Hei,
ovatko muut junalla matkustajat huomanneet samaa ongelmaa? Intercity-junissa on allergia-vaunut. itse hajusteista ongelmia saavana, varaan aina lipun niihin. Vaunut ovat rauhallisia ja niissä on pistokkeet.Siispä muutkin kuin allergiset ovat huomanneet ne. Moni mainostaa matkustavansa niissä, koska voi tehdä rauhassa töitä tietokoneellaan. Minä kyllä huomautan hajusteista, mutta viitsittekö te muut? Joskus vaunussa leijuu ilmiselvä Fii tai muu tökötti...
juna
12
2720
Vastaukset
- Hajusteintolerantti
Itselläni ei ole kokemusta noista junista, vältän näet matkustamista julkisilla liikennevälineillä, koska saan hajustekemikaaleista pahoja reaktioita.
VR-Yhtymä Oy:n tiedottaja Camilla Ahlstrand kirjoitti tämänpäivän Helsingin Sanomien mielipide-osastolla, että 'junissa allergiset otetaan huomioon', InterCity2-junissa, joissa VR kokeilee hiljaisia osastoja, on jo olemassa erikseen kahden ja neljän hengen hytit allergisille matkustajille.' Hän kirjoittaa, että noissa hyteissä suojautuu muiden hajusteilta ja eläinhilseeltä.
Pendolinoissa ko. hyttejä ei ole, mutta kuulemma 'jos voimakas hajuveden tuoksu häiritsee, voi pyytää konduktööriltä neuvoa siihen, missä voisi istua oireita saamatta.'
Konduktöörihän sen varmaan tietääkin!
Kaikki allergiset eivät suinkaan ole hajusteettomia, osa voi olla hyvinkin voimakkaasti hajustettuja, joten 'allergiavaunu' ei ole tae turvallisesta matkasta.
Ongelmista kannattaisi ilmoittaa aina, ensialkuun vaikka konduktöörille, mutta soitto VR:n tiedottajalle voisi olla aiheellinen!
Erään USA:laisen migreenipotilaita koskeneen tutkimuksen mukaan 50 % ilmoitti hajusteet migreenikohtauksen laukaisijoiksi.
Monen astmaatikon astma pahenee hajustetussa ympäristössä, kaikki eivät sitä edes tiedosta, varsinkin, jos ilman hajustekemikaalitaso on alhainen ja hajuaisti on tottunut, eli ei varoita vaarasta.
Astmaatikkojen lisäksi on suuri joukko ihmisiä, jotka reagoivat astma-tyyppisin (ja lukuisin muin) reaktioin.
Jos junamatkalle joutuisin, olisi paras pukeutua suojahaalariin ja koko pään suojaavaan hengitysssuojaimeen, jos haluaisi päästä terveenä perille.- matkustaja
Itse reissaan aina IC:n allergiahytissä junassa koska en kestä varsinkaan tupakanhajua, jota tavallisissa vaunuosastoissa leijuu, kun porukka ramppaa tupakalla. Allergiahyteissä matkustaa muitakin kuin allergisia, koska ne ovat mukavan rauhallisia. Myös allergikon seuralaisena voi olla ei allerginen. Itse voin käyttää myös hajusteita, mutta tietyt tuoksut laukaisevat sekä allergia että migreenikohtauksen.
Kerran näin kuinka viereisessä allergiahytissä mieskaksikko paitsi poltti tupakkaa, myös söi vahvasti haisevaa savustettua kalaa. Konduktööri vain kohautti harteitaan kuin huomautin asiasta. Voin vain kuvitella miten tukalat olot seuraavalla matkustajalla oli, jos hän oli astmaatikko tai allergikko. Junaan mahtuu monenlaista matkustajaa ja konduktööriä. Omat reissut on sujunut enimmäkseen ongelmitta, mutta joka kerta nenäni alkaa vuotaa jopa allergiahytissä. Johtuisikohan kaikista niistä pölykasoista penkin alla vai edellisistä matkustajista?! Mutta mukavampi allergiahytissä on matkustaa kuin tavallisessa vaunussa, varsinkin jos on liikenteessä kahdestaan ja saa kahden hengen hytin. - Nimetön
matkustaja kirjoitti:
Itse reissaan aina IC:n allergiahytissä junassa koska en kestä varsinkaan tupakanhajua, jota tavallisissa vaunuosastoissa leijuu, kun porukka ramppaa tupakalla. Allergiahyteissä matkustaa muitakin kuin allergisia, koska ne ovat mukavan rauhallisia. Myös allergikon seuralaisena voi olla ei allerginen. Itse voin käyttää myös hajusteita, mutta tietyt tuoksut laukaisevat sekä allergia että migreenikohtauksen.
