Autojen yhä tiukkenevat ympäristö- ja päästövaatimukset pakottavat rengasvalmistajia viemään renkaiden kehitystä aivan toiseen suuntaan.
Tulevaisuuden rengas on nykyistä kapeampi ja profiililtaan korkeampi, koska kapean renkaan vierintävastus on leveää pienempi ja sitä kautta säästyy energiaa. Korkeudella taas saadaan vaikutettua renkaan ajomukavuuteen. Leveä rengas on kova, epämukava ja äänekäs. Lisäksi matalaprofiilisen kolauttaa helpommin routakuoppaan tai reunakorokkeeseen rikki. Kapeampi rengas on myös kukkarolle selvästi edullisempi vaihtoehto.
Suomalaisella uraisella, päällystetyllä kynnöspellolla kapeampi rengas on suuntavakaampi. Leveät renkaat ovat varsin ikäviä uraisella kestopäällysteellä. Irtosoraisella hiekkatiellä kannattaa myös malttaa kaasun polkemisessa, sillä pitoa leveissä renkaissa ei ole.
- Kyse ei ole ihan pienestä jutusta, sillä renkaan vaikutus auton polttoaineen kulutukseen on peräti 20 prosenttia, kertoo Michelin tutkimus- ja kehitysosaston johtaja Terry GettyChallenge Bibendum -tapahtumassa Chengdussa. Autotesteissäkin pitäisi aina kertoa minkälaiset renkaat eri autoissa oli.
Kapea rengas ei myöskään joudu niin herkästi vesiliirtoon. Ylileveissä matalaprofiilirenkaista ei ole mitään teknistä hyötyä normiliikenteessä. Se on pelkästään vajaaälyisten vinksahtanut muotioikku.
Korkea ja kapea rengas (profiili 60-70) on:
-pehmeämpi
-hiljaisempi
-suuntavakaampi
-turvallisempi ongelmakelillä(sade, loska)
-pienempi vierinvastus
-halvempi
-ympäristö ja päästöystävällisempi
-energiataloudellisempi
-kestävämpi
-paremman näköinen
-mahtuu kapeaan tilaan lokasuojan alle, ei syö auton hyötytilaa
-kevyempi, pieni jousittamaton massa
-pienempi uraherkkyys
Miksi vielä ostetaan rumia, kalliitaa ja turvattomia matalia ja leveitä lätysköitä?
http://www.ts.fi/teemat/auto ja liikenne/170652/Kapeampi rengas antaaleveaa paremman pidon
Järkirengas. Prius Plug-in hybrid 2017. Rengaskoko 195/65 15":
https://www.netcarshow.com/toyota/2017-prius_plug-in_hybrid/1600x1200/wallpaper_90.htm
Leveä ja matala rengas, pelkästään huonoja puolia
43
4128
Vastaukset
Kyllä matala kesärengas on paremman näköinen kuin korkea ja vakaampi ajaa! Toki kulutus kasvaa kun rengas levenee ja tuumakoko kasvaa se on fakta.
- paremman.näköinen
Täysin muodin sanelema rahastuskeino jossa on paljon enemmän negatiivisia ominaisuuksia kuin hyödyllisiä. Muunmuassa urahakuisuus, vesiliirtoominaisuudet, kuluminen, polttoainetalous, äänekkyys, ja tastä kaikesta idiootit maksaa maltaita kun on paremman näköinen ja parempi pito kuivalla asvaltilla. Mihin sitä pitoa silloin tarvitaan mutkaisella asvalttitiellä, jossa on kahdeksankympin nopeusrajoitus kesälläkin. Matkittu vaan jostain Saksan moottoritieolosuhteista joita Suomeen ei tule milloinkaan. Suomen sekalaisiin olosuhteisiin keskimäärin huonoille pinnoille Suomen nopeuksiin paras ja järkevin rengaskoko pitkällä kokemuksella on 16- tuumaiselle vanteelle 195-205 ja profiililtaan 60-70, keskikokoiselle autolle. 15-tuumainenkin vanne on järkevämpi kuin 17-18 tuumainen. Kaikkein naurettavinta on ylileveän ja matalan, melkein umpikumisen renkaan ominaisuuksien kehuminen, jolla ei ole enää mitään jousto-ominaisuuksia ja äänimaailma on hiljainen vain juuri vedetyllä asfaltilla, jos sielläkään.
