takan eduspelti / pistorasiat 80-luku

lemoh

vanha sähköasennus 80-luku
Takan edustalla on eduspelti joka on lastulevynpäällä, jos nyt oikein muistan
sitä ei katsottu johtavaksi lattiaksi, tietystihän se on kantauksella takassa kiinni ette kipinät mene väliin.
miten on muistanko oikein?

11

146

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sähkär

      Eipä tuolla ole enää väliä, kun nykyisin kaikki pistorasiat pitää asentaa maadoitettuna ja entiset asennukset saa olla ennallaan. Vai pengotko sitä että onko muinoin tehty asennusvirhe?

      • odfhöoik

        Ei entiset asennuksetkaan sasisi olla ennallaan jos tilaluokitus muuttunut, useimmiten tämä taitaa jäädä huomioimatta mutta jos pykälien mukaan mennään niin pitäisi.
        Myös vanhojen asennusten lisäys ja muutostöissä tilaluokitusta pitää tarkistella eli esim. vaikka jos onkin muutettu lattiat jossain välissä johtaviksi niin maadoittamatonta pistorasiaa jonka muuten saisi lisätä ei voikkaan sitten lisätä....


      • lemoh

        "Vai pengotko sitä että onko muinoin tehty asennusvirhe?" no sitähän minä tässä ajan takaa.
        Ihan vain varmuuden vuoksi.( kun mokki menee myyntiin)
        Minulla on sellainen hämärä muistikuva, että tuo pelti ei vaikuta tilaluokitukseen kunhan se ei ole asennettu valun päälle.
        Onhan siitä jo montakymmentä vuotta vuotta ja suurin osa foorumin porukasta ei ole vielä silloin syntynytkään.


      • sähkär
        lemoh kirjoitti:

        "Vai pengotko sitä että onko muinoin tehty asennusvirhe?" no sitähän minä tässä ajan takaa.
        Ihan vain varmuuden vuoksi.( kun mokki menee myyntiin)
        Minulla on sellainen hämärä muistikuva, että tuo pelti ei vaikuta tilaluokitukseen kunhan se ei ole asennettu valun päälle.
        Onhan siitä jo montakymmentä vuotta vuotta ja suurin osa foorumin porukasta ei ole vielä silloin syntynytkään.

        Ei siinä ennen edellytetty välttämättä johtavan alustan yhteyttä maahan, vaan jos metallinen järjestelmä muodostaa tason johon siirrettävä sähkölaite voidaan laskea, muodostaa tämä taso vaaralliset käyttöososuhteet 1,25 m etäisyydelle asti. Joten maadoittamaton pistorasia sai olla vähintään 3,25 m päässä.
        Joten varmuuden maksimoimiseksi poistaisin maadoittamattomat pistorasiat alle 3,25 m sisältä.


      • lemoh

        no voi per...nyt sitten pitäisi repiä pistorasiat kahdesta huoneesta, taitaa mökin myynti jäädä
        hamaan tulevaisuuteen. Nyt ahistaa......


      • lasia_tilalle
        lemoh kirjoitti:

        no voi per...nyt sitten pitäisi repiä pistorasiat kahdesta huoneesta, taitaa mökin myynti jäädä
        hamaan tulevaisuuteen. Nyt ahistaa......

        Helpompaa repiä se pelti takan edestä pois.


      • sakkoja.sekä.vankeutta
        lasia_tilalle kirjoitti:

        Helpompaa repiä se pelti takan edestä pois.

        Helpompaa kyllä mutta määräykset vaativat pellin.


    • lemoh

      hei... toisaalta jos huoneessa on vaikkapa metallinen olohuoneen pöytä silloinhan sekin luo vaaralliset olosuhteet 1,25 m etäisyydelle asti.

      • gfhgfyu

        Ei kai patologillakaan ole olohuoneessaan metallista pöytää...


    • Titanic.upposi.ennen

      Ainahan talon voi lahjoittaa VPK:lle sammutusharjoitus paikkana. Silloin pääsee tästä pahasta ongelmasta eroon.

      • lemoh

        Olen jo pidempään toivonut että salama iskisi ja polttaisi koko paskan maan tasalle.
        Tuo VPK:in on kyllä käynyt mielessä.
        Toisaalta sen voisi lahjoittaa Helvetin Enkeleille kerhotiloiksi, mutta ei taida silloin saada verovähennyksiin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 126
      3339
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      91
      3071
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2318
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      27
      1814
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1678
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1539
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1514
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1456
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      20
      1427
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      81
      1365
    Aihe