Yhtä arpomista

Reijo-Setä

Vaikeimpia väistettävia jalankulkijoita on ne arpojat. Menenkö, en mene, menen, en mene. Vaikeaa autoilijan on tuollaiseen käytökseen reagoida. Pakko on pysähtyä odottamaan päätöstä. Mennäkkö vai eikö mennä.
Jalankulkija joka on menossa suojatielle on oikeutettu sinne menemään ja autot väistäköön. Näin on kirjoitettu TLL-Suuraan. Sitä ei ole kiistäminen, eikä sitä saa herjata, tahikka muutoin arvostella. Muutoin yliajettakkoon kivisellä tiellä.

Jalankukijoille nöyrä toivomus. Näyttäkää aikeenne. Menkää reippaasti ja huomioikaa muukin liikenne.

13

318

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • UncleBen

      Näin on usein.

      Eniten kuitenkin ihmetyttää nämä j-k:t, joilla olisi runsaasti tilaa mennä yli, mutta pysähtyvät seisomaan jalkakäytävän reunaan odottamaan, että se kaukana lähestyvä auto tulee ja PYSÄHTYY päästämään j-k:n yli.
      Joku telkkarissa uutispätkän yhteydessä esitetty videokin oli tehty tällä tavalla. Jengi hidasti odottaen, että j-k aloittaisi ylityksensä, mutta mitään ei tapahtunut, joten autot jatkoivat. Sitten reviteltiin uutisessa, että "katsokaa nyt noita sika-autoilijoita!".

      On toisenlaistakin kummallista. J-k:t menneet ja autojono on jo kasvanut. Minä jään ainoana kauas jalkakäytävälle luopumaan oikeudestani mennä ja "päästäisin autot" välillä, niin siinä jää ensimmäinen autoilija a) hölmistyneenä b) ärtyneen näköisenä ODOTTAMAAN ja tuijottamaan minua, että minun on nyt aivan pakko mennä yli. Jono ja ihmetys vaan kasvaa autoissa takana.

      On tämä joskus niin perkuleen vaikeeta...

      • Perusjuttuja

        Jalankulkijan on vaikea arvioida lähestyvän auton nopeutta, lähestyykö auto nopeudella 50 km/h vai 30 km/h.

        Kun vielä jalankulkijan on mahdotonta tietää, onko ratin takana virheetön kuljettaja jolla on vuosikymmenien kokemus, vaiko 18v kaveri jolla on ajokokemusta kaksi päivää, riskienhallinnallisesti on ehkä viisaampaa odottaa ja katsoa, että reitti on varmasti turvallinen.

        Tieliikellelaki on tässä kohden aika yksikäsitteinen: "Kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille."

        " Minä jään ainoana kauas jalkakäytävälle luopumaan oikeudestani mennä ja "päästäisin autot" välillä, niin siinä jää ensimmäinen autoilija a) hölmistyneenä b) ärtyneen näköisenä ODOTTAMAAN ja tuijottamaan minua, että minun on nyt aivan pakko mennä yli. Jono ja ihmetys vaan kasvaa autoissa takana."

        Jos kaikki toimivat tieliikennelakien mukaan, ei tuollaista tilannetta tule. Autoilija olettaa muiden liikenteeseen osallistujien noudattavan lakeja ja toimii sen mukaan.

        Vaikka muille kohteliaasti tien antaminen onkin hieno tapa, monesti se aiheuttaa enemmän sekaannusta ja vaaratilannetta kuin että toimittaisiin tieliikennelain mukaan.


      • koska-on-astumassa

        Näkeehän se aika selvästi että joku pyrkii ylittämään suojatien. Jos ei sitä hahmota, niin sitten kannattaa jättää se ajoneuvon ajaminen muiden hommaksi.

        Palstoilla on aikaisemmin käyty keskustelua siitä että mikä oikeasti on "astumassa sille". Missä kohtaa jalankulkija on "astumassa" suojatielle ja hänet pitää huomioida tieliikennelain velvoittamalla tavalla.

