Mistä kiinteistönvälittäjien hinnastot koostuvat?

kisisi

Tällä palstalla käy varmasti myös kiinteistövälittäjiä, joten toivoisin vastauksia heiltä. Toki muiltakin, jotka tietävät vastata.

Eli mistä kiinteistövälittäjien ja -välitysfirmojen hinnat koostuvat?

Katselin esimerkiksi erään välitysfirman palveluhinnastoa ja esimerkiksi kauppakirjan laadinta on ALKAEN 500 € PLUS asiakirjakulut.
Eräs tuttuni oli antanut toimeksiannon kiinteistövälittäjälle, mutta perunut sen kuitenkin pian syystä tai toisesta. Oli kuitenkin saanut kiinteistövälittäjältä 300 € laskun, koska välittäjä oli ehtinyt tilata jo isännöitsijäntodistuksen, joka isännöintifirmassa oli kylläkin maksanut noin 90 € eli aikamoiset katteet välittäjä tuntuu kiskovan ihan vaan siitä, että tilaa jotakin.

Ymmärrän kyllä, että ei kukaan voi ilmaiseksi työtä tehdä, mutta aikamoisia katteita kyllä kiskovat.

Asia kiinnostaa minua erityisesti siksi, että olen sihteerinä isännöintitoimistossa ja saan useamman kerran viikossa selittää kiinteistövälittäjille, että miksi isännöitsijäntodistukset maksavat. Muutamat ovat hämmästelleet hintaa ja toimitusaikoja, koska eihän meidän tarvitse kuin painaa nappia ja kopiopaperinkaan ei luulisi liikoja maksavan. Aika paksua kuitenkin jos itse laskuttavat kauppakirjan laatimisesta vähintään sen 500 €. Ja isännöitsijäntodistuksenkin laskuttavat asiakkaalta moninkertaisena.
Välityspalkkiotkin ovat kohtuullisen suuria, vaikka tuntuu, että todella useat välittäjät kannustavat potentiaalisia asiakkaita osoittamaan kysymyksensä suoraan isännöitsijälle, jolloin heidän ei tietenkään tarvitse tehdä yhtään ylimääräistä selvitystyötä tai puhua liikoja asiakkailleen, vaan isännöitsijä hoitaa tämän heidän puolestaan. Isännöitsijöiden työaikaa menee "hukkaan" kun jumittuu puhelimeen puhumaan ostajaehdokkaiden kanssa ummet ja lammet siitä millainen ilmapiiri jossakin taloyhtiössä on tsjp työtä, joka kuuluu nimenomaan kiinteistövälittäjälle eikä isännöitsijälle ollenkaan.

Ihan siis vilpittömästi ihmettelen, kun en ole itse välittäjänä toiminut.

11

189

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuohon on helppo vastata, käyt katsomassa itseäsi peiliin ja huomenna aamulla isännöitsijää. Kumpikaan teistä ei osaa ammattiaan ja tiedossa olevatkin ongelmat salataan viimeiseen saakka. Siinähän sitten lakisääteisen pätevyyden omavaa kiinteistönvälittäjä (isännöinnissähän ei samaa vaatimusta ole) asiantuntijana selvittelee asioita, joita kusettaja isännöitsijä apulaisineen ei edes ymmärrä.

      Lisäksi tietenkin maksetaan vastuusta, asiasta, joka on pienillä isännöitsijäntoimistoilla tuntematon käsite.

      Isännöitsijälle ei myöskään tule turhia puheluita ostajaehdokkailta, mikäli kaikki tiedot on annettu välittäjälle. Helpommalla isännöitsijä selviää antamalla ko. tiedot välittäjälle, kun vastaamalla ostajaehdokkaille erikseen. Valitettavasti isännöitsijät ovat lähtökohtaisesti älyllisesti liian vajavaisia ymmärtämään tämän asian, saatikka sitten matelijan älykkyyden omaavat "sihteerit"

      Oliko aloittajalla vielä muita idioottimaisia kysymyksiä?

    • Tuohon on helppo vastata, käyt katsomassa itseäsi peiliin ja huomenna aamulla isännöitsijää. Kumpikaan teistä ei osaa ammattiaan ja tiedossa olevatkin ongelmat salataan viimeiseen saakka. Siinähän sitten lakisääteisen pätevyyden omavaa kiinteistönvälittäjä (isännöinnissähän ei samaa vaatimusta ole) asiantuntijana selvittelee asioita, joita kusettaja isännöitsijä apulaisineen ei edes ymmärrä.

