Mikä Mies on tinonurmi, ottaa SJM kilpailuun mukaan aloittelijoiden leirin.
Siinähän kunnioitetaan SJM kuljettajia tosi hyvin. aloittelijoiden leiri ja SJM tai SM sopiikin tuohon imagoon tosi hyvin. Mitähän on noussut miehellä päähän.
Kun olin järjestämässä SM kilpailun muutama vuosi sitten, päätös oli, yksi lisä luokka voidaan ottaa SM tai SJM kilpailun yhteyteen, eikä sitä päätöstä ole muutettu.
Myös pikkuluokat Cadet sekä Mikro rauhoitetaan SM sekä Sjm:stä. Eikö lajiryhmällä ja lajipäälliköllä ole yhtään ryhtiä puuttua tälläiseen pelleilyyn, pidetään päätetyistä asioista kiinni. SM luokkia eteenpäin aloittelijoiden leirillä ha ha haa.
Eikö Vantaa ollut jo hyvä esimerkki, kaikki päin helvettiä, myös lisäluokkien ajosysteemi, Eikö muka siitäkään opittu mitään?
Lentolaleiri
33
1706
Vastaukset
- 64757889
Laitahan omaa nimeä kehiin kanssa kun kirjoittelet täällä toisista sormi pystyssä , Tino on ihan asiansa omaava kaveri , niin harrastus kuin työelämässä
- 53646778
Tino voi olla hyvä mies, ei vain oikein sovellu vapaaehtoistyöhön. eikä minkäänlaista sääntöjen kunnioitusta, voi olla kuitenkin, että hän ei tunne sääntöjä
nimimerkki on melkein sama kuin sinulla eli omilla nimillä - jfkfkhjhy
eiköhän tuo johdu siitä AKK:n päätöksestä kieltää cadettien ajaminen SJm:n kisoissa...AKK ei vaan muistanut informoida ketään moisesta päätöksestä...Nyt lentolan porukka yrittää jollain saada kisat kannattamaan, ja mielestäni tuo leirihomma toimii ihan hyvin, jos kerran päivässä on tilaa ajattaa...koko ongelma juontaa AKK:n norsunluutorniin, jossa ei ymmärretä kentän asioita ollenkaan.
Jos kyseinen kaveri yrittää kerhon hyväksi tehdä jotain, kaikki kunnia hänelle...se ei ole keltään pois...pari vuotta eteenpäin, ja ajetaan kuten englannissa nyt, kaikki luokat yhdessä, kun ketään ei halua järjestää muutaman kilpailijan kilpailuja, kuten nyt käy...Lentolalle ISO peukku
- Mattipuhakka
Niin kyllä meiltäkin otettiin cadet pois yhtenä vuonna kun ei saanut olla kun 1 lisäluokka eikä edelleenkään saa olla ja nytkin lentolassa on kaksi. Se on varmaan ok mutta kyllä tarvis akk.n sääntöjä ja määräyksiä noudattaa jos kaikki tekis mitä haluaa tää pakka hajois käsiin. Ja tosta nurmen kirjotuksesta foorumilla voi kaikki tehdä johtopäätöksensä mutta ei se kuitenkaan lajia ja sääntöjä kohtaan ole oikein. Kuinkahan akk.n alaiset tän hoitaa tuleeko kaikille vapaat kädet vai palautuuko kaikki ruotuun.. Ja tuolla on nimettömiä kirjotuksia ja nimetön huutaa nimiä tuntuu sekin oudolta mää oon aina uskaltanut olla sanojeni taka. Mutta oikeesti nyt kaikille järjestäjille järki päähän ja noudattaa sääntöjä.