        Ihan maalaisjärjellä pähkäiltynä, siinä kohtaa kun jalankulkija on enää parin askeleen päässä suojatiestä, niin hän on mielestäni astumassa koska sekunti pari myöhemmin hän on jo astunut suojatielle. Hänen aikomuksensa näkee ja autoilijan on tällöin valmistauduttava tekemään omat esteettömän kulun antamisvelvoitteensa.

        Tiedän että monella on poikkeava näkemys ja heidän mielestä astumassa on vasta se viimeinen vajaa puoli sekuntia jonka aikana jalka on ilmassa ennen kuin osuu maahan. Mielestäni ylitysaikomus on näkynyt jo pitkään ennen sitä ja autoilija on omalla ajollaan viestitettävä että on huomannut jalankulkijan aikeet.


      • joskusjärkivoittaa
        koska-on-astumassa kirjoitti:

        Näkeehän se aika selvästi että joku pyrkii ylittämään suojatien. Jos ei sitä hahmota, niin sitten kannattaa jättää se ajoneuvon ajaminen muiden hommaksi.

        Palstoilla on aikaisemmin käyty keskustelua siitä että mikä oikeasti on "astumassa sille". Missä kohtaa jalankulkija on "astumassa" suojatielle ja hänet pitää huomioida tieliikennelain velvoittamalla tavalla.

        Ihan maalaisjärjellä pähkäiltynä, siinä kohtaa kun jalankulkija on enää parin askeleen päässä suojatiestä, niin hän on mielestäni astumassa koska sekunti pari myöhemmin hän on jo astunut suojatielle. Hänen aikomuksensa näkee ja autoilijan on tällöin valmistauduttava tekemään omat esteettömän kulun antamisvelvoitteensa.

        Tiedän että monella on poikkeava näkemys ja heidän mielestä astumassa on vasta se viimeinen vajaa puoli sekuntia jonka aikana jalka on ilmassa ennen kuin osuu maahan. Mielestäni ylitysaikomus on näkynyt jo pitkään ennen sitä ja autoilija on omalla ajollaan viestitettävä että on huomannut jalankulkijan aikeet.

        Katsos, kun me autoilijat joudumme noudattamaan tieliikennelakia.
        Valitettavasti eri mediat toitottavat jatkuvasti väärää tietoa tieliikennelaista. Osa kansalaisista
        luulee virheellisesti mediassa levitetyn tiedon tieliikkennelaista olevan totta.

        Surkuhupaisinta oli eilen nähty tilanne Lohjan Myllylammella.
        Siinä nuori kaveri oli ylittämässä ajotietä kevytmoottori pyörällä suojatiellä ajaen. Odottaen
        tien ylitysmahdollisuutta. Eräs osaamaton autoija tietysti pysähtyi suojatien eteen antamaan
        motoristille mahdollisuuden jatkaa ajamista suojatiellä. Tämä autoilija aiheutti ennalta arvaamattoman vaaratilanteen hänen takanaan tulleelle auton kuljettajalle.
        Onneksi tilanteessa ei sattunut onnetoomuutta tällä kertaa.

        Mikäli onnettomuus olisi tapahtunut, niin tämä moottoripyörällä liikkunut nuorukainen
        olisi jounut korvaamaan 2 auton korjauskulut ja mahdolliset oikeudenkäynti kulut,
        sekä saanut poiliisilta ja oikedelta sakot. Yämän lisäksi häneltä olisi otettu ajooikeus pois.
        Vaiika olisi loukkantunut tilanteessa ja moottiripyörä olisi jäänyt auton runnomaksi.

        Suojatie EI ole moottoripyörillä ajamista varten, joten ajatelkaa ensin ennenkuin opetatte
        ihmisille väärää käyttäytymismallia liikenteessä!

