Onko alkoholin juonti yleistynyt vl:illä?

SaRaNa-NaSaRa

Olen huolestuneena laittanut merkille, että yhä useampi vl juo alkoholia, eikä tämä kehitys ole mun mielestä kovin hyvä. Lars Levi Laestadiushan puhui raittiuden puolesta ja onhan Rauhanyhdistysten sääntöihinkin kirjattu raittiuden vaaliminen.
Perinteisesti on aina uskottu ja ajateltu, ettei alkoholi kuulu uskovaiselle, vaikka Jeesuksen aikana uskovaisetkin joivat viiniä. Silloin sen juonti oli ihan perusteltua, kun ei oltu keksitty vielä jääkaappeja. Mehut ja vesi pilaantuivat helposti, mutta viini säilyi. Nykyaikana alkoholin käyttöä ei voi perustella millään. Elämme korkean hygienian maassa.
On ollut hyvin huolestuttavaa nähdä, että kaupungilla yhä useammin näkee uskovaisilla alkoholijuomia kädessä. Heitä saattaa nähdä jopa terasseilla... Näitä alkoholia nauttivia ihmisiä, jotka käyvät myös rauhanyhdistyksellä seuroissa. Kuulkaa rakkaat nuoret ja miksei vähän vanhemmatkin, Emmehän me tahdo lähteä tähän maailman hapatukseen mukaan. Emmehän me halua päihteillä, eikä millään maailmallisella viihteellä turruttaa omaatuntoamme. Rakkaat nuoret ja miksei myöskin vähän vanhemmat, tänä päivänäkin kuulutetaan: uskovainen ei juo alkoholia ollenkaan! Ei tänä päivänäkään. Suhde alkoholiin ei ole siis muuttunut yhtään mihinkään, vaikka useampi nykyisin juokin.

48

850

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JumalaAuttaaIhmistä

Heikkolahjaiset juovat, koska he eivät ole koskaan löytäneet harrastusta, johon kuluttaa aikaansa. Rauha heidän sielulleen.

• asiantuntijaasiantuntija

Itse asiassa tutkimusten mukaan hyvin älykkäät ihmiset sairastuvat alkoholiin helpommin, jos juovat alkoholijuomaa edes vähän.

Tietenkin korkeampi älykkyysosamäärä toisaalta saa ihmisen välttämään sitä ensimmäistä, kohtalokasta alkoholijuoma-annosta, koska älykkäämpi ihminen ymmärtää paremmin alkoholin vaarat. Sosiaalinen paine ja huono itsetunto saa silti usein älykkäänkin ihmisen ottamaan sen ensimmäisen alkoholijuoma-annoksen, jonka vuoksi alkoholistit ovat hyvin usein korkealla älykkyydellä varustettuja (aluksi), kunnes ovat tuhonneet liikaa aivosolujaan alkoholilla.

Sori tuo kirjoitusvirhe. Sairastuvat alkoholismiin, ei "alkoholiin".

• oluttakesällä

Otetaanko sekin vähäinen ilo pois vl lahkosta.
      -
      Mitään ei saa tehdä enään, perkele. irtoan vl populaatiosta
      -
      Luther oli varsinainen oluen nautiskelija

Itse asiassa tuo on pelkkä lujasti pinttynyt myytti, että Luther olisi juonut olutta.

Luther ei juonut olutta lainkaan, ei edes kotikaljaa. Tämä on nykyisen historiantutkimuksen kanta asiaan.

• kk5000

Usein voi olla kyse sosiaalisten taitojen puutteesta. Jotkut voivat olla syntymästään saakka sellaisia, etteivät yksinkertaisesti kykene muodostamaan normaaleja sosiaalisia kontakteja, Ja he syrjäytyvät ja jäävät henkisellä ja varsinkin tunneperäisellä tasolla yksin. Siitä huolimatta heillä on voimakkaita tunneperäisiä tarpeita. Tämä ongelma kulminoituu siinä vaiheessa, kun on aika muodostaa suhteita vastakkaiseen sukupuoleen ja aika alkaa rakentaa omaa perheyhteisöä. Usein valitettavasti näissä suhteissa tuo kyvyttömyys tulee esiin ja he kokevat voimakkaita vastoinkäymisiä rakkaussuhteissa ja tulevat itsekin tietoiseksi selvästi tästä ongelmastaan. Kun syviä haavoja on tullut muutamia he tuntevat. että he eivät pysty normaaliin sosiaaliseen elämään ja tämä on hyvin musertava tiedostaa.

