Kuulon menetys iskun seurauksena

Tpn

Tervehdys!

Ajattelin kysyä kuulon menetyksestä täältä siinä toivossa, että joku tietäisi asiasta jotain.

Eli 11 päivää sitten kaaduin ja löin korvan takaosan päästä voimakkaasti maahan. Menetin tajuntani minuuteiksi ja minut vietiin sairaalaan. Siellä minulla todettiin lievä kallon murtuma ja vasemmasta korvasta oli lähtenyt kuulo. Seuraavana päivänä jatkotutkimuksista kävi ilmi, että mun sisäkorva olisi ilmeisesti vahingoittunut ja minulle diganosoitiin sensorineutraalinen kuulonalenema. Kuulo testissä toinen korva oli priima, mutta toinen reagoi äärimmäisen heikosti voimakkaimpiin ääniin. Parin päivän päästä se ei reagoinut enää mihinkään. Lääkkeeksi minulle määrättiin terveyskeskuksessa antibioottia ja kortisonia.

Teen joka päivä testin korvalla siten, että soitan puhelimella johonkin ja testaan reagoiko korva "tuuttaukseen". Pari päivää sitten huomasin, että jos äänen voimakkuus on tarpeeksi kovalla (ei tarvii olla edes täysillä), niin vammatunut korvani reagoi siihen jollain tavalla. Kuulen äänen tahtiin erittäin vaimeaa "särinää", eli jotain eloa siellä vissiin on. Lisäksi mua vaivaa jatkuva humina, joka pahenee meluisassa ympäristössä, sekä satunnainen tinnitus. Mutta voisiko mun korvalla olla mitään toivoa enää? Toi, että se nyt edes hieman reagoi johonkin, niin antoi pientä toivontunnetta. Lääkäri ei oikein osannut sanoa mulle mitään asiasta... tai siis TK lääkäri väitti, että "kyllä se paranee" samoin sanoi kuulon laitteilla tutkinut henkilö, mutta itse erikoislääkäri sanoi, että ei välttämättä parane... Osaako täällä joku sanoa, että minkä ajan jälkeen voi vetää paremmin johtopäätöksiä? vai voiko jo nyt? Voiko toi alue parantua millään tavalla? Edes osittain?

Mua masentaa tämä tilanne pahasti, koska en kykene käymään kunnolla koulussa tai olemaan ihmisten kanssa. Tuntuu mahdottomalta ajatella, että se jäisi loppu iäksi tämmöiseksi... Onko muilla vastaavia kokemuksia?

Olen 30 vuotias muuten terve mieshenkilö ja ennen tota tapaturmaa kuulo oli hyvä.

Olisin enemmän kuin kiitollinen kaikista vastauksista, jotka edes hieman vastaisi minun kysymyksiini.

4

1121

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näinvaaaa

      Aika pahalta vaikuttaa,mutta kannattaa heti ajoissa kysellä siihen sisäkorvaistutetta jos kuulo ei palaudu.

    • Tpn

      Joo okei. Oisko jollain kokemusta niistä istutteista? Kuuloa minun korva on noin 5 viikon jälkeen saannut hieman takaisin. Se reagoi koviin ääniin. Ja voimakasta puhetta kuulen "robottimaisesti", mutta erittäin vaikea saada selvää. Voisko tämä parantunua vielä lisää?

    • kuulotar

      Kunnallisestikin saa jo moderneja digitaalisia kuulokojeita. Niillä kuulee niin hyvin, että pärjää ja kojeeseen tottuu nopeasti.
      Mulla on molemmissa korvissa kuulo alentunut. Toinen oikeastaan jo ihan kuuro ja siinä on joku sellainen vika, että siihen ei auta kuulokoje, mutta kuulokoje toisessakin korvassa auttaa.
      Mulla senkin kuulo ihan minimissä. Ilman kojetta ei tule toimeen.
      Toivotaan, että kuulosi "heräilee" !

    • koskanearvostaa

      Minä aikoinaan jouduin väkivallan kohteeksi ja siinä meni kuulo ja tuli vuosien kuuromykkä
      elämä tilalle tuli 14 vuoden helvetti en kuullu enkä oikeen voinu puhua. Nyt kaikki pitäisi olla normaalia ei ole, en vieläkän kaikissa kohdissa kuule kunnolla. kuulotestaaan korvilta mutta se ei pidä paikkaansa minun kohdalla. nyt kuulokoe käytössä ja ihan hyvä. mutta on totuttelua.. mutta koje on liian heikko joten vaihdan toiseen. mutta näin voisiis käydä että rikoksen uhri jää yksin ja kuulo ja puhe ja ääni on tärkeitä asijoita. Olen lopen uupunut kertoman miten paljon saan kärsiä tästä kuulen-välillä-jotenkin elämästä. väsyn ja olen nuhunen tosi hapanta seuraa mutta onneksi jaksoin odottaa tätä päivää että saan jotenki kuulon takasin ja puhe äänen.

      jotku luulee että kuuro osa elämää on kiva peli ja leikki se on hankalaa olla eriarvoinen ihminen muille.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      33
      1425
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1301
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1214
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1212
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1196
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1194
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1188
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1164
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1150
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe