Uuslestadiolaisuutta ei ole!

KarhuJaakopson

Termi uuslestadiolaisuus on täysin Suomi24:sen keksimä termi.
Kyseisen nimistä uskonliikettä ei ole koskaan ollutkaan.
Lestadiolaisuus voidaan karkeasti jakaa vanha- ja uuslestadiolaisiin, mutta ne ovat vain karkeita jakoja, ei herätysliikkeitä.
Vanhalestadiolaisiksi nähdään esikoislestadiolaiset ja vanhoillislestadiolaiset. Molemmat eri suuntia ominen painotuksineen.
Uuslestadiolaisiksi taas voisi kutsua rauhansanalaisia, uusheränneitä ja muita myöhemmin syntyneitä lestadiolaisuuden suuntia.
Jaot eivät ole kuitenkaan ihan yksioikoisia, sillä monet "uudemmista" liikkeistä saattaa, tai saattoi olla paljon konservatiivisempia, kuin ne, joista ovat lähteneet. Moni lestadiolaisuuden haara on kuukahtanut pois... Siis myös niitä hyvin liberaaleja suuntia on kuollut pois. Näistä ei voine käyttää nimitystä "uuslestadiolaisuus".

Pyydän kalliisti Suomi24:sta poistamaan tämän palstan ja perustamaan tilalle Rauhan Sanalle, Uusheräykselle ja esikoislestadiolaisuudelle omat palstat. Lestadiolaisuuspalsta taas voitaisiin muuttaa "yleistä lestadiolaisuudesta", tai "muut lestadiolaissuunnat".

8

400

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • PukstaviJaUsko

Uuslestadiolainen ei halua identifioitua uuslestadiolaiseksi. Miksi? Uskon, että siihen on olemassa syykin. Kukaan ei sitä halua sanoa.

• hupp

Koska sennimistä liikettä tai aatetta ei ole! Katso aloitus!

• Miksi_tämä
        hupp kirjoitti:

Koska sennimistä liikettä tai aatetta ei ole! Katso aloitus!

Ei ole, näin on.

Kukahan tämänkin palstan on saanut aikaan?

• SuviUunotKunniaan

Suomi24:llä ei ole ollut asiantuntijuutta tätä perustaessa.

• Juuso_tietavä

Uusin ryhmä on Esikoiset ry heille varattu keskustelu palsta

• VirtuaaliLinkkiUusimpaan

Ahaa. Perustamalla uuden ryhmän saa oikeudet hallita tätä ryhmää? :)

• herää909
    • " Esikoiset "

raamatussa sanotaan, tai Jumala käski Mooseksen sanoa Faraolle: "Israel on minun esikoiseni, päästä minun poikani palvelemaan minua."

Samoin lause: "Egyptistä minä kutsuin poikani" tarkoittaa samaa, eli kanssa.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      201
      8981
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      5548
    3. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      53
      4671
    4. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      91
      4517
    5. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      59
      3629
    6. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      51
      3356
    7. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      70
      3320
    8. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2866
    9. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      50
      2722
    10. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2631
    Aihe