Lestadiolaisissa perheissä on kiinteät perhesiteet ja hyvä kasvualusta sille, että sosiaaliset taidot opitaan ja pärjäämisen luulisi olevan luonnollisempaa ja helpompaa. Tietenkään tämäkään ongelma ei selviä alkoholilla vaan sitä vastaan tulisi ponnistella, ettei raskaassa pettymyksessään sortuisi huumaavien aineiden käyttöön. Ja yrittää panostaa parhaisiin puoliin, usein nämä henkilöt ovat hyvin luovia ja ei menettää itsekunnioitustaan.

Myöskin nykyajan elämäntyyli, josta on tullut kertakäyttökulttuuria ihmissuhteissa johtaa siihen, ettei pystytä sitoutumaan ja kypsymään rakkaudessa. Rakkaus on antamista, ei mitä minä saan.
      En nyt tässä puutu siihen, minkä tuen ja tarkoituksen elämälle antaa hengellisyys ja aito Kristuksen elämäntavan ja työn jäljitteleminen. Tämä oli yleinen katsaus, lestadiolaisista lähtökohdista en pysty sanomaan mitään, miksi heillä olisi tämä alkanut nostaa päätään.

• avaus.on.totta

Pienessä tuiterissa on helpompaa opettaa Raamatun vastaisia oppeja.

• HeinolalaisreppanA

on tänä aamuna täysin seonnut.

• Puhujaveli_Oulunsalo_vl

Näin on. Hik!

• Jobinpostia

5Moos.14:26. Biblia (1776). Ja osta sillä rahalla kaikkia, mitä sinun sielus himoitsee, joko se on nauta eli lammas, viina väkevä juoma, taikka mikä ikinä sinun sielus himoitsee, ja syö se Herran sinun Jumalas edessä, ja ole iloinen, sinä ja sinun huonees.

• Tekopyhää

Jeesus sanoi viimeisellä ehtoollisella juovansa viiniä uutena isänsä valtakunnassa. Sylkevätkö VL uskovat sielläkin lasiin ja nuhteevat Jeesusta viinin juonnista?

• Raamatussa;

26 Ostakaa sillä rahalla kaikkea, mitä mielenne tekee, nautoja, lampaita ja vuohia, viiniä tai olutta tai muuta mieleistänne, ja syökää ja iloitkaa siellä perheinenne Herran, Jumalanne edessä.

• Tekopyhää kirjoitti:

Jeesus sanoi viimeisellä ehtoollisella juovansa viiniä uutena isänsä valtakunnassa. Sylkevätkö VL uskovat sielläkin lasiin ja nuhteevat Jeesusta viinin juonnista?

Siellä on VAIN Jeesuksen omat.

• prsartsna

Oliko tuo vitsiksi tarkoitettu vai miten on?
        Eihän taivaassa juoda kirjaimellista viiniä.
        Hän oli yhdessä viimeistä kertaa pesah-aterialla apostolien kanssa ja joi siinä viiniä heidän kanssaan. Jeesushan ei muuten juonut muistonvieton vertauskuvana käytettyä viiniä, koska hän oli uuden liiton välittäjä, ei sen osapuoli.
        Hän tarkoitti selvästikin sitä, mitä Raamatussa joskus vertauskuvataan viinillä, nimittäin iloa.
        Hän odotti hartaasti sitä, että he saisivat olla yhdessä Valtakunnassa (Ro 8:23; 2Ko 5:2).
        Kuningas Daavid kirjoitti laulussaan Jumalan antavan ”viiniä, joka ilahduttaa kuolevaisen ihmisen sydämen”, ja hänen poikansa Salomo sanoi: ”Viini elämän ilahduttaa.” (Ps 104:15; Sr 10:19.)

