Ihmettelen suviseurojen työvuorojen kasaantumista samoille henkilöille. Itselläni oli Muhoksella pari työvuoroa, Nivalassa joka päivä 1 ja nyt Perhoon 3. Monella tutulla on sama tilanne. Työntekijämäärää ei silti saada täytetyksi läheskään kaikissa tehtävissä. Minä joudun tekemään työni vaadittuna ja ei hyvällä mielellä. Pitäisiköhän suviseurojen rakenteita jotenkin alkaa karsimaan?
Suviseurojen työvuorot
13
4368
Vastaukset
- perheenisä
Joo, on totta, että kun on aikanaan monet työvuorot siellä tehnyt, alkaa niinsanotusti väsymään ja ei huvita enää mennä sinne työhön, vaan lepäämään ja nauttimaan palveluista.
Ison perheen isänä ja arkisen raskaan työn raatajana ei millään jaksais mennä sinne enää töihin, kun työ on jo siinäkin, kun saa rahdattua perheensä ja kamppeensa kentälle.
Sitten siellä alkaa kova leiriytymispaikan pystytys ja vaimolla tietysti ankarat touhut maasto-olosuhteissa talouden/ruokahuollon pyörittämisessä.
Varsinkin, jos on pikkulapsia, työmäärä on kotioloja rankempaa johtuen pesu ja wc-paikkojen etäisyyksistä.
Jätehuolto ja vesien kanto on miltei jatkuvaa.
Oikeastaan rentoutumisesta ei voi suviseuroissa puhua, kun on kysymyksessä isompi perhe.
Mene siinä sitten vielä työvuoroon. Ajaminen ja pois tuleminen ovat rankka suoritus sinänsä.
Lopulta kun on selvinnyt taas onnellisesti kotiin, tulee mieleen, että tämä on samanlaista kuin jouluna, yhtä stressiä. Siinä sitten ajattelee, että onneksi tämä reissu on vain kerran vuodessa.
Tämänkait takia työvuoroista halutaan laistaa.
Sitten ne perheettömätkin alkavat olla niin mukavuudenhaluisia, että mielellään vain lomailisivat.
Ruokapalkka ei oikein houkuttele enää työhön.
Lapset sensijaan jaksavat olla vielä innostuneita.
Jäätelönmyynti on ykköshaluttu homma. Sensijaan vessansiivousta ei niinkään haluta.- vastuuhenkilö
Juuri näinhän se on. Ja pariskunnat joutuvat vuorottelemaan työvuoroissa, ei siinä sanankuuloon ehdi. Ja sukulaistytöt alkavat kummasti karttamaan yhteydenottoja. :) Ei se kyllä ole mukavaa vastuuhenkilönäkään, kun joutuu tuputtamaan töitä, saa kuulla monenlaista selitystä, eikä takuulla tunne itseään mitenkään pidetyksi henkilöksi.
- eikö vaan
Kirjoitat nykyisin toisella nimimerkillä ja tekstiäsi taitaa olla tuossa edellä, vai mitä?
- VL:ä
Jassoo, meneekö tää sitten sinkkujen solvaukseksi? (että töihin vaan, teillä on aikaa).
Ei se sinkkujenkaan elämä mitään helppoa ja mukavaa ole;)
Eikö VL:säkään saa olla enää sinkku?
- mä nuori kulkija
Mäkin kerran pauhasin sitä, et aina on työvuoro...sit mä aattelin, et mee ollenkaa siihen mulle sovittuun vuoroon...sit äitini sanoi mulle, et ajatteleppa, jos kaikki tekisivät kuin sä, silloin ei olisi suviseuroja ollenkaan....ei olisi ruokaa mitä syödä, ei paikkaa mihin vaunun laittaa...se pani mut ajattelemaan...ja niin mä menin työvuoroon...työ tuntui kivalta...
Mut sen olen huomannut, et ainakun työvuoron kerääjä tulee kyselee vuoroja...aina valehdellaan, et mulle se ei sovi, kun olen siellä, ja siellä..eniten mun kylällä on sellaisia ne olleet, joilla ei oo omaa perhettä, ja valittavat kun eivät jaksa...kaikkea kanssa... - erkki
Raada,raada SRK:n hyväksi kirkkaamman kruunun saat.
- on hyvä puhua
ei vaan täällä, vaan mös kotiseurakunnissa ja perheissä.
Kotoa ne lähtee tällaset asiat, ensi kädessä.
Meillä on lapsetkin olleet mukana suviseuratyössä ja kun he lapsena sen asian oppivat se on vanhempana jo opittu tapa.
Hyvällä yhteishengellä saa paljon aikaan.- martta
Luulisin,että se on ihan soveliastakin.En tosin ole ehtinyt vielä sitä puhujilta kysyä.
- Yleensä?
Tietääkö kukaan kuinka aktiivisesti esim. Helsingin seudun nuoriso tai siellä asuvat osallistuvat suviseuratyöhön?
Samaten ympäristön rauhanyhdistykset Vantaa, Espoo, Nurmijärvi jne...
Etelä Suomessa kun harvoin on suviseuroja ei myöskään siellä asuville vastuuvuoroja työhommiin suviseuroissa nasahda.
Olisi reilua ja opikein ja kohtuullista, että kaikki sellaisetkin henkilöt hekautuisivat suviseuroissa töihin, jotka tietävät että ovat esim lapsena viimeksi osallistunut. Sellaisiakin tiedän olevan ja ikää heillä nyt 20-45v.
