


      • turhakomennella

        Hunkin olis hyvä lopettaa muitten ohjeistaminen ja mieleisikseen kouluttaminen, musaketjuuskaan osallistu ku pari nuoleskelevaa muorii sillä muita tympii määräilevä tyylisi


      • Nykytietämyksen mukaan kateus ja katkeruus antavat energiaa ja ovat siksi hyvinkin positiivisia tuntemuksia.


      • miljoona kirjoitti:

        Nykytietämyksen mukaan kateus ja katkeruus antavat energiaa ja ovat siksi hyvinkin positiivisia tuntemuksia.

        "miljoona"

        Oikein!
        Siksi kannattaakin aina ottaa kantaa minun ilooni ja onellisuuteeni.
        Olenhan ollut niin jo lapsuudesta saakka. :)
        Minuun on aina hyvä olla kateellinen.
        Minussa on NIIN paljo aihetta.

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "miljoona"

        Oikein!
        Siksi kannattaakin aina ottaa kantaa minun ilooni ja onellisuuteeni.
        Olenhan ollut niin jo lapsuudesta saakka. :)
        Minuun on aina hyvä olla kateellinen.
        Minussa on NIIN paljo aihetta.

        H.

        paljon...

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "miljoona"

        Oikein!
        Siksi kannattaakin aina ottaa kantaa minun ilooni ja onellisuuteeni.
        Olenhan ollut niin jo lapsuudesta saakka. :)
        Minuun on aina hyvä olla kateellinen.
        Minussa on NIIN paljo aihetta.

        H.

        Okei. Ja ironia on huumorin alalaji.


    • Siitä vaan "Pelle-nuoret".
      Antakaa valituksenne lisääntyä.
      Aina vaan kauemmaksi nuoruudesta ja miljoonasta.
      Minä kyllä jaksan nauraa :)

      H.

      • Mies se tulee räkänokastakin, vaan ei tyhjännaurajasta.


      • mennäporvooseen kirjoitti:

        Mies se tulee räkänokastakin, vaan ei tyhjännaurajasta.

        "mennäporvooseen"

        Noo, en minä sentään niin tyhjänä teitä pidä.
        Ainoastaan melkein.

        H.


    • Heikunkeikku

      Mulla on ollut kiva nuoruus. 60-luvulla tapahtui paljon nuorelle lapselle sopivia asioita.
      Alkoi koulu. Menin voimisteluryhmään minua 2-3v vanhempien kavereitten kanssa.
      Pari kolme vuotta jumppasalissa koikkelehdin. Sitten tulivat hevoset. Ratsastustunti oli lauantaisin, joskus hevostelin muinakin päivinä. Ratsastustalli oli lähellä kotiani ja menin melkein päivittäin tallille klapajamaan. Meillä oli puutarhassa paljon omenapuita. Omenia vein kassikaupalla hevosille.
      Piirtelin Tooooooosi paljon. Ihan tosi pienestä pitäen. Sitten sain pianon ja päivittäin monta kertaa istuin pianon ääreen plimputtelemaan.
      14-vuotiaana aloin kulkemaan tansseissa. Kerran viikossa. Jouduin lähtemään tansseista aikaisemmin pois (että otti päähän), klo 12 piti kalppia kotiin, koska en saanut lupaa olla pidempään. Isäni oli hyvin tarkka kotiintulostani.
      Tansseja oli siihen aikaan perjantaisin ja lauantaisin. Muut kaverit menivät molempina päivinä, mutta minä vain kerran, koska en saanut lupaa mennä kahta kertaa samalla viikolla:)

      Kotona ei tarvinnut osallistua mihinkään töihin. Minun annettiin keskittyä soittamiseen ja piirtämiseen.
      Muotivaatteet olivat minun juttuni. Äitini teki minulle paljon vaatteita. Isäni osti aika paljon muita vaatteita, joita äiti ei tehnyt, kuten ulkovaatteet ja sen semmosia kledjuja.
      Menin naimisiin 70-luvun puolessavälissä eli aika nuorena. Paras juttu mun elämässä.

