35 vuotta sopuisaa avioelämää takana, parivuoteessa.
Joko nyt voisi "erota", kumpikin omaan sänkyynsä?
Tavoitteena rauhallisempi yöuni kummallekin; ei kuorsausta korvan juuressa, lukeakin voisi toista häiritsemättä...
Olosuhteet olisi järjestettävissä pikkuremontin jälkeen mutta- toisen puolison tunnepuoli vastustaa. Siis kysymys: kuinka teillä muilla, vieläkö nukutte sopuisasti parivuoteessa? Ja mitkä ovat syyt nukkua erillään?
Parisängyssäkö vielä?
44
3334
Vastaukset
- oma sänky
Meillä muutettiin erilleen muutaman yhdessä nukutun vuoden jälkeen,syynä miehen kuorsaus ja puhina ja maiskuttelu ja ties mitä,en saanut nukuttua.
Ja itse pyöriskelin sitten unettomana,ei voinut lukea,liikkua,ettei olisi häirinnyt toista kun hän nukkui ja tyytyväisenä kuorsasi.
Näin teki myös vanhempani vuosien jälkeen,kai se on miehelle jonkunlainen "ero"mutta kyllä molempien
pitää ymmärtää tilanne.Itse olin ja olen ärtynyt ja vihainen kun ei saa nukuttua,siitä tulee kierre.
Nyt meillä on omat sängyt eri huoneissa ja suht tyytyväisiä ollaan ainakin sen puolesta.
Itse vaan valvoisin pitempään ja touhuaisin,mut mies kaatuu jo ajoissa punkkaansa.Kuorsatkoon! - Järki käteen
Meillä nukutaan paitsi erikseen,lisäksi peräti eri kerroksissa! Eikä haittaa yhtään. Naimisissa olemme olleet vasta 10 vuotta ja siitä viimeiset 7-8 v olemme nukkuneet omakotitalon eri kerroksissa. Syynä ukkelin kaamea kuorsaus. Ei siinä meidän mielestämme ole ihmetykselle sijaa, jos vaihtoehtona on se, että toinen valvoo joka ikisen yön. Lisäbonuksena on sitten tullut se, että saan harjoittaa yökyöpelinä olemista ihan rauhassa, puoliso kun on aikaisin nukkumaan menijä.Alkuun ukkokulta vastusti myös tunnesyistä, mutta myönsi pian asian järjellisyyden.
- *Nainen*
...kun kerran eräs mies soitti sävelradion toivekonserttiin ja lähetti jonkun merkkipäivän onnitteluja vaimolleen. Haastattelija kysyi mieheltä, että missäs kaukana vaimo nyt on. Mies vastasi, ettei ole kaukana, vaan talon alakerrassa.
Jotenkin tuntui oudolta, että lähettää onnitteluja radion kautta alakertaan vaimolleen. Saatoi olla tsoukki, mutta haastattelijakin sanoi, että käy nyt kuitenkin onnittelemassa ihan henkilökohtaisesti siellä alakerrassa.
Tämä juttu ei liittyne teihin, mutta jäi silloin mieleeni, kun keskustelun käänne oli yllätyksellinen niin toimittajalle kuin meillekin.
Meillä on sama lavitsa samassa kerroksessa - vielä.
- Rudi
..että moisella järjestelyllä menee kyllä monta hyvää stondista ihan hukkaan.. Entäs aamulämmöt? Että niinku seuraavaan kerrokseen...? =)
- !!!
Eipä taida nutturan alta löytyä sahanpuruja kummempaa. Koetapas valvoa vaikka viikko putkeen ja katso sitten kuinka paljon tekee mieli.
- Irma
!!! kirjoitti:
Eipä taida nutturan alta löytyä sahanpuruja kummempaa. Koetapas valvoa vaikka viikko putkeen ja katso sitten kuinka paljon tekee mieli.
Keskinäinen hyvinvointi ja kumppanin parhaan ajatteleminen on avioliiton kulmakivi molemmin puolin!
- Rudi
Irma kirjoitti:
Keskinäinen hyvinvointi ja kumppanin parhaan ajatteleminen on avioliiton kulmakivi molemmin puolin!
..seksi on kyllä tärkeempää kuin kuorsaus. =))
- Pirre*
Rudi kirjoitti:
täysin samaa mieltä..:))
- uni
Rudi kirjoitti:
on tärkeetä,seksiä voi hoitaa myöhemminkin JOS on enää tarvis-vuosien jälkeen.!
Se kuka antaa toisen nukkua rauhassa-SAA varmaan sitä seksiä kun haluaa,jos osaa muutenkin arvostaa toista,se siitä.Kyllästyttää koko aihe!!!! - T.R.maalari.N
tuntuu vieraalta ajatus siitä, että saman katon alla elettäessä, jos kyse on toimivasta parisuhteesta, seksi erotettaisiin erilliseksi tapahtumaksi. Ihot vastakkain nukkuminenkin on erotiikkaa...ja aamustondikset ja unilämmin...ja yölliset puolittaiset heräämiset.
Tuntuisi hassulta se, jos naimiset pitäisi erikseen suunnitella...ja lähteä omassa kodissaan kylään.
Rakastelu on minusta tunneilmaisun kieli ja jakamista... ei mikään erillinen Tapahtuma joka loppuu tai alkaa. - T.R.maalari.N
T.R.maalari.N kirjoitti:
tuntuu vieraalta ajatus siitä, että saman katon alla elettäessä, jos kyse on toimivasta parisuhteesta, seksi erotettaisiin erilliseksi tapahtumaksi. Ihot vastakkain nukkuminenkin on erotiikkaa...ja aamustondikset ja unilämmin...ja yölliset puolittaiset heräämiset.
Tuntuisi hassulta se, jos naimiset pitäisi erikseen suunnitella...ja lähteä omassa kodissaan kylään.
Rakastelu on minusta tunneilmaisun kieli ja jakamista... ei mikään erillinen Tapahtuma joka loppuu tai alkaa....saaneena sitäpaitsi nukkuu niin paljon syvemmin ja rennompana... että ei siinää kuule omaa eikä toisen kuorsausta.
L. Voisikin ajatella, että säännöllinen sukupuolielämä parantaa unta niin, että kuorsaus lakkaa häiritsemästä? - Pirre*
Pirre* kirjoitti:
täysin samaa mieltä..:))
lapin poika mitä mieltä tästä assiistha..:)???
- Irma
Rudi kirjoitti:
Ja seksielämähän kärsii siitä kuorsauksesta,siis nukkukaa eri sängyissä/huoneissa ja harrastatte silloin tällöin laatuseksiä jommankumman sängyssä!
- Olavi
Irma kirjoitti:
Ja seksielämähän kärsii siitä kuorsauksesta,siis nukkukaa eri sängyissä/huoneissa ja harrastatte silloin tällöin laatuseksiä jommankumman sängyssä!
Ehdottomasti näin! Kyllä!
- Lappalainen
Pirre* kirjoitti:
lapin poika mitä mieltä tästä assiistha..:)???
Kumpiki vuorolhaan ja ajalhaan, niettei seksiä ja kuorsausta samhaan aikhaan...
- Pirre*
Lappalainen kirjoitti:
Kumpiki vuorolhaan ja ajalhaan, niettei seksiä ja kuorsausta samhaan aikhaan...
se riippuu vähän siitä kumpi kuorsaa..
Eihän se tietty kovin inspiroivvoo ois sille toisellekkaa.. - Juntti
Pirre* kirjoitti:
se riippuu vähän siitä kumpi kuorsaa..
Eihän se tietty kovin inspiroivvoo ois sille toisellekkaa..Kyllä naisen kuorsaus on ihan yhtä häiritsevää kuin miehenkin!
- Pirre*
Juntti kirjoitti:
Kyllä naisen kuorsaus on ihan yhtä häiritsevää kuin miehenkin!
miun kuorsaus häirihe yhttää...
- Lappalainen
Pirre* kirjoitti:
miun kuorsaus häirihe yhttää...
Häiritteekö minun?
- Pirre*
Lappalainen kirjoitti:
Häiritteekö minun?
on päivällä kuuluna semmonen joikhaava sointunen pörinä pohjosen suunnasta - siekös se olittii päiväuniloilla kotassasi. Out varmmaan vuan löytänä unjliäkettä siitä sättäräsäkistäs ja nukahit - ei se minnuu haitanna .)
- Pirre*
Pirre* kirjoitti:
on päivällä kuuluna semmonen joikhaava sointunen pörinä pohjosen suunnasta - siekös se olittii päiväuniloilla kotassasi. Out varmmaan vuan löytänä unjliäkettä siitä sättäräsäkistäs ja nukahit - ei se minnuu haitanna .)
en ou vielä joutana tulemmaan sinne koekuuntelluu tekemmään...
31-vuosi alussa.Alkuun riitti kapeampi sänky,no sen nukkumisen kanssa niin ja näin.
