Miten saisi helpoiten lisää nopeutta valmet 502:n?

Kysyjä2

Tämän hetkinen nopeus on noin 30 km/h ja tavoitteena olisi saada kulkemaan 35-40 km/h.

15

4452

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pasi_Kunnari

      Takarenkaiksi 14.9-30 tilalle joko 16.9-30 tai jopa 18.4-30, jos sopii. Tai 12x32:n tilalle 12 x36:set Ja hiukan ruiskutuspumpun kyljestä kaasuvivun toppariruuvista rälläkällä pala pois, niin että moottori kiertää 2700-2800r./min. Siinäpä ne konstit

      • Vallunpiristys

        Tuo renkaiden vaihtaminen suurempiin on sieltä helpoimmasta päästä, ei ehkä halvin. Ruiskutuspumpun säätö on halvin konsti. Välitysten muuttaminen taitaa olla sitten kysyjän ulkopuolella...


    • Kysyjä2

      Kiitos vastauksesta.

    • Pasi_Kunnari

      Löytyy tuolta aikaisempikin keskustelu asiasta hi-track version 502:sta. Eli v:lta 2011 :" valmet502 lisäteho/viritys"

    • Iisi_biisi

      Pankin kautta traktorikauppaan vaihtamaan alle liikennetraktori. Tätä helpommin ei homma onnistu.

      • Kysyjä2

        Tähän ei ole tarvetta minulla.


    • traktoreille-katsastus

      Traktorit on suunniteltu tietylle nopeudelle jarruja ja ohjauslaitteita myöten joten on edesvastuutonta lähteä kasvattamaan nopeutta. Vanhan traktorin jarrutkaan tuskin on uudenveroiset ja samoin ajansaatossa väljistynyt ohjaus.
      Onhan se varmaan mukava viilettää viittäkymppiä jollain vanhalla koneella. Sitten kun väljä ohjaus alkaa voplata kestopäällystteellä ja traktori heittelehtiä jolloin kuski painaa vaistomaisesti jarrua, joka ei ota kunnolla kuin toiselta puolelta saaden aikaan sen että traktori heittäytyy vastaantulevien kaistalle ja kesämökilleen menossa olevan lapsiperheen auton keulaan ja siitä hyppäämällä traktorin eturenkaat tunkeutuvat auton ohjaamoon....
      Kerran olen todistanut kun eräs "masinisti" päästi vapaalla klapikuorma perässään mäkeä alas etupyärät teki siksakkia ja toinen takarengas ulisi, mutta vauhti ei juuri hidastunut tiellä pysyi mutta vaaran paikka olisi ollut.

      • Kysyjä2

        En ole aikomassa kasvattaa nopeutta kun juuri tuohon 35-40 km/h, ja sitä nopeutta käyttäisin vain liikkumalla pitkiä matkoja hiljaisella teillä, jossa liikenne hyvin vähäistä tai jopa olematonta. Eikä jarruissa ole valittamista, kun niitä on säännöllisesti huollettu.
        Mutta kiitos sinulle tästä tarkentavasta viestistä!


    • Einopeusajaja

      Kysyjällä oli realistinen toive traktorin nopeuttamiseen. 40 km/h on traktorin sallittu nopeus joten lakejakaan ei tuossa rikottaisi. On ymmärrettävää että hyvällä päällystetiellä ja pitkällä matkalla kaipaisi hieman nopeutta lisää. Tuo 40 km/h ei ole liian kovaa vauhtia jos traktori on ohjauslaitteeltaan ja jarruiltaan kunnossa ja tie päällystetty ja siinä ei ole kuoppia.
      Traktoreissa näyttäisi olevan 1950-1960-luvun mukainen tarve nopeuttaa niitä. Silloin tätä varten valmistettiin erillinen kertoja kytkinkoppaan josta sai nopeutuksen päälle ja pois joten se ei muuttanut normaalia vaihteistoa nopeammaksi. Tämä "Kylmäkosken kertoja" oli varsin suosittu tiellä ajettaessa tuolloin. Ilmeisesti nykyään olisi taas tarvetta tuollaiselle kertojalle kun paljon kysellään traktorien nopeuttamisesta. Vaihteiston välitysmuutos on paljon haastavampi toteuttaa juuri asennuksen vuoksi sillä vaihteisto täytyy purkaa usein varsin perusteellisesti ennen kuin rattaat saadaan paikoilleen.

      • eiolejärkevää

        Mitään oleellista vaivan arvoista hyötyä ei saavuta, jos vanhan traktorin nopeuden nostaa 30 km/h 40 jollakin vippaskonstilla. Ajassa ei paljon säästä matkan teossa, parempi vaan hyväksyä vanhan traktorin ominaisuus, jarrut ja ohjaus ei ole tehty kovempiin nopeuksiin, saati sitten mitä ne on 50 vuotta vanhassa koneessa, tuhannet käyttötunnit ovat kuluttaneet ne väljiksi joka paikasta.
        Parempi laittaa vähän lisää rahaa ja hankkia uudempi traktori, mikä kulkee nopeampaa ja jarruttaa neljällä pyörällä, jos kerran kiire on ja pitää oikeita töitä tehdä, sekä peräkärryä vetää maanteillä.


      • Kysyjä2

        Minulla ei ole tarvetta hankkia uudempaa traktoria, joten sen voit unohtaa. Kyllä siinä vaan kummasti aikaa ja vaivaa säästää pitkiä matkoja ajaessa, vaikka nopeus ei hurjasti kasvakkaan. Ja kyllä ne jarrut ja ohjaus toimivat yhtä hyvin oli nopeus sitten 30 km/h tai 35 km/h.


