Uusi laki ja ARA-vuokralaiset

Hasoon

Onkohan monikin HASO:lle hakijoista tällä hetkellä ARA-vuokra-asunnossa asuvia? Mielestäni tämän uuden lain tarkoitus on hyvä, mutta käytännössä metsään mennään. On olemassa ihmisiä, joilla on oikeasti hätä saada kohtuuhintainen asunto, ja jotka eivät asu ara-vuokra-asunnossa. Sen takiahan sinne HASO:lle juuri jonotetaankin, koska kaupungin vuokra-asuntoa ei ole saatu vuosien hakemisenkaan jälkeen. Sitten on joukko opiskelijoita, joilla on määräaikainen vuokra-asunto, ja jotka opintojen keskeytymisen tai päättymisen jälkeen ovat joutumassa asunnottomiksi. Olen itse ollut tällaisessa tilanteessa enkä siltikään saanut kaupungin vuokra-asuntoa. Olin myös työtön, joten oli pakko saada kohtuuhintainen vuokra-asunto.

Tällä hetkellä olen pienipalkkainen pätkätyöläinen ja olen vuosien kitkuuttamisella ja säästämisellä onnistunut saamaan kasaan HASO:n yksiöön tai pieneen kaksioon tarvittavan summan. Asun kuitenkin määräaikaisessa asunnossa, joka ei ole ara-vuokra-asunto. Mielestäni on kohtuutonta. että jotkut jo kaupungin edullisessa asunnoissa asuvat menevät edelleni HASO-jonossa. Vaikka kaupungilta vapautuisikin samalla asunto, ei se juurikaan lisää omaa todennäköisyyttäni saada kaupungin vuokra-asuntoa.

3

219

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joopajpp

      Vähän kyllä epäilen että monikaan on vapaa ehtoisesti halukas vaihtamaan kaupungin vuokra-asunnosta asoon, ehkä ainoastaan Hasoon. Moni aso-asunto on jopa kalliimpi kuin vapaarahoitteinen vuokra-asunto . Moni aso-asukas varmaan muuttaisi kaupungin vuokra-asuntoon, mutta niihin on hirveä jono ja nykyään tulorajat. Asoihin tarvitaan kohtalaiset palkkatulot että saa vielä asuntolainan vuokran päälle tai sitten sen verran säästöjä että voi asomaksun maksaa

    • mietippäsitäkin

      Mikset laita hakemusta Hasolle sieltä vapautuviin vanhempiin asuntoihin. Nyt kun on todennäköistä että ne vanhoja numeroita vielä omistavat sankoin joukoin hakevat näihin uusiin niin mahikset saada näistä vapautuvista vähän vanhempi mutta kuitenkin ihan hyvä ja hyvältä paikalta oleva haso on todennäköisempi kuin aivan uusi sillä uudemmalla numerolla.

      • Hasoon

        Tietenkin minulla on hakemus sekä HASOon että uusiin ATT:n kämppiin. Tuntuu, että paremmat mahdollisuudet on saada uusi ATT:lta, mutta siinä on se ongelma, että pitäisi keksiä joku paikka, missä asua sen pari vuotta ennen valmistumista. Siksi ottaisinkin mieluummin vanhan HASO:n kämpän. Alle 10 v vanhalla numerolla tarjouksia tulee kuitenkin melko harvoin. Ja autottomana haluan kämpän hyvien kulkuyhteyksien päästä keskustasta. Mikään Fanninkallio ei siis käy.

        Aika moni, joka asuu nyt kaupungin vuokra-asunnossa, ja joilla tulot ovat yli 3000 €, ovat varmaan hakeutumassa HASOon.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      306
      3608
    2. 205
      2996
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      71
      2554
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      241
      2027
    5. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      16
      1455
    6. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      42
      1371
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1337
    8. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      170
      1334
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      24
      1318
    10. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      51
      1277
    Aihe