- Mattipuhakka
Vielä lisään noista nuorisotyntekiöistä minun mielestäni on monta hyvää pirkassakin mutta kukaan varmaan ei voi kiistää että henkka on sitten vielä täysin eri levelillä nuorisotyöntekijänä. Niin kilpailuiden ulkopuolella kuin kisoissakin ja on auttanut nuoria jo yli 20 vuotta. Hänen kanssaan on helppo jutella ja hoitaa vaikeitakin asioita ja tuntee hyvin paljon sääntöjä ja myös osallistuu akk.n tilaisuuksiin
- 76575897
Olkaa nyt apinat iloisia , että joku edes järjestää kisoja , haukkukaa sen jälkeen kun on talkoolaisten järjestelyt menneet omasta mielestä pieleen.
- Yuohjkllhköp
Hauskaa luettavaa , yksi on kiukkuinen , kun ei tehdä niin kuin vuonna se ja se . Toinen ei osaa Suomea . Sit on näitä turhia kommentteja , kuin tämäkin
- PieleenMeneeEdelleen
Mites tuolla AKKlla / lajiryhmillä yleensäkin menee? Onkos edelleen karting tiedotustoiminta ainoastaan hallituksen hyväksynnän kautta? Ei vain yksinkertaisesti toimi, nykyinen lajipäällikkö ihan turha mies, hommat jää hoitamatta! Miks hallitus ei kykene edelleenkään jakaan vastuuta lajiryhmille? Siksi näitä epäselvyyksiä tulee jatkuvasti edelleen? Harrastajat siirtyy yksityisinten järjestäjien bileisiin. missä homma luistaa. siellä ei vain olla jarruna kehitykselle.
Isot linjat ja yhteistyö ulospain KV toiminta hallitukselle, Lajiryhmille/ seuroille operatiivinnen toiminta ja päätöksentekovastuu. Tässä lääke nykyvaikeuksiin. Aktiivista autourheiluseuratoimintaa ei pitäisi rajoittaa jollain virhepäätöksillä, kuten nyt tää cadetti-leirin kielto ylemmiltä tahoilta. Hallitus on nyt kehityksen esteenä koko autourheilusaralla, ei ole vain asiantuntemusta päättäjillä.- pieleenmenee
Täysin samaa mieltä, koskee oikeastaan joka sektoria, koittavat tehdä omia päätöksiä, sivuuttavat ja torppaavat hyvätkin harrastajien ja seurojen mielipiteet.
- Nyt_pittäis_miettiä
Jos lajiryhmälle nyt antaa valtaa niin cadettia ei ajeta enää 2018. Sieltä tulee tilalle iame norswift. Tuossa on yksi syy miksi sitä valtaa karsittiin, siellä on mukana kaupallinen operaattori joka ajaa omia etuja (niinkuin liike-elämässä pitääkin). Sitä valtaa ei saa antaa tolle porukalle tai sitten pikkuluokkien homma loppuu kuin seinään. Nyt moottori maksaa uutena n.700 ja käytettynä n.500, jos saa tahtonsa läpi niin 7v kuskin mosa maksaa 1500eur. Suo siellä, vetelä täällä, sen jälkeen ei ajeta koko cadettia. Tuskin se on sitä mitä me halutaan ja millä saadaan lisää harrastajia?
- Järkipäähän
Kyllähän Cadetti pitäis pitää kaukana SM kisoista. Siinä pelätetään tulevat kuskit ja huoltajat saman tien, kun liian isoihin ympyröihin joutuvat tulemaan. Iltakisat ja Cupit on ainoa oikea paikka.
- Ehkäeiei
Samaa mieltä. Pojan into loppuu yhtäaikaa isän rahojen kanssa, kun aletaan notkumaan pitkiä viikonloppuja isojen telttojen kisoissa. Kyllä tuotto pitäisi saada muualta kuin aloittelijoiden kukkarosta. Pitää vaan kylmästi nostaa ilmoittautumismaksuja, ei kai ole muuta vaihtoehtoa? Suoraan sanottuna, meikäläistä säälittää nähdä pieniä väsyneitä poikia ja pinna kireällä olevia isiä liian aikaisin isoissa kisoissa. Iltakisat,aluecupit yms ovat oikea paikka pienille pojille. Monakon kunkun kanssa olen samaa mieltä. Lentolan päällikköä ymmärrän myös silloin kun puhutaan taloudellisesta puolesta, mutta nämä pikkumiehet ovat vääriä tässä kohtaa. Toisaalta ovat helposti saatavilla kun tarvitaan, joku paikkaamaan taloutta.
