nuoren osteoporoosi

17vuotias

minulla todettiin pahanlaatuinen osteoporoosi, syynä luultavimmin anoreksia. ohjeeksi annettiin syödä kalkkitabletteja ja d-vitamiinia ja kahden vuoden päästä kontrolli. miten muuten voisin saada luuston kuntoon, kun on vielä aikaa kasvattaa luumassaa.

33

3883

Vastaukset

  • Avainsana on liikunta. Parhaita liikkumismuotoja ovat kuulema reipas kävely, hölkkä, portaiden kulkeminen, aerobic ja kuntosaliharjoittelu.

    Luu tarvitsee uusiutumiseen tärähtelyä, siksi nuo edelliset saamieni ohjeiden mukaan hyviä luustolle. Siksi kävelen reippaasti aina raput alas enkä käytä hissiä.

    Kun olet nuori ja mainitsit mainitsit paha osteoporoosi, kysyisin sinuna vielä lääkäriltä suosituksia vai oliko niin, ettei hän mitään rajoituksia liikuntaan sinulle kertonut vai eikö mitään ohjeita antanut?!

  • ...on jättää lehmänmaito yms. maitotuotteet pois. Proteiinin (liha, kana, kala, kananmuna)määrää kannattaa muutenkin pienentää, sillä suuret proteiinimäärät ruokavaliossa lisäävät osteoporoosia.

    • Miksi maitotuotteet pitaisi jattaa valiin..?


    • perustuu? kirjoitti:

      Miksi maitotuotteet pitaisi jattaa valiin..?

      Meijerikäsitellyn maidon kalsiumi imeytyy hyvin huonosti. Sentähden niissä kahdessa maassa joissa juodaan eniten meijerikäsiteltyä maitoa on eniten luuhaurautta, so. USAssa ja Suomessa.

      HMG


  • Hienoa kun sinä osaat etsiä tietoa ja apua.Kyllä muutkin kivennäisaineet on tärkeitä.Mangnesium on tärkeä toimintapari kalkille.Erittäin hyvä on emäksisöivät kivennäisaineet yhdistelmänä.Pitkä kuuri on tarpeen.Tällaisissa asioissa ovat asiantuntijoita vanhat luontaistuotekauppiaat.Kysy neuvoja sellaiselta.

  • Ala syödä terveellisesti heti. Syö terveellisesti ja tarpeeksi. Lopeta laihduttaminen. anoreksia tuhoaa luusi.
    Syö paljon maitotuotteita, kalaa ja vihanneksia. Nauti vitamiineja ja lihaa. Liiku ja lenkkeile, liikunta parantaa luiden kuntoa.
    Ravinto on kuitenkin tärkeintä, syö monipuolisesti.

    • Maitotuotteiden kalsium ei ole luustoon hyvin imeytyvää. Monet tutkijat ovat sitä mieltä, että maidon eläinproteiinit kuluttavat enemmän luuston kalsiumia kuin antavat sitä siihen. Tätä teoriaa tukee myös se, että osteoporoosia esiintyy vain maissa, joissa maidonkulutus on suurta. Maitotaloussuomessa asiasta ei tietenkään puhuta. Esim. kaalin kalsium on erittäin hyvin imeytyvää.


  • Itse olen 19vuotias nuori nainen ja sain tietää että mulla on osteoporoosia selässä tossa viime syksynä..Tuli kyllä vähä yllätyksenä itsellekkin..Minulla johtuu mahdollisesti kortisonin syönnistä..ja sain sitten osteoporoosilääkityksen, koska kortisonia en voi jättää pois, sitten maitotuotteita käskettiin syödä ja kalkkitabletteja joissa on d vitamiini mukana..ja liikuntaa pitää myös harrastaa, itse en kyllä valitettavasti voi hyppiä ja pomppia niinku osteoporoosin hoitoon yleensä ehdotetaan..

    • 20 nuorenmiehen osteoporoosia.Syyksi pääteltiin 18 vuotta sairastettu suolistosairaus,kaikki ei imeydy elimistöön vaikka ruokavalio mahd.terveellinen.Lääkitys,lisäkalkki ja liikunnan lisääminen ja tietysti maitotuotteita mahd.monipuolisesti.Osteoporoosi löytyi varmuuden vuoksi tehdystä luuntiheyden mittauksesta.On kuulemma hyvä ennuste luun vahvistumisen suhteen.


