Voisiko suoraan päätellä, että mitä "urheilullisempi" rengaskoko, sitä kovemmin (=vaarallisemmin) niillä ajetaan?
Rengaskoko ja ajotyyli
24
248
Vastaukset
- Väärinluultu
Ei. Nyky autoissa rengaskoko kasvanut. Ei enää kottikärry kokoja.
- AutoInssi76
Järkevin rengaskoko nykyautoon taitaa olla 205/55/16, se on sopiva kombinaatio ajettavuutta, mukavuutta ja kestävyyttä.
Kovin leveillä ja etenkään matalaprofiilisilla renkailla ei saa mitään lisäarvoa (ulkonäön lisäksi) yleisillä teillä ajeltaessa, haittapuolia kuitenkin löytyy.
Leveät renkaat lisäävät tempoilua uraisilla teillä ajettaessa ja hiekka/sora teillä pito on heikompi kapeampiin renkaisiin verrattuna, suurempi riski joutua vesiliirtoon.
Matalaprofiiliset renkaat kuluvat perusrenkaita nopeammin, aiheuttavat lisääntynyttä rengasmelua, altistavat alustan komponentit ja vanteet kovemmalle rasitukselle ja vaurioille, epämiellyttävät ajaa kuoppaisilla teillä. - trumpisti
AutoInssi76 kirjoitti:
Järkevin rengaskoko nykyautoon taitaa olla 205/55/16, se on sopiva kombinaatio ajettavuutta, mukavuutta ja kestävyyttä.
Kovin leveillä ja etenkään matalaprofiilisilla renkailla ei saa mitään lisäarvoa (ulkonäön lisäksi) yleisillä teillä ajeltaessa, haittapuolia kuitenkin löytyy.
Leveät renkaat lisäävät tempoilua uraisilla teillä ajettaessa ja hiekka/sora teillä pito on heikompi kapeampiin renkaisiin verrattuna, suurempi riski joutua vesiliirtoon.
Matalaprofiiliset renkaat kuluvat perusrenkaita nopeammin, aiheuttavat lisääntynyttä rengasmelua, altistavat alustan komponentit ja vanteet kovemmalle rasitukselle ja vaurioille, epämiellyttävät ajaa kuoppaisilla teillä.Niin että mitä huonompaa sitten olisi 195/60/15 - renkaassa? Tai 195/65/15? Ainakin kulutus ja rengasmelu laskisi, vesikelin pito paranisi..
Rata-ajotuntuma tietenkin parempi mitä matalampi, mutta radallehan käyttöautoja ei ole tarkoitettu. - Trollatkaataasjoo
AutoInssi76 kirjoitti:
Järkevin rengaskoko nykyautoon taitaa olla 205/55/16, se on sopiva kombinaatio ajettavuutta, mukavuutta ja kestävyyttä.
Kovin leveillä ja etenkään matalaprofiilisilla renkailla ei saa mitään lisäarvoa (ulkonäön lisäksi) yleisillä teillä ajeltaessa, haittapuolia kuitenkin löytyy.
Leveät renkaat lisäävät tempoilua uraisilla teillä ajettaessa ja hiekka/sora teillä pito on heikompi kapeampiin renkaisiin verrattuna, suurempi riski joutua vesiliirtoon.
Matalaprofiiliset renkaat kuluvat perusrenkaita nopeammin, aiheuttavat lisääntynyttä rengasmelua, altistavat alustan komponentit ja vanteet kovemmalle rasitukselle ja vaurioille, epämiellyttävät ajaa kuoppaisilla teillä.Minulla ei ainakaan kulu 45 profiilin renkaat sen nopeammin kuin 55 tai 60 profiilin. Ostan vain renkaita, en kiinalaisia muovikumi yhdisteisiä kananmunia. Eikä autooni voi laittaa pienempiä.
- Itsestäänselvyys
AutoInssi76 kirjoitti:
Järkevin rengaskoko nykyautoon taitaa olla 205/55/16, se on sopiva kombinaatio ajettavuutta, mukavuutta ja kestävyyttä.
Kovin leveillä ja etenkään matalaprofiilisilla renkailla ei saa mitään lisäarvoa (ulkonäön lisäksi) yleisillä teillä ajeltaessa, haittapuolia kuitenkin löytyy.
Leveät renkaat lisäävät tempoilua uraisilla teillä ajettaessa ja hiekka/sora teillä pito on heikompi kapeampiin renkaisiin verrattuna, suurempi riski joutua vesiliirtoon.
