Menieren tauti

Cazinzi

Minulla todettiin viime keväänä menieren tauti. Lääkärin mukaan olen erikoinen tapaus, sillä olen epätavallisen nuori menierepotilaaksi, 14v.
Löytyykös täältä toisia meniere- ihmisiä, ja minkä ikäisiä olette?

16

8221

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on muuten

      nimeltään MENIERIN TAUTI...

      Niin että oliko tämä trolli??

      • kirj.

        on menieren tauti.hae googl. "menieren"


      • väärin

        kyllä se on menieren tauti :) kahden ekan e päälle vielä pilkut... että itse olet väärässä!


      • jooniin
        väärin kirjoitti:

        kyllä se on menieren tauti :) kahden ekan e päälle vielä pilkut... että itse olet väärässä!

        kaksi yhtä vastaan,,,,jatkoa?


      • Cazinzi
        jooniin kirjoitti:

        kaksi yhtä vastaan,,,,jatkoa?

        Nussitteko nyt vielä vähän sitä pilkkua...?
        Meniérèn syndrooma on tarkka nimike.


      • Cazinzi
        Cazinzi kirjoitti:

        Nussitteko nyt vielä vähän sitä pilkkua...?
        Meniérèn syndrooma on tarkka nimike.

        Eikö täältä oikeesti löydy ketään?


    • Tinka

      Millaiset oireet sulla oli? Miten sairaus todettiin?
      Eteneekö sairaus, vai pysyykö samana koko elämän?

      Tulipas paljon kysymyksiä, mutta olis kiva kuulla lisää...

      • Cazinzi

        Noh. Vuosi sitten mä aloin oireilla kummallisesti. Ihan yhtäkkiä, mistään riippumattomasti saattoi alkaa huimata niin että ei pysynyt pystyssä. Se alkoi parin minuutin "kohtauksilla", mutta pahimmillaan, silloin kun mut ekan kerran kuskattiin lastenklinikalle, oli huimaus kestänyt monta tuntia.

        Sitä luultiin migreeniksi, ja mulle määrättiin migreenilääkitys, joka aiheutti entistä pahempia oireita. Huimasi, päätä särki, ja kaiken lisäksi vielä oksetti... Eikä kukaan osannut sanoa mikä mulla oli, ennenkuin kuulo huononi. Silloin tämä todettiin menieren taudiksi.

        Mun tapauksessani "kohtaukseen" kuuluu kiertohuimaus, silmävärve, ja korvan lukkoutuminen. Kuulo parani, ainakin väliaikaisesti lääkkeillä.

        Kuulemma tämän pitäisi olla iän mukana katoava sairaus, ja niin toivon. Nykyään oireet on vähentyneet, kiitos betaserc- lääkkeen. Silti tasaisin väliajoin alkaa huimata, eikä sille vaan voi mitään. Sitten se on menoa.


      • Tinka
        Cazinzi kirjoitti:

        Noh. Vuosi sitten mä aloin oireilla kummallisesti. Ihan yhtäkkiä, mistään riippumattomasti saattoi alkaa huimata niin että ei pysynyt pystyssä. Se alkoi parin minuutin "kohtauksilla", mutta pahimmillaan, silloin kun mut ekan kerran kuskattiin lastenklinikalle, oli huimaus kestänyt monta tuntia.

        Sitä luultiin migreeniksi, ja mulle määrättiin migreenilääkitys, joka aiheutti entistä pahempia oireita. Huimasi, päätä särki, ja kaiken lisäksi vielä oksetti... Eikä kukaan osannut sanoa mikä mulla oli, ennenkuin kuulo huononi. Silloin tämä todettiin menieren taudiksi.

        Mun tapauksessani "kohtaukseen" kuuluu kiertohuimaus, silmävärve, ja korvan lukkoutuminen. Kuulo parani, ainakin väliaikaisesti lääkkeillä.

        Kuulemma tämän pitäisi olla iän mukana katoava sairaus, ja niin toivon. Nykyään oireet on vähentyneet, kiitos betaserc- lääkkeen. Silti tasaisin väliajoin alkaa huimata, eikä sille vaan voi mitään. Sitten se on menoa.