- Simmua_auki
Ei tuolla cadetti kommentilla ollut mitään tekemistä sm juttujen kanssa. Vaan pelkästään varotus siitä mitä lajiryhmänjäsenillä on mielessä. Ja sitä tulee vastustaa kovasti. Siellä on henkilöitä jotka haluavat korvata raketit iamen tuotteilla. Ihmisten tulisi herätä ja ilmaista että se ei ole toivottu eikä sopiva suuntaus. Joa noilla olisi valta niin täällä ois ajettu jo nyt norswift cadetin rinnalla.. ei hyvä!
- suuremmoosta
Järkipäähän kirjoitti:
Kyllähän Cadetti pitäis pitää kaukana SM kisoista. Siinä pelätetään tulevat kuskit ja huoltajat saman tien, kun liian isoihin ympyröihin joutuvat tulemaan. Iltakisat ja Cupit on ainoa oikea paikka.
pienet ne on ympyrät, isoo on vain uho.
- Radnevetää95koneella
Onko sieltä heittää hyviä ajatuksia millä ajetaan kun Cadet moottorin valmistus loppuu? Jos siis Iamen kone ei käy?
- Cadettia
Radnevetää95koneella kirjoitti:
Onko sieltä heittää hyviä ajatuksia millä ajetaan kun Cadet moottorin valmistus loppuu? Jos siis Iamen kone ei käy?
Onhan noita Cadettia vastaavia koneita esim. Comerilla.
- eyrutyguhjikl
Cadettia kirjoitti:
Onhan noita Cadettia vastaavia koneita esim. Comerilla.
R95 cadetti on kuolleena syntynyt ajatus. Aivan liian isot erot moottoreissa. R60 valmistus on loppu. Eli joka tapauksessa tarvitaan uudeksi cadetiksi joku muu kuin Radnen tuote. Yksityyppiluokka on varmimmin tasapäinen, joten sillä tavalla ei ole väliä kuka valmistaja on. Noswiftiä on ajettu useammassa maassa muuttumattomana jo vuosia ja sama jatkuu tulevaisuudessa. "Kaupallinen toimija lajiryhmässä", blaa, blaa, blaa. Mistäs ne rakettimoottorit hankitaan jos ei kaupalliselta toimijalta?
- Raketitkunniaan
Onko Radne lopettamassa 60 cc moottorin valmistuksen ?
- Hshjj
On. Ilmotti sen jo viime syksynä. Koneitahan on suomi pullollaan mutta uusien teko loppuu tähän vuoteen
Onhan siellä radnen sivuilla ollut jo vaikka kuinka kauan cadet 95 moottori myynnissä, eli muuten sama kuin micro mutta rajoitetulla puolalla. Tässä varmaankin käy samalla tavalla kuin 85 moottoreiden kanssa. Eli raket 60cc moottorit ovat täysin arvottomia kuin tuo uusi 95 mosa tulee käyttöön.
- Stefu_
R60cc moottoria on vielä Radnella jäljellä pariksi vuodeksi. joten ennen 2020 ei tarvi pelätä niiden loppuvan. Suomi on koneita pullollaan ja jokaiselle riittää kone, se on fakta. Ihan turhaa tyrkyttää mitään (jätetään merkki mainitsematta) koneita tai muita tuohon aloitusluokkaan. Mikäli harrastajamäärä ei nouse tuhansilla per vuosi, niin R60 koneita riittää kaikille vaikka yksi molempiin käsiin ja yksi vielä runkoonkin. Mutta tilanne on se että maahantuoja nyt kokeilee sitä saada aakookoolle myytyä ajatuksena, toivon vaan että ei toteutuisi.