    • hoidetaan kirjoitti:

      20 nuorenmiehen osteoporoosia.Syyksi pääteltiin 18 vuotta sairastettu suolistosairaus,kaikki ei imeydy elimistöön vaikka ruokavalio mahd.terveellinen.Lääkitys,lisäkalkki ja liikunnan lisääminen ja tietysti maitotuotteita mahd.monipuolisesti.Osteoporoosi löytyi varmuuden vuoksi tehdystä luuntiheyden mittauksesta.On kuulemma hyvä ennuste luun vahvistumisen suhteen.

      kirjottaa että 20 vuotiaan,ei kahdenkymmenen.Sorry.


    • on osteop?
      ilmenikö se sinulla tutkimuksissa?tai oireilitko jotenkin?
      olen itse menossa tutkimuksiin juuri tämän cortisonin syönnin takia...


  • Tässä muutamia tärkeitä asioita osteoporosin torjumiseen:

    1. Pastöroidut & homogenisoidut lehmänmaitotuotteet pois
    2. Varo syömästä liian paljon proteiinia. Eritoten jos syö paljon eläinperäistä proteiinia niin silloin tulisi syödä enemmän kalsiumipitoisia hedelmiä ja vihanneksia jotka ovat emästä muodostavia elimistössä
    3. Valkosokeri ja sitä sisältävät tuotteet pois
    4. Liika kahvinjuonti kuriin, eli vähennä kunnolla jos olet kahvin ystävä
    5. Valkojauhot pois
    6. Lisää emästä muodostavia ruokia, eli lyhyesti, lisää tuoreita hedelmiä/marjoja ja vihanneksia, eritoten kalsiumipitoisia sellaisia. Ja vähemmän happoa muodostavia ruokia. (liian happoa muodostava ruokavalio edistää osteoporosia)
    7. Hiilihappoa sisältävät juomat pois
    8. Sopivasti liikuntaa
    9. Auringon valoa ja/tai luonnollista (huom! ei synteettistä) D vitamiinia sisältäviä ruokia
    10. Trans-rasvat pois

    H M Granbacka

  • Aivan kuin kuolemantuomio olisi tullut lääkärin tänään soittaessa ja kertoessa, että minulla on alkava osteoporoosi. IKÄÄ vasta 17!

    Neljä vuotta bulimiaa takana, välillä elelty paastoten ja välillä taas ahmien ja oksenellen... Kuukautisetkin tulleet vain kerran tässä elämässä enkä maitotuotteita ole myöskään muutamaan vuoteen käyttänyt, koska vatsa ei niitä yksinkertaisesti missään muodossa kestä. Riskitekijöitä siis löytyy..

    Toisaalta tuntuu aivan siltä kuin ne ensimmäisinä 13 vuotenani juomani lukuisat litrat maitoa (toimi janojuomanakin..) ja kymmenen vuoden aktiivinen palloilu-ura olisivat luuston kannalta menneet aivan hukkaan.

    Herääkin kysymys, onko maidon luille lujuutta antava vaikutus vain suurten tuottajien salaliitto!!

    • Hei, ei se minusta ole salaliitto. Ongelma on vain se että ilman d-vitamiinia maidon kalsium ei kulje mihinkään tehokkaasti. Kuukautisten poisjäänti on ongelma, josta kannatta käydä gyniksellä. Minulla sama probleema. Gynikseltä voit saada esim. estrogeenia sisältävää valmistetta ja kuukautiset aloittavaa tablettia tai sitten yhdistelmäehkäisypillerin, joka tasoittaa hormonisi. Jos joku tuote ei sovi, löytyy markkinoilta lukuisia vaihtoehtoja. Estrogeenin matala taso altistaan osteoporoosile mutta ikäsi puolesta luustosi on vielä kasvuvaiheessa ja voit saada asian hoidettua. Vasta keski-iässä luun osteoklastien (luun syöjäsolujen) toiminta ylitää osteoblastien (luun massaa lisäävien solujen) määrän, eli jos saat tilanteen kuntoon luun haurastumista aiheuttavien solujen toiminta ei ylitä luumassaa lisäävien solujen toimintaa. Näin luumassasi voi edelleen kasvaa ja saat estettyä vähintään luun lisähaurastumisen tai jopa luun massan lisäyksen. Älä luovu toivosta!


  • D-vitamiinia 50-100µg/vrk
    Magnesiumia
    K2-vitamiinia

    http://personal.inet.fi/koti/remeli/D3.htm

    Kannattaa pyrkiä kalsiumin saannissa enintään virallisten ravitsemussuositusten suuruiseen saantiin eli noin 800 mg/vrk. Jos jo syödään pari annosta (4 dl) maitotuotteita tai vastaavasti muutamia siivuja kypsytettyä juustoa, kalsiumlisää ei ole hyvä käyttää. Lisäksi lähes kaikessa ruuassa on kalsiumia eli ilman maitotuotteitakin pärjää. Kalsiumin ja magnesiumin suhde on 2:1.