        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/


      • esteetönkulku
        joskusjärkivoittaa kirjoitti:

        Katsos, kun me autoilijat joudumme noudattamaan tieliikennelakia.
        Valitettavasti eri mediat toitottavat jatkuvasti väärää tietoa tieliikennelaista. Osa kansalaisista
        luulee virheellisesti mediassa levitetyn tiedon tieliikkennelaista olevan totta.

        Surkuhupaisinta oli eilen nähty tilanne Lohjan Myllylammella.
        Siinä nuori kaveri oli ylittämässä ajotietä kevytmoottori pyörällä suojatiellä ajaen. Odottaen
        tien ylitysmahdollisuutta. Eräs osaamaton autoija tietysti pysähtyi suojatien eteen antamaan
        motoristille mahdollisuuden jatkaa ajamista suojatiellä. Tämä autoilija aiheutti ennalta arvaamattoman vaaratilanteen hänen takanaan tulleelle auton kuljettajalle.
        Onneksi tilanteessa ei sattunut onnetoomuutta tällä kertaa.

        Mikäli onnettomuus olisi tapahtunut, niin tämä moottoripyörällä liikkunut nuorukainen
        olisi jounut korvaamaan 2 auton korjauskulut ja mahdolliset oikeudenkäynti kulut,
        sekä saanut poiliisilta ja oikedelta sakot. Yämän lisäksi häneltä olisi otettu ajooikeus pois.
        Vaiika olisi loukkantunut tilanteessa ja moottiripyörä olisi jäänyt auton runnomaksi.

        Suojatie EI ole moottoripyörillä ajamista varten, joten ajatelkaa ensin ennenkuin opetatte
        ihmisille väärää käyttäytymismallia liikenteessä!

        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/

        Tieliikennelaissa nimienomaan sanotaankin että "Kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille."

        Yleensä aika hyvin näkee kuka on astumassa suojatielle. Jos ei näe, on syytä siirtyä bussikyytiin. Esteetön kulku annetaan sillä tavalla ettei jalankulkija edes huomaan että autoja on olemassa, vaan pystyy ylittämään suojatien sujuvasti.


    • ewy54hj43333333

      Vähän rohkeutta mutta järkeä myös..

    • OdotaSelin

      Meikäläisen käytäntöjä, ei sovi sellaisenaan lapsille:

      Esim. jos lähestyn kävellen kohtisuoraan tietä jonka aion ylittää, suuntaan hyvissä ajoin katseeni kauas tien toiselle puolelle enkä siinä ala paljon päätäni pyörittelemään ja jarruttelemaan, eli annan näyttää siltä, ettei minulla ole aikomustakaan pysähtyä. Muutama metri ennen kynnystä tilanne yleensä selkiytyy, aukeaako tie, tuleeko ketjukolari jos en pysähdy ym.

      Toinen tilanne: kävelen ajoradan vieressä sen suuntaisesti ja aikomus on kääntyä jyrkästi 90 astetta suojatielle. Hyvissä ajoin ennen suojatien kohtaa annan pääni pyöriä ja jopa otan muutaman askeleen takaperin liikennettä tähystellen. Jos nämä eleet eivät tehoa, jään suojatien alkuun muutamaksi sekunniksi seisomaan selin tielle päin. Siitä kun taas pyörähdän ympäri ja vähän nytkähdän eteenpäin, niin pitäisi aika selvästi aikeet näkyä.

      • outojuttutaas

      • selvästi...kerrottu
        outojuttutaas kirjoitti:

        Keero nyt ihmeessä, mitä sönkötät?

        Mitkä aikeet?

        Kerrotko, missä kohtaa tieliikkennelaissa puhutan aikeista?

        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/

        Esimerkiksi tässä: "Suojatietä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on ajettava sellaisella nopeudella, että hän voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä."

        Sisältää selvästi velvoitteen ajaa ennakoivalla tavalla. Pitää olla hereillä muiden aikeista ja siitä että vaikuttavatko ne siihen että voi tarvittaessa pysähtyä ennen suojatietä. Jos ei ymmärrä mitä lukee, niin ei sovi ratin taakse.


