Aloituksen vetonaula?

Mikä se vois olla ?Minua ei politiikka kiehdo,empää,kuin vaivaisenluutkaan.Omien asioiden esille tuominen herättää närää.
Historia vois olla jotain ja tietty asioidenkertaus?
Sitähän me nimenomaan teemme palstalla.Kertaus on opintojen äiti teemalla?
Kouluopetuksen muuntuminen nykyaikaan olis jotain ja uudet valmistuneet uransa aloittavat nuoret,aivan ihana sektori?
Me juhlistamme ylioppilaita,mutta ylioppilas on raakile,ammattiopistosta valmistunut on heti työkykyinen,ammattitaitoinen.
Poikani jätti lyseön kesken ja minä hommasin hänet Valmetin Konepajakouluun,eivät kaikki halua pitkää opiskelujaksoa ja vielä kortistoon?
Tuli pitkä ajatelma,mutta niin tähdellinen,siis nuoria ajatellen?

16

233

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Himmelsauge

Pirtissä on jatkuvasti ehtymätön aihepiiri, ihmisten oma elämä ja ajatukset. Onhan se tietysti arkista, moni hakee ehkä täältä vaihtelua ajatuksiin. Aikapaljon näyttää olevan halua nahistella jos vaan löytyy joku, joka on halukas kynälliseen nokkapokkaan. Tekee mieli koetella toista ja verrytellä omaa turnauskestävyyttään.
      Siitä vaan, ei häiritse minua, ohitan ne kaukaa kiertäen. Ken leikkiin ryhtyy se leikin kestäköön.
      Kevyttä ja mieluusti jotain musiikkipitoista tai sinnepäin..
      Ei ole paha vaikka terveyskysymyksistäkin puhutaan kun ikäihmisiä ollaan ☺️👒🎶

• Lorenaa

Olin kaverini kanssa pikku risteilyllä lahden yli Tallinnaan. Kumpikin halusimme nähdä kaupungin lukuisat Hevoskastanja puut kukka loistossa, ajoitus oli oikea. Kukinnot ovat kuin vaaleat kynttilät melko kookkaina Hevoskastanja puiden oksilla. Siitä se kesä ja kesäinen mieli alkoi.
        Kaupunki oli siistitty, kansa kiirehti työpaikoilleen. Se minkä olimme jo aiemmin huomioineet ajattelimme onkohan vanhan Hansa kaupungin asukkaat muodissa ja muodikkuudessa paljon edellä meitä, ovatko virolaiset eurooppalaisenpia kun me Pohjolan väestö vai onko vanha Hansa kaupunkilaisuus tuonut mukanaan pysyvän muiston menneestä ajasta.

Paluu matkalla sitten "me vanhat" halusimme tanssia laivalla kotimatkalla. Olimme kun puusta pudonneita, tanssimusiikki olikin ihan toista mitä odotimme. Kaveri totesi, hänestä tuntuu kun joku villi lauma huitoo käsiä ilmaan korostavat jaloilla tanssin jytkettä. Eipä sinne meillä valssaajilla ollut asiaa. Menimmekin sitten karaoke baariin kuuntelemaan laulunhaluisten esityksiä, jotka olivat "vanhaan malliin" tuttuja viisuja. Kaveri totesi, kunhan päästään täyteen kesään etsin tanssipaviljongin jossa voi tanssahdella valsseja, tangoja, jiveä joissa käpälät pysyvät lattialla voi poski poskea vasten unelmoida musiikin tahdissa.
        https://www.youtube.com/watch?v=2DcD62a66Vs

Tätä se on kun ikääntyy, kaikki muuttuu entiselleen ei mikään jää. Ajan mukana pitäisi kulkea - kyllä me haluamme vielä tanssahdella vanhaan malliin. Ajan hengen mukaan pitäisi muuttua ja elää. Kaverikin totesi jättävänsä väliin uusiutumisen nykytansseihin. Eipä ole tullu käydyksi kesäisillä festivaaleilla---ne ovat nuorten paikkoja.
        Keskustelimme olemmeko tulossa hyvää vauhtia ikääntyneiksi, jotka jäkätämme Kyllä ennen oli kaikki paremmin! Kesään iloa ja tapahtumia! Kuinka tämän elämän nyt ottaa?

