Löysin hienon tuuliennusteen. Suosittelen myös muille:
http://www.veksi.org/#current/wind/surface/level/orthographic=-329.96,66.24,2555
Tuuliennusteet
22
2481
Vastaukset
Tuossa on helppokäyttöisempi, josta voi oikeasta laidasta klikata ominaisuuksia, vaan lieneekö tuo ennuste?
https://www.windy.com/?61.502,23.730,4- erinomaista_
Kerttuli voi asiallisestikin yllättää!
- Eikiitosmyrskyssä
Suurin ero noilla näyttää olevan toi kartan väritys. Windy:tv:ssä ei oikein saa selvää ja veksi.orgissa ja 17m/s on punainen, varmaan riittävän kovaa menoa useimmille.
- täyttäasiaa
kiitos vinkistä, toi windy näyttää fiksulta
Aika turhanpäiväistä on ladata monimutkaisia animaatioita merellä huonoilla verkkoyhteyksillä. Aaltopoiju on parempi.
Niin on, mutta tuo Windyty onkin sivu, jota voi huvikseen pyöritellä ja tarkastella säätä eri kohteissa.
Huomasin, että kun tuonne kirjautuu, voi mm. yksiköt ja värit muuttaa mieleisekseen ja esimerkiksi valita sään merelle ja maalle ja ilmaan..- Maksoitkoliikaa1
Mun mielestäni juuri tuollainen Veksi.orgin kaltainen sivusto on havainnollinen. Aaltopoiju lataa nopeasti, mutta tuulen suunta on melko summittainen.
- Janbene
Minä olen käyttänyt aikaisemmin mm. aaltopoijua ja nyt kokeilussa on https://www.predictwind.com/. Myös appi löytyy. Tuosta pystyy hakemaan vaikka minkälaista dataa reittisuunnitelmien tueksi. Tai reittisuunnitelman tuuliennusteihin perustuen kokonaisuudessaan.
Bongasin em. ohjelman sv/Delosin kanavaa katsoessa.- kallistalystiä
Joo. Voihan toi predictwind olla hieno, mutta se maksaa. Muissa saa samat ominaisuudet ilmaiseksi.
- vain.viihdettä
Niin veksi kuin windykin ovat enemmän viihdettä kuin hyödynnettävää tietoa. Globaalit ennusteet kertovat tuulet Suomessa, eivät siellä, missä itse olet. Suomenlahti on pieni alue ja silti itäisellä ja läntisellä Suomenlahdella on useimmiten aivan eri tuulet. Kunnollinen ennuste on resoluutioltaan aivan toista kertaluokkaa.
- nettipurjehtija
Säämalleissa saaristo jää kokonaan huomioimatta ja rantaviivakin on kaukana rannasta. Varsovan yliopisto ylläpitää sääsivua, josta näkee missä säämallin mukaan on maata.
http://maps.meteo.pl/
Valitse näytettäväksi tasoksi Orography & land mask. Puolentoista kilometrin gridiin mahtuu pari isoa saarta, mutta muuten saaristomeri on säämallin mukaan avomerta. Viime sunnuntaina lähdin iltapäivällä Airistohotellilta. 30 metriä perässä tuli urheilullinen trimaraanl. Meille riitti tuulta 2-3 m/s kun saatiin purjeet ylös ja päästiin hitaasti etenemään paria solmua, mutta trimaraani jäi aivan pläkään seisomaan eikä liikkunut mihinkään. Siinä meni varmaan sääruutujen raja.
- nykyään.paremmin
Bossu kirjoitti:
Viime sunnuntaina lähdin iltapäivällä Airistohotellilta. 30 metriä perässä tuli urheilullinen trimaraanl. Meille riitti tuulta 2-3 m/s kun saatiin purjeet ylös ja päästiin hitaasti etenemään paria solmua, mutta trimaraani jäi aivan pläkään seisomaan eikä liikkunut mihinkään. Siinä meni varmaan sääruutujen raja.