• prsartsna kirjoitti:

Oliko tuo vitsiksi tarkoitettu vai miten on?
        Eihän taivaassa juoda kirjaimellista viiniä.
        Hän oli yhdessä viimeistä kertaa pesah-aterialla apostolien kanssa ja joi siinä viiniä heidän kanssaan. Jeesushan ei muuten juonut muistonvieton vertauskuvana käytettyä viiniä, koska hän oli uuden liiton välittäjä, ei sen osapuoli.
        Hän tarkoitti selvästikin sitä, mitä Raamatussa joskus vertauskuvataan viinillä, nimittäin iloa.
        Hän odotti hartaasti sitä, että he saisivat olla yhdessä Valtakunnassa (Ro 8:23; 2Ko 5:2).
        Kuningas Daavid kirjoitti laulussaan Jumalan antavan ”viiniä, joka ilahduttaa kuolevaisen ihmisen sydämen”, ja hänen poikansa Salomo sanoi: ”Viini elämän ilahduttaa.” (Ps 104:15; Sr 10:19.)

Iankaikkisuus ei ole Taivaassa, vaan Jerusalemissa.
        Lue Ilm 21; 1-6.

Älä hengellistä, viini on viiniä ja vaikutus sama kun nytkin. Se ilahduttaa niitä, jotka sitä osaavat nauttia, muita se voi pahentaa.

• Eikö_sinunkin
        Kesitas kirjoitti:

Siellä on VAIN Jeesuksen omat.

kesi olisi siis jo aika kiirehtiä parannuksen askelille, että voisit lukeutua Jeesuksen omiin`?

• sartna

Saatko sinä uuden Jerusalemin mahtumaan maan päälle?
        Se alkaa maan päällä olevia ihmisiä ennallistaa, muttei se kirjaimellisesti laskeudu.
        Ei Jumalakaan tule maan päälle, vaikka hänestä voidaan sanoa, että hän katselee ihmisiä.
        Eikä suuren joukonkaan tarvitse olla taivaassa ollakseen Karitsan valtaistuimen edessä.

• sartna kirjoitti:

Saatko sinä uuden Jerusalemin mahtumaan maan päälle?
        Se alkaa maan päällä olevia ihmisiä ennallistaa, muttei se kirjaimellisesti laskeudu.
        Ei Jumalakaan tule maan päälle, vaikka hänestä voidaan sanoa, että hän katselee ihmisiä.
        Eikä suuren joukonkaan tarvitse olla taivaassa ollakseen Karitsan valtaistuimen edessä.

Ei minun sitä tarvitsekaan mahdollistaa, sen tekee Jumala tullessaan.

Ilm 21
        1 Ja minä näin uuden taivaan ja uuden maan; sillä ensimmäinen taivas ja ensimmäinen maa ovat kadonneet, eikä merta enää ole.
        2 Ja pyhän kaupungin, uuden Jerusalemin, minä näin laskeutuvan alas taivaasta Jumalan tyköä, valmistettuna niinkuin morsian, miehellensä kaunistettu.
        3 Ja minä kuulin suuren äänen valtaistuimelta sanovan: "Katso, Jumalan maja ihmisten keskellä! Ja hän on asuva heidän keskellänsä, ja he ovat hänen kansansa, ja Jumala itse on oleva heidän kanssaan, heidän Jumalansa;
        4 ja hän on pyyhkivä pois kaikki kyyneleet heidän silmistänsä, eikä kuolemaa ole enää oleva, eikä murhetta eikä parkua eikä kipua ole enää oleva, sillä kaikki entinen on mennyt."
        5 Ja valtaistuimella istuva sanoi: "Katso, uudeksi minä teen kaikki". Ja hän sanoi: "Kirjoita, sillä nämä sanat ovat vakaat ja todet".
        6 Ja hän sanoi minulle: "Se on tapahtunut. Minä olen A ja O, alku ja loppu. Minä annan janoavalle elämän veden lähteestä lahjaksi.

Ja sitten ne mitat;

Hes 48
        18 Pyhän alueen vieressä olevasta maa-alasta jää vielä itäpuolelle kymmenentuhatta kyynärää ja länsipuolelle samoin kymmenentuhatta. Näiden pyhän alueen vieressä olevien osien sato tulee käyttää kaupungin asukkaiden ruoaksi.
        19 Niiden viljely kuuluu kaupungin asukkaille, olivatpa he mistä tahansa Israelin heimosta.
        20 Koko erotettava alue on kultakin sivultaan kaksikymmentäviisituhatta kyynärää pitkä. Yhdessä kaupungin osuuden kanssa pyhä osa siis muodostaa neliön muotoisen alueen.
        21 "Loppuosa, kaikki se maa, joka on pyhän alueen ja kaupungin osuuden kummallakin puolella, kuuluu ruhtinaalle. Se ulottuu itäpuolella kahdenkymmenenviidentuhannen kyynärän levyisenä itärajaan asti ja samoin länsipuolella kahdenkymmenenviidentuhannen kyynärän levyisenä länsirajaan, ja pohjois- ja eteläpuolella se rajautuu heimojen osuuksiin. Tämä maa-ala kuuluu ruhtinaalle, ja pyhä alue ja Herran temppeli ovat sen keskellä.

