Sain kaktuksen lahjaksi, kyljessä lukee että on echinocactus. Kuuluuko tuohon lajiin sellainen vaalea karva piikkien juuressa ja kasvin yläosassa (jossa sitä on runsaasti) ettei vain ole villakilpikirva? Siksi kyselen, ettei leviä muihin huonekasveihin jos on :D
Mistä tunnistaa tuholaisen?
7
234
Vastaukset
- KaktusPete
Echinocactus ei ole mikään tietty laji, vaan suku kaktuksia. Kun teet kuvahaun suosikkihakukoneellasi, niin voit joko täsmentää lajin nimen jotta voit saada täältä kyllä/ei vastauksen, tai sitten katselet itse kuvista onko lajissasi sitä karvaa vai ei.
- poltinkarva
Uudet kasvit voi suihkuttaa Raidilla. Ensi kasvi pois ruukusta ja sitten koko kasvi väljään muovipussiin ja Raidia sisään ja pussin suu tiukasti kiinni. Pitää välttää suihkuttamasta itse kasvia. Pehmeälehtisiä kasveja ei pidä käsitellä Raidilla.
- KaktusPete
Raidin käyttäminen jos on tuholaisongelma voi olla tosi kätevä ja toimiva ratkaisu, ja kasville parempi kuin rääkätä saippuavesillä (tämä riippuu tosin hieman lajista). Sanoisin kyllä, että uuden kasvin suihkuttelussa ei ole mitään järkeä: Kun hankkii kasvin, niin silloin tarkastus onko epäilystä tuholaisista. Jos on, niin ei kannata välttämättä hankkia. Jos on puhdas yksikö, tai jotain "helppoja" tuholaisia, niin normaalit uuden kasvin operaatiot riittävät hyvin. Kasvista kaikki entiset mullat pois (samalla juurten tarkistus) ja suihkun kautta uuteen purkkiin. Ylimääräinen suihkuttelu muulla kuin vedellä on aina juurikin sitä, ylimääräistä rasitusta. Mutta toki, yleensä yksilö kuin yksilö pienet pyretroidisumut kestää.
- poltinkarva
KaktusPete, noin yleisesti, miten tarkistaa esim. onko juurissa jotain tuholaisia? Tai miten tarkistaa, on omenapuun taimen juuripaakussa Espanjan siruetanan munia?
- KaktusPete
Ei ole etanoista suurempaa kokemusta, kun sisäkasvatukseen olen rajoitettu. Tosin yhden tyhmän saniaiskokeiluhankinnan takia sain kaksi syksyistä iltaa "metsästää" moisia. Tulos: löysin molemmat (taskulampun valossa yöllä :-) ) jotka olivat liftanneet kasvattamolta saniaisen kyydissä. Opetus: ei varmaan olisi tullut jos olisin pidättäytynyt ostamasta pelastamis/kokeilu kasvia, jossa siis selvästi näki tuhojälkiä. En usko että voit paljon muuta puutarhakasveille tehdä, kuin tarkistaa uusien kasvien kunnon hankittaessa ja pitää kasvuolosuhteet oikeina. Eli siis kasville hyvänä ja tuholaisille mahdollisimman vihamielisenä. Jos budjetti riittää, niin voithan uittaa juuripallukan jossain systeemisessä myrkyssä samalla. Antaa sitten suojaa joksikin aikaa.
Sisäkasveja hankittaessa mullan ja juurten tarkistus hoituu itselläni siten, että rihmastojuurityyppiset tarkistan huolella hankittaessa (siis näkyvän osan) ja otan mullan pois heti kotona niin hyvin kuin mahdollista. Samalla revin osan juurista pois ja auon juuripallon kunnolla. Saatan pestä juuret samalla, jolloin lähtee hyvin lisää multaa. Maanpäällisen osan pesen melkein poikkeuksetta aina. Puujuuriset kuten fiikukset, on yleensä todella helppo pestä kauttaaltaan ja ottaa tosiaan ihan kaikki entinen multa pois. Lisäksi tämäntyyppiset kasvit suorastaan vaativat juuritrimmailua ruukkukasvatuksessa, kasvaakseen hyvin pitkässä juoksussa.
Mutta lyhyesti vastauksena kysymykseesi: jos mullassa on jotain ei toivottua ja kaikkea multaa ei saa pois, niin voi olla aika hankalaa saada ongelmia kuriin. Puhumattakaan jos se on bakteeri tai vastaava.
- Anonyymi
Jaa, etteikö multaa saisi juurista pois? Kyllä se meikäläiseltä on onnistunut. Suihkulla vaan vettä hyvällä paineella juuriin ja samalla sormin tai pehmeällä harjalla hinkaten, niin kyllä lähtee. Jos siinä ohuempia juuriakin lähtee, niin ei haittaa mitään, hyvin juurtuu uudelleen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1166070Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta334167- 823372
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä183006Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2582100Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?882014Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui441866- 1431805
Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81706Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881579