Kamerassa on kuva asetuksia: Fine, normaali ja basic, onko näissä eroja, en ainakaan kuvista huomaa mitään eroa.
Nikon kuva asetukset
2
278
Vastaukset
- NäinOnNäkyleipä
Jos et käytössäsi huomaa mitään eroa, niin sitten sitä ei siinä tapauksessa ole.
Todellisuudessa kysymys on kameran tekemästä JPEG-pakkauksesta, ja tarkkasilmäinen kyllä huomaa pakkaushäiriöitä etenkin kontrastiltaan jyrkissä kohdissa kuvaa. Koska muistikortit ovat nykyjään halpoja, ei kyllä kannattaisi käyttää muuta kuin "fine" asetusta. Jos/kun häiriöitä syntyy, ei niitä saa enää pois.
Jos kuvaa RAW-tiedostoja, ei tällä säädöllä ole merkitystä. Kun tarkastelet niitä 100% näytöllä eli pikseli pikseliltä niin eron saattaa hyvinkin huomata. Kymppikuvissa ja ehkä vielä A4 kuvissa saa todella hakea. Suurin ero tulee jos käytät basic asetusta ja avaat ja tallennat kuvan muutaman kerran, silloin jpg pakkaus tulee esiin ja kuva on käytännössä ainakin suurempana pilalla.
Koska kortit ovat käytännössä halpoja niin ainoa jota kannattaa käyttää on se paras fine asetus. Silti kun kyse on jpg kuvasta kannattaa muokattu kuva aina tallentaa uudella nimellä jotta alkuperäistä ei pilata tahallaan.
Eron niissä huomaat kun kuvaat kohteen jossa on paljon yksityiskohtia ja vertaan niiden kuvien kokoa siellä kortilla megatavuina.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 873217
- 622937
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322445- 802283
- 742189
- 952026
- 121626
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan201603Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j341518Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301440