V40 2.0T DSC-valo päälle kiihdytettäessä, ei sammu

2002_V40_2.0T

Vm 2002 volvo V40 2.0T -autossani on ongelmia DSC:n kanssa. Kun kiihdytän kaasu pohjassa yli noin 80 km nopeudessa esim. moottoritien luiskalla, DSC-valo syttyy ja jää päälle. Se sammuu vasta kun moottori sammutetaan.

Vaikka ei saisi, tuntuu että asia liittyy turbon ongelmiin. Turbo meni puhdittomaksi ja jouduin vaihtamaan MAP-anturin, kun auto ei pysynyt käynnissä. Tyhjäkäyntiongelma ratkesi, mutta tehot ovat heikohkot.

Voihan olla ettei nämä kaksi ongelmaa liity toisiinsa, mutta niin samanaikaisesti ne tulivat, että epäilyttää. Autoista paljonkin ymmärtävä työkaverini sanoo, ettei DSC ja moottorinohjaus ole keskenään tekemisissä, mutta onkohan se tässä volvon tapauksessa varmasti näin? Eli ovat tekemisissä vaikka eivät periaattessa saisi olla?

DSC-ongelmia ei ole alemmissa nopeuksissa ja luistonesto toimii lumisella kelillä aivan normaalisti. Valo vilkkuu ja sammuu kun pitoa taas löytyy. Mutta kaasu pohjassa valo syttyy, vaikka renkaat eivät sudi!

Kenelläkään kokemuksia? Saa auttaa molemmissa ongelmissa :).

4

350

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuplawee

      Moi!
      Mulla sama auto, vm.03 ja aivan sama ongelma dsa valon syttymisen ja motarille ym. Kiihdytyksessä...tosi kiva ois tietää mistä johtuu.. obd.lukijalle antaa herjan 0100 can error mikä viittais ilmamassamittarii, huonoihin piuhakontakteihin tai esim. Ilmanottoputkessa olevaan reikään.. kun ois aikaa perehtyä... helpoin ja kallein vaihtoehto ois kai alottaa ilmamassamittarin vaihdolla. Jännä ettei mulla kaupunkiajossa ilmene mitään tehohävikkejä tahi herjoja.

      • alkuperäinen.kirjoittaja

        Kuvasin kännykän kameralla pakosarjan suojapellin alta ja kas kas, sieltä löytyi pieni vuoto. Avasin pellin ja näyttäisi siltä että on vuotanut enemmänkin. Eli kyseessä turbon ja alaputken välinen liitos.

        Liitokseen ei kuulu tiivistettä, mutta autossani jostain syystä sellainen on asennettuna. Löysäsin kolmella mutterilla olevaa laippaa (lähtivät irti kun olin laittanut crc-mos2:sta ja odottanut vuorokauden). Itse liitos oli niin juntturassa, että päätin vain kiristää takaisin kiinni ja katsoa paremmalla ajalla. Yksi pinnapulteista tuntui kiristyvän enemmän kuin mitä olin sitä avannut. Kun käynnistin vehkeen, käyntiääni oli jonkin verran erilainen, pehmeämpi. Olisikohan kartiokiinnitys ollut hieman sivussa tms?

        Nyt olen ajellut vehkeellä parisataa kilometria, enkä ole saanut valoa enää syttymään. Tehoakin on enemmän kuin aikaisemmin, ja honottavaa ääntä ei enää kuulu. Bensaa menee reilut litran verran vähemmän kuin ennen, ainakin tietokoneen mukaan. Tämä sopisi sikäli oireisiin, että lambda-anturi on vasta vuotokohdan jälkeen -> tietokone on saanut väärää informaatiota palamisesta, jos vuoto on ollut tarpeeksi merkittävää.

        Se kuitenkin mietityttää, että voiko auton parantunut käytös johtua lämpimämmästä ilmasta tai vastaavasta. Että sainkohan sen putken nyt paikalleen kunnolla, vai vuotaako se vieläkin. Vasta aika näyttää sen. En kuitenkaan ryhdy nyt avaamaan liitosta ennen kuin näen miten käy.

        Mutta vilkaisepa sieltä seuraavaksi. Turbon ja pakosarjan välinen liitos käy niin kuumana, että siellä voi tapahtua ajan kanssa vaikka mitä.


      • alkuperäinen.kirjoittaja

        Vaihdoin ilmamassamittarin jo aikaisemmin etsiessäni toista vikaa, joka paljastui myöhemmin MAP-anturiksi, joka on syylärin päällä. Se aiheutti huonoa käyntiä ja sammahtelua. Tämän vaihtaminen ei kuitenkaan vaikuttanut luistonestovalon syttymiseen, isoon kulutukseen ja heikkoon tehoon. MAF-anturin eli ilmamassamittarin vaihdolla ei ollut mitään vaikutusta mihinkään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

      Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      77
      4442
    2. Kesä, kesä!

      Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      11
      2363
    3. Olisin ottanut sinusta akan itselleni

      Mutta olitkin aika itsepäinen ja hankala luonne.
      Ikävä
      169
      1544
    4. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

      Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      243
      1466
    5. Ei sua pysty unohtamaan

      Ei vaan yksinkertaisesti pysty
      Ikävä
      121
      1321
    6. Pitikö mennä rakastumaan

      Oi kyllä, kyllä piti. Kiitos vaan sulle mies! Todella kiitän..
      Ikävä
      115
      1237
    7. Miksi nuori ottaa hatkat? Rajut seuraukset: seksuaalinen hyväksikäyttö, väkivalta, huumeet...

      Lastensuojelu on kriisissä ja nuorten ongelmat kasvussa Suomessa. Hatkaaminen tarkoittaa nuoren luvatta poistumista omil
      Maailman menoa
      72
      1159
    8. Shokki! Suuri seikkailu -kisassa todellinen jättiyllätys - Tämä muutos järkyttää varmasti monia!

      No nyt on kyllä aikamoinen ylläri, peli todellakin kovenee…! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/shokki-suuri-seik
      Viihde ja kulttuuri
      8
      1136
    9. Mitä tai ketä kaivattusi

      muistuttaa?
      Ikävä
      64
      1072
    10. Hei, huomenta komistus

      Yllättääkö, että olet heti mielessä. Mukavaa päivää upea ❤️
      Ikävä
      35
      956
    Aihe