      • Tosi urheilullinen olet ollut, seurustelin aikoinani yhden hevostytön kanssa ja hän puhui ja puhui niistä hevosista. Sai melkein mustasukkaiseksi minut. Äitini minulle kustansi ne tanssireissut ja samanlailla oli meillä, vain toisena päivänä sai mennä. Siinä oli sitten aina päänvaivaa, jos oli hyvät esiintyjät molempina päivinä eri paikoissa. Vaatteet oli myös meikäläiselle tärkeä asia ja hiukset, molemmissa makutuomareina toimivat siskoni.


      • Heikunkeikku
        mennäporvooseen kirjoitti:

        Tosi urheilullinen olet ollut, seurustelin aikoinani yhden hevostytön kanssa ja hän puhui ja puhui niistä hevosista. Sai melkein mustasukkaiseksi minut. Äitini minulle kustansi ne tanssireissut ja samanlailla oli meillä, vain toisena päivänä sai mennä. Siinä oli sitten aina päänvaivaa, jos oli hyvät esiintyjät molempina päivinä eri paikoissa. Vaatteet oli myös meikäläiselle tärkeä asia ja hiukset, molemmissa makutuomareina toimivat siskoni.

        Joo hiukset piti olla viimesen päälle kunnossa. Jos oli kostea ilma tai peräti satoi, niin koko ilta oli "pilalla", kun hiukseni muuttuivat kiharaksi, vaikka kotona olin ne suoristanut:)
        Eikä peräkkäisinä lauantaina voinut laittaa samoja vaatteita päälleen.
        Voi, voi, miten olikin lapsellista touhua. Naurattaa näin jälkikäteen.
        Äitini kanssa tuli aina "tappelu", kun hänen mielestään minulla oli AIVAN liian lyhyitä minihameita. Ja olihan ne. Ja lantiohousut, jotka oliva tosi matalat. Napa tietysti näkyi, kun puserot olivat lyhyitä. Sen ajan muodin mukaisia:)

        Minä en hevosista kavereille jutellut. Enkä plimputteluista. Kukaan kavereista ei harrastanut ratsastusta eikä soittanut mitään instrumenttia.
        Enemmän juteltiin vain pojista:) Se oli puheenaihe johon ei koskaan kyllästynyt.
        14-vuotiaana pojat tulivat kuvioihin mukaan.


    • Molla53

      Kilttejä, nöyriä nuoria, suurin pahe oli rööki jossain piilossa ja sekin huonolla omallatunnolla.
      kotiin viimeistään klo:22.00 tai selkään tuli. Jos bussi jätti, niin verenmaku suussa juostiin.
      Ei selittelyt auttaneet. Vaatteet valikoi kotiväki varallisuuden mukaan, itselläni ei ollut asiaan sanomista. Onni oli salainen suudelma. Samaa onnea en ole nuoruusvuosien jälkeen kokenut, kurista huolimatta.

      • Minäkin olen sen verran varhaisteininä kujeillut jotta ostettiin serkkutyön kanssa sippiaski tupakkia ja käytiin metsässä polttelemassa. Oli kuitenkin niin pahaa jotta haudattiin loppuaski maahan :).


      • Molla,

        Niissä nuoruudeen kemuissa alkoi tosiaan se tupakanpoltto, joka päättyi kohdallani vasta 6 vuotta sitten. Usein tytöillä oli kotiintuloaikana tuo kymmennen ja isäukko kyttäämässä, että myös tullaan silloin.

        Muistan ensisuudelmani, ikuisesti.


      • siilenä kirjoitti:

        Minäkin olen sen verran varhaisteininä kujeillut jotta ostettiin serkkutyön kanssa sippiaski tupakkia ja käytiin metsässä polttelemassa. Oli kuitenkin niin pahaa jotta haudattiin loppuaski maahan :).

        Oliko sippiaski sellainen 10 tupakan pikkuaski?