        Mua nimittäin kiinnostaa, kun itselläkin aina välillä huippaa... Mut se nyt voi olla jotain ihan muuta, kun ei se nyt niin kovasti kuitenkaan pyörrytä, et kaatuis jne.

        Miten diagnoosi sit saatiin aikaiseksi? Eli siis onko siihen jotain labrakokeita vai vaan oireiden perusteella haastattelemalla lääkäri antoi diagnoosin? Ja siis ihanko oikeesti sairaus häviää sit iän myötä..? Tosi hyvä, jos niin on.

        Kiitti vastauksistas ja hyviä vointeja :)


      • N77
        Tinka kirjoitti:

        Mua nimittäin kiinnostaa, kun itselläkin aina välillä huippaa... Mut se nyt voi olla jotain ihan muuta, kun ei se nyt niin kovasti kuitenkaan pyörrytä, et kaatuis jne.

        Miten diagnoosi sit saatiin aikaiseksi? Eli siis onko siihen jotain labrakokeita vai vaan oireiden perusteella haastattelemalla lääkäri antoi diagnoosin? Ja siis ihanko oikeesti sairaus häviää sit iän myötä..? Tosi hyvä, jos niin on.

        Kiitti vastauksistas ja hyviä vointeja :)

        Mullakin huimaa välillä, ei tosin niin pahasti, että kaatuisin tai muuta. Päänsärkyä on ajoittain, pari migreenikohtaustakin mutta niistä on jo aikaa. Nyt päänsärkyihin on tullut mukaan myös vasemman korvan lukkiutuminen, se on lukossa joskus silloinkin kun päätä ei särje.

        Oiskohan tää sit meniereä...? Oon välillä ollut ihan kauhuissani että selvä, nyt on varmaan aivokasvain tai muuta vakavaa. Mut ekan migreenikohtauksen jälkeen lääkäri sanoi, että useimmiten sellaiset vaivat ilmenevät aivan muulla tavoin, esim. epileptisinä kohtauksina tai toispuoleisena puutumisena. Ei mulla mitään sellaista ole koskaan - onneksi - ollut.

        Miten meniereä tutkitaan ja oisko syytä epäillä ko. tautia mun tapauksessa? Vai voiko esim. välikorvassa olla jotain muuta häikkää, joka aiheuttais nuo vaivat? Vastatkaa jos on tietoa!


      • Nimetön
        N77 kirjoitti:

        Mullakin huimaa välillä, ei tosin niin pahasti, että kaatuisin tai muuta. Päänsärkyä on ajoittain, pari migreenikohtaustakin mutta niistä on jo aikaa. Nyt päänsärkyihin on tullut mukaan myös vasemman korvan lukkiutuminen, se on lukossa joskus silloinkin kun päätä ei särje.

        Oiskohan tää sit meniereä...? Oon välillä ollut ihan kauhuissani että selvä, nyt on varmaan aivokasvain tai muuta vakavaa. Mut ekan migreenikohtauksen jälkeen lääkäri sanoi, että useimmiten sellaiset vaivat ilmenevät aivan muulla tavoin, esim. epileptisinä kohtauksina tai toispuoleisena puutumisena. Ei mulla mitään sellaista ole koskaan - onneksi - ollut.

        Miten meniereä tutkitaan ja oisko syytä epäillä ko. tautia mun tapauksessa? Vai voiko esim. välikorvassa olla jotain muuta häikkää, joka aiheuttais nuo vaivat? Vastatkaa jos on tietoa!

        Menieren tauti todetaan kuulokäyrällä ja ENG-tutkimuksella, joka on tasapainokoe. Tosin ensin suljetaan pois muut mahdollisuudet magneettikuvauksella.


      • Sanere
        Nimetön kirjoitti:

        Menieren tauti todetaan kuulokäyrällä ja ENG-tutkimuksella, joka on tasapainokoe. Tosin ensin suljetaan pois muut mahdollisuudet magneettikuvauksella.

        Olen alkanut epäillä itselläni moista vaivaa.