- kovaOnTarveSelittää
Toyotalla on ihan sama mitä kumia siellä alla on, ihan paskat ajo-ominaisuudet on vakiona.
Laatuautoihin voi laittaa ihan kunnollisetkin renkaat joilla saadaan kunnolliset ajo-ominaisuudetkin näyttävyyden kylkiäisenä.
Köyhän on aina seliteltävä ja keksittävä hyviä perusteluja surkeilla ja pakon sanelemille valinnoilleen, on se niin noloa ja tyhmä. Parempi kun olisit ihan hiljaa ja ajaisit sillä Toyotallasi nöyränä, niin kuin muutkin sedät tekee.- Etpätkääkään
Leveä, matala ja kova rengas niin siinä pieni pippeli vaan väpättää. Toyotalla ajajaa sinä et kiinnosta pätkääkään.
- maksa.ja.kärsi
Ei ne homobemarin kumit paremmaksi muutu Toytaa ja sen omistajia haukkumalla!
- Toyota-palstan
trollipoju lisäsi oman panoksensa keskusteluun. Aika nolon ja lapsellisenkin vielä eli juuri omantasoisensa.
- paskan.myivät
Aivan sama, mitkä sikahintaiset littanakumit olet kotteroosi valinnut pitoa tuomaan suoralla moottoritiellä. Kaikki muut ominaisuudethan ovat pelkkää kärsimystä. En todellakaan kadehdi.
Ihan on oma valintasi. Rengasmyyjä vaan tekee tiliä kun pöljät ostaa. - Ajokortti_48_vuotta
Minun autoni ensirengastuksena oli valmistajan ja maahantuojan yhteispäätöksellä 225/50 R 17. Onneksi sain hankituksi edes talveksi järkevämmät 205/60 R 16 -tossut. Ovat selvästi hiljaisemmat ja mukavammat, eikä muissakaan ominaisuuksissa mitään valittamista ole, olipa alla asfalttia tai soraa, mutkia tai suoraa. Radalle en ole tunkemassa.
Olisi kannattanut vaatimalla vaatia suvikumeiksikin vastaava koko! Jollekulle ne lättänät olisivat varmaan kummasti kelvanneet.
Matalaprofiiliset nuorisonakit taitavat olla matalamielisten mieleen.- Ajokortti_48_vuotta
Tulkoon vielä todetuksi, että talvirenkaiksi otin kitkat. Olisi pitänyt valita niin jo vuosia sitten! Kaksi talvea on ajeltu nastattomilla ilman minkäänlaisia ongelmia.
- ToyotaSedätPihallaTaas
Ajokortti_48_vuotta kirjoitti:
Tulkoon vielä todetuksi, että talvirenkaiksi otin kitkat. Olisi pitänyt valita niin jo vuosia sitten! Kaksi talvea on ajeltu nastattomilla ilman minkäänlaisia ongelmia.
Voihan pässi mikä setä. Tottahan hieman kapeampi kitkarengas on hiljaisempi ja on hiljaisempi kevätkarheilla vaikka molemmat olisivat samaa kokoa. Kitkarenkaat ovat todella veltot ja lilluvat kaarteissa ja keväällä on nautinto kun saa kunnolliset kesärenkaat alle.
Setämies ajaa hissukseen Toyotalla jossa ei ole muutenkaan ajo-ominaisuuksia ja siksi ei voi tietää mitä on ajaa kunnollisella rengastuksella ja kunnollisella autolla. Vinkkinä voin kertoa, kunnollisessa autossa ei rengasäänet vaivaa millään rengastyypillä. - Ajokortti_48_vuotta
ToyotaSedätPihallaTaas kirjoitti:
Voihan pässi mikä setä. Tottahan hieman kapeampi kitkarengas on hiljaisempi ja on hiljaisempi kevätkarheilla vaikka molemmat olisivat samaa kokoa. Kitkarenkaat ovat todella veltot ja lilluvat kaarteissa ja keväällä on nautinto kun saa kunnolliset kesärenkaat alle.