      • New-age

        Nuoruus on siellä jossain. Aika paljon tuli lukion lopulla käytyä diskoissa, koska niitä oli lähellä. Pidän tanssimisesta, koska se on vapauttavaa ja rentouttavaa. Vanhalla ja N-klubilla tuli käytyä. Lukiosta selvisin kyllä ulos.
        Muiden nuorten kanssahan sitä tuli oltua. Mutta myös liikunnasta pidin: hiihtelyä, luistelua, pyöräilyä, lentopalloa, pesäpalloa ja uimista. Kunto oli hyvä. Niin ja mökillä tuli käytyä eli verkkaista metsissä vaeltelua, onkimista, uimapatjalla löhöilyä. Sitten telttailua ystävätyttöjen kanssa, liftaillen.
        Kesä- ja joulutöissä olin heti, kun vain pääsi töihin.
        Musiikista sen verran, että kuulin nykymusiikin radiosta ja discoissa, mutta en hirveästi fanittanut. Harrastin klassista, joten vähän vieroksuin. Ehkäpä siksi olen noita ketjuja tehnyt, että siellä on ollut meidän nuoruusmusaa. Olen myös huomannut, miten eri puolilla Suomea asuneilla onkin erilainen musiikkimaku, mm. ns. tanssilavamusiikki on joillekin ollut tärkeää, koska se on soinut, kun se elämän prinssi on hakenut tanssimaan.
        Muutoin elämä oli vaatimatonta noina vuosikymmeninä.
        Jotain muotivaatteita toki täytyi olla, ne sammarit ja nyörifarkut, mitkä on kyllä aika roisin näköiset, kun valokuvaa katsoo. T-paidat tulivat markkinoille, joten Marimekon tasaraita piti olla.


      • mennäporvooseen
        New-age kirjoitti:

        Nuoruus on siellä jossain. Aika paljon tuli lukion lopulla käytyä diskoissa, koska niitä oli lähellä. Pidän tanssimisesta, koska se on vapauttavaa ja rentouttavaa. Vanhalla ja N-klubilla tuli käytyä. Lukiosta selvisin kyllä ulos.
        Muiden nuorten kanssahan sitä tuli oltua. Mutta myös liikunnasta pidin: hiihtelyä, luistelua, pyöräilyä, lentopalloa, pesäpalloa ja uimista. Kunto oli hyvä. Niin ja mökillä tuli käytyä eli verkkaista metsissä vaeltelua, onkimista, uimapatjalla löhöilyä. Sitten telttailua ystävätyttöjen kanssa, liftaillen.
        Kesä- ja joulutöissä olin heti, kun vain pääsi töihin.
        Musiikista sen verran, että kuulin nykymusiikin radiosta ja discoissa, mutta en hirveästi fanittanut. Harrastin klassista, joten vähän vieroksuin. Ehkäpä siksi olen noita ketjuja tehnyt, että siellä on ollut meidän nuoruusmusaa. Olen myös huomannut, miten eri puolilla Suomea asuneilla onkin erilainen musiikkimaku, mm. ns. tanssilavamusiikki on joillekin ollut tärkeää, koska se on soinut, kun se elämän prinssi on hakenut tanssimaan.
        Muutoin elämä oli vaatimatonta noina vuosikymmeninä.
        Jotain muotivaatteita toki täytyi olla, ne sammarit ja nyörifarkut, mitkä on kyllä aika roisin näköiset, kun valokuvaa katsoo. T-paidat tulivat markkinoille, joten Marimekon tasaraita piti olla.

        llä opiskelut piti hoitaa, lukiot ja Tekukin vielä perään. Tuo N-klubi jäi näkemättä, Vanhalla ylioppilastalolla tuli käytyä ja tietysti kaikki mahdolliseset festarit kesäisin. Ei ollut millään muotoa tarkoitus arvostella ketjuja, joissa tuo oman aikamme nuoruusmusiikki soi. Tykkään kyllä kuunnella, mutta en pidä siitä, että muiden tekemiä aloituksia arvostellaan, suutari pysyköön lestissään.
        Muistatko kundeilla sellaista ihmemuotia, kun farkkujen takataskussa piti olla sellainen iso kampa, josta oli varsi näkyvissä?


      • New-age

        En muista kampaa, mutta minivoguet kyllä - kundeillakin. Discossa sitten ylen tyytyväisiä sähköiskun saaneita nuoria. Sitten intianpuuvillapaidat auki melkein napaan, mustat byysat ja paksu nahkavyö. Wow.


      • mennäporvooseen kirjoitti:

        Oliko sippiaski sellainen 10 tupakan pikkuaski?

        Juu, kyllä oli. Sellaisia ei vissiin enää saakkaan?


      • Elettinpäennenkin
        mennäporvooseen kirjoitti:

        llä opiskelut piti hoitaa, lukiot ja Tekukin vielä perään. Tuo N-klubi jäi näkemättä, Vanhalla ylioppilastalolla tuli käytyä ja tietysti kaikki mahdolliseset festarit kesäisin. Ei ollut millään muotoa tarkoitus arvostella ketjuja, joissa tuo oman aikamme nuoruusmusiikki soi. Tykkään kyllä kuunnella, mutta en pidä siitä, että muiden tekemiä aloituksia arvostellaan, suutari pysyköön lestissään.
        Muistatko kundeilla sellaista ihmemuotia, kun farkkujen takataskussa piti olla sellainen iso kampa, josta oli varsi näkyvissä?

        Tiukkojen farkkujen takataskussa kampa, jonka kaareva varsi oli kokonaan näkyvissä. Kaikkialta muualta kohtalaisen lyhyet hiukset ja niissä kiharat (minivogue), mutta niskatukka tosi pitkä ja suora. Haisaappaat ja retukengät. Paitapuserot, jonka helma solmittiin niin, että se jätti vyötärön paljaaksi ja tämän puseron kaverina lantiohousut.


      • Elettinpäennenkin kirjoitti:

        Tiukkojen farkkujen takataskussa kampa, jonka kaareva varsi oli kokonaan näkyvissä. Kaikkialta muualta kohtalaisen lyhyet hiukset ja niissä kiharat (minivogue), mutta niskatukka tosi pitkä ja suora. Haisaappaat ja retukengät. Paitapuserot, jonka helma solmittiin niin, että se jätti vyötärön paljaaksi ja tämän puseron kaverina lantiohousut.

        Juum ja housuihin ommeltiin sellaisia kankaisia kuvioita :). Väliin housumalli oli sellainen et lahkeet oli todella leveät reidestä asti ja lahje piti asetella juuri tiettyyn tapaan haisaappaan etureunan yli :D.


      • New-age kirjoitti:

        En muista kampaa, mutta minivoguet kyllä - kundeillakin. Discossa sitten ylen tyytyväisiä sähköiskun saaneita nuoria. Sitten intianpuuvillapaidat auki melkein napaan, mustat byysat ja paksu nahkavyö. Wow.

        Joo, kyllä muistan minivoguet. Miehillä oli hiukset leikattu sivuilta melko lyhyiksi ja päältä ja takaa oli sitten tosi pitkät. Ja korkeakorkoiset kengät jalassa, yli 10 senttiä korkoa ja oli hankala kävellä, kun nilkkoja särki. Kesät ja talvet samat kengät jalassa. Ei haitannu vaikka varpaita paleli, farkkutakki vaan niskassa.


      • New-age

        Klonttikorot ja kävely polvet suorana. Mikroja mulla ei koskaan ollut eikä vinyylisaappaita, vaikka koon puolesta olisin voinut pitää. Pitäisköhän nyt? Hih. Ja maksivillatakki (äidin kutoma/täysvillaa), vaikka oli kesä. Huh.
        Jossain vaiheessa ompelin farkkujen lahkeisiin folklore nauhat. Tuunausta?
        Sitten sain pitää yhden pojan mokkanahkahapsurotsia...
        No sitten mokkanahkainen minihame. Angorapusero. (Omilla rahoilla).
        Eikös miehillä ollut herneenvihreät levenevälahkeiset pitkikset ja keltaisia paitoja ja taas paidan napit auki. Intian basaarissa kävin myös ja mikä dunkkis. Kajaali.
        Voi, että oltiin muodikkaita. Kylmyydestä ei tosiaan piitattu."Kauneuden" takia piti kärsiä.


    • Minä aloitin she loves juu jää jää jää- nuorena, runsas otsatukka ja siirryin kukkafarkkuihin ja paljaisiin jalkoihin ja muovisiin päivänkakkaroihin korvalehdistä riippumassa kuuskytluvun loppupuolella ja siitä silleen hapsumekkoihin ja yökerhoihin ja beachillä notkumiseen ja sitten suoraan aikuisen rooliin folk rockin soidessa (walk in the sun).
      Paljon muistojen kultaamaa....

      • Beatles sukupovea siis, itse kuuntelin vähemmän, mutta kuuntelin kyllä kaiken mahdollisen. Oli ehkä menossa jo hieman ohi silloin. Tuota hippimeininkiä viriteltiin vielä 70-luvun puolivälissäkin, kasvatin pitkät hiuksetkin ja Intian Basaarista käytiin ostamassa paitoja. Varusmiespalvelus lyhensi hiukset myöhemmin sitten.


