Minulle sopiva koira?

Koirahaave

Hei moi kaikille
olen 13.v tyttö ja minulle on luvattu koira kun täytän 15.v .Olen siis itse halunnut koiraa jo ihan pienestä asti. Meillä on siis itsessään jo kaksi koiraa ja kumpikin metsästyskoiria (mäyräkoira ja saksanseisoja jossa on suomenajokoiraa). Olen käynyt jo monia rotuja läpi uudestaan ja uudestaan.

Olen iitse kiinnostunut näistä :
- schipperke
- sheltti
- aussie
- bordercolllie
Ja pidän myös monista muista mutta en osaa päättää, sillä valintoja on niin monia ja haluaisin koirani olevan juuri se oikea minulle sillä koirat ovat suuri osa elämääni. Minulla on kokemusta koirista ja osaan kouluttaa koiria ja yritän parhaani. osaan käsitellä koiria ja hoitaa. Olen lukenut monet sivustot ja kirjat koirista joten uskon että pärjään hyvin sitten kun saan oman koirani.

Haluaisin koirani olevan polven korkuinen eli sellainen aika pieni/keskikokoinen eli siitä väliltä. haluaisin koirani turkin olevan suhteellisen lyhytkarvainen. Asun omakotitalossa vanhempieni ja pikkuveljeni kanssa ja hän on 10.v eli osaa myös käsitellä koiria. Koiran pitäisi asua sisällä ja sen pitäisi olla aktiivinen sillä haluan harrastaa koirani kanssa agilityä ja ehkä TOKOA. En haluasi että koirasta lähtee ihan järkyttävä määrä karvaa. Pystyn tarjoamaan koiralle noin. 2 h päivässä liikuntaa ja aamulla ja illalla pieni pissakävely. Haluaisin sen oppivan helpisti käytöstavoille ja että se olisi helppo motivoida ja kouluttaa. Haluaisin koiran suhtautuvan ihmisiin hyvin ja samoin myös muihin koiriin. koira voi haukkua kunhan siitä ei tule ongelmaa. Haluan että se olisi miellytyshaluinen.

Kiitos jos ymmärsitte tekstistä jotain ja pystytte auttaa oikean koiran valinnassa. :)
Kysymyksiä saa kysyä.

11

285

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jospalöytyis

      Katso mitä rotuja muilla agissa on, ehkä sieltä saisit hyvän winkin....YouTubesta, kurkkaa agility videoista.

    • koiranluukku

      schipperke on pieni ja lyhytkarvainen, muilla melkoiset turkit ja aussi varsin isokin, eikä bordercollie ole oikein pelkkä tupakoira ja karvoja siltäkin löytyy. Harkitse, että onko mahdollista rekantaa koiralle tarha johon pääsee esim takaovesta tai jostain huoneen ikkunasta. Varsinkin kesäisin koirat tykkää olla ulkona päivisin kun ovat yksin kotona.

    • bull-terrieri

      Bull-Terrieri paras mahdollinen koira.

      • hgfghjkjhg

        Ei todellakaan ,vaarallinen otus.


      • tiia29

        Millä tavalla vaarallinen? o.O


      • fransipansi

        no ei ole sopiva agilityyn eikä noin nuorelle omistajalle :D


    • Snsjsjsjs

      Miten olisi joku terrieri, ovat pieniä ja kaikessa aina mukana ja agility onnistuu varsin hyvin vaikka eivät varmaan yllä bordercollieiden tasolle. Viisaita ja uskollisia jotka jaksavat ulkoilla mutta eivät sekoa jos lenkit jäävät välillä lyhyiksi. Turkki sinänsä helppo mutta jotkut vaativat nyppimistä kerran pari vuodessa.

      • Hehheh_

        Heh! Terrierithän on tunnettuja sekopäitä. Siksi eivät sekoa enempää lyhyistä lenkeistä. Tattis vaan ja onnea tarvitaan jos aloittaja sellaisen ottaapi.


    • 567899876

      Tutki nää...ja käy kattoo videoita sekänäyttelyissä yms,ja valitse hyvältä kasvattajalta, hyvästä terveestä yhdistelmästä.
      -australiankelpie
      -keskikokoinenvillakoira(helppo trimmata itse lyhyeksi) ja sopii muutenkin seurakoiraksi hyvin
      -Kooikerhondje
      -papilon/phalene

      Mitään rotua ei saa alkaa hypytellä nuorena, rakenne kärsii, ja tulee ongelmia luuston kehityksessä, joten maltti on valttia siinäkin.
      Itse pidän villakoirista,niiden iloisuuden, ketteryyden vuoksi....ja kun trimmaa, karvaa ei lähde, ja trimmillä saa ulkonäön monen laiseksi.Ne on suhteellisen helppo opettaa, ja pitävät omistajan kanssa touhuamisesta.Nukkuvat tosin mieluiten omistajan kanssa sängyssä, joistakin se on huono, joistakin hyvä.

    • isotaikeskikoko

      Minä suosittelisin myös villakoiraa.Keksikokoista tai isoa.Ne on kevytliikkeisiä, ja jaksavat pomppia, kun ovat lihaksikkaita ja kevyitä.
      Sinä varmasti oppisit sen trimmaamaan itse koneella, niin että vetää vaan kaikki karvat samaan mittaan, niin pysyy siistinä, ja karvat eivät häiritse harrastuksissa.Talevlla voi käyttää haalaria/takkia ja sadeilmoillakin sadetakki suojaa hyvin.Villakoirat on tosi fiksuja, pitkäikäsiä, ja varamsti sellasesta saisit kivan seuralaisen harrastuksiinkin.Ne on niin elegantteja ja hienostuneita, eivät sotke asuntoa .

    • Sheltti

      Suosittelen Shetlanninlammaskoiraa koska se sopii erittäin hyvin ensimmäiseksi koiraksi ja vaikka sillä onkin tuuhea turkki riittää että harjaa turkinlaadusta riippuen 1-3 kertaa viikossa.

      Sheltin Iloinen,avoin,kuuliainen,helposti koulutettava,kaunis ulkonäkö ja sopivan kokoinen ja kiintyy vahvasti omistajaan ja miellyttämisen haluinen :)
      - Jotkut yksilöt haukkuherkkiä ja arkoja(koulutuksella suuri merkitys)
      Shelttejä on melko vaikea saada koska kysyntää on enemmän kuin tarjontaa ja sheltti on yksi kalleimmista roduista. Itse olen nyt hommaamassa shelttiä oulusta ja hinta on 1300-1500e

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1495
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1301
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1292
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      30
      1237
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      30
      1211
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1116
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1096
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1086
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1074
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1052
    Aihe