      Lisäksi tietenkin maksetaan vastuusta, asiasta, joka on pienillä isännöitsijäntoimistoilla tuntematon käsite.

      Isännöitsijälle ei myöskään tule turhia puheluita ostajaehdokkailta, mikäli kaikki tiedot on annettu välittäjälle. Helpommalla isännöitsijä selviää antamalla ko. tiedot välittäjälle, kun vastaamalla ostajaehdokkaille erikseen. Valitettavasti isännöitsijät ovat lähtökohtaisesti älyllisesti liian vajavaisia ymmärtämään tämän asian, saatikka sitten matelijan älykkyyden omaavat "sihteerit"

      Oliko aloittajalla vielä muita idioottimaisia kysymyksiä?

      • kisisi

        Eli toisin sanoen sinulla ei ole mitään tietoa. Toivoin tähän keskusteluun vastauksia nimenomaan ihmisiltä, jotka tietäisivät asiasta jotakin. Tiedän, että haluat vain provota, mutta vastaan silti.

        Isännöitsijällä ei ole mitään tarvetta piilotella ja salailla vaikkapa huoneiston vesivahinkoa. Isännöitsijä ei tee myyntityötä eikä hänen tarvitse esittää taloyhtiötä tai huoneistoa edukseen, toisin kuin kiinteistövälittäjän. Isännöitsijällä on myös paljon laajempi ja pidempi koulutus kuin kiinteistövälittäjillä, tämä on fakta. Todella ylimielistä siis sanoa, että isännöitsijä ei lähtökohtaisesti ole ammattitaitoinen, mutta kiinteistövälittäjä (joksi periaatteessa kuka tahansa voi alkaa) olisi.

        Isännöitsijälle tulee turhia puheluita ostajaehdokkailta, koska...
        1. Ostajaehdokas ei luota siihen, että kiinteistövälittäjä toimii puolueettomasti ja antaa rehellisesti kaikki tiedot. Tämä on toisaalta ymmärrettävää. Meillä on ollut useampikin tapaus, että ostaja ei ole tiennyt esimerkiksi siitä, että huoneistossa on ollut home-epäilyjä. Sitten myyjä ja välittäjä soittelevat kilpaa ja haukkuvat isännöitsijän maanrakoon, kun kaupat menivät puihin.
        2. Kiinteistövälittäjä ei itse osaa tulkita lukemaansa. Jos isännöitsijäntodistuksen liitteineen tilaa niin siinä on aika kattava paketti taloyhtiöstä. Silti kiinteistövälittäjä saattaa soitella takaisin ja kysyä vaikkapa huoneiston pinta-alaa, joka mainitaan sekä isännöitsijäntodistuksessa että yhtiöjärjestyksessä. Tai että missä on taloyhtiön pesutupa. Tiedän toki todella paljon hyviä kiinteistövälittäjiä, mutta sitten on näitä, joille pitäisi kaikki antaa tarjottimella ilman että heidän tarvitsee itse tehdä mitään selvitystyötä, lukea saamiaan asiakirjoja tai käydä kohteessa. Useimmiten kiinteistövälittäjä saattaa myös kokea, että on hänelle helpompaa laittaa asiakkaat soittelemaan isännöitsijälle kuin soittaa ja selvittää itse. Tässä välittäjä unohtaa, että isännöitsijä ei ole hänen kollegansa, isännöitsijän tehtäviin ei kuulu pitää mainospuheita tai edistää kenenkään myyntiä. Isännöitsijä on taloyhtiöiden työntekijä, ei kiinteistövälittäjien.


      • kisisi kirjoitti:

        Eli toisin sanoen sinulla ei ole mitään tietoa. Toivoin tähän keskusteluun vastauksia nimenomaan ihmisiltä, jotka tietäisivät asiasta jotakin. Tiedän, että haluat vain provota, mutta vastaan silti.

        Isännöitsijällä ei ole mitään tarvetta piilotella ja salailla vaikkapa huoneiston vesivahinkoa. Isännöitsijä ei tee myyntityötä eikä hänen tarvitse esittää taloyhtiötä tai huoneistoa edukseen, toisin kuin kiinteistövälittäjän. Isännöitsijällä on myös paljon laajempi ja pidempi koulutus kuin kiinteistövälittäjillä, tämä on fakta. Todella ylimielistä siis sanoa, että isännöitsijä ei lähtökohtaisesti ole ammattitaitoinen, mutta kiinteistövälittäjä (joksi periaatteessa kuka tahansa voi alkaa) olisi.