      • mennäporvooseen kirjoitti:

        Beatles sukupovea siis, itse kuuntelin vähemmän, mutta kuuntelin kyllä kaiken mahdollisen. Oli ehkä menossa jo hieman ohi silloin. Tuota hippimeininkiä viriteltiin vielä 70-luvun puolivälissäkin, kasvatin pitkät hiuksetkin ja Intian Basaarista käytiin ostamassa paitoja. Varusmiespalvelus lyhensi hiukset myöhemmin sitten.

        Seitskytluvun puolivälissä oli jo ollut monta vuotta naimisissa ja esikoiseni oli syntynyt. Minimekot ja hipppaidat oli vaihtuneet äitiysasuihin ja työvaatteisiin: olimme perustaneet oman esikoulun ja ala-asteen ja aloittanut iltakoulussa opettajankoulutuksen ...hehe...pikkasen jälkijunassa, monien yliopistokokeilujen jälkeen.


    • AjatellutPaljon

      70-luvulla olin vielä eteerisen herkkä ja jotensakin puhkeamassa elämään. Hippiyttä, musiikkia, opiskeluja, syvällisiä keskusteluja, ulkomaan matkoja, liftausta. Ihme ja kumma ei kuitenkaan huumeita. Ensimmäinen avioliitto.
      80-luvulla meno alkoi koventua. Kovaa ja korkaa nousukautta. Biletystä, avioero, uraputkea, biletystä, ulkomaanmatkoja. Ihme ja kumma ei kuitenkaan huumeita vaikka muuta tarjoilua kyllä riitti. Rahaa oli, tuli ja meni. Lauantai-iltana mietittiin pienessä pööllyssä minne mennään aamiaiselle, no Köpikseen syömään voileipiä. Kentälle ja aamukoneella Köpikseen ja iltapäivällä takaisin. Hesperian Samba-karnevaaleihin ommeltiin pukuja. Voi, voi oli se elämää. Onneksi.

      • Joo, oli tosi nopeita päätöksiä. Ei siinä pitkään asiaa pohdittu, kun esimerkiksi joku heitti, että lähdetäänkö Hesaan? Se oli melkein siltä istumalta, että porukka autoon ja nokka Porista kohti Helsinkiä tai sitten ihan minne vaan. Pääasia että mentiin, tehtiin ja nähtiin maailmaa. Nykyään on hieman hiljaisempaa *huokaisee*.


    • torkkuhuopa

      Hunksi on heittänyt rapaa kun uskalsin jotain negatiivista sanoa nuoruudesta. No, itse asiassa se oli jo 70-lukua. Minusta elämään mahtuu monenlaista. Ei kai monellakaan ole ollut vain biletystä, musiikkia ja menoa. Toki sitäkin oli, mutta ainakin minulla oli jossain vaiheessa myös esim. työpaikkakiusaamista, itseeni kohdistuvaa siis. Nuorella aikuisiällä oli myös vanhempien sairaudet ja kuolemat. Oli myös matkoja Israeliin ja muihin maihin ja ystäviä.
      Minusta on hyvä kun esim. työpaikkakiusaamisesta saa nykyään puhua. Ennen se oli tabu.
      Nyt en ikävillä jutuila enää pilaa kauniita muisteloita. Olen iloinen kun jaksatte pitäytyä iloisen muisteluun, en kateellinen.

      • Niin on myös hyvä, kun koulukiusaamiset ovat nostettu esiin. Ei niistä kukaan ylpeitä olla 70-luvulla, mutta ne vaan hyväksyttiin, ei kukaan puuttunut asiaan.

        Se oli sitä surutonta nuoruusaikaa!


    • Surutonta

      nuoruusaikaa oli ja ei järjen häivää. Melkein hävettää tunnustaa, että aika boheemi tuli oltua ja tyttäret oli kertakäyttö kamaa. Jälkeen päin oikein hävettää ajatella miten idiootti sitä oli, mutta aika tasapaksuksi kansalaiseksi sitä kuitenkin tuli ja melkeinpä kaipaa vanhoja meneviä aikoja takaisin.

