Meidän asunto-osakeyhtiöön on tulossa osakkaille 2/3 kylpyhuoneremontti. Voidaanko vaatia 1/3 -osalta rahoitusvastikkeen keruuta eli heidän asunnoissa jossa ei ole tehty remonttia niin jouduvat kuitenkin maksumiehiksi? Laina otetaan 15 vuodeksi ja olisi kyllä hullua maksaa 15vuotta sellaista mistä itse ei hyödy.
Remontti asunto-osakeyhtiössä
8
314
Vastaukset
- Hallpuhjoht35
Kyllä voidaan, jos remontti kuuluu yhtiön kunnossapitovastuuseen. Hyödyt siitä sillä tavalla, ettei sinun tarvitse maksella tulevaisuudessa vesivahinkoja ja kuivatuksia.
Maksa kerralla pois, niin ei tarvitse 15 vuotta maksaa. - OsakkaatMaksaa
Taloyhtiön vastuulla olevat korjaukset maksaa taloyhtiön osakkaat, siis kaikki, vaikka itselle ei suoranaista hyötyä remontista olekaan.
Vertaa parvekeremontti. Vaikka itsellä ei parveketta olisikikaan, niin osakkaana maksat silti. - ihmettelen.vaan
Millä perusteella kolmasosa jää ulkopuolelle? Onko niiden remontoinnista tehty päätös? Osakkaita pitää kohdella tasapuolisesti. Vai onko yhtiössä huoneistoja joissa ei ole kylpyhuonetta?
- TommiTeodor
Aloituksesta ei selviä mistä itse asiassa on kysymys. Taloyhtiön osakkaita on kohdeltava tasapuolisesti, joten periaatteessa - ja mielestäni käytännössäkään - ei ole mahdollista, että osa kylpyhuoneista remontoidaan taloyhtiön kustannuksella ja osa ei.
- Pätevä_syy
On se mahdollista, jos korjaukseen on pätevä syy. Esimerkiksi vuotavat vesieristykset on korjattava, mutta miksi pitäisi tasapuolisesti repiä auki myös kunnossa olevat kylpyhuoneet?
- tasapuolisesti
Ei voi olla niin että 2/3 asunnoista on vuotavat kylpyhuoneiden vesieristeet. Tietysti voidaan tehdä niin että työ jaksotetaan jolloin kaikkia ei tehdä samalla. Kuitenkin kaikki on tehtävä kohtuullisen ajan kuluessa, ei niin että toiset joskus yli 10 vuoden päästä.
Osaan kämpistä on saattanut asukas itse teettää jo riittävän remontin. Tällöin tästä voidaan kyllä jotain hyvittääkin. Riippuu ihan yhtiöstä.
- muuten.ei
Jos yhtiö hyvittää niin työ pitää olla taloyhtiön valvoma ja hyväksymä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
IL - Patteriauto syttyi parkkihallissa Tampereella - 50 autoa LUNASTUKSEEN!
"Palon aikaan parkkihallissa oli 90 autoa, joista noin 50 tuhoutui palossa korjauskelvottomiksi. Lisäksi palo vaurioitti25645572Kristillisistä Siionisteista asiallista tietoa Hesarissa.
KD ja Persut ovat kaiken takana avoimesti!4311343Persut JYTKYTTÄÄ ylös, ohi kepun! +2,1 %
Persut palasi kolmen suurimman joukkoon ja on matkalla kohti kevään 2027 eduskuntavaalivoittoa. Sosialistit ovat syöksy22110961Sanna Marin saa ylistystä Hillary Clintonilta
Jos joku ei tiedä kuka tämä rouva Hillary Clinton on, niin kerrottakoon "fun fact", eli hän on se keneltä Donald Trump389775Ja jälleen uusi latauksessa olleen sähköauton palo! Nyt Keravan Prisman parkkihallissa.
IS 3.10.2025 Latauksessa ollut sähköauto syttyi yöllä tuleen Keravan Prisman parkkihallissa, Keski-Uudenmaan pelastusla888602Gallup, PS:lle JÄRISYTTÄVÄ nousu, SDP suurin laskija
https://yle.fi/a/74-20186114 PS kovaa vauhtia nousemassa ennen 2027 vaaleja suurimmaksi puolueeksi. Nyt mennään jo etua2766650Jos mä joisin
Itteni känniin nyt, voi olla että mä tunnustaisin sulle kuinka ihastunut oon ollu suhun viimeiset 2 vuotta. Eikä mua pys432344Perussuomalaisiin minä luotan
Bensaa raaskii taas tankata ja ensi vuonna laskee ruoan verotus. Nämä muutokset parantavat pienituloisten asemaa.122284- 442124
Kalja-Kristus Kutsuu Luokseen
Nyt on Oikea Hetki Ottaa Ryppyys Vastaan! Lue Pelastusryyppy ja tee Promillista elämäsi Herra! Pelastusryyppy on teksti22075