Työskentelen tällä hetkellä eräässä Helsingiläisessä siivousyrityksessä rakennustyömaiden loppusiivoojana. Itse olen tehnyt loppusiivouksia melkein 10 vuotta. Työkaverit vaihtuu usein, kun kaikenmaailman välivuoden viettäjät ja opiskelijat tulevat kesätöihin.
Nyt minulle on tullut työkavereiksi siivousalasta täysin kokemattomia nuoria ihmisiä kesätöihin. Olen opastanut heidät hyvin tarkkaan, kuinka näitä hommia tulee tehdä.
Minulla on tapana tarkastaa uusien työntekijöiden työnjälki. Jos työnjälki on hyvää ja siistiä, huokaisen aina helpoituksesta. Mutta nyt minulle on osunut pari sellaista kesätyttöä, jotka siivoavat jatkuvasti huonosti. Olen perehdyttänyt nämä ihmiset miten näitä töitä tehdään ja olen useasti huomauttanut huonosta siivousjäljestä. Mutta siltikään siivosjälki ei ole tarpeeksi siistiä. Jouduin jatkuvasti korjaamaan näiden tyttöjen työnjälkeä. Ja se syö työaikaa hirveästi. Esim. kun käsken imuroimaan jonkun huoneen, ne imuroivat vaan ns. näkyvät alueet ja jättävät nurkat ym. "vaikeat" paikat tekemättä. Kun huonosti tehtyjä alueita on useita, työmaa alkaa leviämään käsiin.
Kaiken lisäksi, kun vilkaisen välillä mitä tytöt tekevät, he näpräävät usein kännykkäänsä. Lisäksi tauoilla lähdetään liian aikaisin. Ja taukojen jälkeen jäädään tietenkin tupakalle, mikä syö taas jälleen kerran työaikaa. Työmaa ei edisty yhtään kun kaikki aika menee kännykän räpläämiseen , tauoilla istumiseen ja tupakan polttamiseen. Joskus tuntuu, että työmaa tulisi nopeammin valmiiksi, jos tälläiset huonolla työasenteella oleville nuorille annettaisiin vaan potkut ja tekisin työmaan itse alusta loppuun.
Ärsyttää vaan niin paljon, kun itse olen ihan tosissani lähtenyt siivousalalle, niin sitten tulee ihmisiä jotka vaan tulevat hengailemaan töihin. Omakin maine tässä menee. Ja eihän kukaan ota toista kertaa töihin sellaista siivousyritystä, joka käy vaan sotkemassa rakennustyömaalla.
Miten sanoa työkaverille huonosta siivosjäljestä?
4
267
Vastaukset
- aamu_toi_ilta_vei
Se että tytöt polttavat kertoo aika paljon. Nykyään kun vain hyvin pieni porukka nuorista tupakoi. Se reippaampi osa yleensä ei. Olet saanut kavereiksi ongelmaa. ilmeisesti tutut kimppakaverukset on palkattu samaan hommaan. En tiedä millaiset pölynimurit rakennusalalla on käytössä. Periaatteessa nurkkien ja seinänvierustojen imurointi onnistuu erinomaisesti kun letkuttaa pelkällä putkella reunat ja kulmat. Se on jopa kivaa puuhaa. suhisee aika lailla niin, että kuulosuojaimet pitää olla. Suulake on silloin otettava pois putken päästä kun letkutetaan reunoja ja kulmia. Kokeile sitä että laitat nuoret naiset eri paikkoihin hommiin. Eivät voi siloin tempuilla keskenänsä. Jos kunto on huono niin kaikki homma on raskasta. Kysymys kuuluukin millä periaatteella siivousfirma kesätyöntekijät valitsee, Onko tekijöistä pulaa ?
- kkklkjhgf
Ei tupakoinnilla ja ahkeruudella ole mitään tekemistä toistensa kanssa.
Laiska se on raitiskin laiska.
Imurilla ei saa imuroida reunoja ja kulmia ilman suulaketta. Kolhiintumisvaara ja sattaa lähteä sälöjä.
Sinänsä hyvä laittaa kaverukset eri työkohteisiin, jos työaika menee pelkäksi seurusteluksi.
Voivat kyllä alkaa käyttämään puhelinta yhteydenpitoon.
Jos nyt sattuisivat joskus tekemään jonkin asian nopeasti ja hyvin, niin runsas kehuminen voisi lisätä työintoa.- kaikkeakokeillut
Kyllä ne nurkat ja lattialistojen päälliset on pakko inuroida ilman suulaketta. Rakennustyömailla kun se pöly on melkoisen paksua. Jos lattialistat pyyhkii ilman imurointia niin nurkkiin jää isot kasat pölyä.
- Barbara_ja_Jennifer
Sinulla on kaksi nuorta apuria. Olkoot nimet vaikkapa Barbara ja Jennifer. Kokeilepa antaa omat vastuut heille. Barbaralle annat vastuun imuroida ne nurkat. Jenniferille annat vastuun imuroida näkyvät alueet. Siinä on se oivallus että "syyllinen" jää kiinni. Eivät voi mennä toistensa selän taakse piiloon. Pelkäävät kissanaisen kostoa. He joutuvat kaksistaan pakkotilanteeseen. Sopimaan keskenänsä, että työt tehdään yhdessä ja hyvin. Sillä tavoin teet heistä supertiimin. Ja hyvin tehdystä työstä kuluu aina pieni kiitos. https://www.youtube.com/watch?v=1jgE-lrfZ3k
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1105875Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631453833Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503285Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4652691Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2681720- 871396
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde321383Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151346- 771268
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1541255