sappikivien tyylinen kohtaus

kamalaakipua

Ajattelin kerto tarinani jos joku osaisi auttaa minua tai saisi jtn ajatuksia omaan vointiin. Eli olen 30 vuotias nainen jolla on ylimääräistä n. 10-15kiloa. Olen koko aikuisikäni ollut tässä samassa painoluokassa ja minulla on todettu kilpirauhasen vajaatoiminta n. 7 vuotta sitten. Noin kaksi vuotta sitten aloin saada sappikivin tyylisiä kohtauksia. Usein rasvainen ruoka (joku burger mättö) aiheutti tämän tilan. Kohtauksen aikana kipu on oikealla ylävatsalla ja useimmiten selässä. Selässä melkeen enimmästeen, kohtauksen aikana ylipäätään mikään tekeminen on mahdotonta. Mä vaan hötkyn ja liikuttelen vähä vartaloani ja toivon että kipu lakkaa, kipua saattaa olla noin pari minuuttia ja jonka jälkeen useamman minuutin tauko, ja sit se alkaa uudestaan. Ja tätä kestää n. 2-3 tuntia. Somacit ja muut närästyslääkkeet eivät auta, eikä runsas veden juominenkaa mutta litalgin vie kivun puolessa tunnissa.

Kahden vuoden aikana olen käynyt kaksi kertaa ultraäänessä ja verikokeet otettu. Mitään ei ole löytynyt. Maksa arvot ovat nyt koholla (GT arvo n. 100) mikä voi johtua ylipainosta ja lisäravinteista kans. Alkoholia juon 3 kertaa vuodessa. Liikun päivittäin hyötyliikuntaa ja hikitreeniä n. pari kertaa viikossa. Syön melko terveellisesti, kerran viikossa syön mättöaterian.

Sappikiviä ei ole siltikään löytynyt vaikka voisin vannoa tuon olevan sappikivi kohtaus. Kohtaukset ovat lisääntyneet nyt parin kk aikana. Mutta useimmiten saan niitä kerran kuussa. Mitä muuta tämä voi olla? olen googlettanut mutta refluksitauti eikä ärtynyt suolikaan kuulosta tältä.

3

145

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hmmmmmmm

Oletko käynyt gastroenterologilla? Jos et, kannattaa käydä vielä kysymässä häneltä.

• Lailakristiina

Hei
      Kuulostaa sapelta. Mä kärsin kipukohtauksista 12 vuotta, tutkittiin, eikä mitään löytynyt. Marssin kirurgin luo ja sanoin, että haluan sapen poistoon. Viikon kuluttua sappi poistettiin. Minulla oli sappi "kivettynyt". Niin harvinainen tauti, etten ollut siitä löytänyt tietoa. Tyypillinen nuorten naisten sairaus. Ei näy missään tutkimuksissa, mulle tehtiin kaikki mahdolliset. Mee poistattaan sappes;)

• legurille

Eiköhän kannata nyt asia tutkia tutkia paremmin ?
      Haimaentsyymeistäkin voi johtua, sehän sulattaa proteiinit, sokerit ja rasvat.
      Vatsakivun aiheuttaja voi olla toisessa paikassa kuin itse k ipu.
      Mulla sama vaiva, en voi syödä mitään paistettua, rasvaista, mättöä.
      Kun en syö, ei ole vaivaakaan. Se on niin yksinkertaista.
      Gastroenterologi (sisätautilääkäri) on oikea osoite saadaksesi selvyyden.
      Ultrassa ei näy kaikki, mikä näkyisi TT-kuvassa.
      Mitä ne lisäravinteet on joita syöt ? Jotkut rasittaa maksaa tai muita elimiä.
      Maksa-arvo on aika korkea, jos noin harvoin juot.
      Toiovttavasti syy selviää ja paranet vaivastasi !

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Helena Koivu menettänyt lapsensa. Onko Mikko Koivulla oma laki?

Voiko olla totta että äidiltä viedään lapset ja ei mitään syytä ole edes kerrottu äidille itselleen.?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      423
      5528
    2. Hannu Pikkarainen ehdottomaan vankeuteen

KKO tuomitsi 1 v 9 kk. Tämä ei ole Hannulle ilon päivä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      189
      1918
    3. Pikkunaiselle terkkuja

Olet parasta koko maailmassa! Kaikkein ihmeellisin. Olisitpa täällä. 🧡 harmaasusi
      Ikävä
      367
      1864
    4. Kuinka paljon on

Merkitystä seksillä kun valitset kumppania?
      Ikävä
      120
      1084
    5. Kuvataiteilija Johanna Oras lataa mielipiteensä Miina Äkkijyrkästä Farmilla: "Miinahan oli..."

Oho! Johanna Oras ottaa kantaa kollega-Äkkijyrkän Farmi-puuhiin. Farmi Suomi -realityssä koettiin v. 2024 todellinen yl
      Tv-sarjat
      5
      1014
    6. Kauniit naiset

Ketkä ne on suomussalamen kauniimpie naisie?
      Suomussalmi
      27
      928
    7. Olet vieläkin täällä

Tunnen energiasi. Tunnen että ajattelet minua. En aio koskaan enää ottaa sinuun yhteyttä. Voit ottaa minuun, jos itse h
      Ikävä
      60
      825
    8. Muutto ei ratkaise mitään.

Sielläkin on naapurit. 😉 Nähdään?
      Ikävä
      72
      801
    9. Oishan se coolia

Kun sais maistaa sun huulia 😘 Mukavaa päivää Hei, just sulle miehelle, josta haaveilen ❤️
      Ikävä
      55
      723
    10. Kuinka hyvin tunnet kaivattusi?

kuinka hyvin tunnet kaivattusi?
      Ikävä
      37
      714
    Aihe