Moottorit hajoavat aiemmin – ”Rakennetaan niin halvalla, kuin kaupaksi menee”
mm Skoda tekee nykyään kertakäyttöisiä moottoreita, joita ei ole edes tarkoitettu korjattavaksi, sanoo autopurkamoyrittäjä.
Muun muassa Škoda Octaviasta on tarjolla 1-litraisella moottorilla varustettu malli. Isoon katumaasturi Skoda Kodiaqiin saa 1,4-litraisen moottorin.
Näistä pienistä moottoreista otetaan kuitenkin yhtä paljon tai enemmän tehoa irti kuin aiemmista suuremmista moottoreista, ja se käy moottorille raskaaksi. Tästä seuraa siis johtopäätös, että autojen moottorit eivät nykyään kestä.
VTT:n johtava tutkija toteaa seuraavaa:
”Ei sitä auton moottoria ole tarkoitettu ajettavan 500 000 kilometriä, vaan sen verran, mitä autolla keskimäärin ajetaan auton elinkaaren aikana" - "
Auton moottorin pitäisi kestää Laurikon mukaan noin 200 000–300 000 kilometriä. Sitten sillä on kärjistäen sanoen lupa hajota.
Ja mitenkäs se litrainen TSI? Noh: ”Rakennetaan niin halvalla, kuin kaupaksi menee. Eihän sitä ylilaatua kannata tehdä, se vie kannattavuuden. Riittävän hyvä, muttei liian hyvä.”
VTT - Skodan pienet moottorit eivät kestä?
28
524
Vastaukset
- 1.2TSI
Onneksi on 3,6 litran FSI 4x4, jolla voi kyykyttää Bimmereitä kesät talvet.
Oliko muuta?
Jengi vaihtaa autoa edullisella rahoituksella muutaman vuoden välein. Heille Ihan sama kuka ajaa 300 tkm tai ei. Oli sitten Renaultin 0,9-litran isolohko tai Volkkarin 1.4.
Olen ajanut itse uutena ostetuilla autoilla 5 - 10 vuotta, vuosittaisen ajosuoritteen ollessa 10 - 15 tkm. Olen ajanut 130 tkm lähes yhdessätoista vuodessa ja japanilaismerkin kori oli jo ruostunut pahasti, vaikka tekniikka muuten pelasi.
Tietysti voisi myös miettiä mikä vaikutus on sillä, että turbon avustamat "pikkumoottorit" käyvät esim. moottoritienopeuksissa vapareita selvästi alemmilla kierroksilla, eikä hyvän alakierrosväännön ansiosta tarvitse huudattaa kuin kierroskonetta.
Tämäkin aloitus kuuluu yleiseen autotekniikan osioon, mutta kriitikko haluaa tapansa mukaan kohdistaa autotekniikan kehitykseen liittyvät kyseenalaistukset vain Skodaa koskeviksi. Lukijat kyllä tuntevat kriitikon.
Volkkarin 1.0 TSI vaikuttaisi todellakin olevan riittävän hyvä, ainakin kokoonsa nähden tarjoaa jopa enemmän kuin kilpailijoiden vastaavat. Voisiko se johtua siitä, että Volkkari on ensimmäisenä tuonut turbot perusautoihin, muut kokeilevat nyt ensimmäistä kertaa. Muita puuttuu sitä kokemusta... ;)- ja.niin.oli.hyvä
Onneksi ei ole. Skoda lopetti 3.6 FSI mallin jo vuosia sitten.
- Skeidaatyrkkää
ja.niin.oli.hyvä kirjoitti:
Onneksi ei ole. Skoda lopetti 3.6 FSI mallin jo vuosia sitten.
Toikin kippanen joka jo kauan sitten lopetettu, kyykkäsi tosi nolosti ja häpeällisesti bmw 535d :lle , skoda on VAIN skoda, ikuinen itäauto.
- 1.2TSI
ja.niin.oli.hyvä kirjoitti:
Onneksi ei ole. Skoda lopetti 3.6 FSI mallin jo vuosia sitten.
Niitä mitään lopetettu ole. Eikös nuo vasta tule Automiesten ulottuville, kun on 150 tkm mittarissa?
- FactChecking
1.2TSI kirjoitti:
Niitä mitään lopetettu ole. Eikös nuo vasta tule Automiesten ulottuville, kun on 150 tkm mittarissa?
Tuossa on sama halpis DSG kuin 1.8 TSI 4x4:ssä ja RS:ssä. En usko että kestää edes 200 tuhatta varsinkaan jos on paljon kaupunkiajoa.
Skoda on konsernin halpis, siitä kielii mm. se ettei V6 superbiin voinu laittaa esimerkiksi sitä Audin Tiptronicia jonka tuo V6 malli olisi todellakin vaatinut
- Ei.kestoihmeitä
Uusimmissakaan tsi moottoreissa turbot ei kestä kuin 60 tuhatta kilometriä.kertakäyttökulttuuria totesi tm. Kestotestin päätteeksi purettuaan 1.4 tsi moottorin.myös öljynkulutus kuuluu siedettäviin ominaisuuksiin edelleen.
- UlosLuolasta
Aloittaja vääristelee taas taitavasti alkuperäistä tekstiä, siksi linkki puuttuu.
Olisi syytä ottaa se aamulääke ja lähteä ulos rauhoittumaan, jos ahistaa. Se linkki:
http://www.hs.fi/autot/art-2000005243858.html- FactChecking
Niin kun ei faktat kelpaa?
ps. montako kertaa HS jutussa mainittiin tojota? Ei yhtään. Skoda mainittiin. - anal-logiaa
FactChecking kirjoitti:
Niin kun ei faktat kelpaa?
ps. montako kertaa HS jutussa mainittiin tojota? Ei yhtään. Skoda mainittiin.Tojota ja downsizing... :D
Eipä Tojotasta paljon ole mainittavaa, kun ovat rouskuttaneet samoilla vapari-moottoreilla menemään. Dieselit hommataan Bemarilta ja 1.2 turbo joissain malleissa...
80-luvulla Tojota olikin "hajoavan uuden tekniikan" suhteen etulinjassa, kun Automiehet epäilivät vankasti 12-venttiili Corollan kestävyyttä ja vielä etuvetoonkin siirryttiin... ;) - FactChecking
anal-logiaa kirjoitti:
Tojota ja downsizing... :D
Eipä Tojotasta paljon ole mainittavaa, kun ovat rouskuttaneet samoilla vapari-moottoreilla menemään. Dieselit hommataan Bemarilta ja 1.2 turbo joissain malleissa...
80-luvulla Tojota olikin "hajoavan uuden tekniikan" suhteen etulinjassa, kun Automiehet epäilivät vankasti 12-venttiili Corollan kestävyyttä ja vielä etuvetoonkin siirryttiin... ;)Yhtään Toyotan konetta ei ole hajonnut.
Kehoitan pysymään asiassa, eli Skodassa. Mites esim. tää: http://aijaa.com/qDtN50 - anal-logiaa
FactChecking kirjoitti:
Yhtään Toyotan konetta ei ole hajonnut.
Kehoitan pysymään asiassa, eli Skodassa. Mites esim. tää: http://aijaa.com/qDtN50Kriitikko otti esille Tojotan ihan itse.
"Ei ihan ilman vikoja"
Ei ainakaan liity Tojotaan.. :) - FactChecking
Trollit jankkaavat Toyotasta vaikka lehtijutussa mainittiin Skodan ylipienet halpuutus-moottorit
- MukavaaTurvallistaKyytiä
Kuka suostuisi ajamaan samalla autolla 20 vuotta eli keskimääräisellä vuosisuoritteella sen 300 tkm? Jos moottori sen kestää niin hyvä on. Työssäkäyvillä on varaa vaihtaa autoa jo alle 10-vuotiaana, kun vaihtoarvoa vielä on. Ja turha höpöttää Skodan huonosta vaihtoarvosta, tilastot puhuu muuta myydyimmän automallin kohdalla.
Joka ajaa paljon, ei osta pienintä moottoria vaan on ainakin ennen vanhaan päätynyt jopa dieseliin. - hyvin.optimoitu
Ilmankos 2.2 D4D koneet vaihdetaan 120-150 tkm välein uusiin.
- Ei.paskajauhantaa
HEI 1.2 tsi
Tais olla sun itälinttas mikä lahos käsiin.
Haluatko hönö nähdä kuinka uudesta skeidasta lahoo keulakin.
Volkswagenien ja samalla muiden VAG -konsernin autojen eli Skodien, Seatien ja Audien ongelmista on riittänyt hurjan paljon paljon keskusteltavaa VAGarena-keskustelupalstalla. Esimerkiksi kaksi vuotta sitten alkanut keskustelu TSI-moottoreiden jakoketjuongelmista jatkuu ja aina vaan uusia jakoketjuongelmaisia liittyy keskusteluun.
Uudempi keskustelu sensijaan on ryöpsähtänyt toisesta ja vähintään yhtä kiusallisesta laatuongelmasta. Uudempien Volkswagenien eli vuoden 2005 jälkeen valmistettujen pellit nimittäin näyttävät joissain tapauksessa ruostuvan kohtuuttoman nopeasti. Vanhat mallit taas ovat olleet huomattavasti vähemmän alttiita ruostumiselle.
Ongelmat näyttävät pesivän erityisesti kromatuilla kylkilistoilla varustetuissa malliversioissa. Ruoste kukkii näiden lisäksi myös esimerkiksi kattokaiteiden kiinnityspaikoissa ja ovien reunoissa.
Erityisesti monia keskustelijoita kiukuttaa se, että Volkswagenin 12 vuoden puhkiruostumattomuustakuu ei näytä antavan asiakkaille ainakaan täyttä turvaa ruostetapauksissa. Asiakkailta on veloitettu erisuuruisia osuuksia remonteista, joita esimerkiksi pilalle ruostuneiden ovien vaihdosta on aiheutunut. Remonttien kokonaiskustannukset ovat suurimmillaan useita tuhansia euroja.- spämmintuhooja
Ylläoleva teksti
on kopioitu
suoli24-palstalle
sujuvasti jo
lähes 50 kertaa.
Eikö se spämmääminen
saisi jo
tältä osin riittää? - FactChecking
spämmintuhooja kirjoitti:
Ylläoleva teksti
on kopioitu
suoli24-palstalle
sujuvasti jo
lähes 50 kertaa.
Eikö se spämmääminen
saisi jo
tältä osin riittää?Mites tää?
http://aijaa.com/qDtN50 - En.viitsi.klikata
FactChecking kirjoitti:
Mites tää?
http://aijaa.com/qDtN50Mitäs keskustelua tämä taas on? Heitellään vaan jotain linkkejä johonkin tuntemattomiin sivustoihin.
- FactChecking
200 tuhatta V6:lla jossa huijausöljyt? Tuskin onnistuu
- niin.se.vain.on
"Yksityisautoilua pitäisi vähentää, mutta jos on pakko ajaa, se kannattaa tehdä mahdollisimman uudella autolla, koska uudet autot ovat vaan niin paljon parempia ja puhtaampia. Autojen loppuun ajaminen on ihan out.”
Tämä ei kriitikolle sovi?- KriittisestiSuhtautuva
Toki sopii, kunhan se vähentäminen tehdään skodailusta.
- ValeUutisKriittinen
KriittisestiSuhtautuva kirjoitti:
Toki sopii, kunhan se vähentäminen tehdään skodailusta.
Kun tulee Venäjän valta, niin saadaan kaikki uudet Mersut ja Skodan tehtaat siirtyvät tuottamaan panssari-ajoneuvoja Venäjän rauhanomaiselle armeijalle?
- Reserviläinen
ValeUutisKriittinen kirjoitti:
Kun tulee Venäjän valta, niin saadaan kaikki uudet Mersut ja Skodan tehtaat siirtyvät tuottamaan panssari-ajoneuvoja Venäjän rauhanomaiselle armeijalle?
Kerrotko tarkemmin, milloin tämä toteutuu?
Aiotko odotellessa jättää intin käymättä?
Saattaa olla, että et voisi enää ennustuksesi toteutuessa ilmaista vapaasti ja nimettömänä ns. "mielipiteitäsi".... - Suojeluskunnan.perintö
Reserviläinen kirjoitti:
Kerrotko tarkemmin, milloin tämä toteutuu?
Aiotko odotellessa jättää intin käymättä?
Saattaa olla, että et voisi enää ennustuksesi toteutuessa ilmaista vapaasti ja nimettömänä ns. "mielipiteitäsi"....Onhan tuota lupailtu "maailman sivu", ainakin vuoden 2017 tapahtumista alkaen. Välillä Neuvosto-Venäjän valta edisti Skoda-kriitikon asiaa ottamalla Skodan-tehtaan rauhan-asian käyttöön, mutta nyt on taas menty jo muutama vuosikymmen kapitalismin piikkiin ja Kriitikon harmiksi Skodat eivät ole katoamassa.