Kerran starttilinjan eri päistä startanneet veneet purjehtivat 150 mpk kisan alusta loppuun eri tuulissa. Tapahtui kauan sitten, eivätkä ennusteet vielä silloin osanneet ennustaa 100 m tarkkuudella.
Meille todellisille purjehtijoille riittää tuulen suunta ja voimakkuus suunnilleen.
Jos täytyy alkaa kikkailla marginaaleilla turvallisuuden vuoksi, niin silloin on parempi pysyä maissa.
Jos taas lähtemisen ratkaisee se, tuuleeko kymmenen astetta sieltä tai täältä, niin silloin kannattaa lopettaa purjehdus, koska tarkkoja olosuhteita ei tarkinkaan laitos voi ennustaa. Purjehdukseen kuuluu sopeutuminen säähän.- niin_suunnilleen
Ei se oikein kikkailua ole haluta tietää, tuuleeko idästä vai lännestä. Paikallinen ja ennustettava tuuli voi hyvin sen 180 astetta poiketa sen globaalin mallin mukaisesta. Voimakkuuskin voi olla 2 tai 12 m/s. Tarvitaan vain yksi pieni matalan osakeskus tai muu vastaava ilmiö, jota isolla hilalla tehty ennuste ei huomioi.
- lskdjflksdjfsdjf
Veksin ja Vindyn luotettavuus näkyy juuri parhaillaan siinä, että Vindyn mukaan nyt tuulee etelästä ja Veksissä taas suoraan pohjoisesta....
- Oc_46
Varsinkin Windy on hyvä, siinä voit mm. valita ja verrata kolmella eri laskentamallilla tehtyä rinnakkaista ennustetta:
1. ECMWF, Euroopan komission tukema uusi tiheällä 9x9 km verkolla laskettu malli, joka huomioi aika paljon maastomuotoa.
2. GFS, amerikkalainen NOAAn säämalli on hyvä varsinkin laajoilla merialueilla 1-2 viikon ennusteisiin.
3. NEMS, sveitsiläisten kehittämä hyvin tiheän gridin säämalli Eurooppaa ja Välimerta varten. Hyvä ainakin lähipäivien ennusteisiin. - jokapaikanmalli
GFS on todella paljon käytetty. Siihen perustuvat Windgurut, Veksit ja useimmat muut netistä löytyvät ennusteet, vain esitysmuoto vaihtelee. GFS:n on kehittänyt NOAA. Kuten edellä mainittu, malli toimii mainiosti valtameripurjehdukseen, paikallisempaan ennustamiseen sen gridi on harva.
- lkjlkjlkj
Mikä on sitten paras paikalliselle purjehtijalle? Monesti tuntuu, että tuulen suunta ja nopeus ovat ennusteissa mitä sattuu. Ainakin, mitä on ollut ilmatieteenlaitoksen ennusteet muutama vuosi sitten.
- näillä.mennään
lkjlkjlkj kirjoitti:
Mikä on sitten paras paikalliselle purjehtijalle? Monesti tuntuu, että tuulen suunta ja nopeus ovat ennusteissa mitä sattuu. Ainakin, mitä on ollut ilmatieteenlaitoksen ennusteet muutama vuosi sitten.
Jossain määrin merituuliefektiä huomioon ottava ja riittävän paikallinen on vaikkapa Forecan Vene-lehden sivuilta löytyvä. Jos sen lisäksi katsoo synoptista karttaa, näkee ennusteen perusteet ja jos ennuste ei toteudukaan, tietää millä tavalla muutos on tapahtumassa. Synoptisen kartan (GFS-mallin mukaan tehdyn) saa täältä: http://www.weatheronline.co.uk/cgi-bin/expertcharts?LANG=en&CONT=euro&MODELL=gfs&VAR=prec
Siis Weatheronline->expert charts, alueeksi Scandinavia ja parametriksi surface pressure. - Paikallisempaa
lkjlkjlkj kirjoitti:
Tuolla edellä se on jo kerrottu, ECMWF ja NEMS. Googlaa noita.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 873217
- 622917
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322435- 802273
- 742179
- 952026
- 121616
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan191593Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301440Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j321423