• Niin tietty,Kahvipirtti on paremminkin elämänmuoto,minäkin poikkesin muutamalla lauseella kertomassa,säästä ja mitä olen puuhaillut ja kalansaalis on ollut aivan nolla.
        Luojankiitos itseäni en vielä tunne nollaksi?Kiitos tän netin ja aloitteellisuuteni?
        Pakko pysyä siinä oravanpyöravauhdissa,koska siihen mukaan on joskus päässyt ja tullut hypättyä.Hauskaahan tämä on ja estää sitä herra Alzheimeria sieppaamasta liiveihinsä?
        Kyllä minä jatkuvasti huomaan,että se terävin kärki ajatelmistani on jo jonkunverran tylsynyt,mutta ei se mitään,Junat kulkee huomennakin,missä vain on se Rautatie...

• sini-sirkku

Tavallinenkin elämästään kertominen minulle käy, joskin olen menevällä kannalla nyt ollut muutaman päivän.
      Aamulla mietin aloitusta ajankohtaisesta jihadismistä, näiden terrori-iskujen myötä. Syvennyin lukemaan kaikki sharialaitkin islam'issa, ja ovikellon pirahdettua melkein hyppäsin tuoliltani 🙄 👀🕶

Naapurin koululainen ilmoitti tomerasti: Tulin sua katsomaan, ja niinpä tässä menikin aamupäivä lähes kokonaan pojan kanssa. Hauska poika,..minä kun sanoin, etten ole pukeutunutkaan kunnolla vielä, totesi vain,..oon mä nähnyt äidin ihan alastikin!

No kivasti tuossa istui ja näpläsi kännykkäänsä sillä aikaa kun suorin aamuaskareeni ja puin. Jätskiäkin sattui olemaan pakasteessa ja kahvittelin vielä lisäkupposen.
      Huvittava poika kun lähtiessään sanoi: sä oot aika iloinen, tuun taas katsomaan sua! 😁 ))))))
      Eipä tienyt poika kuinka iloista oli keskeyttää jihadistien julman ideologian tutkiminen!

• Ama4

Kuulin hyvän jutun radiosta: isä kysyi pojaltaan ensimmäisen koulupäivän jälkeen,kuinka siellä koulussa asiat sujuivat?
        Eivät hyvin,pyysivät tulemaan huomenna uudestaan,vastasi poika.

Voi noi napiaiset ovat niin aitoja,niin avoimia.He eivät vielä tiedä,kuinka elämänhaasteet otetaan vastaan ja kuinka niistä suoriudutaan?

Jotenkin tunsin itseni lähes maailman onnellisimmaksi ihmiseksi,kun luin itseeni kohdistuvaa herjaa tänä aamuna.
        Noinko paha tollakin ihmisellä on olla,että puskasta laukoo ammuksiaaan avointa maalia kohti?
        Puskaryssä oli aikoinaan nimitys,jollekin hiippailijalle,kaiketi heidän lajinsa ei ole kuollut sukupuuttoon,kun lukee mielipiteitä?
        Tämä mielipide oli aman,ihan rehelliseltä pohjalta

• Ramoona_

En ymmärrä tuota pirtin arkisuuden korostusta, siellähän vietetään juhlahetkiä arkenakin hyvän kahvin ja seuran parissa, vielä löysin mehevän mustikkapiirakan palankin, Laten leipoman. Ihanalta se maistuu näin uutta mustikkasatoa jännittäessä, kukinta on komea, mutta iskeekö halla vielä, sadetta tulee kuin tilauksesta juuri nyt. Pirtissä käsitellään elämän koko kirjoa, vaikka erillisiä aiheenmukaisia aloituksia ei olekaan. Onkos vaikkapa politiikka sitten jotain juhlavaa tai ylevää, eikös se jos mikä, ole raadollista ja rumaakin.

Aman aloitus nuorten koulutuksesta on koko kansakunnan asia. Saamme kiitosta maailmalta hyvästä ja tasa-arvoisesta peruskoulutusjärjestelmästämme, ja varsin hyvin on toisen asteen koulutuskin järjestetty kaikkien ulottuville. Ammatillinen koulutus on saanut kärsiä säästöistä, opetustunteja on vähennetty ja itseopiskelua lisäätty, ja se ei kaikille opiskelijoille sovi. Työ on tietysti hyvä opettaja, mutta kaikille on laaja-alainen yleissivistyskin hyväksi, kielet ja yhteiskuntataidot matemaattisten aineiden lisäksi. Taideaineita ja liikuntaakin nuoret tarvitsevat, sääli jos kaikesta hauskasta ja virkistävästä säästetään.

