Vm 2002 volvo V40 2.0T -autossani on ongelmia DSC:n kanssa. Kun kiihdytän kaasu pohjassa yli noin 80 km nopeudessa esim. moottoritien luiskalla, DSC-valo syttyy ja jää päälle. Se sammuu vasta kun moottori sammutetaan.
Vaikka ei saisi, tuntuu että asia liittyy turbon ongelmiin. Turbo meni puhdittomaksi ja jouduin vaihtamaan MAP-anturin, kun auto ei pysynyt käynnissä. Tyhjäkäyntiongelma ratkesi, mutta tehot ovat heikohkot.
Voihan olla ettei nämä kaksi ongelmaa liity toisiinsa, mutta niin samanaikaisesti ne tulivat, että epäilyttää. Autoista paljonkin ymmärtävä työkaverini sanoo, ettei DSC ja moottorinohjaus ole keskenään tekemisissä, mutta onkohan se tässä volvon tapauksessa varmasti näin? Eli ovat tekemisissä vaikka eivät periaattessa saisi olla?
DSC-ongelmia ei ole alemmissa nopeuksissa ja luistonesto toimii lumisella kelillä aivan normaalisti. Valo vilkkuu ja sammuu kun pitoa taas löytyy. Mutta kaasu pohjassa valo syttyy, vaikka renkaat eivät sudi!
Kenelläkään kokemuksia? Saa auttaa molemmissa ongelmissa :).
V40 2.0T DSC-valo päälle kiihdytettäessä, ei sammu
4
401
Vastaukset
oletko jo kysynyt tuolta:
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php- Tuplawee
Moi!
Mulla sama auto, vm.03 ja aivan sama ongelma dsa valon syttymisen ja motarille ym. Kiihdytyksessä...tosi kiva ois tietää mistä johtuu.. obd.lukijalle antaa herjan 0100 can error mikä viittais ilmamassamittarii, huonoihin piuhakontakteihin tai esim. Ilmanottoputkessa olevaan reikään.. kun ois aikaa perehtyä... helpoin ja kallein vaihtoehto ois kai alottaa ilmamassamittarin vaihdolla. Jännä ettei mulla kaupunkiajossa ilmene mitään tehohävikkejä tahi herjoja.- alkuperäinen.kirjoittaja
Kuvasin kännykän kameralla pakosarjan suojapellin alta ja kas kas, sieltä löytyi pieni vuoto. Avasin pellin ja näyttäisi siltä että on vuotanut enemmänkin. Eli kyseessä turbon ja alaputken välinen liitos.
Liitokseen ei kuulu tiivistettä, mutta autossani jostain syystä sellainen on asennettuna. Löysäsin kolmella mutterilla olevaa laippaa (lähtivät irti kun olin laittanut crc-mos2:sta ja odottanut vuorokauden). Itse liitos oli niin juntturassa, että päätin vain kiristää takaisin kiinni ja katsoa paremmalla ajalla. Yksi pinnapulteista tuntui kiristyvän enemmän kuin mitä olin sitä avannut. Kun käynnistin vehkeen, käyntiääni oli jonkin verran erilainen, pehmeämpi. Olisikohan kartiokiinnitys ollut hieman sivussa tms?
Nyt olen ajellut vehkeellä parisataa kilometria, enkä ole saanut valoa enää syttymään. Tehoakin on enemmän kuin aikaisemmin, ja honottavaa ääntä ei enää kuulu. Bensaa menee reilut litran verran vähemmän kuin ennen, ainakin tietokoneen mukaan. Tämä sopisi sikäli oireisiin, että lambda-anturi on vasta vuotokohdan jälkeen -> tietokone on saanut väärää informaatiota palamisesta, jos vuoto on ollut tarpeeksi merkittävää.
Se kuitenkin mietityttää, että voiko auton parantunut käytös johtua lämpimämmästä ilmasta tai vastaavasta. Että sainkohan sen putken nyt paikalleen kunnolla, vai vuotaako se vieläkin. Vasta aika näyttää sen. En kuitenkaan ryhdy nyt avaamaan liitosta ennen kuin näen miten käy.
Mutta vilkaisepa sieltä seuraavaksi. Turbon ja pakosarjan välinen liitos käy niin kuumana, että siellä voi tapahtua ajan kanssa vaikka mitä. - alkuperäinen.kirjoittaja
Vaihdoin ilmamassamittarin jo aikaisemmin etsiessäni toista vikaa, joka paljastui myöhemmin MAP-anturiksi, joka on syylärin päällä. Se aiheutti huonoa käyntiä ja sammahtelua. Tämän vaihtaminen ei kuitenkaan vaikuttanut luistonestovalon syttymiseen, isoon kulutukseen ja heikkoon tehoon. MAF-anturin eli ilmamassamittarin vaihdolla ei ollut mitään vaikutusta mihinkään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mihin kaikkeen sinä ihastuit hänessä
Mikä oli se asia mikä vei jalat altasi? ❤️ Oliko jotain erityistä tilannetta vai tunne? Kenties monen sattuman summa? Ai999530Persut: haluamme lisää veroja!
Lisää lisää veroja huutaa persukuoro. Veroila Suomi nousuun! "Uusi matkailuvero eli matkailijamaksu peritään esimerki764947Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.
https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.524657Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni
Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j92411Numero josta kaivattusi tulee mieleen
Onko jokin numero joka yhdistää teidät jotenkin? Älä laita puhelinnumeroa.1051632- 451448
Jorman paluu sodasta Lieksaan oli katkera
Jorma Karhunen astui Lieksan asemalle. Aurinko paistoi, mutta Jorman maailma oli sumuinen. Takana oli se helvetti, jota561377Kerro kaivattusi nimi tai nimikirjaimet
🌠 Tähdenlento! Kirjoittamalla kaivattusi nimen tai nimikirjaimet tähän, saattaa toiveesi toteutua.491321Tämmönen höpsö
Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress441296Heräsin taas sinä mielessä
Miten voi haluta toista näin paljon? 😳 Kyllä meillä on muutenkin hyvä yhteys. Ehkä se tekee myös tästä niin voimakkaan?651281