Setämies ajaa hissukseen Toyotalla jossa ei ole muutenkaan ajo-ominaisuuksia ja siksi ei voi tietää mitä on ajaa kunnollisella rengastuksella ja kunnollisella autolla. Vinkkinä voin kertoa, kunnollisessa autossa ei rengasäänet vaivaa millään rengastyypillä.Sanoinko muka ajavani Toyotalla? Ei tulisi kuuloonkaan. Aika monen olen myös havainnut pitävän autoani ihan kunnollisena – vajaan kahden vuoden ikäistä takavetoista saksalaista. Maksoin siitä toissa kesänä enemmän kuin esim. kahden ”hinnat alkaen” -Avensiksen hinnan.
Ajotapani ovat ehkä olleet vähän kesyyntymään päin vuosikymmenien mittaan saatujen ylinopeussakkojen (noin 15 kpl) myötä. Turhaa rahanmenoa, kun autoilu ei muutenkaan niin halpaa lystiä ole. Kerran oli korttini hyllytettynäkin, ja hyllytysaikoja on sittemmin vain pidennetty.
Tässä piti kai puhua ennen kaikkea renkaista eikä autoista! Korvani ovat lisääntyvän iän myötä herkistyneet sellaisillekin rengasäänille, jotka ovat nuoremmille hiljaisuutta, ja lupsakanleppoista mukavuutta arvostan myös nykyisin enemmän kuin äärimmilleen hiottuja kaarreominaisuuksia.
Tien tukkona ei tämä setä siltikään suostu viihtymään. Matka-aikani lukuisilla vuotuisilla 600–700 km:n taipaleilla kestävät hyvin vertailun.
- Entäs_sitten_kun
auton alkuperäiset renkaat ovat 18" ja 40-sarjan leveät kumit? Ei ne juuri vetele mihinkään edes urissa, liekö auton alusta viritetty jo tehtaalla toimimaan leveillä urheilurenkailla. Vaihdoin jokin aika sitten uudet renkaat autoon eivätkä ne olleet edes kalliit, vähän päälle 200€ sarja ilman asennusta netistä, kun asennus ja tasapainoituskaan eivät ole mikään ongelma. Valmistajaa en tiedä mutta renkaan nimi on Star Performer. Hyvät ajaa mutta kestävyys vielä arvoitus. Ei tulisi mieleenkään asentaa autoon joitain 16" pyöriä. Eiväthän ne edes mahtuisi paikoilleen jarrulevyjen ottaessa ainakin edessä kiinni. Turha tällaisesta aiheesta on keskustella suurten tunteiden vallassa.
- teiniOnPihalla
Nyt meni todella teiniksi, vai 200 egua kierros tuota kokoa ja ovat vielä hyvät, no ehkä toria kiertäessä?
- Racing1234
Yli 16" rengas on kehitystä taaksepäin ja ei tuo mitään hyvää henkilöautoihin.
215/225 tai leveämmät 17/18" nostaa merkittävästi kulutusta ja rengas käyttäytyy huonommin monipuolisessa käytössä. Melu kasvaa.
Autotehtaat mittaa muuten kulutuksetkin muilla kuin "vakio 17/18" isoilla renkailla.
Talvirenkaina ja hiekkateillä esim 195 15" toimii selvästi paremmin kun yksikään 17" rengas.
Näkee myös kilpa-autoissa saman jos vertaa turhan isoja renkaita.- ToyotasetäTietämätön
Riippuu autosta. Ymmärrän kyllä Toyotasedän näkökannan, koska hänen Toyotansa on kovin vaatimaton ajo-ominaisuuksiltaan ja suorituskyvyltään ja hänellä ei ole muuta vaihtoehtoa kuin hakea pehmeyttä kun hyvää ajettavuutta ei ole mahdollista saada.
Nykyautot suunnitellaan suurempia ja tiukempia renkaita silmällä pitäen ja jousitus/alusta tehdään niitä varten. Vanhoissa ja pikkuautoissa renkaat ovat kapeita ja korkeita, eikä niitä ole suunniteltu suuriin ja tiukkoihin renkaisiin ja siksi ne ei sovi niihin.
Kannattaisi päivittää autotietämys tähän päivään, eikä mennä niillä 80-luvun Essonbaarin uskomuksilla.