        Isännöitsijälle tulee turhia puheluita ostajaehdokkailta, koska...
        1. Ostajaehdokas ei luota siihen, että kiinteistövälittäjä toimii puolueettomasti ja antaa rehellisesti kaikki tiedot. Tämä on toisaalta ymmärrettävää. Meillä on ollut useampikin tapaus, että ostaja ei ole tiennyt esimerkiksi siitä, että huoneistossa on ollut home-epäilyjä. Sitten myyjä ja välittäjä soittelevat kilpaa ja haukkuvat isännöitsijän maanrakoon, kun kaupat menivät puihin.
        2. Kiinteistövälittäjä ei itse osaa tulkita lukemaansa. Jos isännöitsijäntodistuksen liitteineen tilaa niin siinä on aika kattava paketti taloyhtiöstä. Silti kiinteistövälittäjä saattaa soitella takaisin ja kysyä vaikkapa huoneiston pinta-alaa, joka mainitaan sekä isännöitsijäntodistuksessa että yhtiöjärjestyksessä. Tai että missä on taloyhtiön pesutupa. Tiedän toki todella paljon hyviä kiinteistövälittäjiä, mutta sitten on näitä, joille pitäisi kaikki antaa tarjottimella ilman että heidän tarvitsee itse tehdä mitään selvitystyötä, lukea saamiaan asiakirjoja tai käydä kohteessa. Useimmiten kiinteistövälittäjä saattaa myös kokea, että on hänelle helpompaa laittaa asiakkaat soittelemaan isännöitsijälle kuin soittaa ja selvittää itse. Tässä välittäjä unohtaa, että isännöitsijä ei ole hänen kollegansa, isännöitsijän tehtäviin ei kuulu pitää mainospuheita tai edistää kenenkään myyntiä. Isännöitsijä on taloyhtiöiden työntekijä, ei kiinteistövälittäjien.

        Kyllä minäkin tiedän monia päteviä isännöitsijöitä, heitä on vain pelottavan pieni osa ammattikkunnasta verrattuna ammattitaitoisiin kiintistönvälittäjiin/asuntomyyjiin.

        Ensimmäinen asia jonka ammattimaisen isännöitsijän tulisi osata on AsOYL vastuunjako kunnossapidon osalta. Kuitenkin osakkaiden oikeuksia poljetaan jatkuvasti ja osaamattomat osakkaat kärsivät sitten uhkailun ja painostusten kautta yhtiön vastuulle kuuluvien korjausten kustannukset omissa nahoissaan. Edellä mainittu pieni esimerkki tarkoittaa sitä, että isännöitsijät toiminnallaan aiheuttavat vuosittain viattomille ihmisille miljoonien kulut osaamattomuudellaan ja alhaisella moraalillaan.

        Kiinteistönvälitysala on lisäksi tehnyt jatkuvaa kehitystä osaamisen ja eettisyyden eteen, isännöintiala taas pikemminkin kusettamisen lisäämisen eteen. Minä olen ylpeä ammatistani, neljätoista vuotta sitten en ollut yhtä ylpeä. Toisaalta, samassa ajassa isännöintiala on itse ryssinyt arvostuksensa!