      • Boheemi, tottakai sitä piti olla boheemi, että erottautui jengistä, hehee. Ei nyt ihan kertakäyttötavaraa tytöt olleet, mutta ensimmäisen 20 vuoden aikana oli naisystäviä enemmän, mitä koko loppuelämän aikana, siis kahdestakymmenestä eteenpäin.

        Ikävä kyllä minuakin joskus häiritsee olla kunnollinen kansalainen, päivät vaan lipuvat menemään, eikä mikään enää tunnu oikeastaan miltään. Harmittavaa!


      • Kotibileiden
        mennäporvooseen kirjoitti:

        Boheemi, tottakai sitä piti olla boheemi, että erottautui jengistä, hehee. Ei nyt ihan kertakäyttötavaraa tytöt olleet, mutta ensimmäisen 20 vuoden aikana oli naisystäviä enemmän, mitä koko loppuelämän aikana, siis kahdestakymmenestä eteenpäin.

        Ikävä kyllä minuakin joskus häiritsee olla kunnollinen kansalainen, päivät vaan lipuvat menemään, eikä mikään enää tunnu oikeastaan miltään. Harmittavaa!

        aikaa, niitä oli aina viikonloppuisin jonkun luona :) Keskustelut olivat niiiiin intellektuella,(seksin lisäksi), ja musiikki oli hyvin olennainen osa kaikkea.

        Kyllä me olimme kaikella tavalla pioneereja monessa asiassa... kuitenkin uskon, että nykyajan nuorisolla on vaikeampaa...

        (P.S.kaulahuivi oli fritsujen takia aina kaulassa :) )


      • Kotibileiden kirjoitti:

        aikaa, niitä oli aina viikonloppuisin jonkun luona :) Keskustelut olivat niiiiin intellektuella,(seksin lisäksi), ja musiikki oli hyvin olennainen osa kaikkea.

        Kyllä me olimme kaikella tavalla pioneereja monessa asiassa... kuitenkin uskon, että nykyajan nuorisolla on vaikeampaa...

        (P.S.kaulahuivi oli fritsujen takia aina kaulassa :) )

        Joo niitä oli hirveän isoja piirejä, joissa porukkaa kymmeniä ja mentiin paikasta toiseen. Nykyajan hemmot taitaa keskustella enemmän facebookissa, mitä nokakkain toiseten kuin silloin ennen.

        Oman aikamme pioneereja, se tuntuukin hyvältä!

        Niitä fritsuja tosiaan oli paljon, siis paljon. En muista lähivuosina nähneeni enää kenelläkään nuorella. Onkohan nuorison kanssakäyminen sillä tavalla loppunut kokonaan?


      • New-age

        No taisin olla aika vakavahenkinen nuori, koska etsin romanttisesti sitä prinssiä. Poikakavereita vilisti, mutta olin hyvin estynyt, en siis mikään jakorasia. Yhtenä viikonloppuna oli kolmet treffit ja pelkäsin törmääväni johonkin toiseen poikaan. Mun osaltani nuoruus oli viatonta ja hauskaa. Ehkä sitä olin tikanpoika, joka tippui alas myöhään ja tulikin lopulta rysähtäen alas. Lapseni isä oli se oikea, kun oli niin komea nenäkin....minivogue, samettitakki, paidannapituus just niin, paksu vyö.....ja piru vie hymyili....


    • 60 luvulla oli ne muoti tanssit kaikkia tanssin, myös lavatansseja erään kerran muistan kun huomasin että piiri oli ympärillä ja katseli, tyttö oli hyvä tanssija, mutta yleensä tanssiin jäi tuttavuus.

      Suomessa syntyvyys laskee tarvitaan vähintään miljoona uutta maahan muuttajaa!

      • Lavatanssit taitaa olla katoavaa kansanpeinnettä, ikävä kyllä. Me ollaan varmaan sitä viimeistä sukupolvea, joka niissä on käynyt. Oma jälkikasvuni ei ole koskaan käynyt tansseissa, jossain areenakonserteissa kyllä mutta ei kunnon lavatansseissa.


    • Nää uudet suomalaiset sukukupolvet, joissa toinen tai molemmat vanhemmat ovat ulkomaalaista syntyperää....tanssiiko ne? Jos tanssii niin mitä? Ei ainakaan argentiinalaista tangoa eikä itävaltalaisia valsseja...