- Easydrv
Matalaprofiilin renkaan ajo-ominaisuuksia ei tarvita käytännössä missään Suomen teillä. Silloin kun renkaalta vaaditaan ääritilanteessa käyttäytymistä on yleensä kehnohko keli ja juuri silloin leveät renkaat ovat suorastaan vaaralliset. Ne ovat vesiliirrossa huomattavasti alhaisemmilla nopeuksilla.
Itsekin vaihdoin korkeamman profiilin renkaisiin ja ajomukavuus parani huomattavasti kaikissa olosuhteissa yli 60ke:n autossa.- KoitaOikeaaAutoaJoskus
Järkevän kokoset leveät nykyrenkaat eivät ole herkkiä vesiliirrolle, ellei ne ole lopussa. Matalaprofiilirenkaat pitävät jarrutuksissa paremmin ja nopeissa väistöissä ja vastaavissa auto tottelee kuskia paremmin.
Ymmärrän kyllä Toyotasetiä fanaattisuudessaan noiden korkeiden renkaiden suhteen, mutta se johtuu vain ja ainoastaan Toyotan surkeista ajo-ominaisuuksista.
- monsteriko
Teinikikulit vaan harhaisessa päässään kuvittelevat että mitä leveämpi ja matalampi rengas mahdollisimman isolla vanteella tekevät vanhasta bemarin lintasta paremman ja kadehrittavan. Eivät raukat tajua kuinka rengasmyyjä vetää retkuun tietämättömiä joilla luuloa on paljon enemmän kuin tietoa.
- KikulienRenkaat
Ne todellakin ovat kikulien ja nelikymppiosten pikkupoikien renkaat. Todella lapsellista. Aloittajan teksti pitää täysin paikkansa.
- JoAikuinen
Silloin kun minäkin olin vielä lapsi niin autossani oli leveät ja matalat renkaat. Sittemmin olen aikuistunut.
- eiNeOsaaSitäkään
Nyt Toyota on jo mennyt Priusin kohdalla niinkin pitkälle kapeiden ja korkeiden renkaiden kanssa, että ne ovat jopa vaarallisen liukkaat verrattuna normaaleihin kokoihin ja renkaisiin.
- Anonyymi
Lapset, lukekaa aloituksesta totuus.
- Anonyymi
Perhekoon sähköautot ovat jo painavia, ei niihin mitään 195/65-15 renkaita laiteta
- Anonyymi
Jos leveät ja matalat renkaat olisivat parhaat mahdolliset nopeissa autoissa niin kaikissa F1- ja ralliautoissakin olisi sellaiset. Yli viidenkymmenen vuoden kokemuksella ja vapailla nopeuksillakin ajaneena tiedän tasan tarkkaan että 16 x 205/60 on jo ehdoton raja talvirenkaalla. Mitään alustaa ei pystytä virittämään sohjo ja vesiliirtoon. Renkaan leveys suhteessa auton painoon on ainoa tekijä. Kesäkumeiksikin valitsen seuraavaksi 16 x 205/60.
Ajonautinto on aivan eri maailmasta ja suuntavakavuus ja kuluvat vähemmän ja bensaa säästyy.
Aika typerää olisi alkaa rakentamaan auton alustalle ominaisuuksia joilla korjailtaisiin epämiellyttävistä renkaista johtuvia virheitä. Minulle riitti yksi kierros kun ei ole tarvetta elvistellä ylisuurilla vanteilla. En ole vielä löytänyt ainuttakaan ominaisuutta ylileveistä umpikumirenkaista mikä tekisi ajosta nautittavampaa tai turvallisempaa. - Anonyymi
Asuntoautojen rengaskoko on yleisesti 15x225/60 ja painoa 3500 kg Sähköauton range on sitä pienempi,mitä leveämmät ovat renkaat, eikä latauspaikkoja ole ainakaan joka niemessä,notkossa tai saarelmassa.
- Anonyymi
Sähköautot ovat kevyitä kuin höyhen vaikka niissä onkin akkuja. 195/16-15 on hyvin yleinen sähköauton rengas. Sitä nimenomaan valmistetaan sähköautoihin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköautot ovat kevyitä kuin höyhen vaikka niissä onkin akkuja. 195/16-15 on hyvin yleinen sähköauton rengas. Sitä nimenomaan valmistetaan sähköautoihin.