Reserviläisiä on monenlaisia. Kovan luokan kommareistakin moni on RUK:n käynyt. Peruste? Luokkataistelussa pitää oppia ampumaan porvaria. Kriitikkokin voi olla reserviläinen... ;) - tsuppadaidaa
Suojeluskunnan.perintö kirjoitti:
Onhan tuota lupailtu "maailman sivu", ainakin vuoden 2017 tapahtumista alkaen. Välillä Neuvosto-Venäjän valta edisti Skoda-kriitikon asiaa ottamalla Skodan-tehtaan rauhan-asian käyttöön, mutta nyt on taas menty jo muutama vuosikymmen kapitalismin piikkiin ja Kriitikon harmiksi Skodat eivät ole katoamassa.
Reserviläisiä on monenlaisia. Kovan luokan kommareistakin moni on RUK:n käynyt. Peruste? Luokkataistelussa pitää oppia ampumaan porvaria. Kriitikkokin voi olla reserviläinen... ;)Pieni korjaus, tietenkin vuodesta 1917 alkaen...
- FactChecking
Suojeluskunnan.perintö kirjoitti:
Onhan tuota lupailtu "maailman sivu", ainakin vuoden 2017 tapahtumista alkaen. Välillä Neuvosto-Venäjän valta edisti Skoda-kriitikon asiaa ottamalla Skodan-tehtaan rauhan-asian käyttöön, mutta nyt on taas menty jo muutama vuosikymmen kapitalismin piikkiin ja Kriitikon harmiksi Skodat eivät ole katoamassa.
Reserviläisiä on monenlaisia. Kovan luokan kommareistakin moni on RUK:n käynyt. Peruste? Luokkataistelussa pitää oppia ampumaan porvaria. Kriitikkokin voi olla reserviläinen... ;)Skodan tehdas on jo Venäjällä.
http://www.skoda-auto.com/en/company/production-plants/russia
- LukekaaKokoJuttu
Aloittaja vääristelee artikkelin sisältöä. Asiantuntijat eivät mainitse Skodaa, toimittaja itse ottaa sen vain esimerkiksi pienennetystä moottorista. Suosittu automerkki on ihan hyvä tarkastelun kohde tässä suhteessa.
Kuten sitten oikea asiantuntija aivan toteaakin, nykymottorit ovat laadukkaampia kuin vanhat jotka materiaalitietämyksen puutteessa jouduttiin pakosta ylimitoittamaan.
Nyt riittää tietenkin se, että moottori kestää auton iän ja sen jälkeen moottori saisikin hajota, kuten asiantuntija Hesarin artikkelissa toteaa.
Ei mulla tule mieleen ajella yli kahtakymmentä vuotta edes Skodalla. Kyllä millä tahansa perheautolla tänä päivänä on ihan toisenlainen mukavuus, ajotuntuma ja turvallisuus kuin jollain vuoden 1997 räppänällä. - Paalinvaan
Ole huoletta.skodasi ruostuu yhtä nopeesti kuin tekniikka pettää.
Lujaa laatua - Skoda
Kyllä nämä on naurettavia autoja
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=19504.msg480900;topicseen#new
Varmaa faktaa löytyy jokaisesta skodan mallista.melko uusiakin 2013 oktavioihin vaihdettu jo ovia.löytyy jopa kuvien kera
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2004363
Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?
Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!422006- 611667
Ymmärrätköhän nainen
Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi1331353Martina on käynyt puhumassa viisauksia
Iltalehden artikkelissa Martinan viisaudet.3581337Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin
Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss93959SDP:läinen lähettiläs Titta Maja-Luoto RAIVOAA lähetystössä -?
SDP:n puolueen Maja-Luoto on Portugalissa noussut Median otsikoihin, koska RAIVOAA työntekijöille ja pitää Heitä lähinnä26913Mitä alkoholijuomaa on myyty sekä Linda Lampeniuksen että Matti Nykäsen nimellä? Testaa tietosi!
Mikähän alkoholijuoma se mahtoi olla…? Tule pelaamaan kivaa Testerin Juomavisaa! Kuinka monta saat oikein? Tästä pääse10889Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus
Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte170818Voiko vauva uskoa ?
Lohkoissa väitetään ettei vauva voi uskoa. Tässä näet vauvan uskon. https://youtube.com/shorts/QhFbPSdjpnA?si=Zb2BCRST9186696