Miksi matkantekoa vierastetaan?

afjlök1508

On syntynyt sellainen olo, että monet miehistöt vierastavat tehokasta etenemistä.

Meillä on neljän hengen porukka, jonka voimin käymme vuosittain Tanskan salmien ulkopuolella. Sekä alkumatka että loppumatka on aina tiukkaa ympärivuorokautista matkantekoa. Niinpä kuukauden aikana ehtii nähdä vähemmänkin tuttuja maisemia.

Miksi nopeaa etenemistä vierastetaan? Se kuitenkin mahdollistaa reviirin laajentamisen.

48

1183

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei_osata

      Jengi ei osaa lukea tuulia vaikka nykyään on saatavillakin hyviä ennusteita kuten esimerkiksi http://www.veksi.org

    • Villiarvaus

      Oliskos syynä tiukka ympärivuorokautinen matkanteko. Jos ei ole pakko niin miksi käyttää vuosilomaansa moiseen.

      • afjlök15081

        Ei kai samojen paikkojen hinkkaaminenkaan kovin mukavaa ole.

        Jos tarkoituksena on ahtautua muiden sekaan kuin sillit säilykkeeseen, niin kannattaisi ehkä vaihtaa kumipyöriin.

        Purjehdus on hyvä harrastus, jos viihtyy merellä. Karavaanaus erikseen.


      • Joakim1
        afjlök15081 kirjoitti:

        Ei kai samojen paikkojen hinkkaaminenkaan kovin mukavaa ole.

        Jos tarkoituksena on ahtautua muiden sekaan kuin sillit säilykkeeseen, niin kannattaisi ehkä vaihtaa kumipyöriin.

        Purjehdus on hyvä harrastus, jos viihtyy merellä. Karavaanaus erikseen.

        Eikös siellä Tanskan salmien ulkopuolella sitten ahtauduta muiden sekaan? Enemmänhän siellä on veneitä kuin Suomen saaristossa ja Virossa. Anholt taitaa olla täyteen ahdetuin satama, jossa minä olen käynyt. Taidettiin olla yhdeksännessä rivissä rannasta ja heti kun oltiin kiinni ensimmäinen ilmoitti lähtevänsä aamulla kuudelta.


      • Tanskansalmi
        Joakim1 kirjoitti:

        Eikös siellä Tanskan salmien ulkopuolella sitten ahtauduta muiden sekaan? Enemmänhän siellä on veneitä kuin Suomen saaristossa ja Virossa. Anholt taitaa olla täyteen ahdetuin satama, jossa minä olen käynyt. Taidettiin olla yhdeksännessä rivissä rannasta ja heti kun oltiin kiinni ensimmäinen ilmoitti lähtevänsä aamulla kuudelta.

        Muiden sekaan ahtautuminen loppuu, kun purjehtii Tanskaa kauemmaksi. Skagen on kesäkuun puolivälistä lähtien lähes aina täynnä, mutta Bergenistä pohjoiseen on heinäkuussakin rauhallista ja tilaa. Runsaasti erinomaisia luonnonsatamia on varsinkin Norjan länsi- ja pohjoisrannikolla. Sinne ehtii perhemiehistöllä, jos Itämeren ja Kattegatin seilaa vähin pysähdyksin.
        Bergenissä ja sen eteläpuolella on kyllä ajoittain lähes yhtä vilkasta veneliikennettä kuin Saaristomerellä.
        "Oikeassa" Tanskan salmessa eli Denmark Straitissa (Islannin ja Grönlannin välinen salmi) ei muuten ole ahdasta!


      • Joakim1
        Tanskansalmi kirjoitti:

        Muiden sekaan ahtautuminen loppuu, kun purjehtii Tanskaa kauemmaksi. Skagen on kesäkuun puolivälistä lähtien lähes aina täynnä, mutta Bergenistä pohjoiseen on heinäkuussakin rauhallista ja tilaa. Runsaasti erinomaisia luonnonsatamia on varsinkin Norjan länsi- ja pohjoisrannikolla. Sinne ehtii perhemiehistöllä, jos Itämeren ja Kattegatin seilaa vähin pysähdyksin.
        Bergenissä ja sen eteläpuolella on kyllä ajoittain lähes yhtä vilkasta veneliikennettä kuin Saaristomerellä.
        "Oikeassa" Tanskan salmessa eli Denmark Straitissa (Islannin ja Grönlannin välinen salmi) ei muuten ole ahdasta!

        Jos vähäiset venemäärät ovat se juttu, niitä löytyy paljon lähempääkin. Aika hiljaista on itäisellä Suomenlahdella, Viron saaristossa, Ahvenanmaan pohjoispuolella jne. Saaristomerelläkin on paljon hiljaisempaa kuin Ruotsin länsirannikolla ja välttämällä muutamaa suosittua satamaa ja väylää saa halutessaan purjehtia aika yksin. Varsinkin jos vielä purjehtii muulloin kuin sen muutaman viikon ruuhkakauden aikana. Kesäkuussa ja elokuun ensimmäisen viikon jälkeen tulla on erittäin hiljaista.


    • Kompassisuunta180

      Aika useat purjehtivat perheen kanssa. Valitettavasti joka perheestä ei löydy kahta yksinpurjehdukseen kykeneväistä, jotta vahtivuorot toimisivat, ja vaikka löytyisikin niin lapset saattavat vaatia toisen vanhemman huomion.

      Satunnainen yhden yön pidempi legi onnistuu helpommalla, mutta useamman päivän ei. Meillä hommaa rajoittaa lemmikkieläin, joka ei osaa hoidella bisneksiään veneen kannella ;)

    • BavaMiesSavosta

      Juu, kyllähän niitä näkee "sellaisia" poikaporukoita joilla menee lujaa yötä-päivää. Yksi porukka tuli Ruåtsin puolelta Midnight Express nimisellä veneellä, eli junamaisesti edeten. Itse en ole niitä miehiä jotka viihtyvät parhaiten miesseurassa yötä-päivää. Mieluummin vaimon kanssa lomailen ja vietän yöni samassa sängyssä.

      Kysymys on siis hienan typerä, koska useimmat tosiaan purjehtivat vaimonsa ja perheensä kanssa, jolloin useamman päivän legit ovat vaivalloisempia.

    • Epämukavaa

      Se vain menee epämukavuusalueelle. Nukkuminen koiran unta kun vene kallellaan ja vahdit pyörivät. Harva siitä oikeasti nauttii.

    • Pihakoko

      Itämeren tai vain suomenlahden kokoinen piha-alue on kuitenkin paljon laajempi kuin paikalleen rakennetun kesämökin piha-alue.

      • afjlök1508

        On minulla mökkikin Saimaalla, mutta se on ihan eri asia kuin veneturismi, jonka filosofia on tunkea ihmiset läjiin.

        Mökillä saa olla rauhassa ja nauttia luonnosta ja sen äänistä.

        Eikä minulla sinänsä mitään veneturismia vastaan ole, mutta jos sitä kaipaa, niin miksi ihmeessä hankkia siihen purjevene. Kukaan ei enää kryssi ja muutenkin koneella ajetaan melkein aina, kun olosuhteet eivät ole optimaaliset.


      • Pihakoko

        Veneellä pääsee joko niihin läjiin tai sitten rauhaan yksin ankkurissa nauttimaan luonnosta, eli pihaa voi siis vaihtaa. Itse ainakin kryssin ja purjehdin purjeilla.


      • safjdkölllllllllll

        Samma här, jos en purjehtisi, mökkini olisi tyyppiä hotelli, toki talviasuntokin on rannassa! toisista ihmisistäkään ei ole haitaksi joka alueella!


      • relaa-
        afjlök1508 kirjoitti:

        On minulla mökkikin Saimaalla, mutta se on ihan eri asia kuin veneturismi, jonka filosofia on tunkea ihmiset läjiin.

        Mökillä saa olla rauhassa ja nauttia luonnosta ja sen äänistä.

        Eikä minulla sinänsä mitään veneturismia vastaan ole, mutta jos sitä kaipaa, niin miksi ihmeessä hankkia siihen purjevene. Kukaan ei enää kryssi ja muutenkin koneella ajetaan melkein aina, kun olosuhteet eivät ole optimaaliset.

        Eli alkuperäinen tekee pitkän matkan (epämukavalla tavalla) ja päätyy loppujen lopuksi läjään. Ja ihmettelee kun suurin osa tekee lyhyempiä, mukavia matkoja ja päätyy omaan rauhaan luonnonsatamissa tai vastaavaan läjään.

        Hyvä että jokaiselle löytyy lokeronsa.


    • matkaa.vaan

      Kysymys on asetettu väärin. Matkantekoa ei vierasteta. Sitä vaan ei esittämässäsi muodossa haluta.

      • Juuri näin.


      • sailandletsail

        Täällä toinen joka myös tykkää matkapurjehduksesta mutta ei racing-tyyliin.

        Onko aloittaja sama kuin se joka ihmetteli miksi seuroissa on "niin vähän kilpapurjehtijoita" ....?


      • olet.erehtynyt
        sailandletsail kirjoitti:

        Täällä toinen joka myös tykkää matkapurjehduksesta mutta ei racing-tyyliin.

        Onko aloittaja sama kuin se joka ihmetteli miksi seuroissa on "niin vähän kilpapurjehtijoita" ....?

        Racing-tyyli tarkoittaa ratakilpailuja päivisin, yöt omassa sängyssä. Aloittaja ei ainakaan mistään edes etäisesti kilpailuun liittyvästä puhunut, vaan puhtaasti matkapurjehduksesta. Olet ymmärtänyt matkapurjehduksen väärin, samoin kilpapurjehduksen.


      • sailandletsail

        No jaa, minulle racing-tyyli tarkoittaa aloittajan kuvailemaa tapaa purjehtia.

        Jos ei se nyt sovikaan johonkin tarkkaan formaattiin niin se ei minua haittaa.
        Purjehdin nimimerkkini mukaisesti

        Mutta osaatko vastata aikaisempaan kysymykseeni.....?


      • olet.erehtynyt
        sailandletsail kirjoitti:

        No jaa, minulle racing-tyyli tarkoittaa aloittajan kuvailemaa tapaa purjehtia.

        Jos ei se nyt sovikaan johonkin tarkkaan formaattiin niin se ei minua haittaa.
        Purjehdin nimimerkkini mukaisesti

        Mutta osaatko vastata aikaisempaan kysymykseeni.....?

        Koskiko kysymys aloittajan henkilöä, muuta kysymystä en sinulta näe? Siihen kysymykseen taas jo edellinen kommenttini vastasi tyhjentävästi: aloittaja on puhtaasti matkapurjehtija, jonka aloituksessa ei ole pienintäkään viitettä kilpailemisen suosimisesta.

        Vai kirjoititko jonkun kysymyksen toisella nimimerkillä?


    • tuutttuuuu

      Veneily on harrastus ja sitä pitää nauttia ja vaikka pelkästään aurinkoa ottaen kotisatamassa

    • 8jkj

      Osaamattomuutta ja pelkoa se on.

      Toinen syy on se, että purjehtijoista oikeasti purjehtijoita on vain pienen pieni osa. Lähes kaikki ovat karavaanareita, joiden toiminnan motiivi on sama kuin autoilla ja vaunuilla kulkevien.

      Jos oikeasti purjehdusmielisillä on rahaa ostaa sopivat välineet, niin kyllä he tekevät pitkiä siivuja ja poissa ihmisten ilmoilta eivätkä käytä venettä ainoastaan siirtymävälineenä ja asuntovaununa.

      • Epäilys_herää

        Ihan kuin Jodlari olisi ryöminyt kivensä (tai veneensä) alta.


      • Karpaa-aasi

        Karavaanareistakin on oikeita karavaanareita vain ne, jotka eivät pysähdy muualla kuin välillä tankkaamaan. Ne ehtii autonsa ikkunoista nähdä paljon enemmän maisemia loman aikana.


      • omallatavalla

        Pysy uskossasi, "urhea".


      • jos.muistatte
        Epäilys_herää kirjoitti:

        Ihan kuin Jodlari olisi ryöminyt kivensä (tai veneensä) alta.

        No ei todellakaan jodlari. Sehän oli sitä mieltä, että yöpurjehdus on vaarallisen väsyttävää. Pallonkiertokin piti sen mielestä tehdä päiväpurjehduksina.


      • jos.muistatte kirjoitti:

        No ei todellakaan jodlari. Sehän oli sitä mieltä, että yöpurjehdus on vaarallisen väsyttävää. Pallonkiertokin piti sen mielestä tehdä päiväpurjehduksina.

        Minullekin tuli itse asiassa Jodlari mieleen tuosta avauksesta, sanojen "tehokas eteneminen" vuoksi. Muistelen kyseisen nimimerkin aikoinaan toistuvasti vastustaneen "uppotukkeja" ja "homeskandeja" juuri siksi, ettei niillä hänen mielestään pysty "etenemään purjein".


      • ostensee
        Karpaa-aasi kirjoitti:

        Karavaanareistakin on oikeita karavaanareita vain ne, jotka eivät pysähdy muualla kuin välillä tankkaamaan. Ne ehtii autonsa ikkunoista nähdä paljon enemmän maisemia loman aikana.

        Joo, ja avomerellä on tosi mielenkiintoista, kun katselee 360° ja näkee vain samaa merta vellovan, tosin hieman eri kulmasta aallot :D

        Jos joku siitä nauttii, niin ihan rauhassa vaan... ja satamat ja saaret ovat toistensa toisintoja Itämerellä vaikka maat vaihtuvat, viina on kyllä havempaa läntisessä ja eteläisessä osassa itämerta ja elämä muutenkin elämisen arvoisempaa, kun ihmiset ovat iloisempia ja eläväisempiä

        Nytkin olis saksan litukassa valkkari 2,5€ ja kuohari 3,5€ , Suomi on sairas persukepulien tanner!!!

        http://www.lidl-pageflip.com/de.html?kid=CwnVtS

        Lauantaina lähden 2,5 kuukaudeksi pois täältä paska maasta veneelläni, ihanaa, harmi, että pitää tulla takaisin...


      • pallomerenkäynti
        ostensee kirjoitti:

        Joo, ja avomerellä on tosi mielenkiintoista, kun katselee 360° ja näkee vain samaa merta vellovan, tosin hieman eri kulmasta aallot :D

        Jos joku siitä nauttii, niin ihan rauhassa vaan... ja satamat ja saaret ovat toistensa toisintoja Itämerellä vaikka maat vaihtuvat, viina on kyllä havempaa läntisessä ja eteläisessä osassa itämerta ja elämä muutenkin elämisen arvoisempaa, kun ihmiset ovat iloisempia ja eläväisempiä

        Nytkin olis saksan litukassa valkkari 2,5€ ja kuohari 3,5€ , Suomi on sairas persukepulien tanner!!!

        http://www.lidl-pageflip.com/de.html?kid=CwnVtS

        Lauantaina lähden 2,5 kuukaudeksi pois täältä paska maasta veneelläni, ihanaa, harmi, että pitää tulla takaisin...

        Miksi sitten menisit sinne keski-eurooppaan veneellä, kun se meri, satamat ja saaret ei sinua kiinnosta, mikset menisi helpommin ja sinulle mukavammin matkailuautolla tai lentokoneella?


      • ostensee
        pallomerenkäynti kirjoitti:

        Miksi sitten menisit sinne keski-eurooppaan veneellä, kun se meri, satamat ja saaret ei sinua kiinnosta, mikset menisi helpommin ja sinulle mukavammin matkailuautolla tai lentokoneella?

        Tuossa se oli jo aikaisemmassa kirjoituksessa

        "viina on kyllä havempaa läntisessä ja eteläisessä osassa itämerta ja elämä muutenkin elämisen arvoisempaa, kun ihmiset ovat iloisempia ja eläväisempiä"

        Matka sinne on vaan niin puuduttava, en omista matkailuautoa ja en sellaista halua hankkia ja yleensä olen siellä kolmekuukautta, joten hotellissakaan ole varaa asua noin pitkään.

        Siitä ei pääse mihinkään, että tylsää se purjehtiminen on, kun välillä koko päivänä ei ketään näe ketään toista, kuin läiskänä tutka kuvasta, vain aaltoja, aaltoja, aaltoja...


      • Miksi_palstalla
        ostensee kirjoitti:

        Tuossa se oli jo aikaisemmassa kirjoituksessa

        "viina on kyllä havempaa läntisessä ja eteläisessä osassa itämerta ja elämä muutenkin elämisen arvoisempaa, kun ihmiset ovat iloisempia ja eläväisempiä"

        Matka sinne on vaan niin puuduttava, en omista matkailuautoa ja en sellaista halua hankkia ja yleensä olen siellä kolmekuukautta, joten hotellissakaan ole varaa asua noin pitkään.

        Siitä ei pääse mihinkään, että tylsää se purjehtiminen on, kun välillä koko päivänä ei ketään näe ketään toista, kuin läiskänä tutka kuvasta, vain aaltoja, aaltoja, aaltoja...

        Etkö ymmärrä luopua veneestäsi? Veneilystä vapautuvilla varoilla kustannat lentomatkat ja hotellimajoituksen joka halvimmallakin tasolla päihittää veneasumisen, eikä sinun tarvitse käyttää aikaasi tylsällä merellä tylsään seilaamiseen eikä sinun tarvitse nähdä niitä kaikkia tylsiä saariakaan vaan pääset suoraan perille ja litukkaan.


      • tehokas.eteneminen
        10-14 kirjoitti:

        Minullekin tuli itse asiassa Jodlari mieleen tuosta avauksesta, sanojen "tehokas eteneminen" vuoksi. Muistelen kyseisen nimimerkin aikoinaan toistuvasti vastustaneen "uppotukkeja" ja "homeskandeja" juuri siksi, ettei niillä hänen mielestään pysty "etenemään purjein".

        Eteneminen on tehokasta, kun sitä tekee 100-150 mpk/vrk verrattuna päiväpurjehdusten 30 mpk/vrk tahtiin. Eikä aloittaja suinkaan tarkoittanut loman viettämistä painumalla avomerelle aaltoja katselemaan koko loman ajaksi. Tehokasta etenemistä pitää harjoittaa muutama vuorokausi loman alusta ja myös lopusta, jos on kovin kaukana käynyt. Vaihtoehto on katsella ne samat saaret ja maisemat joka vuosi kerta toisensa jälkeen ja mennen tullen. Tehokkaalla etenemisellä purjehdusreviiri laajenee moninkertaiseksi joko Itämeren eteläosiin, sen ulkopuolelle tai yhtä hyvin Pohjanlahdelle. Tai sitten voi viettää Saaristomerellä ja Ruotsin puolella viikon pidempään, mikä on todella iso lisäys normi kesälomaan.


    • Karpaa-aasi

      Eikö ne maisemat ole jo aika tuttuja, jos etenette aina avomerellä? Muutenkin täytyy päästä vaimon viereen joka toinen yö vähintään. Poikaporukka ei houkuta samalla tavalla.

    • edesyksiyö

      Yksi este on sekin, että mikään uudemmista, sanotaan vaikka 2000-luvun veneistä ei sovellu kaupasta ostettuna ympärivuorokautiseen purjehdukseen. Ei ole toimivia punkkia, ei purjehtiessa toimivaa pentteriä, eikä edes vessa välttämättä toimi molemmilla halsseilla. Silti jo yhden yön purjehdus illansuussa lähtiessä veisi Helsingistä Hangon toiselle puolelle. Tuskin kukaan silti väittää nauttivansa maisemista tai satamista sillä välillä. Eikä siihen tarvita mitään poikaporukkaa, vaimo riittää aivan mainiosti kaveriksi.

      Ne kaikki tavalliset tekosyyt ovatkin jo kattavasti edellä esillä aina homofobiaa myöten.

      • " Helsingistä Hangon toiselle puolelle. Tuskin kukaan silti väittää nauttivansa maisemista tai satamista sillä välillä. "

        Tuohon on pakko huomauttaa, että kyllä moni väittää. Maisemat ovat kivoja ja monta mukavaa pysähdyspaikkaakin löytyy.


      • Hörkki

        Juu ja kaupasta ostettaessa uudessa purjeveneessä ei ole edes tankki täynnä, niin ei sillä voi purjehtia yön yli. Höpöhöpö. Monilla sarjavalmisteisilla perusveneillä (typ Bavaria) on tehty pitkiäkin purjehduksia. Pentteri sopii varmasti ja vessa toimii molemmilla halsseilla. Meripunkkaan voi joutua virittämään kankaan tai nukkua vaikka perän punkassa poikittain, mutta varmasti saa nukuttua. Avomerellä ei ole pakko ottaa luoveja puolen tunnin välein, joten ei se uni niistä vendoistä häiriinny. Tietysti vene vaatii aina varustelua ennen matkantekoa, oli kyse sitten päiväpurjehduksista tai pidemmistä reissuista.


      • kokeilehan
        Hörkki kirjoitti:

        Juu ja kaupasta ostettaessa uudessa purjeveneessä ei ole edes tankki täynnä, niin ei sillä voi purjehtia yön yli. Höpöhöpö. Monilla sarjavalmisteisilla perusveneillä (typ Bavaria) on tehty pitkiäkin purjehduksia. Pentteri sopii varmasti ja vessa toimii molemmilla halsseilla. Meripunkkaan voi joutua virittämään kankaan tai nukkua vaikka perän punkassa poikittain, mutta varmasti saa nukuttua. Avomerellä ei ole pakko ottaa luoveja puolen tunnin välein, joten ei se uni niistä vendoistä häiriinny. Tietysti vene vaatii aina varustelua ennen matkantekoa, oli kyse sitten päiväpurjehduksista tai pidemmistä reissuista.

        Monissa sarjavalmisteisissa veneissä laidalla olevat lavuaarit tulvivat veneen kallistuessa. Ja monissa pentteri on salongin sivussa ja todella hankala käyttää kulussa. Ilman toimivaa meripunkkaa nukkuminen on mahdollista, mutta uni todella häiriintynyttä. Charterkäytössä olevia veneitä ei purjehdita yli vuorokauden mittaisia legejä ja se käyttö määrittelee tavoiteltavat olosuhteet. Veneen on siis oltava mahdollisimman toimiva satamaoloissa. Jopa Hörkki ymmärtäisi erot, jos olisi kokemusta eri tyyppisistä veneistä. Toki myös (typ Bavaria) -veneestä saa tehtyä pidemmälle matkalle sopivan, mutta siihen ei riitä tankin täyttäminen.


    • PHALOB

      "Yhden yön purjehdus illansuussa lähtiessä veisi Helsingistä Hangon toiselle puolelle" Hei oikeesti, vasso kuu siitä kryssimään vallitsevilla tuulilla. Aika tiukkaan saa painaa perheporukalla, jos tuollaisen legin tekee. On kokeiltu muutaman kerran. Eivät tykänneet ja viimeksi tuli kapina Kallbådagrundista neljä mailia etelään puolen yön maissa. Elisaareen hopi hopi.

      • edesyksiyö

        Tuo on kyllä tehty hyvin monta kertaa, useammin kryssien, toisinaan avotuulessa. Useimmiten yöllä vaivaa tuulen puute, jos yleensä joku vaivaa. Jos vene on tehty avomerikäyttöön, siinä muut nukkuvat aivan ongelmitta, vaikka mentäisiin kallistuksellakin. Eikä yhden yön legillä tarvita vielä vahtivuorojakaan, vaikka vielä mukavampaa olisikin, jos vaimo hoitaisi tunnin tai pari. Sitäpaitsi jo auringonnousun kokeminen merellä kannattaa.

