mä oon joskus miettinyt hankki jatkuva käyttöset piilarit.. eli sellaset et käytät viikon (nukut kans piilarit silmissä) sitte puhdistat ja takas silmiin.. miten te ihmiset käytätte niitä?? tuntuuko ne silmissä?? onko mukavat? entäs suihkussa ja saunassa käynti? :)
kiitoksia etukätee toivoon että voisin vaihtaa kuukaus piilarit ku ei tartte enää joka päivä puhdistaa ne..:)
jatkuvat piilarit
4
904
Vastaukset
- silmälääkäri
Tämä siksi, että mitä pitempään käyttää, sitä suurempi on infektioriski, samoin sarveiskalvon hapensaanti heikkenee ja etenkin yöllä silmäluomet jo heikentävät hapensaantia. Eli on parempi ottaa linssit yöksi pois ja puhdistaa ne, vaikka siitä onkin enemmän työtä.
- N&D
Hyvä Silmälääkäri, väitteesi kaipaisi vähän perusteluja. Pystytkö osoittamaan jonkin tutkimuksen, jossa olisi osoitettu että jatkuvakäyttöiset linssit olisivat aiheuttaneet enemmän komplikaatioita kuin "normaalit" piilarit?
Luulen, että "normaalien" linssien päiväkäyttö haittaa silmän hapensaantia huomattavasti enemmän kuin jatkuvakäyttöisten jatkuva käyttö. Esim. Focus Night&Day läpäisee happea 175 Dk/t, eli kuusi kertaa paremmin kuin tavallinen linssi.
Itse olen käyttänyt Night&Day-linssejä 30 vrk kerrallaan ympäri vuorokauden jo useamman vuoden ajan, enkä tosiankaan enää tavallisiin piilareihin tai rilleihin aio palata. Joten uskallan kyllä suositella muillekin. - silmälääkäri
N&D kirjoitti:
Hyvä Silmälääkäri, väitteesi kaipaisi vähän perusteluja. Pystytkö osoittamaan jonkin tutkimuksen, jossa olisi osoitettu että jatkuvakäyttöiset linssit olisivat aiheuttaneet enemmän komplikaatioita kuin "normaalit" piilarit?
Luulen, että "normaalien" linssien päiväkäyttö haittaa silmän hapensaantia huomattavasti enemmän kuin jatkuvakäyttöisten jatkuva käyttö. Esim. Focus Night&Day läpäisee happea 175 Dk/t, eli kuusi kertaa paremmin kuin tavallinen linssi.
Itse olen käyttänyt Night&Day-linssejä 30 vrk kerrallaan ympäri vuorokauden jo useamman vuoden ajan, enkä tosiankaan enää tavallisiin piilareihin tai rilleihin aio palata. Joten uskallan kyllä suositella muillekin.En väittänyt että jatkuvakäyttöiset piilolasit aiheuttaisivat enemmän komplikaatioita kuin "normaalit" piilolasit. Toki piilolasien hapenläpäisykyvyssä on eroja. Siitäkään en väitteitä esittänyt. En kuitenkaan suosittele yötäpäivää pitämistä. Tästä voivat muut olla muutakin mieltä, mutta tämä nyt sattuu olemaan minun mielipiteeni.
Väitänpä kuitenkin, että on vaikka kuinka hieno happea läpäisevä piilolasi, niin kuitenkin piilolasin kokoinen kuviteltu viipale huoneilmaa läpäisee happea huomattavasti paremmin kuin mikä tahansa piilolasi. Lisäksi piilolasi haittaa jossakin määrin kyynelfilmin leviämistä sarveiskalvon pinnalla.
Piilolasien käyttöön liittyy aina infektioriski. Syynä voi olla esim. puutteellinen hygienia tai se, että sormi osuu piilolasia asettaessa silmään aiheuttaen pienen sarveiskalvon epiteelin eroosion, johon voi sitten saada bakteeri-infektion (epiteeli suojaa sarveiskalvoa). Kuinka suuria nämä riskit ovat, ovatkin sitten myös ainakin osittain käyttäjästä riippuvaisia. - N&D
silmälääkäri kirjoitti:
En väittänyt että jatkuvakäyttöiset piilolasit aiheuttaisivat enemmän komplikaatioita kuin "normaalit" piilolasit. Toki piilolasien hapenläpäisykyvyssä on eroja. Siitäkään en väitteitä esittänyt. En kuitenkaan suosittele yötäpäivää pitämistä. Tästä voivat muut olla muutakin mieltä, mutta tämä nyt sattuu olemaan minun mielipiteeni.
Väitänpä kuitenkin, että on vaikka kuinka hieno happea läpäisevä piilolasi, niin kuitenkin piilolasin kokoinen kuviteltu viipale huoneilmaa läpäisee happea huomattavasti paremmin kuin mikä tahansa piilolasi. Lisäksi piilolasi haittaa jossakin määrin kyynelfilmin leviämistä sarveiskalvon pinnalla.
Piilolasien käyttöön liittyy aina infektioriski. Syynä voi olla esim. puutteellinen hygienia tai se, että sormi osuu piilolasia asettaessa silmään aiheuttaen pienen sarveiskalvon epiteelin eroosion, johon voi sitten saada bakteeri-infektion (epiteeli suojaa sarveiskalvoa). Kuinka suuria nämä riskit ovat, ovatkin sitten myös ainakin osittain käyttäjästä riippuvaisia.Ok, tuli ehkä reagoitua turhan vahvasti...
Pointtini oli se, että joissakin tapauksissa nuo jatkuvakäyttöiset voivat olla hyvä ratkaisu. Esim. omat silmäni voivat nykyään jopa paremmin kuin ennen käyttäessäni päiväkäytössä tavallisia piilareita.
Ja tuosta infektioriskistä sen verran, että kun ei linssejä tarvitse ronkkia joka päivä, niin ei ole niin suurta riskiä että sormi pääsisi osumaan sarveiskalvoon tai että muuten linsseihin pääsisi puutteellisen käsihygienian takia pöpöjä.
Kaikille eivät toki yötäpäivää-linssit sovi, mutta tuossa täytyy käyttää maalaisjärkeä ja ottaa ne pois jos tuntuvat epämukavilta. Ja tietenkin käytön aikana täytyy huolehtia säännöllisistä kontrollikäynneistä. Monet nettikaupat eivät edes noita linssejä myy juuri siitä syystä, että ihmiset ovat tilailleet niitä omin päin ja saaneet aikaan vahinkoa silmilleen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2043085Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391590Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus921442- 881342
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461304Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1481206Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121168Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze120992Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89912Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44793