  • Minulla epäillään tällä hetkellä keliakiaa, sillä painoindeksini on koko elämäni ajan ollut 16 vaikka syön tosi paljon. Onkohan mulla osteoporoosi?

    • Osteoporoosi paranee ravinnolla, joten ei huolta.


    • Keliakia on osteoporoosin riskitekijä samoin kuin painoindeksi alle 19. Siinä mielessä luuntiheysmittaus ei ole pahitteeksi. Saat varmaan lähetteen luuntiheysmittaukseen mikäli keliaki paljastuu ja etenkin jos suvussa on historiaa osteoporoosista.


  • Mulla todettiin tässä vähän aikaa sitten allergia ohralle, rukiille ja vehnälle. Lääkärin mukaan ei keliakiaa. Kärsin myös skolioosista ja kysyin samalla ortopediltä osteoporoosista. Paljastui, että minulla on osteoporoosi. Voiko viljat aiheuttaa osteoporoosin?

    • D-vitamiinin puute aiheuttaa osteoporoosin.

      Myös muita ravinteita luusto tarvii.


  • Syön joka päivä D-vitamiinia purkista ja kalsium-tuotteita joten ei se siitä voi olla kiinni.

    • Kyllä se jostain on kiinni.

      Liian vähäinen D-vitamiinin saanti ei edistä luston kasvua ja kehitystä.

      Luusto tarvii muitakin ravinteita.


    • Hei, minulle ravintoterapeutti ja lääkäri on korostanut riittävää painoa sekä riittävää proteiinien saantia. Myös hiilihydraatit ovat välttämättömiä terveellisen ruokavalion täydentäjiä, joten viljatuotteiden vähäisyys voi johtaa tietysti joidenkin muiden tärkeiden ravintoaineiden puutteeseen. Jos D:t ja kalsiumit proteiinit ei riitä, avuksi tarvitaan varmasti osteoporoosilääkitystä.


  • Verisuoni- ja luustonterveyden kannalta tärkeimmät ravinteet ovat kaikki antioksidantit (marjat, kasvikset, hedelmät), C-vitamiini, D-vitamiini, magnesium, Omega-3 -rasvahapot ja K2-vitamiini, joten varmista näiden riittävä saanti ruuasta ja lisäravinteista, koska tavallinen ruoka EI riitä.

    http://personal.inet.fi/koti/remeli/kalsium.htm

    "Suomalaisen Paul Knektin johtamassa, vuonna 2004 julkaistussa antioksidanttivitamiineja koskevassa tutkimuksessa vedettiin yhteen siihen mennessä julkaistujen 9 aiemman prospektiivisen tutkimuksen tulokset. Yhteenvedon pohjalta tultiin siihen tulokseen, että vähintään 400 mg suuruisen C-vitamiinilisän käyttö oli yhteydessä pienempään sepelvaltimotaudin ilmaantuvuuteen. Vähintään 700 mg suuruisen C-vitamiinilisän käyttö oli myös yhteydessä 25 prosenttia pienempään kokonaiskuolleisuuteen (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15585762).

    Lisäksi C-vitamiini vähentää hyvin osteoporoottisten murtumien riskiä. Eräässä 17 vuotta kestäneessä seurantatutkimuksessa havaittiin, että C-vitamiinilisän käyttö oli yhteydessä 69 prosenttia pienempään lonkkamurtumariskiin C-vitamiinia käyttämättömiin verrattuna." Lähde: Aamiainen ruohikolla

  • Luuston haurastuminen vaivaa yhä useammin jo lapsuusiässä. Tuoreen tutkimuksen mukaan esimerkiksi helsinkiläislasten luunmurtumat ovat selvästi lisääntyneet. Luuston haurastumisen syynä on D-vitamiinin puutos.

    Dosentti Outi Mäkitie ennustaa, että osteoporoosista on tulossa merkittävä lastensairaus. Hänen mukaansa helsinkiläislapsista noin puolella on vakava D-vitamiininpuutos jo vastasyntyneenä.

    Mäkitien arvelee myös, että Suomessa on suuri joukko nuoria aikuisia, joilla on merkittävä riski sairastua osteoporoosiin jo ennen keski-ikää.

    Hauras luusto on riskitekijä osteoporoosin lisäksi myös varhaiselle nivelrikolle ja muille tuki- ja liikuntaelinsairauksille.

