elikkä meillä on hermeliinityttö ja leijona poika, molemmat siinä 9v. Tytöllä alkanu tulla ruuansulatusongelmia, mikä taitaa olla yleistä vanhemmilla kaneilla. usein on ripulia ja kakka jää hännän alle paakuiksi, pesty on pois.
Muita vanhojen kanien omistajia??
vanhojen kanie sairaudet ja vaivat
7
910
Vastaukset
- tanja
meillä 7-vuotias kääpiöluppa jonka niskasta alkanut lähtemään karvaa. Eläinkaupassa sanoivat, että on vitamiinin puutosta, mutta nyt lapaluiden kohdalle ilmestyneet "mustelmat" ...pirteä oma itsensä on , mutta kyllä kohta varmuuden vuoksi on pakko soittaa el.lääkäriin...eihän meidän tytteli nyt vielä niin vanha ole..
- 9vee
onko kanien elinikä aina n.13-15v asti?
naapurissakin 12v. kaneja. aika vanhaksi pari kiloinen puputti voikin elää.
Kun päästän kanin vapaaksi niin se tutkii vähän aikaa paikkoja ja jämähtää sitten istumaan.
mutta eihän niitä voi pakottaa liikkumaan.
Siis kun puhutaan että kani tarvii joka päivä jaloittelua.- iines.92
mun kani kans haistelee vähän ja sit on vaan paikallaan tai menee häkkiin syömään!!
Mun kani täyttää kohta 2vuotta ja sillä on ripuli aika usein mut se kai johtuu siitä et se pelästyy usein!! Tuleeko sun kanille ripuli jos se pelästyy?? - Sipsu
iines.92 kirjoitti:
mun kani kans haistelee vähän ja sit on vaan paikallaan tai menee häkkiin syömään!!
Mun kani täyttää kohta 2vuotta ja sillä on ripuli aika usein mut se kai johtuu siitä et se pelästyy usein!! Tuleeko sun kanille ripuli jos se pelästyy??Mitä mahdat syöttää kanillesi?
Tiesitkö että kani voi kuolla ripuliin?
Vai onko kyse sittenkin yöpapanoista? - Nimetön
Sipsu kirjoitti:
Mitä mahdat syöttää kanillesi?
Tiesitkö että kani voi kuolla ripuliin?
Vai onko kyse sittenkin yöpapanoista?MIkä on yöpapana....??
- Sipsu
Nimetön kirjoitti:
MIkä on yöpapana....??
Se on samannäköinen kuin pelästyspapana, eli löysähkö ja limainen. Pupu tuottaa näitä yleensä öisin tai aamuyöstä ja syö ne suoraan pepusta. Nämä valkuais-, kivennäisaine- ja vitamiinipitoiset papanat ovat tärkeitä ruuansulatukselle ja stressi estää niiden muodostumisen.
Olen huomannut, että vauvapupuilla voi jäädä osa yöpapanoista syömättä ja myös pelästyspapanoita tulee herkemmin kuin aikuisella käsittelyyn tottuneella kanilla.
Jos normaaleja kuivia papanoita ei tule vaan ainoastaan löysää, on kyseessä ripuli. Muutama musta ja limainen papana sillointällöin ei siis ole vielä ripulia. Ripulia aiheuttaa äkilliset ruokinnan muutokset, liian kylmä, märkä ja muutenkin sopimaton ruoka, kuten vahvat hedelmät, kaali ja kiinankaali, liiallinen kurkku.
Ummetuskin voi oireilla ripulina (tai pienentyneinä papanoina), joka voi johtua esim. liian vähästä kuidun(eli heinän) saannista ja siemensekoitusten aiheuttamasta paakusta vatsalaukussa.
Myös karvat suolistossa voi aiheuttaa tukkeumia, ja siksi kanille kannattaa antaa ehkäisevästi tuoreananasmehua(hajoittaa karvat) ja vaihtaa siemensekoitukset(tukkii vatsan) kanipelletteihin ja noudattaa annostusohjeita, jotta kani syö myös heinää, joka taas on ruuansulatukselle(eli hengissä pysymiselle) välttämätöntä. - pupuli
Sipsu kirjoitti:
Se on samannäköinen kuin pelästyspapana, eli löysähkö ja limainen. Pupu tuottaa näitä yleensä öisin tai aamuyöstä ja syö ne suoraan pepusta. Nämä valkuais-, kivennäisaine- ja vitamiinipitoiset papanat ovat tärkeitä ruuansulatukselle ja stressi estää niiden muodostumisen.
Olen huomannut, että vauvapupuilla voi jäädä osa yöpapanoista syömättä ja myös pelästyspapanoita tulee herkemmin kuin aikuisella käsittelyyn tottuneella kanilla.
Jos normaaleja kuivia papanoita ei tule vaan ainoastaan löysää, on kyseessä ripuli. Muutama musta ja limainen papana sillointällöin ei siis ole vielä ripulia. Ripulia aiheuttaa äkilliset ruokinnan muutokset, liian kylmä, märkä ja muutenkin sopimaton ruoka, kuten vahvat hedelmät, kaali ja kiinankaali, liiallinen kurkku.
Ummetuskin voi oireilla ripulina (tai pienentyneinä papanoina), joka voi johtua esim. liian vähästä kuidun(eli heinän) saannista ja siemensekoitusten aiheuttamasta paakusta vatsalaukussa.
Myös karvat suolistossa voi aiheuttaa tukkeumia, ja siksi kanille kannattaa antaa ehkäisevästi tuoreananasmehua(hajoittaa karvat) ja vaihtaa siemensekoitukset(tukkii vatsan) kanipelletteihin ja noudattaa annostusohjeita, jotta kani syö myös heinää, joka taas on ruuansulatukselle(eli hengissä pysymiselle) välttämätöntä.Osaisiko joku sitten kertoa minulle, mikä on ketjupapana? Meidän toinen pupu teki sellaisia joskus kesällä. Eli papana näytti ihan "helmiltä" narussa. Epäilimme hiidenvirnaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 911661
- 771273
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr1831254Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!55952Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46911- 47898
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38888Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9833- 46822
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35799