Jos et tiedä, mitä ne ovat kilometreissä, niin panen senkin 2304x 2304x 2304 Km.

Kes.

• sartna

Siinä vain taisi käydä niin, että kun siirryit Hesekieliin, hyppäsit uudesta Jerusalemista sen tulevaan hallintokeskukseen maan päällä. Nämä ruhtinaat eivät kuulu Kristuksen morsianluokkaan eli uuteen Jerusalemiin, vaan sen alaisuudessa maan päällä toimiviin valvojiin.
        En nyt kerkiä tuota tarkistamaan, mutta näin se on, eikö Ilmestyskirjassa kerrota uuden Jerusalemin mittoja?

• sartna kirjoitti:

Siinä vain taisi käydä niin, että kun siirryit Hesekieliin, hyppäsit uudesta Jerusalemista sen tulevaan hallintokeskukseen maan päällä. Nämä ruhtinaat eivät kuulu Kristuksen morsianluokkaan eli uuteen Jerusalemiin, vaan sen alaisuudessa maan päällä toimiviin valvojiin.
        En nyt kerkiä tuota tarkistamaan, mutta näin se on, eikö Ilmestyskirjassa kerrota uuden Jerusalemin mittoja?

Hesekielessä on VAIN mitat, jota peräsit.
        Taas Ilmestyksessä faktaa Jumalan tulosta maahan.
        Ole tarkkana.

• sartna

Kyllähän ne mitat löytyi Ilmestyskirjasta, nopeasti kerkisin tässä välissä vilasta.
        Eihän siinä tarvinnut mennä kuin samaa 21. lukua eteenpäin:
        Ilmestys 21:9,10
        "9 Yksi niistä seitsemästä enkelistä, joilla oli seitsemässä maljassaan seitsemän viimeistä vitsausta, tuli luokseni ja puhui minulle. Hän sanoi: "Tule, minä näytän sinulle morsiamen, Karitsan vaimon." 10 Henki valtasi minut, ja enkeli vei minut suurelle ja korkealle vuorelle ja näytti minulle pyhän kaupungin, Jerusalemin, joka laskeutui taivaasta, Jumalan luota."

21:15-17
        "15 Enkelillä, joka minulle puhui, oli kultainen mittakeppi kaupungin sekä sen porttien ja muurin mittaamista varten. 16 [i] Kaupunki oli neliön muotoinen, yhtä leveä kuin pitkä. Enkeli mittasi kaupungin kepillään ja sai tulokseksi kaksitoistatuhatta stadionmittaa*; pituus, leveys ja korkeus olivat kaikki tämänsuuruiset. 17 Hän mittasi myös muurin, ja se oli sataneljäkymmentäneljä kyynärää -- enkeli käytti siinä ihmismittaa."

Eli siis täydellinen kuutio, jonka ympärysmitta on kilometreissä noin 2220 kilometriä. Ei kirjaimellinen kaupunki voisi olla näin suuri, että se ulottuisi avaruuteenkin suunnilleen 560 kilometrin korkeuteen. Ja kattaisi nykyistä Israelia noin 14 kertaa suuremman alueen.
        Täytyy muistaa, että Ilmestys esitettiin tunnusmerkein.
        PS. Noin 2220 km. Stadion oli roomalaisen mailin kahdeksasosa, 185 m.

• sartna kirjoitti:

Kyllähän ne mitat löytyi Ilmestyskirjasta, nopeasti kerkisin tässä välissä vilasta.
        Eihän siinä tarvinnut mennä kuin samaa 21. lukua eteenpäin:
        Ilmestys 21:9,10
        "9 Yksi niistä seitsemästä enkelistä, joilla oli seitsemässä maljassaan seitsemän viimeistä vitsausta, tuli luokseni ja puhui minulle. Hän sanoi: "Tule, minä näytän sinulle morsiamen, Karitsan vaimon." 10 Henki valtasi minut, ja enkeli vei minut suurelle ja korkealle vuorelle ja näytti minulle pyhän kaupungin, Jerusalemin, joka laskeutui taivaasta, Jumalan luota."

21:15-17
        "15 Enkelillä, joka minulle puhui, oli kultainen mittakeppi kaupungin sekä sen porttien ja muurin mittaamista varten. 16 [i] Kaupunki oli neliön muotoinen, yhtä leveä kuin pitkä. Enkeli mittasi kaupungin kepillään ja sai tulokseksi kaksitoistatuhatta stadionmittaa*; pituus, leveys ja korkeus olivat kaikki tämänsuuruiset. 17 Hän mittasi myös muurin, ja se oli sataneljäkymmentäneljä kyynärää -- enkeli käytti siinä ihmismittaa."

Eli siis täydellinen kuutio, jonka ympärysmitta on kilometreissä noin 2220 kilometriä. Ei kirjaimellinen kaupunki voisi olla näin suuri, että se ulottuisi avaruuteenkin suunnilleen 560 kilometrin korkeuteen. Ja kattaisi nykyistä Israelia noin 14 kertaa suuremman alueen.
        Täytyy muistaa, että Ilmestys esitettiin tunnusmerkein.
        PS. Noin 2220 km. Stadion oli roomalaisen mailin kahdeksasosa, 185 m.

Hyvä että löysit.
        Panin sen vuoksi, että kun molemmissa Testamenteissa asia julkaistaan on se fakta.

Minulle juutalaisena asia oli selvä jo alle kymmenen vuotiaana.

Hyvä jatko Sinulta, kiitos.

Kes.

• Kesitas kirjoitti:

Hyvä että löysit.
        Panin sen vuoksi, että kun molemmissa Testamenteissa asia julkaistaan on se fakta.

Minulle juutalaisena asia oli selvä jo alle kymmenen vuotiaana.

Hyvä jatko Sinulta, kiitos.

Kes.

Jos sinä olet juutalainen, minä olen apina.

Se on yhtä selvä että sinusta ei tulee juutalainen kirjoittamalla sitä, kun että minusta tulisi apina.

Sinä et pääset Israelin kansalaiseksi, koska et ole juutalainen.

Väitteesi että olisit juutalainen on yhtä vailla pohja kun väitteesi että merkittävä osa suomalaisista olisi juutalaista perua.

• rauhansanalainen kirjoitti:

Jos sinä olet juutalainen, minä olen apina.

Se on yhtä selvä että sinusta ei tulee juutalainen kirjoittamalla sitä, kun että minusta tulisi apina.

Sinä et pääset Israelin kansalaiseksi, koska et ole juutalainen.

Väitteesi että olisit juutalainen on yhtä vailla pohja kun väitteesi että merkittävä osa suomalaisista olisi juutalaista perua.

Olen katsonut jo pitempään, olet apina.
        Olen Suomen kansalainen, eikä mikään estä minua hakemaan Israelin kansalaisuutta. Ei mikään.
        Tuo väitteesi muista heimon jäsenistä täällä, on vain sinulle pakanana täysin outo, anna olla myös.
        Apina ei saa Israelin kansallisuutta.

• Reppumiez

Aina on ollut niitä vl:iä, jotka juovat. He ovat joko nimellisesti vanhoillislestadiolaisia, tai sitten aidosti uskovaisia, joihin vain on pesiytynyt viinan piru. Alkoholin kiroihin kiinni jääneet yrittävät pyristellä kaikin keinoin juomista eroon, mutteivät siihen alkoholismin takia aina kykene.
      Jälkimmäiset voivat olla ihan oikeasti uskovaisia, mutta nämä, jotka ihan tietoisesti nautitsee alkoholia, ovat vain teeskentelijöitä, eikä aitoja uskovaisia alkuunkaan.

• kyljanottaa

Kyllä tölkit poksuu vl patiolla samalla lailla, kuin
      tavallisilla ihmisillä.
      Lapsellista pelätä syntiä, jos muutama olut maistuu...................

• Vlp

Onneksi en käytä holia. Koska psykedeelit on parasta. Kävin sunnuntaina ry:llä ja illalla vedin sieniä

• LekuriVl

Eihän ihmistä saastuta Jeesuksen mukaan se mikä menee sisään vaan mitä ihmisestä lähtee ulos; pahat ajatukset teot yms.

Liika alkomaholi monelle aiheuttaa juuri sitä että ihminen alkaa toimia holtittomasti ja väärin. Samoin liika käyttö tuhoaa ihmisen sisukaluja kuten tupakointikin tekee eli ne on syntiä.

Eihän kristitty , jonka ruumis on Pyhän Hengen temppeli tietenkään sitä halua tuhota.

Jos ei ole todellinen kristitty kuten moni vl tekopyhä, niin eihän sillä sitten niin näytä olevan väliä vaikka tupakilla tuhoaakin itseään Jumalan Tahdon vastaisesti.

• OdottakaaSitäPäivää

Maailma on kohta valmis viimeiselle tuomiolle. Monet huokailevat, miten kauan Jumala sietää katsella maailman nykyistä menoa.

• huulilärppä

"Olen huolestuneena laittanut merkille"......................
      -
      Paahan poika merkille hoitokokousmuistioita, pedofiilikampauksia, salaamiskulttuuria.
      -
      Niin kauan kuin olet elossa, päässäsi jyrrää yksi pirulaismato........................
      -
      Ja otahan poika patiollaa olutta....................

• Jodeleile

En tiedä, onko alkoholin juonti meikäläisten keskuudessa yleistynyt, mutta ainakin se on tullut näkyvämmäksi. Aiemmin juotiin salassa, niin minäkin tein. Nykyisin uskalletaan olla avoimemmin sitä, mitä ollaan. Uskovainen ei juo känniin, vaan lähinnä yhden tai kaksi olutta tai siideriä ruoan kanssa. Itse juon olutta, koska pidän sen mausta. En siksi, että sillä saisi itsensä myös känniin niin halutessaan. Uskovaisena kun ei ole sopivaa juoda itteä känniin.
      Uskon, että etenkin nuoremmat uskovaiset (vl:t) eivät enää pahennu siitä, jos joku uskovainen juo yhden oluen. Vanhemmalle porukalle siinä on yhä sulateltavaa. Uskon, että asenteet muuttuvat pikkuhiljaa.

• Puhujaveli.Martti.vl

Kunnon känni tuottaa parhaat VAIN ME -saarnat.

• Jodeleile

Kyllä se on niin, että kännissä ei paljon saarnailla. Kuka sammaltavaa puhetta jaksaisi edes kuunnella? Uskon vahvasti, ettei yksikään nykyisistä puhujista nauti alkoholia.... Tai no eihän sitä voi tietää. Heidän ei kuitenkaan missään nimessä sovi tehdä sitä julkisesti, koska se tietää armotta puhujan penkiltä pois lentämistä.
        Juhani Raattama oli kova juomaan, mutta Lars Levi Laestadius näki, ettei kukaan muu lapinmaalla levitä Jumalan Sanaa yhtä kirkkaasti, kuin Raattama, vaikkakin Laestadius oli ehdottoman raittiuden kannalla. Tupakka teki toki poikkeuksen, mutta sehän ei muutakaan mielen tilaa. Saastuttaa vain omaa, ja vierellä olevien kehoa fyysisesti.

• Jodeleile
        Jodeleile kirjoitti:

Kyllä se on niin, että kännissä ei paljon saarnailla. Kuka sammaltavaa puhetta jaksaisi edes kuunnella? Uskon vahvasti, ettei yksikään nykyisistä puhujista nauti alkoholia.... Tai no eihän sitä voi tietää. Heidän ei kuitenkaan missään nimessä sovi tehdä sitä julkisesti, koska se tietää armotta puhujan penkiltä pois lentämistä.
        Juhani Raattama oli kova juomaan, mutta Lars Levi Laestadius näki, ettei kukaan muu lapinmaalla levitä Jumalan Sanaa yhtä kirkkaasti, kuin Raattama, vaikkakin Laestadius oli ehdottoman raittiuden kannalla. Tupakka teki toki poikkeuksen, mutta sehän ei muutakaan mielen tilaa. Saastuttaa vain omaa, ja vierellä olevien kehoa fyysisesti.