      • kisisi

        Siis sinun ammattiylpeytesi ei todellakaan käy ilmi näissä viesteissä. Kysyin aloitusviestissä hyvin selkeitä kysymyksiä ja kalikka kalahtaa sinuun niin kovasti, että tulet tänne provoilemaan, haukkumaan isännöitsijät (niinkuin se olisi jotenkin heidän syynsä, että monet kiinteistövälittäjät ovat niin pihalla) ja yrität kääntää aiheen pois kiinteistövälittäjistä ja heidän hinnoitteluistaan. Ovatko hinnoittelut sinunkin mielestäsi niin pielessä, että et edes yritä niitä perustella vai onko aihe jostakin muusta syystä niin iso tabu? Mielestäni on ihan aiheellista ihmetellä, että jonkun lkv-kurssin käyneellä on kirurgin palkka (jos suhteuttaa vaikkapa kauppakirjan laatimiseen kuluvan ajan á 500 € verrattuna kirurgin tuntipalkkaan samalta ajalta).
        En todellakaan usko, että olet kovin ammattitaitoinen, koska hyvältä kiinteistövälittäjältä edellytetään sosiaalista älykkyyttä ja edustustaitoa enkä ole nähnyt viitteitäkään sellaiseen sinun viesteissäsi, en tässä keskustelussa tai muissakaan, joihin olet antanut panoksesi. Uskon ennemmin, että olet joku provo, joka haluaa pilata kiinteistövälittäjien jo ennestään huonoa mainetta. Mielestäni kiinteistövälittäjän pitää kyetä myymään itsensä asiakkaalle ja perustelemaan samalla hintansa. Jos asiakkaalla on valittavanaan monta kiinteistövälittäjää ja hän kysyy, että jos hän valitsee juuri SINUT niin mistä hän maksaa, niin kyllähän sinun pitää pystyä hänelle se asia kertomaan sen sijaan että alkaisit vääntämään muiden kiinteistöalan ammattilaisten ammattitaidottomuudesta ja älyttömyydestä. Ei isännöitsijöiden epärehellisyys tai muut esittämäsi huonot ominaisuudet tee sinusta yhtään parempaa kiinteistövälittäjää tai selitä hinnastoasi. Se on saivartelua ja kiertelyä ja asiakas kyllä huomaa sen, eikä se anna sinusta kovin rehellistä tai ammattitaitoista kuvaa.

        Mitä väittämiisi tulee, ne ovat pelkkää tietämättömän ihmisen spekulointia ilman mitään konkreettista tukemassa näitä väittämiä. Saman tien joku voi kirjoittaa keskusteluun, että kiinteistövälittäjät ovat alkoholisoituneita rikollisia. Aivan naurettavaa. Uskon, että olet melko nuori tai sinua ohjaa vahvasti lapsiminä, joka uskoo, että se joka pääsee solvaamaan toista keskustelijaa mahdollisimman monipuolisesti ja ala-arvoisesti jotenkin "voittaa" keskustelun. Näin se varmaan yläasteella onkin, itse en muista. Mutta nyt kun puhutaan aikuisten kesken niin toivoisin, että jos et ymmärrä tuota aloitusviestin tekstiä tai sen sisältö ja kysymykset ovat jotenkin epäselviä niin voit toki kysyä tarkentavia kysymyksiä tai olla vastaamatta. Sinun ei todellakaan ole pakko osallistua tämän palstan kaikkiin keskusteluihin jos sinulla ei niihin ole mitään aiheeseen liittyvää kannanottoa tai vastausta.


      • ÄLKOOVEE

        Kiinteistönvälittäjän ja isännöitsijän suhteen pitäisi aina olla sillä tasolla, että kommunikaatio toimii. Itselläni ei ole ongelmia ollut, ehkä isännöitsijäntodistuksen toimitusajan kanssa muutaman kerran. Suurin ongelma tuntuu olevan nämä luukuttaja- välittäjät, joilla on aina muka niin kiire ja koko maailma yrittää jarruttaa heidän vauhtiansa. Aina on syy jossain muussa, jos kauppa ei käy. Jos asiakkaat häiritsevät isännöitsijää liikaa, kannattaa sanoa, "kaikki tiedustelut välittäjän kautta" Ammattimainen välittäjä ottaa asiakkaan kysymykset ylös ja kysyy isännöitsijältä, eikä sano: kysy isännöitsijältä.
        Mitä palkkioihin tulee, Arviokirjan laadinnan hinta voi kuulostaa kovalta, mutta hintaan sisältyy arvio paikan päällä, kilometrit, toimistoaika, haastattelu asiakkaan kanssa sekä vastuu arvion paikkaansapitävyydestä. Välittäjä ei saa muuten välityspalkkiosta kuin osan. Suuri osa menee kiinteisiin kuluihin, yritykselle tietysti omansa. Katteet eivät ole urheilukauppojen tai vaatekauppojen luokkaa, ehkä huonon ruokakaupan...


      • ÄLKOOVEE

        Kiinteistönvälittäjällä ei ole kellokorttia, olet jatkuvasti töissä, tämä ei ole työ, vaan elämäntapa. Onneksi meitä ammattilaisia löytyy sekä välittäjistä, että isännöinnistä.