Matalaprofiiliset renkaat kuluvat perusrenkaita nopeammin, aiheuttavat lisääntynyttä rengasmelua, altistavat alustan komponentit ja vanteet kovemmalle rasitukselle ja vaurioille, epämiellyttävät ajaa kuoppaisilla teillä.Järkevin rengaskoko jokaiseen autoon on se, minkä valmistaja on ilmoittanut. Auto on suunniteltu nimenomaan sitä rengaskokoa käyttäen niin optimaaliseksi kuin mahdollista ko auton käyttötarkoitukseen.
Pienemmät ja suuremmat renkaat on usein mahdollisia, mutta auton optimaalisia ominaisuuksia ajatellen eivät järkeviä.
- UrheilematonUrheilija
Väitteessä saattaa olla perääkin. Tuskinpa kaveri, joka hankkii autoonsa matalemmat ja leveämmät renkaat miettii turvallisuutta tai taloudellisuutta. Pito kovemmassa vauhdissa lienee se tavoite.
- uussaw
Toisaalta myös ulkonäkö, jota varjellaan niin tarkoin, ettei uskalleta kaahata, jotteivat kalliit vanteet kärsi.
- Höpönhöpöä
Ei niitä tarvitse hankkia erikseen, minulla on 225/45/17 kokona ja rekisteriotteessa määrättynä. Enkä aja niillä sen kovempaa kuin ajaisin 13 tuumaisilla.
- khkjhkhkuihkuh
Höpönhöpöä kirjoitti:
Ei niitä tarvitse hankkia erikseen, minulla on 225/45/17 kokona ja rekisteriotteessa määrättynä. Enkä aja niillä sen kovempaa kuin ajaisin 13 tuumaisilla.
Ihan yleinen koko nykyään. Ei tästä saa vänkäämistä aikaiseksi, aika on ajanut aiheesta ohi. Aloittaja voisi miettiä muita aiheita hedelmällisempään trollaukseen.
- maailmaMuuttuuSetäEi
Setämiehet eivät ole tässä päivässä ja ihmettelevät autojen isoja ja leveitä renkaita.
- hohhoijjjaaaa
No, tämän setämiehen uudessa autossa on vakiona isot ja leveät renkaat. Parempia trolleja kiitos.
- Luuseritzit
hohhoijjjaaaa kirjoitti:
No, tämän setämiehen uudessa autossa on vakiona isot ja leveät renkaat. Parempia trolleja kiitos.
Aloittajahan ei maininnut mitään kokoja. Ehkä ei siis ollut kyse niistä tämän päivän vakiokokoisista renkaista. Ehkä kärryiltä tippuneita setämiehiä ovatkin ne, jotka luulevat 17" :nsa olevan isot?
Toisaalta jotain jostain kertoo myös sellaisen auton valitseminen, jossa vakiona isommat pyörät.
Paitsi tietenkään vinkumiinojen mielestä mikään ei kerro mistään, paitsi vinkumiinan erinomaisuudesta. - Hernenenukassasulla
Luuseritzit kirjoitti:
Aloittajahan ei maininnut mitään kokoja. Ehkä ei siis ollut kyse niistä tämän päivän vakiokokoisista renkaista. Ehkä kärryiltä tippuneita setämiehiä ovatkin ne, jotka luulevat 17" :nsa olevan isot?
Toisaalta jotain jostain kertoo myös sellaisen auton valitseminen, jossa vakiona isommat pyörät.
Paitsi tietenkään vinkumiinojen mielestä mikään ei kerro mistään, paitsi vinkumiinan erinomaisuudesta.Ei aloittajan tarvitse suuttua. Laitat vaan niihin 13 tuumaisiin vanteisiin uudet pölykapselit ja taas kulkee kovempaa.
- hohhoijjjaaaa
Luuseritzit kirjoitti:
Aloittajahan ei maininnut mitään kokoja. Ehkä ei siis ollut kyse niistä tämän päivän vakiokokoisista renkaista. Ehkä kärryiltä tippuneita setämiehiä ovatkin ne, jotka luulevat 17" :nsa olevan isot?
Toisaalta jotain jostain kertoo myös sellaisen auton valitseminen, jossa vakiona isommat pyörät.
Paitsi tietenkään vinkumiinojen mielestä mikään ei kerro mistään, paitsi vinkumiinan erinomaisuudesta.Aloittaja ei todellakaan maininnut mitään kokoja, eikä tämä setämieskään. Koko on vakiona 20, päättele siitä mikä auto.
Parempia trolleja kiitos, tuota on jo epätoivoista yrittää tekohengittää. - Huhhuijjaa
hohhoijjjaaaa kirjoitti:
Aloittaja ei todellakaan maininnut mitään kokoja, eikä tämä setämieskään. Koko on vakiona 20, päättele siitä mikä auto.