Miettikää tätä: Jos se Jonne 6v haluaa aloittaa kartingin harrastuksena, kumpa on perheelle mukavempi ratkaisu
a: ostaa R60 kone hintaan 400-500 eur ja kaveri saa päästellä ihan rauhassa ja HARRASTAA
b: ostaa joku (italialainen)härveli jonka hinta on 1300eur
ja nimenomaan ensimmäiseksi koneeksi tuohon sitten vielä auto ja varusteet, jne.
Sitten jos halutaan kilpailla ja jäädään "koukkuun" harrastukseen niin se on aivan sama vaikka ostaisi sen 800eur " R60 kulkukoneen".
Aloittelijoiden ja lajinpariin tulevien kynnys ostaa omakalusto kasvaa mikäli moottorin hinta lähentelee edes sitä tonnia. Tässä on taas markkinamiehet ja niiden kaverit euronkuvat silmissä liikenteessä. Ihan hyvä että AKK ajattelee nyt myös harrastajia, sekä ymmärtää mitä lajin aloittaminen vaatii rahallisesti että ajallisesti. Eiköhän anneta noiden swiftien mennä unholaan ihan suosiolla.- Futuremen
Kyllä se narusta repiminen saisi jo riittää. R60 on ollut todella toimiva kone cadetti luokkaan, mutta aika kulkee eteenpäin.
- kaddetti
Mini60/vanhakf6 pienellä kaasarilla ja putkella=cadetti.
Vanhan luokkarin koneita koko maa täynnä merkistä riippumatta hl200-500eur.- Kolikkohopeinen
Jos jonnekin päin mennään niin mentäiskö eteenpäin? Ei aleta kaivamaan vanhoja vehkeitä esiin. Saako niihin edes osia enää? Miten sillä tavalla tulisi edes mitään säästöä?
- Taaksepäinmennään
Meni hän CIK-FIA sekin taaksepäin nuilla OK-Jammuilla joita tönitään käyntiin ja jotka kiinnileikatessaan lentää täydestä laulusta "turvallisesti" huitsunnevadaan.
- Meni_hän
Ja sille oli ihan perustellut syyt. Halvempi ja yksinkertaisempi. Kun R60-moottorille joskus tarvitaan seuraaja, niin hinnan ja huolettomuuden tulee ehdottomasti olla tärkeysjärjestyksessä ykkösenä. Cadet on se luokka, johon tullaan kokeilemaan lajia, ja se kokeilu jää liian korkealla hinnalla tekemättä. On ihan eri asia panostaa muutaman kesän ajon jälkeen kalustoon kuin ensi autoksi tietäen, ettei into lopu ennen juhannusta.
- Alottelevahuoltaja
Annetaam cadetin olla cadettina. Yksinkertanen tekniikka. Näin vasta tänäkesänä alottaneena mie en ainakaan kaipaa mitään kf6 moottoria. Tässä on lapselle ja miulle tarpeeksi puuhaa. Sanon ei muille ja KYLLÄ cadetille.
- Nykyaikaa
Ei Cadettiin löytyisi vesijäähdytteistä moottoria? Olishan se hieno, kun olis syylärit ja kaikki.
- Liimarengas
Etujarrut olis kans mukavat ja hyödylliset varsinkin nopeilla radoilla.
- Muutostaodotellessa
Nykyaikaa kirjoitti:
Ei Cadettiin löytyisi vesijäähdytteistä moottoria? Olishan se hieno, kun olis syylärit ja kaikki.
Joo kannatetaan, itsekin kyllästynyt jäähdytys ritilöitä katselemaan. Itse olen valmis maksamaan reilu 2tonnia moottorista, että kalusto näyttäis nykyaikaiselta, vaikka tässä vain kerhokisoja ajellaan.
- Kjkkkkjikk
Ihan hauskaa läppää, äijät. Mutta annetaan silti arvoa niille jotka lähtevät mukaan tähän lajiin. R60 oli meillä kun alettiin harrastamaan, siitä kasivitoseen ja jammuun. Sitten pieni tauko ja taas painettiin meneen sellaisella mis on ne syylärit ja kaikki, ja meno jatkuu hymy huulilla edelleen. Me saatiin silloin kun aloitettiin todella paljon apua ja on yritetty aina antaa sitä myös muille.