        Vajaat kaksi vuotta olen kärsinyt vasemman korvan painehäiriöstä, eli korva on jatkuvasti lukossa ja poksahtelee häiritsevästi. Kuuloni on alentunut normaalia toimintaa häiritsevästi ja tämä on todettu myös tutkimuksin. Saan silloin tällöin myös tasapaino-oireita ja pyörrytystä sekä päänsärkykohtauksia.

        Olen käynyt muutamalla lääkärillä. Ensin päänsärystäni, josta todettiin että niskaryhtini on huono. Se korjattiin ja asia jätettiin sikseen.
        Toisena kävin jo korvan poksahtelun takia. Yrittivät korvakäytävän huuhtelua, ei tietenkään toiminut. Kolmas kerta, kuulo alkoi huonontua: erikoislääkäri on vakuuttunut, että paineongelma johtuu ilmatiehyiden tukkeumasta. Antoi kalliin lääkekuurin joka ei toiminut.
        Neljäs kerta toden sanoi: toinen erikoislääkäri totesi kyseessä olevan sisäkorvaperäinen ongelma ja totesipa myös kuulonaleneman.

        Lähete keskussairaalaan lähti, jonoa 7kk. Siitä on nyt vielä jäljellä pari kuukautta. Perusteellinen tutkimus edessä, sitten nähdään oliko aavistukseni oikeassa.

        Kiva olisi saada tietää mikä vaivaa kun en kuule todellakaan kunnolla, korva poksahtelee ja on säännöllisesti kipeä ja vielä täytyy kestää pyörrytystä ja päänsärkyä.

        Tulipas pitkä saaga.


    • kohtalotovereita

      Suomessa aikalailla, kun omia yhdistyksiäkin on perustettu. Kuulonholtoliiton sivuilta löytynee lisätietoa - sieltä se tohtori Rahkokin Tampereella kehotti diagnoosin annettuaan lueskelemaan... Ei minulle mitään magneettikuvauksia tehty, vaan kuulokokeita ja tasapainokokeita, kun noin nelikymppisenä työterveyslääkäri alkoi epäillä Menierin tautia ja laittoi kuulokeskukseen lisä-tutkimuksiin. Joitakin sopeutumisvalmennuskursseja on keskussairaaloiden kautta järjestetty, itse en vaan päässyt ensimmäiselle tarjotulle kurssille enkä sen jälkeen ole kysellytkään. Olen vain yrittänyt pärjäillä; säännölliset elämäntavat ja sopivasti liikuntaa... Tsemppiä!

    • kemiläinen

      mulla alkoi menieren kohtaukset 2011 juhamnuksen jälkeen su-ma ilta-yön aikana lentoasemalla. kestänyt 22tuntia oksennus kiertohuimaus paha oloa kamalasti..
      2013 elokuussa todettiin menieren tauti ja antoi lääkeet.
      ei paljon autanut.. sain sen jälkeenkin kohtaukset ainakin 15 kertaa :/ mulla on siis vaikeasti tasolla höh.. syön siis becaserc 24mg..
      kohtaus alkoi ku olin 19 ja nyt olen 22.

    • Onko vai eikö

      Mitä ihmettä se on se kiertohuimaus?

      Minulla on oireita ja tutkinta on kesken. Kauheinta on huimaus, vaatii keskittymiskykyä pysyä pystyssä. Yksi päivä kaaduin työpaikalla yhtäkkiä. Mutta mitä se kiertohuimaus tarkoittaa, en osaa ajatella, että huimauksiakin olisi erilaisia.

      Uskallatteko ajaa autoa, mina olen viime aikoina ollut kovin varovainen siinä suhteessa.

    • hei vaan

      Minulla on ollut menieren tauti 26vuotta,molemmissa korvissa.Kiertohuimaus on sitä ainakin minulla että huone pyörii ympäri.Joskus sängyssä maaten tunti siltä että täytyi pitää sängystä kiinni kun pyörii niin lujaa ja oksentaa samalla.Minulla kesti noin 6tuntia putkeen.Kyllä minä nuorempana ajoin kun huimaus alkoi ajoin sivuun mutta kun tuli pahemmaksi ja se iski kuin salama en enää uskaltanut ajaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1883
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1446
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1411
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      15
      1394
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1365
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      9
      1356
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1337
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1270
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1197
    Aihe