    • HuijariTrokarit

      Uskokaa ihmiset jo että trokareilla EI TEE MITÄÄN välissä asuntokaupoissa kun olette myymässä asuntoa! Miksi maksatte ulkopuoliselle taholle mitään jostain kämpän esittelystä? Järjetöntä! Paperit on helppo hakea itse ja ei hirveästi maksa. 4 asuntoa olen itse myynyt eikä mitään ongelmaa ole tullut. Helpompaa hommaa ei olekaan kuin olla kiinteistörakki välittäjä....

    • LKV_e.e.v.p

      Hyvä välittäjä myy toimeksiannoistaan 70 - 80%. Loput 20 - 30% jää myymättä, mutta niidenkin eteen tehdään töitä. Keskinkertainen välittäjä saa myytyä toimeksiannoistaan 30 - 50%, eli niistä saa laskuttaa palkkion. Välitysliikkeellä on samalla tavalla kuin kaikilla laillisesti toimivilla yrityksillä velvoitteensa, joista osa on kiinteitä eli menee joka kuukausi vaikka ei tehdä mitään. Suurin osa kuluista kuitenkin on tekemiseen perustuvia, eli käytännössä mitä enemmän tehdään töitä, sitä enemmän on kuluja.
      Välittäjän työ on ajallisesti äärimmäisen joustavaa, töitä tehdään asiakkaiden ehdoilla. Hyvin useille tämä tarkoittaa 6 pv/ vk illat töitä.
      Aktiivinen välittäjä tienaa helposti 5.000 - 7.000 bruttona kuussa, mutta ennenkuin hirveästi kadehtii summaa, kannattaa miettiä sekin että välittäjä kantaa tuloriskin täysin itse. Toisin sanoen mitään pohjapalkkoja ei ole ja jos joskus väsyttää, niin se näkyy sitten palkassa. Toisin kuin kk-palkkaisilla, joilla on lakisääteinen oikeus olla joskus väsynyt.
      Tässäpä aloittajalle ja vähän muillekin miettimistä. Välitysalalle on melko helppo päästä, eli ei muuta kuin reippaasti vain töihin kyselemään ja tienaamaan omaisuuksia kiinteistönvälittäjänä. :)

    • ÄLKOOVEE

      Kauppakirjoja en tee alle 500€ asiakirjat. Lakimiehet ottaa tonnin ja kulut mitä ne nyt ottaa

    • Sinnah

      Niin. Siis ensinnäkin, jos välittäjä (duunari) ottaa 500 € kauppakirjasta, hän todennäköisesti saa siitä itse max. 50 % -verot. Isännöitsijänpaperit maksaa sen, minkä maksaa helposti nykyään liitteineen jopa 300 €. Kauppakirjan laadintaan tarvitsee muutakin kuin paperit, esim. hallinta- ja omistusajan siirtyminen. Siinä saattaa mennä useampikin päivä, jos asioista on erimielisyyttä lukuisia puhelinsoittoja. Toki , kun tehdään "pelkkä kauppakirja", niin sitten kun välittäjä kysyy, että koska vapautuminen? Maksetaanko kaikki heti? (Huom. esim. lunastuspykälä, tai mahdollinen vuokrasuhde). Sitten ollaan suu auki, etten minä vaan tiedä. Ei kun niitä sitten välittäjä sitten selvittelee. Isännöitsijäntodistus on lakisääteinen asiakirja, joka välittäjällä täytyy olla esittelyssä. Monet ostajat/ehdokkaat soittavat joka tapauksessa isännöitsijälle, vaikka välittäjä ei niin "ehdottaisikaan". Ja vaikka välittäjän ei täydy esittelyssä antaa ko. todistusta, niin esitteessä täytyy olla isännöitsijän tiedot. Valitettavan usein isännöitsijäntodistuksissa on virheitä/puutteita. Esim, jos ko. huoneistossa on ollut vesivahinko tai vastikkeet maksamatta ne pitäisi mainita todistuksessa. Vaikka ei kiinteistönvälittäjä tarvitse koulutusta, niin LKV koe ei todellakaan ole mikään läpihuutojuttu. Esim. muutama vuosi sitten oli Hesarissa juttu, että ainoastaan 20 % (?) läpäisee kokeen ensimmäisellä kerralla. Kysymykseeksi "perui aika piakkoin"? Tarkoittaa mitä? Välittäjä on saattanut laatia jo sen kauppakirjan samana päivänä valmiiksi. Työ on tehty, mutta asiakkaan mielestä ei kuulu maksaa?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      450
      4839
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1722
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      94
      1468
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1359
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      22
      1326
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      53
      1218
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1075
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      1000
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      885
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      859
    Aihe