        Kesän alkupuolella vielä itätuulet ovat yleisempiä kuin loppukesällä. Ei siis mikään sääntö se kryssiminen. Ja sama juttu paluumatkalla, niillä paremmilla purjehdusalueilla voi viettää pidempään, jos viimeisen legin heittää pitkänä.


    • afjlök1508

      Eihän matkanteko herkkua ole, mutta ei vastenmielistäkään. Se kuitenkin mahdollistaa sen, että pystyy viettämään useamman viikon esimerkiksi Norjan rannikolla.

      Tänä vuonna vene viedään Norjaan kahdessa pätkässä kahden pariskunnan voimin. Ensin yksi pariskunta purjehtii sen Turusta Gotlannin kautta Bornholmiin. Sieltä toinen pariskunta jatkaa Norjaan ja Norjassa toinen pariskunta palaa veneeseen.

      Tällaiseen ratkaisuun päädyimme siksi, että toinen pariskunta pääsi juuri eläkkeelle, joten he voivat purjehtia venettä milloin lystäävät, kun me taas olemme toistaiseksi sidottu lomiin.

    • TS36

      Siksi, koska se on työlästä. Sitä varten tarvitaan järjestelyitä ja poikkeamisia normirutiineista ja siksi sitä ei moni viitsi tehdä.

      Toisessa keskustelussa pohdittiin, että enää ei kryssitä. Ei koska se on liian työlästä luovimiseen verrattuna. Voin myös sanoa, että spinnut jäävät pussiin, koska se on liian työlästä. Avuksi kehitetyt apuvälineet eivät tuo siihen ratkaisua, sukka ja genaakkeri. Samoin lähdöt navakkaan tuuleen 10-12 m/s avoimilla vesialueilla saatetaan jättää tekemättä. Pitää vain tehdä, jos haluaa tehdä.

      • Kävikö sinulle ajatuskatko tuossa "ei kryssitä, koska se on liian työlästä luovimiseen verrattuna"? Tarkoititko jotain muuta? Tai jos kirjoitit, mitä tarkoitit, niin sitten kaipaan selitystä, miksi kryssiminen olisi sinusta eri asia kuin luoviminen?


      • No kun tuo genoan paapuuri ei oikein riittävästi kryssi kohti halssia eikä jiipin legi reivaa staakia takaisin springin vendaan.


      • Minulle on aina opetettu, että kryssiminen on etenemistä vastaiseen kohti Venäjää, kun taas luovimalla mennään vastaiseen kohti Ruotsia.


    • ariel371

      Jos kerran olet jo käynyt useampaan otteeseen Tanskan salmien ulkopulolella, voisit aivan hyvin ryhtyä matkapurjehtijaksi. Elbellä ja Helgolandissa käymällä saa jo mukavaa peruskokemusta vuorovesiin ja virtoihin, samoin meriliikenteeseen, liikenteenjakojörjestelmiin ym. Matkapurjehdusharrastuksen aloituskynnys on noiden kokeilumatkojen jälkeen paljon matalampi kuin niillä jotka eivät ole käyneet lainkaan Itämeren ulkopuolella.

    • rantaanjäänyt

      Jaa, a. Aioin ostaa uuden veneen Suomen 100 juhlavuoden kunniaksi mutta jätin ostamatta.

      Ja hyvä niin, en olisi täyttänyt tehopurjehtijan kriteereitä. Olisin ollut vain tukkona ainakin Suomen aluevesiltä aina Tanskan salmiin asti....

    • suomenputkijärki

      Taas koko pitkä viestiketju jauhamista siitä miksi ihmeessä joku tykkää tehdä eri asioita kuin toinen

      • 28m

        Hyvä kiteytys.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      103
      3634
    2. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      316
      1942
    3. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      247
      1747
    4. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      100
      1626
    5. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      423
      1572
    6. Kiitos nainen

      Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      2
      1520
    7. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      432
      1456
    8. Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa

      Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat
      Suomalaiset julkkikset
      43
      1210
    9. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

      Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      43
      1097
    10. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

      Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      359
      1041
    Aihe