Anhedonia?

väritönmaailma

Ongelma ei ole että olo olisi masentunut sillä tavalla kuten yleensä ymmärretään. Ongelma on se että "oloa" ei ylipäätään ole ollenkaan, on täysin tunnoton, ei iloja tai suruja, ei pysty kiinnostumaan mistään sen takia että ei saa koskaan mielihyvää mistään, oli se sitten matka, jotain materialismia tai ihmissuhteita. Miksi tehdä asioita jotka johtavat asioihin joista ei kuitenkaan ole mitään iloa, ts. miksi tehdä ylipäätään yhtään mitään.

Tuntuu kuin joku osa aivoista flipannut pois päältä ja on muuttunut turtuneeksi, apaattiseksi, henkisesti kuolleeksi zombiksi. Vain "rationaali/logiikka" on päällä, mutta mitä iloa siitä on. Kilpirauhasen vajaatoiminta on ja tyroksiini siihen, tämä paransi "aivosumun" ja sekavan olon mutta jätti jälkeensä vain tuon em. tyhjyyden. Adrenaliini tulee normaalisti, hetkellisesti uhkaavissa tai jännittävissä tilanteissa ja milloin kuuluukin mutta ei muita tunteita. Ei libidoa ollenkaan. Aina satunnaisesti saattaa tulla aikaikkuna kun tunteet tulevat ikään kuin "päälle" jostain katkaisimesta minuutiksi tai pariksi mutta todella harvoin.

Lisäaineina käytän D-, K-, B- vitamiineja, magnesiumia, jodia ja sinkkiä.

Onko kohtalotovereita? Onko kukaan löytänyt "parannusta" tällaiseen.

12

2718

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pystyynkuollut

      Käyttänyt lääkkeitä? Mulle on jäänyt tuollainen olo lukuisten eri psyykenlääkkeiden jälkeen mitä popsin samaan aikaan.
      Kaikki tuntuu tyhjältä ja lisäksi lääkkeiden jälkeen mulla ois vierauden tunne kuulemiini kappaleisiin joista ennen tykkäsin, paikkoihin missä käynyt aiemmin, ja aikaan jolloin olin lääkityksellä ja sitä ennen. Niinkuin en muistais tunnetasolla juttuja. Mulla on samaan aikaan hankala hahmottaa ajan kulua ja esim suunnistaminen ja uuden oppiminen on vaikeampaa kuin ennen. Muisti reistaa. En enää tunne fiiliksiä tai tunnelmoi mistään, ennen tykkäsin fiilistellä asioita, nyt mulla on anhedonia.
      Mulla on aivosumun tunne suuren osan ajasta, niinkuin leijuisin sumun keskellä, joskus tuntuu hankalalta järkeilläkin tuon sumun takia ja libidoa ei ole. Ennen lääkkeitä mulla ei ollut näitä.

      En saa mistään mielihyvää. Aika ajoin tuntuu että sumu vähän helpottaa ja jos tuntee edes surullisuuden tunnetta hetken, sekin on parempi kuin tämä anhedonia.

      Ei kiinnosta enää asiat kun mikään ei palkitse kun ei tunne mitään.

    • g7u5e67

      Anhedonia voi olla psyykkistä seurausta, mutta myös fyysistä alkuperään. Jos olet käyttänyt jotain niin sanottuja psyykenlääkkeitä niin se on todennäköisin syy. Anhedonia on yksi seuraus aivovauriosta, joita mm. SSRI-, SNRI-, SMS- ja vastaavat aineet voivat aiheuttaa.

      • Anonyymi

        Jos psyyke lääke on yleisin syy, niin miksi se alkaa yleensä ennen lääkitystä?