Vieläkin "jaamme vuoteen",täytyy tosin myöntää, että jako ei ole niin itsestään selvyys,vaan rajanylityksiä esiintyy alvariinsa.
Toki,jos nukkumisen kanssa on vaikeuksia esim.kuorsauksen takia,on hyvä koittaa myös erillään nukkumista.
Halailla ja hyvänä pitoa voi,ja kannattaakin harrastaa aivan seisaaltaan tai telkkaria katsellessa sohvalla.Meillä nyk. läh.aina,kun "satutaan" tulemaan vastakkain.- vaille 54v.
Ennen oli 80cm. sopiva parisänky nyt ei riitä 160. jos lie tullut molempii "hieman" lisää on myös meillä kuorsaus hirrrrvittävää. Vaan olempa onnekseni jok. ikinen yö töissä. Väsyttävää joskus mutta OI nukumme 26 vuoden jälkeenkin "parisängyssä" eix hyvä me. Hah.
- Pirre*
rakennuksissa, mutta sängyssä..
- Irma
Voi olla hyödyllistä om rauhakin,jopa oma huone eikä sille tarvitse olla mitään tekemistä suhteen laadun kanssa!Jos esimerkiksi toinen haluaa lukea sängyssä ja toinen työn/muun takia haluaa mennä aikaisin nukkumaan on se hyvä ratkaisu,lisäksi voikin lisätä suhteeseen jännitystä ja tuoda uutta piristystä kun voi käydä koputtelemassa vaimonsa/miehensä "aitan ovea"?
- touhua
tämä on, mut kun sitä ei kehtaa tunnustaa. Samassa sängys. . huonosti nukutaan. . erotaan . . jokaisen kanssa sama tilanne. . kiertäminen jatkuu loputtomiin. Avioliitot kestäisi paremmin jos heti alusta alkaen nukuttaisiin eri huoneissa. Työvuorojen alkamis- ja päättymisajat määrää myös milloin nukutaan.
Itse nukun huonosti toisen kainalossa, koska olen kuorsaaja. Kuulen sen itsekkin! On se kuulkaas mukavaa "kotona käydä vieraissa", ei tarvi mennä vierasta lihaa lämmittään kylille! - hessu51
touhua kirjoitti:
tämä on, mut kun sitä ei kehtaa tunnustaa. Samassa sängys. . huonosti nukutaan. . erotaan . . jokaisen kanssa sama tilanne. . kiertäminen jatkuu loputtomiin. Avioliitot kestäisi paremmin jos heti alusta alkaen nukuttaisiin eri huoneissa. Työvuorojen alkamis- ja päättymisajat määrää myös milloin nukutaan.
Itse nukun huonosti toisen kainalossa, koska olen kuorsaaja. Kuulen sen itsekkin! On se kuulkaas mukavaa "kotona käydä vieraissa", ei tarvi mennä vierasta lihaa lämmittään kylille!Yleensäkin pitäisi suomalaisilla avio/avopareilla olla enemmän omaa elämää ja omia ystäviä ja harrastuksia!
- Arska
hessu51 kirjoitti:
Yleensäkin pitäisi suomalaisilla avio/avopareilla olla enemmän omaa elämää ja omia ystäviä ja harrastuksia!
Ja jos olisi kummallakin oma asunto, liitot kestäisivät vielä pitempään. Ja jos asunto olisi eri paikkakunnalla, avioliitot kestäisivät aina vaan pitempään.
- Juntti
Arska kirjoitti:
Ja jos olisi kummallakin oma asunto, liitot kestäisivät vielä pitempään. Ja jos asunto olisi eri paikkakunnalla, avioliitot kestäisivät aina vaan pitempään.
Pysyy mielenkiintoisena!
Hyvä ratkaisu saattaisi olla kaksi kyllin leveätä vuodetta eri huoneissa, niin että halutessaan kumpi tahansa voisi kömpiä toisen viereen ja vaikka nukkuakin yhdessä. - Tai siirtyä hellän hetken jälkeen vaikkapa lukemaan tai kuorsaamista karkuun omaan sänkyynsä.
Jospa koristelisit ehdotuksesi romantiikalla ja saisit asian kuulostamaan positiiviselta.
Tai kuka estää rakentamasta ajattelemaasi tilaa
vierashuoneeksi, johon jompi kumpi voisi halutessaan siirtyä tilapäisesti nukkumaan.