Raattamaa pääsi kuitenkin lopulta myös itse irti juomisesta. Mutta tarinahan ei kerro, joiko se edelleen salaa kohtuudella. Sitä emme oikeastaan voi tietää. Alkoholistin taas kannattaa pysyä kokonaan erossa alkoholista, kun eivät kykene kohtuulliseen käyttöön. Ja jos suinkin, niin kaikkien muidenkin kannattaa vältellä niitä juomia, sillä me emme voi tietää sitä, kenellä on vaara sairastua alkoholismiin. Itse aikoinaan kokeilleena huomasin, ettei mulla ole alkoholismigeeniä.... Jos olisi ollut, minulle olisi käynyt varmaan kurjasti, enkä ehkä tänä päivänä olisi enää uskomassa.

• seijataivalkoski

""En tiedä, onko alkoholin juonti meikäläisten keskuudessa yleistynyt, mutta ainakin se on tullut näkyvämmäksi. Aiemmin juotiin salassa, niin minäkin tein. Nykyisin uskalletaan olla avoimemmin sitä, mitä ollaan. Uskovainen ei juo känniin, vaan lähinnä yhden tai kaksi olutta tai siideriä ruoan kanssa. Itse juon olutta, koska pidän sen mausta. En siksi, että sillä saisi itsensä myös känniin niin halutessaan. Uskovaisena kun ei ole sopivaa juoda itteä känniin.""

Totta kirjoitat! Muistan, kun toimin Taivalkosken seurakunnassa, niin salajuontia joutui väkisinkin näkemään. Se ei ollut mitään kivaa nähtävää ja sitten nähdä samat ihmiset täysin absolutistisina pyhinä ry:llä. Onneksi tilanne on parantunut ja uskalletaan olla omina itsenämme.

• Nomasys

Moni uskaltaa silläkin uhalla, että tulee ulostetuksi. Moni jatkaa ulostetuksi tulemisen jälkeenkin seuroissa käyntiä. Meikäläisten keskuudessa elää ns. kapinallisten ryhmä, jotka uskaltavat ottaa tietyissä asioissa päätäntävallan itselleen. En tiedä, onko se hyvä vai huono asia. Voi olla, että meikäläisille käy lopulta niin, kuin perussuomalaisille kävi. Hajosivat kahteen leiriin.

• koittokäsi

Elähän puhu paskaa.
      -
      Nyky-yhteiskunnassa jokainen ottaa muutaman paukun.
      -
      Täytyy olla varsinainen "Rämemajavan poika" joka ei saunaolutta ota. Jeesus otti, Luther jne......

• Jodeleile

Uskovainen ei ota paukkuja. Nehän ovat juuri niitä juomia, joilla pyritään pääsemään nopeasti känniin jota sitten jatketaan miedommilla. Uskovainen ottaa korkeintaan yhden tai kaksi annosta kaupan alkoholijuomia. Alko taas ei ole uskovaisten kauppa. Olen joskus kokeillut juoda vahvemman sidukan ja nupissa alkoi heittää. Toista kertaa en juo!

• pienijalkanousee

Tarkotatko sitten yhden oluen jälkeen "lapsipaukuksi"

• Merts

En laskisi saunaolutta paukuksi. Kylmä huurteinen maistuu hyvin saunan lauteilla aivan, kuin se maistui aikanaan Lutherillekin vaikkapa puiston penkillä. Yksi huurteinen ei vielä mielentilaa muuta. Toinen saunakalja kannattaa jättää seuraavaan saunaan viikon päähän. Jos saunot joka päivä, alkoholiton olut voi olla silloin hyvä vaihtoehto saunakaljaksi.

• Tjsimila

Lars levi tooki puhui raittiudesta koska eli elämänsä alkoholistiisän luona. Mutta joiko Jeesus viiniä? Kielsikö kukaan alkoholin?