      • hytinäx1

        Tässä pari vuotta sitten oli tuolla kansalaisopistolla afrikkalaisen tanssin kurssit ja menin sinne. Kaikki , kurssin pitäjästä lähtien olivat valkoihoisia. Ainuttakaan afrikkalaisnaista ei tullut niille kursseille, vaikka heitä on katukuvassa sadoittain.
        Zumba tanssin vetäjät olivat kyllä joko brasilialaisia tai jostakin muusta latinalaisamerikan maasta, mutta ei niilläkään kurseilla muita latinalais syntyperää olevia naisia näkynyt, eikä myös miehiäkään.
        Argentiinalais tangon kurssin vetäjät ovat joko chilestä tai argentiinasta lähtöisin.
        Joskus on täällä nämä kansainväliset festarit ja siellä esiintyvät eri maista lähtöisin olevat ryhmät kansantansseja. Thaimaasta, bosniasta, syyriasta muun muassa. Suomalaisia ei ole enää niissä ollut esiintymässä kun ikäjakauma on niin korkea ja toisen polven suomalaiset eivät enää osallistu.


      • Epäilen uusien suomalaisten lopettaneen tanssimisen syntyperästä riippumatta.


    • 60 luvun elämäni oli kilttiä elämää kotona ja koulussa, asuin ihan koulun vieressä. ja mulla sattui olemaan eräs entinen huippu-urheilija jumppamaikkana ja siitä seurasi , koripalloa ja maastojuoksua ja vaikka mitä urheilua harrastettiin. Isä suunnistajana sai vielä pitkin metsiä juoksemaan. Partiossa kuljettiin, ja leireiltiin yhtenään, oli talvileiriä ja vaellusta kesäisin.
      Sitten oli kuvisope, joka houkutti vaikka mihin kerhoon mukaan,käsillä tekeminenkin tuntui mukavalta jutulta. Kouluaikaan olin vielä teiniliittolainen ja sitä kokoustusta koululla pidettiin..
      15 vuotiaana sain koiranpennun ja senkin kanssa tuli touhuttua. elämäsä oli paljon liikuntaa.
      Poikien perässä vain juostiin milloin koripallo-ottelussa milloin muka pesäpallomatsia harjun kentällä katseltiin, hitsin jännäähän se oli. Kirjeenvaihtokavereita oli läheltä ja kaukaa, Afrikasta oli, en edes muista maata ja Englannista ja Italiastakin Anna-Maria.
      beatleseitä kuuntelin, kovin oli hepposet äänentoistolaitteet siihen aikaan, mutta televisio tuli taloon.
      Sitten 70 luvulla isoon maailmaan,, rautatieaseman lähellä ison talon vielä isommilta näyttäviä portaita noustiin ja olo tuntui makealta. Tätä mä haluan , tää on mun juttu, ja siitä tuli moneksi vuodeksi mun juttu. Nyrkit oli savessa ja siveltimet heilui jos heilui, kiihkeää politikointia , pyörin siellä viisaampien jaloissa lakkoilin ja tein porukassa kaikkea muutakin hoopoa. Seitkyt luku siinä meni lopulla tein töitä ja olin opiskelevinani. Kevytmielisen hepsankeikan elämän opin ja se tuntui ihan mukavalta.

      • Minulla oli melko pitkä koulumatka, joka taitettiin useimmiten pyörällä. Talvella mentiin jopa hiihtämällä peltoja pitkin, huh huh. Oli sitä liikuntaa joka muodosssa, kovia yleisurheilukilpailuita, olin myös jonkun tason suunnistaja aikoinaan.

        Itseltäni on jäänyt puoluetouhut ja politiikka kokonaan kokematta. Se vaan tuntui tarpeettomalta, eikä aika olisi millään riittänyt, kun oli kaikenlaista muuta touhuu. Aina oltiin menossa johonkin suuntaan. Kaiholla muistelen nuoruuttani, joka oli erittäin hyvä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      298
      3279
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      234
      1783
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      91
      1315
    4. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1273
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      78
      1171
    6. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1168
    7. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      53
      1103
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      984
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      46
      916
    10. Etkö ymmärrä että olen turhautunut

      kun ei etene. Auttaisit rakas vai onko kaikki vain kuvitelmiani omassa päässäni?
      Ikävä
      65
      854
    Aihe