Tiedän monia meitä nuorempiakin pariskuntia, jotka tilapäisesti tai jopa jatkuvasti nukkuvat eri huoneissa.- Ninna
Yli 40 v. takana (toivottavasti vielä monia vuosia edessä). Mies kuorsaa ja kovaa. Nukahtaa herätettäessä nopeasti, kääntää kylkeä ja eikun taas korraamaan.
Alussa siirryin tyynyineni ja peitteinenei salaa hissunkissun toiseen huoneeseen sohvalle.
Sittemmin on yhteisesti sovittu, että molemmilla on omat makuuhuoneet ja toinen on toki tervetullut "kyläilemään". Hyvin pyyhkii. - Pirre*
muuten huomanneet tuttavienne, kulmakarvan hienoista kohoamista ja "sivuunhymyä" siinä vaiheessa kun tulee julki ettette enää voikkaan nukkua aviovuodetta :/...
Minulle tulee heti automaattisesti kuin syyllinen olo ja haluan ruveta selittämään syitä "eroomme", mutta sitten jokin piru iskee minuun ja ajattelen hittoako se muuten kenellekään kuuluu meijjän nukkumiset..- millaiset......
ovat "aviosängyt"??
Koskaan ei mainoksissa oo isolla ,että tää synky on
erikosesti hyvä-AVIO HOMMIIN!! - Pirre*
millaiset...... kirjoitti:
ovat "aviosängyt"??
Koskaan ei mainoksissa oo isolla ,että tää synky on
erikosesti hyvä-AVIO HOMMIIN!!huuvva, miehän kerron sulle. Sehän on sama kuin ennenvanhaan oli se, että kun nukuttiin "aviovuodetta", muistatko kuulleesi?
- Oman yönsä sankari
Kun perilliset kuulivat makuusuunnitelmistamme oli kulmakarvat heilläkin kohollaan hämmästyksestä. Näyttivät suorastaan noloilta jopa pelästyneiltä,että onko mammalla ja papalla suhdeongelmia!? En itse usko uomiinsa asettuneen seksielämän ainakaan kärsivän uudesta järjestelystä. Kyllä tässä iässä jo osaa keinot keksiä, vai mitä ikätoverit?
- Mikä ihmeen ...
Pirre* kirjoitti:
huuvva, miehän kerron sulle. Sehän on sama kuin ennenvanhaan oli se, että kun nukuttiin "aviovuodetta", muistatko kuulleesi?
Avio-?? vuode??
Papin aamenella ko se oli vain mahdollista;"natisuttaa HETEKKAA"?
Onneks on ajat muuttuneet,sen ajan ikeestä nykypäivänä! - Pirre*
Mikä ihmeen ... kirjoitti:
Avio-?? vuode??
Papin aamenella ko se oli vain mahdollista;"natisuttaa HETEKKAA"?
Onneks on ajat muuttuneet,sen ajan ikeestä nykypäivänä!se tietysti onkin, mutta minä ajattelin tietenkin tästä omasta siviilisäädystä käsin.
Ei ne kulumakarvat varmmaankkaa niin kohhoilis jos ei sitä papinaamenta ois mukana:). - Kakku
Oman yönsä sankari kirjoitti:
Kun perilliset kuulivat makuusuunnitelmistamme oli kulmakarvat heilläkin kohollaan hämmästyksestä. Näyttivät suorastaan noloilta jopa pelästyneiltä,että onko mammalla ja papalla suhdeongelmia!? En itse usko uomiinsa asettuneen seksielämän ainakaan kärsivän uudesta järjestelystä. Kyllä tässä iässä jo osaa keinot keksiä, vai mitä ikätoverit?
Älkää ajatelko yhtään sitä, mitä muut ajattelevat. Kohotelkoot kulmiaan tai supiskoot selän takana. Mitä se kenellekään kuuluu, miten te nukutte? Minä teen ainakin asioita ihan oman pääni mukaan, välittämättä siitä "mitä MUUT ihmiset ajattelevat". Eivät ne MUUT ole minua auttamassa, kun sitä tarvitsen, niin miksi täytyisi heidän mielipiteensä minua koskevissa asioissa ottaa huomioon?
- Ansku
ehdottomasti, ihana tuntea toisen läheisyys koko yön.
Herätä aamulla helliin hyväilyihin.
Rakastelun jälkeen nukkuu niin rauhallista unta, ettei sitä toisen (oma) kuorsaus häiritse.- Pirre*
kokkeillemmaan tänne :)), desipelit hippoo satasta!
- Ansku
Pirre* kirjoitti:
kokkeillemmaan tänne :)), desipelit hippoo satasta!
osataan kuorsata, lapset on ihan riekaleina jos joutuvat jäämään yöksi.