• Tjsimila

En hyväksy alkoholismia, mutta olette typeriä paskoja

• turhakurkottaatyhmän

Minä kuljin n. 30 vuotta tässä pyhässä vl porukassa.
      Elin niin siveellistä elämää alkuaikoina, niin kuinka ollakaan. Puukotettiin selkään,
      huhuja liikkeelle, että "eiköhän sille opiskelijalle olutkin maistu".
      Huomasin, kuinka äkkiä huhut leviää, kaverit hyljeksyivät. Sain sitten kuulla ilkeät huhut.
      -
      No minulle alkoi kyllästyttää hoitokokoukset jälkimainingit -83 luvuilla. Mummujen saatanalleheitot.
      -Silloin tajusin, että tämä kukkopoikien ylvästely DI:lle riitti.
      -
      Jatkuvissa kokouksissa, yksi-kaksi olutta ruoan kanssa, snapsi jne. vapauttaa.
      -
      Hyljeksin saarnamies Heikki Saarta, (ja hänen perässähiihtäjiä, joita saarnamiehissä on 3/4 osa, hän) hoitokousisä pilas koko vl siionin.

• Soremhapsus

Alkoholin käyttö on valitettavasti yleistynyt. Moni vanhoillislestadiolaisista uskaltaa sen jopa myöntää, että käyttää itsekin. Usein vedotaan sanaan kohtuus. Mutta kun ei ole mitään kohtuukäyttöä, se yksikin tippa on mielestäni täysin liikaa!
      Toinen huolestuttava asia on kannabismyönteisyyden lisääntyminen kristillisyytemme nuorten keskuudessa. Uskoisin, että netin huuhaauutissivustot ja epämääräiset keskustelupalstat saattavat antaa nuorille vääristynyttä kuvaa näistä päihteistä. Olen kuullut, että joku on ottanut kannabista esim korvakipuihin. Eiköhän se ole paljon järkevämpää käyttää turvallisia lääkkeitä huumeiden sijaan. Ja toisekseen kipulääkkeitäkään ei kannate käyttää liikaa.

• apupappa

Jeesuskin joi viiniä. Kaaanaan häissä hän muutti veden viiniksi. Juopumus on syntiä, mutta kohtuukäyttö ei. Yli neljä lasillista viiniä kerralla ylittää kohtuukäytön rajan ja menee synnin puolelle. Tämä oli käytäntönä Jeesuksen ajan Palestiinassakin.

• Soremhapsus
        apupappa kirjoitti:

Jeesuskin joi viiniä. Kaaanaan häissä hän muutti veden viiniksi. Juopumus on syntiä, mutta kohtuukäyttö ei. Yli neljä lasillista viiniä kerralla ylittää kohtuukäytön rajan ja menee synnin puolelle. Tämä oli käytäntönä Jeesuksen ajan Palestiinassakin.

Jeesuksen aikana oli käytännön pakko juoda alkoholillista viiniä, koska vesi ja mehu eivät säilyneet. Ne pilaantuivat nopeaa. Korkean hygienian ja jääkaappien aikakautena alkoholijuomia ei tarvita yhtään mihinkään. Jos Jeesuksen aikanakin olisi ollut jo jääkaapit keksittynä, ei Jeesuksen ja hänen seuraajienkaan olisi tarvinut juoda viiniä edes tipan vertaa. Jeesus olisi todennäköisesti muuttanut veden juomakelpoiseksi mehuksi tai jaffaksi. Tai sitten vain juomakelpoiseksi vedeksi.
        Jos Jeesus astuisi nykyaikaan, hän kavahtaisi nykymenoa, kuinka ihmiset vetävät kalsarikännejä... Tuskin katsoisi kohtuukäyttöäkään hyvällä!

• kunhanmietin

Alkoholi on suurin yksittäinen tappaja. Itsetuhoisia ihmisiä riittää.
      Jumalan tarkoitus ei ollut sotkea päätä ihmisellä alkoholilla.
      Kenenköhän tarkoitus se onkaan?

• ettetietenkääntienneet

Ei ole veeällistä paljoa karvajalle huolta, tiesittekö sitä!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      76
      2701
    2. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      278
      1545
    3. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      246
      1497
    4. Minkä merkkisellä

Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      87
      1351
    5. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      399
      1311
    6. Nyt kun Pride on ohi 3.0

Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      389
      1253
    7. Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa

Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat
      Suomalaiset julkkikset
      38
      997
    8. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      2
      899
    9. Miksi Purra-graffiti ei nyt olekkaan naisvihaa?

"Pohtikaapa reaktiota, jos vastaava graffiti olisi tehty Sanna Marinista", kysyy Tere Sammallahti. Helsingin Suvilahden
      Maailman menoa
      254
      812
    10. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      316
      805
    Aihe