    • löydätkömitään
      • äläjätäaivojanarikkaan

        Vaikka sana ei löydy tieliikennelaista, niin pitää kuitenkin ymmärtää mitä tarkoitetaan lausella: "Suojatietä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on ajettava sellaisella nopeudella, että hän voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä."


    • nytkynnytkyn

      Pumppaa Reijo-setä pumppaa....

    • Reijo.Setä

      Koska minusta ei pidetä eikä arvosteta. Olenkin muuttanut likennekäyttäytymistäni oleellisesti. Tuollaisen arpojan, jalankulkian huomatessani pyrkivän suojatien yli. Minä pysäytän auton 50-100m ennen suojatietä. Liikkeelle en lähde ennen kuin tämä kuuhelo on päässyt turvallisesti tien toiselle puolelle.
      Tyhmät autoilijat saattavat siinä takana soittaa torvea. Antaa soittaa, mahtuuhan maailmaan ääniä.
      Kiirekkö tässä, niin minnekkään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Persujen mukaan rasismi on huumoria

      Vaan kun koomikko kutsui Halla-ahoa fasistiksi, niin piti haastaa oikeuteen. Mihin se huumorinitaju yhtäkkiä hävisi? ⠀
      Maailman menoa
      292
      6790
    2. Rasismia kaikkialla näkevät ovat Suomen tyhmimpiä ihmisiä

      ja monillahan kuluu myös mielialalääkkeitä, eli päässä on ongelmia. Mutta he eivät tajua kuinka paljon ja ihan todellis
      Maailman menoa
      246
      6328
    3. Ei kahta sanaa etteikö Petteri Orpo hyväksy rasismia

      Koska jatkaa hallituksessa rasistisen perussuomalaisiksi itseään kutsuvan puolueen kanssa. Se on Petteri Orpon arvomaai
      Maailman menoa
      43
      5691
    4. Mitkäs nuorisoporukat ovat toisia nuoria ryöstelleet (selvää rassismia)

      No poliisi kertoo, että maahanmuuttajataustaisia ovat, ja isot porukat sillä yhden suomalaisen uhrin kimpussa on ollut j
      Maailman menoa
      161
      5044
    5. Pitkän linjan yritysjohtaja: Suomen tapahtumat eivät ole Aasian kärkiuutinen

      Viimeaikaista kohua on käytetty sisäpoliittisena lyömäaseena, Thomas Zilliacus sanoo. – Koska asiaa kuitenkin kommentoi
      Maailman menoa
      42
      3858
    6. Hallitus on kaadettava ja Orpon on erottava

      Mikään muu hallitus ei ole oman elämäni aikana tuhonnut näin paljon tämän maan taloutta ja työllisyyttä sekä suomen main
      Maailman menoa
      219
      3794
    7. Lasse Lehtonen vaatii persuja pyytämään anteeksi aasialaisilta

      Persut ova romahduttaneet Suomen maakuvan parissa päivässä negatiiviseksi rasismillaan ja se alkaa vaikuttamaan jo Suome
      Maailman menoa
      136
      3501
    8. HS 12/25 kysely: persut romahti, demarit raketoi

      Kyyti on kylmää persuleirissä, saattaa vetää siellä silmätkin viirulleen. Sen sijaan SDP:n puoluetoimistolla voidaan pok
      Maailman menoa
      46
      3177
    9. Demarit ovat oikeasti törppöjä eli heikkoälyisiä

      ja todistavat sitä päivittäin täällä lapsellisilla jutuillaan. Kauheasti on hehkuttaneet kuinka demarien kannatus vaan
      Maailman menoa
      5
      3175
    10. Rasismi rapauttaa Suomen mainetta ja hallituksen hiljaisuus pahentaa vahinkoa

      Finnairin viesti Japanista on pysäyttävä: suomalaisen politiikan rasismikohut heijastuvat suoraan matkustuspäätöksiin ja
      Maailman menoa
      362
      2900
    Aihe