Ne onkin ekorenkaita joissa pitää olla kovat paineet ja pito heikko.
- Anonyymi
Ei renkaat suhteessa juuri leveämpiä ole kuin 90-luvun alussa. Autojen painot kasvaneet hurjasti renkaan leveys sitteh saman verran.
Kumin korkeuskaan ei ole kovin paljon kasvanut mutta toki profiilisuhde on matalampi kuin rengas on painon vuoksi leveämpi.
Yksi syy tarvittavaan leveyteen on myös se että renkaiden urien leveys on kasvanut drmaattisesti joen vaikka rengas on leveämpi siinä ei olekaan kumia ottamassa maahan paljon aiempaa enemmän. - Anonyymi
Tuollaisia aloituksessa kuvattuja leveitä ja matalia renkaita käyttävät autossa ainostaan lapset. Nelikymppiset lapset.
- Anonyymi
Onko se jotenkin sinulta pois?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko se jotenkin sinulta pois?
Ei, mutta se näyttää lapselliselta, vaikka sinä "muka aikuinen" muuta kuvitteletkin.
Sitä paitsi ne on hirveitä ajaa muualla, kuin täysin tasaisella asfaltilla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei, mutta se näyttää lapselliselta, vaikka sinä "muka aikuinen" muuta kuvitteletkin.
Sitä paitsi ne on hirveitä ajaa muualla, kuin täysin tasaisella asfaltilla.Jos Toyota on hirveä ajettava millä tahansa renkailla, niin ei se koske muita autoja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos Toyota on hirveä ajettava millä tahansa renkailla, niin ei se koske muita autoja.
No mitenkä tuo Toyota nyt taas tähän liittyy? En itse tosin aja sellaisella, mutta kysynpä nyt kuitenkin.
- Anonyymi
Väärin jälleen.
- Anonyymi
Autoista erityisesti "kauppakassit" kaipaisivat selvää downsizing-ajattelua.
Alle 1000 kg omapaino ja renkaina 155/80r13 tai 155/70r13. Ympäristö kiittäisi ja samoin uuden auton ostajan kukkaro. Mieluummin ainakin itse ostan 10 000€ uuden auton, kuin 80 000 ajetun 4 vuotiaan.
Renkaiden kasvaneet leveydet ovat seurausta sekä muodista, että autojen kasvaneesta painosta. Nykyään kauppakasseissakin on enemmän omaa painoa kuin 1990-luvun isoissa perheautoissa.- Anonyymi
Auton paino on kasvanut turvallisuus vaatimusten ja ihmisten mukavuuden halujen mukaan.
- Anonyymi
Lasten kevyt BMw:t eivät leveitä renkaita tarvitse.
- Anonyymi
Tojotistien mielestä kaikki leveät renkaat on huonot, kun ne on liian kalliit hankkia renkaita uusiessa.
- Anonyymi
Bemaristien mielestä taas kaikki leveät renkaat sopii ihan kaikkeen ajoon. Myös soralla on kuulemma nopein. kunhan vaan hankkii ne käytetyinä, ettei vaan tule valuuttakurssi tappioita!...
- Anonyymi
Matalaprofiilisissa ja leveissä renkaissa ei ole mitään hyötyä... muuta kuin että joidenkin mielestä komeita.
- Anonyymi
Parempi tunto ja pito, napakampi ote tiehen ja ovat ajajan renkaat jos ei lähdetä teinien liioitteluun ja paskoihin autoihin.
- Anonyymi
Näinpä! Mutta kun niitä kun pakko-tyrkytetään paremmin varusteltuihin Tojotiin! Esim. 2.0 litranen Farkku-Corolla ja joku GazooRacing-kampanjamalli niin vakiona 18 tuuman vanteet 40 profiilin nakeilla! :O Ajokokemus oli sanalla sanoen karmea! Koeajon jälkeen tuli 2 viikkoa saikkua selkävaivojen ja tinnituksen takia! :S
- Anonyymi
Se johtui vain surkeasta autosta ja istuimista, ei renkaista.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1276828Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631624234Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen523406Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4903014Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2862001Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde361683Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja161532- 911513
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1751441Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151406