Parempia trolleja kiitos, tuota on jo epätoivoista yrittää tekohengittää.Sehän se aloittajan jutun trolliksi paljastaa, että löytyi yksi kuspää,joka väittää, ettei ole kuspää 20" renkaistaan huolimatta.
- SepäMerkki
Hernenenukassasulla kirjoitti:
Ei aloittajan tarvitse suuttua. Laitat vaan niihin 13 tuumaisiin vanteisiin uudet pölykapselit ja taas kulkee kovempaa.
Ilkkumisestasi päätellen joku trauma on sinulle vannekokoloista jäänyt.
- kuspäittenMetsästyskausi
Kyllä sen näkee. Aina jos rengaskoko on matalampi tai leveämpi kuin 195/65/15, niin on kaahari ja liikenteen pahin riki. Näkeehän ihmisestäkin ensivilkaisulla onko hän tyhmä, outo, viisas, psykopaatti vai uskovainen jne...
- Tsäktsäk
Mopoauton koko.
- MeitäonmoneksiOn
Tuollainen rengaskoko alkaa jo olla harvinainen. Pikkuautoissa ehkä vielä yleinen tuo 195, mutta 15-tuumainenkin on jo harvinaisempi niissäkin. Eiköhän yleisin normaali keskikokoisissa autoissa jo ole jotain 205-55-16.
Minulla on autossani rekisteriotteen ja valmistajan suosittelman mukaiset 225-50-17 ja auto on cittari sieltä pienimmästä päästä. Vaimoni ds3:ssa, siis selvässä pikkuautossa on myös rekisteriotteen ja valmistajan suositusten mukaiset 195-55-16.
Säännöllisin väliajoin joku, ilmeisesti sama, kirjoittaja syystä tai toisesta tekeen saman avauksen koskien renkaiden leveyttä ja niistä hänen uskomustensa mukaan johtuvia mitä merkillisimpiä seurauksia ja kuljettajien ominaisuuksia. Kyllä täytyy olla joku erityinen syy, kun tämä renkaiden leveys noin valtavasti ärsyttää. Vaikea kyllä ymmärtää mistä moinen johtuu....
- ettäsilleenj
En kaahauksesta tiedä, mutta eikä ajo-ominaisuudet huonone ja rengasmelu kasva renkaan leveyden ja matalaprofiilisuuden mukaan.
En todellakaan halua pilata mukavuutta matalaprofiilisilla ja leveillä renkailla. Anteeksi vain, mutta tulee mieleen maalla käytetyt sontakärryt,niissä oli isot pyörät metalli "kumeilla".- kjhkjhkjkj
Voit toki ostaa uuden auton jossa vakiona 16" jarrut ja pyytää siihen 15" vanteet...
- tavoitteet_ratkaisee
kjhkjhkjkj kirjoitti:
Voit toki ostaa uuden auton jossa vakiona 16" jarrut ja pyytää siihen 15" vanteet...
Ei se vannekoko kerro urheilullisuutta. Miten olisi 17" vanne ja "tavallinen" 65 profiili.
Tilastoissa varmaan on eroja kolareissa, jos vertaillaan 40 profiilisilla renkailla ajettuja kolareita vaikka tuohon 65 profiiliin. Taitaapi 80-profiililla tulla lukumääräisesti vähemmän kolareita... tai no, niillä renkailla tulee hyvin vähän tieltä suistumisia yli 200km/h nopeuksista... - Eisovieimahu
tavoitteet_ratkaisee kirjoitti:
Ei se vannekoko kerro urheilullisuutta. Miten olisi 17" vanne ja "tavallinen" 65 profiili.
Tilastoissa varmaan on eroja kolareissa, jos vertaillaan 40 profiilisilla renkailla ajettuja kolareita vaikka tuohon 65 profiiliin. Taitaapi 80-profiililla tulla lukumääräisesti vähemmän kolareita... tai no, niillä renkailla tulee hyvin vähän tieltä suistumisia yli 200km/h nopeuksista...Paha laittaa 65 profiilista kun ei mahdu kääntymään ja ottaa kiinni.
- TuntumaTiehen
Jospa se kertookin paremmasta kuskista, jos on matalat ja leveät renkaat alla? Mutta miten selitellä naapurille huonompaa ajotaitoaan, jos naapurilla on vieläkin leveämmät?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1212843
Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."
Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi832612- 162141
Kyllä poisto toimii
Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa191747"Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..
"Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla211658Haluan jutella kanssasi Nainen
Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O151489Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa
Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak171459Haluan tavata Sinut Rakkaani.
Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu281417Onko mies niin,
että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.161387Kristityt "pyhät"
Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.61302