- Pohdintaa
Kertoisikohan tämä ilmiö samalla myös muista asioista? Kartingin ilmoittautumismaksut kansallisissa kisoissa ovat aika korkeita... Harvasta kisasta selviät alle 200 eurolla kun tulee ekomaksut ja kaikki muut sivumaksut majoituksesta, ratamaksuista ym. päälle. Tänä keväänä liitonkisoissa nähtiin aikamoinen osallistujakato viime vuosiin verrattuna etenkin cadet luokassa. Eikä esim. X30 sarjan microluokassakaan ole osallistujamäärillä juhlittu.
Käsittääkseni kiinnostus Lentolan leiriä kohtaan on ollut kova. Samoin paikalliscuppeihin vaikuttaisi riittävän kuskeja. Eikä ihme. Lentolan leiri maksoi koko viikonlopulta 100 euroa sisältäen kaikki maksut. Samoin paikalliscupeista selviää usein muutamilla kympeillä ja ratamaksutkin taitavat usein sisältyä tuohon hintaan. Mistä tämä voisi kertoa? Uusia innokkaita harrastajia löytyy, mutta kovinkaan moni ei halua lähteä vain opettelemaan kun kansallisten maksut ovat korkeita. Toki ymmärrän, harjoituskilpailu ja kansallinen kilpailu ovat kaksi eri asiaa. Harjoituskisassa harjoitellaan ja kansallisessa ajetaan kilpaa. Mutta jos ajatellaan cadet luokan tarkoitusta. Cadet on käsittääkseni harrasjaluokka ja mielestäni maksuojen pitäisi olla sen mukaisia...
Ymmärrän myös että kansallisten kilpailuiden maksut ovat korkeita, koska ne ovat myös järjestäville seuroille kalliita. En tarkalleen tiedä mitä kaikkia kuluja seuralle kansallisen kilpailuin järjestämisestä tulee, mutta ensiapuryhmät, AKK:n maksut ja AKK:n herrat eivät liene ilmaisia. Tässä kohtaa ehkä olisikin aiheellista pohtia, tulisiko AKK:n jotenkin tukea ja keventää näitä maksuja? Joku viisaampi kertokoon jos aiheelliseksi näkee, paljonko kansallinen kilpailu konkreettisesti maksaa seuralle. Mutta pointtina: mielestäni olisi hyvä avata keskustelua siitä, rahastaako AKK liikaa ja tulisiko näitä kulurakenteita muuttaa? Voisiko AKK tukea kartinglajia enemmän? Nämä siis näin keskustelun avaustasolla, kun en noita faktoja ja lukuja tiedä...
Lentolan leiriin palaten. Mielestäni on hienoa, että annetaan mahdollisuus opetella ison kisan yhteydessä ja samalla annetaan mahdollisuus nähdä mitä se tulevaisuudessa tulee olemaan. Enkä ymmärrä joidenkin ylempien kirjoittajien ylimielistä SM-sarjaa ylentävää habitusta. Suurimmalla osalla laji kuitenkin alkaa cadetista, joten ei liene paikallaan dissata myöskään sitä luokkaa. Jokainen on joskus lajin aloittanut ja täällä Suomessa suurimmalla osalla laji kuitenkin on harrastelua, vaikka suuria unelmia olisikin. Ei siis ole paikallaan alentaa kenenkään toisenkaan intoa opetella, kun ei täällä Suomi-tasolla niitä ammattilaisia taida kovinkaan monta olla... - Joopaaa
Onko tämä taas tätä tyypillistä kartingkateutta? Yhtä ketuttaa kun toinen ymmärtää tehdä hommat fiksummin?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1075658Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631453723Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503255Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4552601Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2641641- 871376
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito141322Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde321313- 771258
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1511206