Itse olin lauantaina ensimmäisen lapsenlapsemme lakkiaisissa , velipoikansa lopetti peruskoulun ja on myös lukioon menossa. Monella ei ole vielä tuonikäisenä ammattihaaveet selkiytyneet, lukio antaa tavallaan lisää miettimis- ja kypsymisaikaa. Moni suuntaa ammatillisiin opintoihin lukiostakin, saattaa päästä paremmille ansioille nopeammin. Kyllähän ylioppilasjuhlat on enemmän esillä mediassa kuin muut valmistujaiset , mutta kaikkien oppilaitosten ja opiskelijoitten läheisten pitäisi huolehtia, että kaikki saavat huomiota, halauksia ja ruusuja urakkansa päätteeksi.

• Kyllä se vain niin on,että se lapsuus pyörii yhä enemmän ja enemmän ajatelmissa.
      Tosta kielonjäähyväisistä tuli mieleeni,kun minä olin mummolasta taivaltanut kahden vanhana tänne korpeen ja laulanut Pieni polku laulelmaa,näin kertoo historia?

Lauantaina kävi naapurin entinen emäntä kylässä ja Hän muisteli lapsuuttani,ei se kovin hääppönen ollut.Kaiketi toi mielikuvitus teki niistä käpylehmistä elämänmuodon ja niistä rikkinäisistä kahvikupeista äidin ja emännän?

Tosin kiinnostukseni koneisiin ilmeni jo varhaisessa vaiheessa,kun separaattorin yritin hajoittaa??
      No se touhu ei todellakaan mennyt putkeen ja selkäsaunahan siitä tuli?
      Karbiidilampun kanssa työskentely sensijaan onnistui ja petromaxin.

Olin siis lähes täysin oppinut,kun Valmetin porttivahdin luona ilmoitin työhalukkuuteni?
      Kiersin Kaikki Valmetit Jyväskylässä ja jätin työinnokkuutta pursuavat hakemukseni,pelasin siis varmanpäälle?

Uskokaa tai älkää olisin päässyt niihin kaikiin kolmeen tuotantoyksiköön,valitsin Tourulan ja Hydrauliikan.
      Minulla oli ihana työympäristö ja ihanat työkaverit.
      Siellä kerran yksi siivooja olis päässyt kokoamaan niitä hdraulikkapumppuja työkaverikseni,Hän kieltäytyi.Hän kertoi tykkäävänsä siivojana olosta ja kertoi sen olevan mielenkiintoista,
      On isompia roskia ja pienempiä roskia,siis mielenkiinto säilyy

• Kyllä nuoriin ja opiskeleviin nuoriin täytyy satsata.Minä olen testamentin tehnyt kolmelle tytölle,lastenlapsille
      En edes tiedä jääkö minulta mitään,jos elän piruuttani vanhaksi,yhteiskunta vie omaisuuteni hoitopalkkioista ja oikeinhan se tietysti onkin,vaikka olen kyllä hoitoni maksanut jo kertaalleen?

Kyllä nykynuoriso on valveutunutta,on todella fiksua porukaa ja heidän eteensä meidän kuuluu toimia.
      Eläkeläistenvaroilla voitais koko Suomen velat kuitata,kertoi eräs lainoppinut?

No aman ajatusmaailma voipi olla toiselta planeetalta,mutta asiallinen mielipiteiden vaihto tuskin on?
      Siis jatketaan ja pohditaan elämänmenoa?Loreenaa,voi että huvitti risteilysi ja sini-sirkku puuhakkaana,kuten aina,Ramoona aina luotettuna asioidentuntijana,voi että kaipaan mielipiteitäsi.
      Ehkä avaus kanatti sittenkin? pohtii ama

• vasaran.napautus

Menetin melkein mökkini testamenttihölmöilyni takia. Halusin olla reiliu vaimolleni. Siinä meni syteen että määrättiin edunsaajat.
        Elinikäinen asumisoikeus ei oikein tyydytä kun vaimon kuoleman jälkeen taloröttelöstä lattiat todettinkin lahonneiksi.
        Kaikki jouduin teetättämään rakennusyhtiöllä. Omakin terveys on rapautunut. Haluan kuitenkin asua niin kauan kuin mahdollista mökissäni. Lainan maksun jälkeen minulle jää tilille 780 euroa.
        Kun ei ryyppää eikä polta ja itte tekee ruokansa, sitä keplottelee miten kuten. Ensi talveksi puita on vielä lämmitykseen.
        Mitää isoa kuprua talouteni ei kestä, ettei pankki pääse sanomaan että ellei tuohon eräpäivään maksua tule niin...