      • Valmet455
        Kysyjä2 kirjoitti:

        Minulla ei ole tarvetta hankkia uudempaa traktoria, joten sen voit unohtaa. Kyllä siinä vaan kummasti aikaa ja vaivaa säästää pitkiä matkoja ajaessa, vaikka nopeus ei hurjasti kasvakkaan. Ja kyllä ne jarrut ja ohjaus toimivat yhtä hyvin oli nopeus sitten 30 km/h tai 35 km/h.

        Perille pääsyyn ei viiden kilometrin nopeuserosta ole juuri hyötyä. Parilla kymmenellä kilometrillä ajansäästö pari minuuttia. Isompaa rengasta voi tietysti sovitella, muttei ilman lokarien nostoa kovin paljon pysty suurentamaan. Ajoasento muuttuu myös etukenoksi, ellei suurenna etupyöriäkin. Moottorin kierrosluvun nosto voi vanhassa traktorissa aiheuttaa ikävän yllätyksen, kun vanhaa ja kulunutta moottoria huudatetaan ylikierroksilla kymmeniä kilometrejä.


      • eimilläänpahalla
        Kysyjä2 kirjoitti:

        Minulla ei ole tarvetta hankkia uudempaa traktoria, joten sen voit unohtaa. Kyllä siinä vaan kummasti aikaa ja vaivaa säästää pitkiä matkoja ajaessa, vaikka nopeus ei hurjasti kasvakkaan. Ja kyllä ne jarrut ja ohjaus toimivat yhtä hyvin oli nopeus sitten 30 km/h tai 35 km/h.

        Tuolla vauhdin lisäyksellä voitat vain minuuteissa laskettavia aikoja, kovapalkkainen mies olet, jos sen takia kannattaa vanhaan harrastetraktoriin alkaa muutoksia tekemään. Jos matkasi ovat todella pitkiä ja paljon ajat, niin sinulla on todellakin tarve hankkia parempi traktori.

        Monissa vahoissa traktoreissa 20 km/h on jo liikaa, meno on vaarallista, kun ratissa on neljänneskierros klappia ja vaikka jarrupolkimen päällä seisoo alamäessä, niin kuorman kanssa ei meinaa millään pysähtyä. Melukin on sitä luokkaa, ettei pitkiä matkoja mielellään aja.
        Traktoreissa kun ei ole katsastusta, vanhempi kalusto on yleensä jarruiltaan ja ohjaukselta huonoja, muutamaa hirvitystä on tullut ajettua, toki poikkeuksia on, mutta ne ovat harvassa.


      • Pasi_Kunnari
        Valmet455 kirjoitti:

        Perille pääsyyn ei viiden kilometrin nopeuserosta ole juuri hyötyä. Parilla kymmenellä kilometrillä ajansäästö pari minuuttia. Isompaa rengasta voi tietysti sovitella, muttei ilman lokarien nostoa kovin paljon pysty suurentamaan. Ajoasento muuttuu myös etukenoksi, ellei suurenna etupyöriäkin. Moottorin kierrosluvun nosto voi vanhassa traktorissa aiheuttaa ikävän yllätyksen, kun vanhaa ja kulunutta moottoria huudatetaan ylikierroksilla kymmeniä kilometrejä.

        Kyllä sillä on, jos pitää käydä 100km:n päässä. Hain aikoinaan imuvaunun Pellonpajalta Ylihärmästä. Siinne juuri tuo 100km matkaa. Silloisen Vallun nopeus 40km/h, eli se 2,5 t/sivu. Jos olisin lähtenyt traktorilla, jossa nopeus se 30km/h, niin se olisi ollut 3t10min/sivu. Eli tuntuva lyhennys edestakaiseen matkaan. Monta kertaa se ajansäästö/ rahti laittaa valitsemaan joko rahdin tai itse noudon väliltä. Nykyinen Mezzo kulkee nopeustaulun näytön mukaan 50-52km/h. , eikä ole liikenneversio. Rälläkällä ruiskutuspumpun kyljen toppariruuvista pala pois, ei tarvinnut avata blommaustakaan. Samalla nopeuden voi valita sellaiselle kierroslukualueelle ettei "nyöki" tiellä , ja kuorman painosta sekin vielä kiinni.


    • Vallunpiristys

      Eiköhän tämän koulupojan kannata piristää valluaan vaan renkailla ja rälläkällä siitä ruiskutuspumpun ruuvista. Etu- ja takarenkaat isommiksi, saat samalla uudet tohvelit alle, on silleenkin mukavampi ajella. Kiekka alle uusia vyörenkaita ei maksa mahdottomia alle 1500€ irtoaa, kun et mitään pintarenkaita osta, vaan tyydyt halpiaisiin. Samalla tulee rengashommatkin tutuksi, ellei jo ole hanskassa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Israel aloitti 3. maailmansodan

      https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      461
      2775
    2. Kaksi vuotta

      Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      15
      2615
    3. Nainen, meidän talossa on säännöt

      1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      267
      1575
    4. Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?

      En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.
      Ikävä
      84
      1174
    5. Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden

      "Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia
      Hindulaisuus
      440
      1121
    6. Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?

      Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel
      Tv-sarjat
      63
      1088
    7. Tekisin mitä vaan että

      Pääsisin eroon susta.
      Ikävä
      156
      960
    8. Rakennetaanko yhdessä?

      Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä
      Ikävä
      41
      928
    9. Onko hän elämäsi rakkaus?

      Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      56
      879
    10. Mies haluaisin sinun kanssa

      Rakkauslapsen. Hänestä tulisi tosi söpö ja fiksu.
      Ikävä
      79
      875
    Aihe