Halpoja vai kallimpia arvostettuja osakkeita

PohdintojaVain

Mikä olisi näinä epävarmoina aikoina järkevintä osakesijoittamista:

1) Ostaa halpoja ja mahdollisesti nopeastikin nousevia osakkeita, jotka ei todennäköisesti kestä pörssiromahdusta vaan laskevat ihan pojalle. Näiden joukosta löytyvät aina toki ne "mustat hevoset".

2) Ostaa kalliimpia isojen yhtiöiden osakkeita, joissa on maltillinen kasvunäkymä, mutta jotka kestävät paremmin mahdollisen pörssiromahduksen. Osinkotuotot myös näissä yleensä hyvät.

Toki hajautus on kannattava vaihtoehto, mutta jos olisi valittava jompikumpi vaihtoehto niin kumpi olisi nyt parempi tapa, jos sijoitusaika on noin 5-7 vuotta.

3

102

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vakuusvaje

      Kummallakin tavalla on puolensa. Salkun kasvatusvaiheessa katselisin enemmän noita mustia hevosia. Tosin useimmat konit päätyvät lopulta makkaraksi ja niiden halvalle hinnalle on hyvät syyt. Laatu kuitenkin vaihtelee ja itse olen löytänyt siitä ryhmästä parhaat sijoituskohteeni. Pienen yhtiön kasvulle on tilaa.

      Sitten kun varoja on kertynyt runsaammin ja tarkoitus on säilyttää ja turvata omaisuus, suosittelen kyllä vahvasti kakkosvaihtoehtoa. Oikeassa pörssiromahduksessa tosin sekään ei tuo turvaa. Kun isot pojat alkavat vakavissaan myydä, parhaatkin yhtiöt poljetaan pohjamutiin. Silloin käteinen on kuningas. Ja edellisestä kerrasta on kohta jo kymmenen vuotta...

    • Juputijuu

      Minkälaista vastausta tuohon odotat? Että joku kertoo sinulle mitä tulee tehdä, kun et itse pysty tekemään päätöksiä?

      Melkeen sanoisin että jos oma käsitys on tuolla tasolla, niin laita sinne nordnetin superrahastoon, lopputulos on aika varmasti parempi.

    • kasvua.kohtuuriskillä

      Itse olen tässä markkinatilanteessa säätänyt salkkuni jonnekin noiden 1- ja 2-kategorioidesi väliin. En harrasta lottolappuja, joissa luotetaan tuuriin pienellä osumistodennäköisyydellä tai spekuloidaan toisten sijoittajien tekemisillä, mutta myös osinkokoneet vaatimattomilla kasvunäkymillä olen myynyt pois, koska hinnat tuntuvat korkeilta ja odotettavissa voi olla yleistä laskua, jossa osakkeita aletaan dumpata firmaan isommin katsomatta.

      Sen sijaan edelleen olen pitänyt firmoja, joilla vaikuttaa olevan hyvät pitkän ajan kasvunäkymät ja siihen nähden vielä maltillinen hinta, eikä liikaa riskiä, vaikka sitäkin toki joutuu vähän ottamaan. Näiden kanssa voi katsoa tavallaan seuraavan notkahduksen ylikin, mikä luonnollisesti edellyttää sitä, että toimialalla on tulevaisuutta ja firmalla kilpailukyky ja tase kunnossa. Yleisesti ottaen olen kuitenkin keventänyt osakepainoa viime aikoina.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1805
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1689
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1514
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1194
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1193
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1182
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1136
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1131
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1119
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1114
    Aihe