    • väritönmaailma

      En ole käyttänyt koskaan ns. psyykelääkkeitä. Tuntuu että tämä on saattanut olla jo kauemminkin ongelma, mahdollisesti suuren osan elämästä. Ehkä kilpirauhasen aiheuttama väsymys joka ehti myös olla melko kauan vain peitti tuon ongelman. Ihmissuhteita ei pysty luomaan, kaikki tapahtuu aina vaan pinnallisella tasolla. Ei saa "virikkeitä" mistään, joten jäljelle jää olla tekemättä mitään suuremman osan ajasta. Se ei suinkaan tarkoita etteikö asioita voi tehdä, mutta niistä ei vain saa mielenkiintoa tai iloa ja sen seurauksena saman asian uudelleen aloittaminen lopettamisen jälkeen on todella hankalaa. Ulkoapäin ihmiset luultavasti vain luulevat että tuo on "rauhallinen" ja "asiallinen" kun tosiasiassa vaan odotan päivien loppumista.

      Olen myös lukenut että psyykelääkkeet voivat aiheuttaa enemmän zombifikoitumista ja sen takia pelottaa valittaa tuosta ongelmasta, kun se on todennäköisin vaihtoehto eikä kukaan oikein tunnu tietävän mitä kaikkia odottamattomia muutoksia niiden käyttäminen tekee aivoille. Haluaisin vaan tietää onko juuri tuohon ongelmaan mitään lääkettä joka olisi todistettavasti toiminut koska vaihtoehtoja on ihan loputtomiin. Tuntuu että elämäntavoilla ei juuri ole merkitystä kun olisi pitkän ajan kuluessa ehtinyt jo huomaamaan.

    • Anonyymi

      Tässä on hyvä, tärkeä aloitus ja ketju, jonka nostan. Minä myös nyt mietin, miten saisin apua tai ainakin elettyä anhedonisena ihmisenä.
      En käsitä, kuinka tällainen mitäänsanomattomuus voikin vallita. Ennen nuorena kuitenkin aina jostakin sain kiksejä ja motivaatiota tekemisiin, nykyään lähinnä pakko-asioista saan. Ei kai se ole elämää, kun en ole täysillä mukana. Pärjään liikenteessä ja ihmisten kanssa logiikalla, älyllä ja koko ikäni oppimallani sumplimisella. Mutta tunnepuolella köyhdyttää.
      Olen joutunut kuin painostettuna aloittamaan ssri-masislääkityksen joku vuosikymmen sitten ja sellaista lääkettä vähäisessä määrin menee vieläkin, sillä sitä ei niin vain voi lopettaa vaikka ei tiedä, auttaako mitään! Aluksi auttoi kyllä. Siitä lääkityksestähän sanotaan anhedonian johtuvan, ainakin me potilaat tätä mieltä ollaan. Mun on kyllä vaikea tajuta, johtuuko siitä vai vain siitä että elämäni on jo aika eletty, koen päivien ja tapahtumien ja kokemieni/näkemieni asioiden olevan vain vanhan toistoa. Tällaista voi ikääntyminenkin tehdä. Siksipä tuon esille, josko eläkeikäisyyskin voisi vaikuttaa anhedoniaa sinänsä. Kohdallani en saa selvää, mistä johtuu. Elämäni kyllä aika lailla ns. köyhääkin on.
      Nyt lähinnä mietin, miten tämän kanssa jaksaisi elää elämän loppuun. Mua auttaa se, kun tiedän ettei mulla elämää kauan ole jäljellä ja olen uskossa, jolloin en pelkää kuolemaakaan, tavallaan odotankin sitä. Nyt on vain jokin velvollisuus soutaa tämä elo läpi mahdollisimman kunniallisesti, lähinnä vähintään itsestäni huolehtien. Siksi kai tämänkin kirjoitin. t. nimim. Aurinkokuu

    • Anonyymi

      Voin vain maata ja odottaa että pääsis nukkumaan ja heräämään paniikkikohtaukseen. Ei tule mieleen mitään tekemistä tai sisältöä päähän kuoleman toiveiden tilalle.
      Pitäisi väkisin kuunnella kappaleita joista on joskus tykännyt tms. , lukea mutta se vaatisi jo päätöksiä ja valintoja.