    Ympärivuotisen ja riittävän D-vitamiinin lisäksi luuston normaali kehitys vaatii liikuntaa.

    D-vitamiini on erittäin halpaa.

    Suomessa auringonvaloa on riittävästi D-vitamiinin valmistukseen vain toukokuun alusta elokuun loppuun eli kun UVB-indeksi on vähintään 3. Joskus lähes koko kesä on niin pilvinen, kylmä tai sateinen, että pelkästään auringosta on vaikea saada riittävästi D-vitamiinia. Auringosta saat D-vitamiinia, mutta vain silloin kun varjosi on lyhyempi kuin sinä itse. Siis lyhyen aikaa keskipäivällä, noin kello 10-16 vähintään kädet ja jalat paljaina.

    http://www.terveysportti.fi/xmedia/duo/duo99587.pdf

  • Osteoporoosissa kalsiumia liukenee luista ja kertyy verisuonten seinämiin, jossa vaarana (mm. sydänkohtausriski) tai pehmytkudoksiin kuten aivoihin (mm. MS-tauti ja dementiariski).

  • Osteoporoosi muodostuu yleisimmin kalsiumin puutteesta :DD Ja jos on osteoporoosi rautahampaat voi tippuu suusta :o

  • Hei, huolestuneena luin näitä kommentteja täältä maitotuotteiden rajoittamisesta ja proteiinin rajoittamisesta. Minulla on vaikea osteoporoosi ja selkäkin murtunut. Olen päässyt erikoissairaanhoidon ravintoterapeutille ja saanut hyvät ohjeet. Erittäin hyvä on osoitteesta www.luustoliitto.fi löytyvä materiaalipankki, josta voi ladata perusohjeet. Kalsiumia maidon tai piimän kautta tarvitsee ja puutetilanteessa noin 1000 mg/vrk. Proteiinia tarvitsee myös melko runsaasti ja proteiinin lähteitä on kuvattu myös noissa materiaaleissa. Itselle suositus on 50-70 mg (en muista suoraan sanoen oliko 50 vai 70) proteiinia. Luusto tarvitsee lyhyesti kolmea asiaa 1) kalsiumia 2) D-vitamiinia ja 3) luustolle sopivaa liikuntaa. Noista materiaaleista löytyy myös opastus jo todetun osteoporoosin kannalta vältettävistä liikkeistä kuten kiertoliikkeistä. Tutustukaan materiaaleihin. Jos ravinnosta ei tule tarpeeksi d-vitamiinia, d-vitamiinilisä on välttämätön. Kalsium ei imeydy elimistössä ilman d-vitamiinia.
    Mutta katsokaa netistä asiantuntijoiden suositukset, lisäksi netistä löytyy osteoporoosin käyvän hoidon suositukset, jotka perustuvat parhaaseen tämänhetkiseen tietoon.

  • Miksi maassa jossa käytetään eniten maitotuotteita on eniten osteoporoosia?

    Suomessa miljoonalla on heikentynyt luusto ja siinä on lapsiakin mukana.

    http://personal.inet.fi/koti/remeli/kalsium.htm

    "lisäksi netistä löytyy osteoporoosin käyvän hoidon suositukset, jotka perustuvat parhaaseen tämänhetkiseen tietoon. "

    EI perustu, vaan käypähoitoon, joita tekee lääketeollisuus.

    Kaiken avain on ennaltaehkäisy.

    Viralliset D-vitamiinin saantisuositukset estää vauvoilla riisitaudin, ei muuta.

    Nämä eivät muuttuneet mihinkään, vaikka väitettiin, että uusimpiin tutkimustuloksiin kaikki perustuu.

    Ja katin paskat perustuu.

    "Terveys on liiketoimintana hyvin tuottoisaa, katteet korkealla. Käytännössä tarkoittaa lääkäreiden ja lääkeyhtiöiden tekevän saumatonta yhteistyötä kaikkien saadessa mojovat voitot, julkiset lääkärikeskukset on tietoisesti rampautettu ja lihavat lompakot ohjattu yksityisille. Asia tulee muuttumaan kunhan auktoriteettiuskovainen suomen pullakansa tajuaa tulleensa vedätetyksi oikein kunnolla ja ymmärtävät kokonaisuuden liiketoiminnassa, eivätkä enää sokeana kulje narun päässä infernaalisia laskuja maksamassa, lääkärin "määräys" ei enää toimi taikasanana."

    • Anteeks vaan mut käypä hoito suosituksia ei kyllä tee lääketeollisuus.


    • käypä hoito kirjoitti:

      Anteeks vaan mut käypä hoito suosituksia ei kyllä tee lääketeollisuus.