Tuli vähän kärkäs kirjoitus, mutta yksi näkökulma tämäkin.- tietenkin
Niin en suinkaa halua kyseenalaistaa pelkästään nuoria vaan kaiken ikäisiä esim etelä Suomessa sustelevia uskovaisia.
- xxx
Kyllä Etelä-Suomestakin kerätään työvuoroja. Ja varsinkin pienissä Siioneissa on vaikea työvuoroja "paeta". Yhtä lailla voisi kysyä, paljonko Oulun kaltaisessa suuressa siionissa on niitä, jotka onnistuu pysymään värvärien tuntemattomissa??
Mutta syyllistäminen ja etenkään tänne palstalle kirjoitteleminen ei auta asiaa eteenpäin. Tuollainen "perheettömät ei tee mitään, nuoret ei tee mitään, etelä-suomalaiset ei tee mitään"- marina alkaa vaan ärsyttää ja sitten ainakaan ei huvita hakeutua työvuoroihin.
Työvuorot on vapaaehtoisia. Jos kukaan ei tee mitään, homma ei pyöri. Mutta jos kokee joutuvansa liian usein töihin, voi sanoa NYT EN JAKSA! Silloin on jonkun muun pakko ottaa hommaa, ja sitten itsekin jaksaa ehkä myöhemmin taas tehdä työvuoroja.
Itse en voi leuhkia, että liikaa olisin työvuoroja tehnyt, mutta aina joskus kuitenkin, muutaman vuoden välein. Ja ruokaliput helpottaa kyllä niukkaa suviseurabudjettia!
Sitten värväreille vielä. Työvuoroja kysellään yleensä niin aikaisin, että monesti ei siinä vaiheessa vielä edes tiedä, saako loman niin, että pääsee edes lähtemään. Mutta moni voi tehdä myös niin, että menee paikan päällä kysymään vapaita työvuoroja. Ja taatusti aina saa töitä! - xxx
xxx kirjoitti:
Kyllä Etelä-Suomestakin kerätään työvuoroja. Ja varsinkin pienissä Siioneissa on vaikea työvuoroja "paeta". Yhtä lailla voisi kysyä, paljonko Oulun kaltaisessa suuressa siionissa on niitä, jotka onnistuu pysymään värvärien tuntemattomissa??
Mutta syyllistäminen ja etenkään tänne palstalle kirjoitteleminen ei auta asiaa eteenpäin. Tuollainen "perheettömät ei tee mitään, nuoret ei tee mitään, etelä-suomalaiset ei tee mitään"- marina alkaa vaan ärsyttää ja sitten ainakaan ei huvita hakeutua työvuoroihin.
Työvuorot on vapaaehtoisia. Jos kukaan ei tee mitään, homma ei pyöri. Mutta jos kokee joutuvansa liian usein töihin, voi sanoa NYT EN JAKSA! Silloin on jonkun muun pakko ottaa hommaa, ja sitten itsekin jaksaa ehkä myöhemmin taas tehdä työvuoroja.
Itse en voi leuhkia, että liikaa olisin työvuoroja tehnyt, mutta aina joskus kuitenkin, muutaman vuoden välein. Ja ruokaliput helpottaa kyllä niukkaa suviseurabudjettia!
Sitten värväreille vielä. Työvuoroja kysellään yleensä niin aikaisin, että monesti ei siinä vaiheessa vielä edes tiedä, saako loman niin, että pääsee edes lähtemään. Mutta moni voi tehdä myös niin, että menee paikan päällä kysymään vapaita työvuoroja. Ja taatusti aina saa töitä!Mutta tiedän kyllä, että työväen värvääminen on hommista ikävintä, enkä sitä kyllä kadehdi. Itsekin olen joskus joutunut johonkin ry:n hommiin pyytämään väkeä. Siinä saa kuulla monenlaista. Vaikka kysyt kuinka nätisti, niin kaikki ei suinkaan vastaa nätisti.
- mietteliäs miina
Tämä aihe on hyvä.
Tulisi mielestäni jokaisen RY:n ottaa puheeksi ja muistuttaa seuraväkeä työvuoroihin osallistumisen tärkeydestä.
Tarvitaan koko ajan uuttaa aktiivista ja toimeliasta osallistujaa talkoisiin ja työvuorojen tekemiseen. Ikä tekee tehtävänsä monessa jo vuosikymmeniä näissä tehtävissä uurastaneissa. Tarvitaan uutta sukupolvea "jatkamaan " tätä arvokasta työtä.
Ilman työpanoksia/vapaaehtoista osallistumista ei suviseurojen kaltaisia isoja tapahtumia kyettäisi edes järjestämään.
Mielestäni jokainen voisi kotoväkensä kanssa keskustella aiheesta. Unohtamatta niitä lapsukaisia jotka ovat jo muuttaneet pois kotoa ja ovat jo perusteneet kenties oman perheen.
Meidän vanhempien tehtävä on muistuttaa tästä kuinka tärkeää osallistuminen on.
Palvelut suviseuroissa ei tule "ilmaiseksi", vaan kaiken eteen on tehty paljon töitä sekä ennalta, suviseurojen aikana ja paljon tehdään töitä jälkeenkin.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua
Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä841719Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa
Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.2721595Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava2881363Martina lähdössä Ibizalle
Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.1701299- 57905
- 48881
- 66874
Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em66873Miksi mies tuntee näin?
Eli olen mies ja ihastuin naiseen. Tykkään hänestä ja koskaan hän ei ole ollut minulle ilkeä. Silti ajoittain tunnen kui40851Se nainen näyttää hyvältä vaikka painaisi 150kg
parempi vaan jos on vähän muhkeammassa kunnossa 🤤48838