      • Sama tilanne ollut 6 v., sen jälkeen kun lopetin Escitalopramin. Lisäksi jatkuva ahdistus, yksinäisyys joka pelottaa eikä mitään ei voi tehdä. Itsemurha mielessä aamuisin kun paniikkikohtaus herättää lyhyen unen jälkeen .


      • Anonyymi
        Ssheni kirjoitti:

        Sama tilanne ollut 6 v., sen jälkeen kun lopetin Escitalopramin. Lisäksi jatkuva ahdistus, yksinäisyys joka pelottaa eikä mitään ei voi tehdä. Itsemurha mielessä aamuisin kun paniikkikohtaus herättää lyhyen unen jälkeen .

        Itse en ole masislääkkeitä koskaan syönyt. Yleensä ahdistaa lähinnä pakolliset sosiaaliset tapaamiset. Yksinäisyyttä en tunne mutta rakastan olla yksin. Jos tuntisin yksinäisyyttä tai olisin surullinen ehkä se motivoisi jopa hakemaan seuraa, mutta näin ei ole. Elämä pyörii päivästä päivää samojen asioden ympärillä esim. TV/pelit, syöminen ja kerran kaksi kk. yksin juominen. Mikään muu ei kiinnosta eikä mistään muusta saa mielihyvää. Mistäköhän kenkä puristaa? Masentunut ilman surullisuutta? Negatiivisia ajatuksia lähinnä vain siitä, että mitä läheiset ajattelee tilanteestani.


    • Anonyymi

      Minullakin seksuaalisuus, sosiaalinen tunne-elämä, itsetunto ja stressinsietokyky, mennyttä pysyvästi lääkkeiden seurauksena. Motivaatiossa ja keskittymisessä vajausta. Pahimpia aiheuttajia tälle tilalle isotretoiniini, kaljuuntumisenestolääke ja SSRI. Mutta myös antibiootit, allergialääkkeet tai luontaistuotteet voivat vaikuttaa. Eli kannattaa miettiä laajasti oma lääkehistoria ongelmien puhkeamisen ajoilta. Joillain tila puhkeaa vasta lääkkeen lopetuksen yhteydessä tai jälkeen. Minusta on tärkeää erottaa kärsiikö pelkästä psyykkisestä/synnynnäisestä/nepsy ongelmasta vai osittain tai kokonaan lääkeperäisestä aivovauriosta. Lääkeperäiseen ei kannata ainakaan ottaa enää lisää lääkkeitä.

      • Anonyymi

        Itsellekkö taasen juttelet itä-ätmi,, olet ihan sekopää, kaada koko purkki kerralla suuhun, ett olisit vähä aikaa hiljaa!


    • Anonyymi

      Ja masennus lääkkeistä yleisin aiheuttaja on ssri ja snri, mutta yksilöllisesti myös mikä vaan psyykelääke voi laukaista pitkäaikaisen tilan tai aiheuttaa käytönaikaisia haittoja. Euroopassa SSRI:n jälkeisille seksuaalihaitoille on annettu jo virallinen nimi Post-sexual SSRI dysfunction.

    • Anonyymi

      Minulla on ollut anhedonia kolme vuotta elämä kokonaan pilalla en pysty nauttimaan mistään en suosittele mainitsemaan tätä lääkärille ne vain määrä ssri lääkkeitä jotka pahentaa ongelmaa entisestään koska ssri lääkkeet alentavat dopamiini tasoja. Ainoa masennus lääke ryhmä joka voi auttaa on mao-estäjät mutta lääkärit ei määrä niitä enää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      80
      1615
    2. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      70
      1288
    3. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      106
      1218
    4. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Lieksa
      178
      1028
    5. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      148
      998
    6. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      55
      994
    7. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      32
      882
    8. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      59
      844
    9. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      816
    10. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      94
      774
    Aihe