• Suomi on kunnioitusta saanut korkealla koulutuksellaan. Olisi vain vielä keksittävä, mihin nuoret sitä koulutustaan voisivat käyttää, kun ei työtä mistään löydy. Nuorin lapsenlapseni meni käytännön oppiin eikä lukioon ja valmistui nyt tietetokonealan ammattiin tänä keväänä kolmen vuoden koulutuksen päätteeksi. Todistuksen haki maanantaina ja meniköhän samalla tiellä työvoimatoimistoon, en tiedä. Suoraan kortistoon joka tapauksessa on valmistunut.

Jo nyt on lähettänyt 180 työhakemusta eikä ole saanut vastausta ensimmäistääkään.

• kuullut.että

Monipuolinen kielten hallitseminen avaisi hyvin työpaikkoja. Ranskan ja venäjänkielet esimerkiksi. Englanti ei pelkästään kun sen taitajia on paljon.
      Itsellä ei ollut mitään kielitaitoa huteran kotimisen lisäksi.

Toisaalta eläkeläisenä pärjää silläkin kun ollaan jo loppusuoralla.
      Olen huolestunut nuorten työllistymistilanteesta ja osin syrjäytyneisyydestäkin.
      Hyvää heillä on se ettei päihdekäyttäytyminen nuorilla on sanottu olevan epäsuositumpaa kuin heidän vanhempiensa ikäluokilla.

• opintojen-äiti

Joka kymmenes naula vetää. Tee taas uusi aloitus.

• Olenko uhka Sinun alkavalle kirjailijanurallesi?
        Jotenkin kalskahti veetuilulta,vai oletko opintojen-äiti katkera,että minulla vielä pelittää yläpää ja kahvipirtistä Sinut kuskattiin ulos?

Areena on aivan vapaa Sinullekkin puskajussi!Minä en pystyis edes puskaas olemaan,olen allerginen,Sinä tuskin olet.
        Kaikesta veetuilusta huolimatta Hyvää Mittumaaria! Pidetään huolta lähimmäisistämme!

• Sorry! Ei minulla ole aikaa,olen täysin työllistänyt itseni?

• T-rannanmaalari

Aloittamista vaille valmis sanoi Lapatossu jo aikoinaan.

• Aivan uskomattoman hieno vihjaus! Minulla noita töitä piisais,mutta olen ajatellut turha tehdä sitä tänään,minkä voi huomennakin jättää tekemättä ama

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Anteeksi mies

En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin
      Ikävä
      26
      2866
    2. Ripeyttä asiointiin

Ottaa päähän yhden ja saman asiakkaan hitaus kassalla kun yhdellä kädellä nostelee ostoksia kärrystä ja välillä pitelee
      Hyrynsalmi
      25
      2058
    3. Palstan henkisesti sairaat ja lihavat

Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals
      Ikävä
      112
      1568
    4. Koska me nähdään

Seuraavan kerran ja odotanko sitä?
      Ikävä
      76
      1329
    5. Mietin aina vain

Minä niin haluaisin nähdä sinut. Ei tuo yhden ainoan kuvan katsominen paljon helpota... Miksi sinä et voisi olla se roh
      Tunteet
      7
      1258
    6. Kysyin kaikilta yhteisiltä tutuilta mielipidettä siitä, että kannattaako sinun kanssa alkaa!

Päätös oli lähestulkoon yksimielinen. Minunkin vaisto antoi vaaranmerkkejä, mutta järkytyin mitä sinusta kuulin. Aluksi
      Tunteet
      138
      1196
    7. En tunne muita

Kohtaan tätä samaa polttavaa halua vain sinua kohtaan. Ei vaan muut sytytä
      Ikävä
      64
      1036
    8. Olen vähän

Hysteerinen se on totta. Etkai ymmärrä miten syvästi tunnen sinua kohtaan. Ja olet aina lähelläni. Olet osa jo jotain. I
      Ikävä
      10
      954
    9. Ollaan kuin yö ja päivä

Monessa asiassa… molemmat ollaan kuitenkin älykkäitä ja tiedämme, ettei kannata edetä tämän pidemmälle.
      Ikävä
      70
      901
    10. Oletko joskus lähestynyt jotakin

väärällä identiteetillä? Miksi?
      Ikävä
      102
      877
    Aihe