      Oikeessa olet. Voi googlata ihan vapaasti miten käypä hoito suositukset syntyy ja ne on kyl riippumattomia.


    • Kaikki ei ole salaliitto kirjoitti:

      Oikeessa olet. Voi googlata ihan vapaasti miten käypä hoito suositukset syntyy ja ne on kyl riippumattomia.

      Kyllä niitä tekee lääkärit, joilla on sidonnaisuuksia lääkeyrityksiin. Myös lääkeyritykset jatkokouluttaa lääkärit.

      Tästä tuli ohjelma ihan televisiossa, oisko ollut akuutti tai joku vastaava.

      "Terveys on liiketoimintana hyvin tuottoisaa, katteet korkealla. Käytännössä tarkoittaa lääkäreiden ja lääkeyhtiöiden tekevän saumatonta yhteistyötä kaikkien saadessa mojovat voitot, julkiset lääkärikeskukset on tietoisesti rampautettu ja lihavat lompakot ohjattu yksityisille. Asia tulee muuttumaan kunhan auktoriteettiuskovainen suomen pullakansa tajuaa tulleensa vedätetyksi oikein kunnolla ja ymmärtävät kokonaisuuden liiketoiminnassa, eivätkä enää sokeana kulje narun päässä infernaalisia laskuja maksamassa, lääkärin "määräys" ei enää toimi taikasanana."


  • Ihmiset on yksilöitä. Jollekkin d vitamiinia riittää ruoka ja aurinko toiselle 50 jollekkin 100 mikrogrammaa. Jollekkin pitää suihkuttaa kielenalle että imeytyy. Mut läpi vuoden yleensä ainakin 50. Ja kuten sanottua ei voi tietää ellei mittauta dvitamiini arvoa verikokeella. Ja kyllä ne suositukset muuttuu toden näk.
    Pahinta et myydään dvitammini purkkeja joissa 5 ym pikku määriä ja etiketeissä ettei annostusta saa ylittää mikä vale ja harhaa johtaminen. Proteiinia saa myös riisiproteiinista hamppuproteiinista ym. Kasvikunnasta. Japanilainen ruoka valio lienee terveelinen kun elävät niin vanhoiksi punakaali japanilainen bataatti ym.
    Luuntiheysmittäksiä tehdää kyllä aivan liian vähän vasta kun on jo käynyt murtumia.
    Ennalta ehkäisyä voisi jo lapsesta asti nouluissa opettaa. Soija sisältää kasviestrogeenia joka vahvistaa luita ja lihottaa myös ja varsinkin miespuoleisilla jos on laiha saattaisi vahvistaa maskuliinisesti kaikin puolin testoyksin ei auta ja testoteronia miehillä yleensä nuorena onkin tarpeeksi. Estrogeenia pitää olla miespuoleisilla vähän muttei välttämättä ole ja siksi luumurtuu paino ei nouse lihas ei kasva ym. Oikea määrä soijaa voi auttaa.
    Liian vähänen ei vaikuta liian tosi suuri annos kasvaa rinnat.

suomi24-logo

Osallistu keskusteluun

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

  1. Hieman säälittää suomalaisen duunarin sinisilmäisyys

    Ennen vanhaan ei käynyt pienessä mielessäkään, että tehtäisiin töitä ilman liittoon kuulumista. Se oli itsestäänselvyys. Suomen taloudella meni todell
    Maailman menoa
    154
    4164
  2. Erika ja viisuvalinta

    Cicciolina todella reipas ja mukaansatempaava esitys. Toivottavasti Erika pääsee kisoihin mukaan !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Maailman menoa
    143
    4124
  3. Hengityssuoja, viruksia vastaan. Ihan pelleilyäkö?

    Kuulemma hengityssuojaimet ovat loppuneet niin apteekeista kuin tukkureiltakin, kertoo Hesari. "Hengityssuojaimet loppuivat tukkureilta ja monista ap
    Maailman menoa
    106
    3899
  4. Coronavirus-hysteria

    Mihinkähän mittakaavoihin tuo hysteria pääsee? Luuletteko, että kohta vaikkapa bussilastillinen tyhjenee jonkun yskäistyä seuraavassa etapissa? Entä m
    Maailman menoa
    100
    2859
  5. Seinäjoella jälleen kuolonkolari

    Kyllä eikö näitä teitä saada sellaiseen kuntoon, että ihmiset (jotka on pakotettu käymään töissä) voisivat taittaa taivaltaan ilman järjetöntä kuolema
    Seinäjoki
    30
    1184