Mutta me kaks kuorsataan onnellisina, tokkopa osaisin hiljaisuudessa nukkuakkaan.
- Uneksija3
En suosittleisi eri sänkyjä tai makuuhuoneita.
Ensimmäinen sinetti vieraantumiselle alkoi itselläni eri makuuhuoneista, nyt olemme eronneet kolmenkymmenen vuoden jälkeen jo muutama vuosi sitten. Nyt kaipaan vierelleni kuorsaajaa, enkä ikinä muuta edes sentin päähän hänestä. Mutta luulen että silloin kun ei enää oikein rakasta toista se alkaa risomaan se kuorsaus.- *Nainen*
...jos oikein kunnon kuorsaaja on samassa huoneessa. Toisilla on jo erilainen kaikupohja ja muita yksilöllisiä äänivaroja.Olen joskus oleskellut samassa kämpässä kunnon kuorsaajan kanssa ja siitä lähti melua enempi kuin yli lentävästä hävittäjästä. Siinä ei korvatilkkeet auttaneet eivätkä mitkään lievät puudukkeet.
Kyllä sitä kuorsaajaa pitää jollain lailla hoitaa, jos häiritsee unta. - kuorsauksesta
*Nainen* kirjoitti:
...jos oikein kunnon kuorsaaja on samassa huoneessa. Toisilla on jo erilainen kaikupohja ja muita yksilöllisiä äänivaroja.Olen joskus oleskellut samassa kämpässä kunnon kuorsaajan kanssa ja siitä lähti melua enempi kuin yli lentävästä hävittäjästä. Siinä ei korvatilkkeet auttaneet eivätkä mitkään lievät puudukkeet.
Kyllä sitä kuorsaajaa pitää jollain lailla hoitaa, jos häiritsee unta.Minäkin kärsin aviossa olessamme kuorsauksesta.
Varsinkin juovuksissa nukkuva mies kuorsasi sietämättömästi. Olen lukenut kuorsauksesta lehtiartikkeleita ja nähnyt vaivaan tarjolla olevia hoitoja ja valmisteita.
Lapseni ovat kertoneet, että minäkin joskus kuorsaan. Äitinikin kuorsasi. Anoppini kuorsasi melko kovasti. Siis naisetkin kuorsaavat.
Eikö kuuluisa naiskirjailija Wirginia Woolf pitänyt kirjoittamisen takia tärkeänä, että naisella on oma huone. Omaa huonetta tarvitaan moneen muuhunkin asiaan kuin nukkumiseen.
Minulle riittävän pitkä ja rauhallinen uni on hyvinvoinnin peruspilari. En ymmärrä miten kestin vaikeat vuodet avioliitossamme. Mies tuli loppuvuosina ryyppyreissultaan kotiin joskus vasta aamulla. Vietin monta lukematonta yötä valvoen.
Eron jälkeen hajoitin parivuoteemme ja tilasin Kierrätyskeskuksen miehet noutamaan joutavaa tavaraa. Tuon parisängyn purku vahvisti käsitystäni siitä, että en enää ikinä halua elää parisuhteessa enkä nukkua parivuoteessa. Petaamisen takia pienessä huoneessa parisänky on hankala. Toinen joutuu aina könyämään seinän puolelle, vetää peiton itselleen jne.
Kuuntelin aamulla lappuradiolla Helsinki-iskelmää herätyskellon soitua. Markku Aro lauloi ikivihreän Ollaan lähekkäin. Pidän vieläkin tuosta laulusta paljon. Vaikka ero tuli niin muistot pitävät minut hyvällä mielellä.
Juoppous, kuorsaaminen ym. ovat vain sairauksia muiden joukossa. Ihminen muuttuu vuosien myötä.
Jos joku voi paremmin nukkuessaan omassa sängyssä, niin hänellä on siihen oikeus.
Ei kaikkea tarvitse kirjoittaa perustuslakiin vaikka perusoikeuksista onkin kyse. Vai mitä sanoo näillä palstoilla liikkuva juristi, terveydenapostoli tai joku asian paremmin tietävä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävöin sinua kokoyön!
En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun614418KALAJOEN UIMAVALVONTA
https://www.kalajokiseutu.fi/artikkeli/ei-tulisi-mieleenkaan-jattaa-pienta-yksinaan-hiekkasarkkien-valvomattomalla-uimar1523261Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin
Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo492544Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?
Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?542526- 1102245
- 241893
- 241671
- 301626
- 1691530
- 361265