Kerran näin kuinka viereisessä allergiahytissä mieskaksikko paitsi poltti tupakkaa, myös söi vahvasti haisevaa savustettua kalaa. Konduktööri vain kohautti harteitaan kuin huomautin asiasta. Voin vain kuvitella miten tukalat olot seuraavalla matkustajalla oli, jos hän oli astmaatikko tai allergikko. Junaan mahtuu monenlaista matkustajaa ja konduktööriä. Omat reissut on sujunut enimmäkseen ongelmitta, mutta joka kerta nenäni alkaa vuotaa jopa allergiahytissä. Johtuisikohan kaikista niistä pölykasoista penkin alla vai edellisistä matkustajista?! Mutta mukavampi allergiahytissä on matkustaa kuin tavallisessa vaunussa, varsinkin jos on liikenteessä kahdestaan ja saa kahden hengen hytin.Kun kondyktööri ei asialle reagoinut, raportoitko VR hallinnolle asiasta ?
- se sellainen on
Nimetön kirjoitti:
Kun kondyktööri ei asialle reagoinut, raportoitko VR hallinnolle asiasta ?
jos niissä allergiavaunuissa tai hyteissä saa kaikenmaailman tuoksut lemuta.Eikö jokainen järkevä ihminen ymmärrä,että jos ostaa paikan allergiavaunusta tai hytistä sinne ei saa tulla minkäänlaisien tuoksujen kanssa haisemaan.Ei se allergia tarkoita pelkästään jotain eläinallergiaa tai muuta vastaavaa.Vaan moni on usein myös kaikille mahdollisille tuoksuille allerginen.Ja jos joku käy tupakalla esim.ravintolavaunussa ja sitten tulee sinne allergiavaunuun tai hyttiin tupakalle haisevana,niin siitähän voi jo saada astmakohtauksen.Itselläni on astma ja on tuskaa joskus juuri se että vaikka olen ostanut paikan allergiahytistä niin siihen samaan hyttiin tulee ihminen joka on joko tunkenut itsensä tuoksua täyteen tai haisee tupakalle.Ja se aiheuttaa minulle ahdistuskohtauksen ja saan haukkoa henkeä toisten typeryyden ja välinpitämättömyyden takia.Ei kai meidän astmaisten ihmisten kuulu suojautua haappinaamarilla että voimme matkustaa julkisilla kulkuneuvoilla.VR:llä paljon petraamista niiden allergiavaunujen ja hyttien valvonnassa.
- Hajusteintolerantti
se sellainen on kirjoitti:
jos niissä allergiavaunuissa tai hyteissä saa kaikenmaailman tuoksut lemuta.Eikö jokainen järkevä ihminen ymmärrä,että jos ostaa paikan allergiavaunusta tai hytistä sinne ei saa tulla minkäänlaisien tuoksujen kanssa haisemaan.Ei se allergia tarkoita pelkästään jotain eläinallergiaa tai muuta vastaavaa.Vaan moni on usein myös kaikille mahdollisille tuoksuille allerginen.Ja jos joku käy tupakalla esim.ravintolavaunussa ja sitten tulee sinne allergiavaunuun tai hyttiin tupakalle haisevana,niin siitähän voi jo saada astmakohtauksen.Itselläni on astma ja on tuskaa joskus juuri se että vaikka olen ostanut paikan allergiahytistä niin siihen samaan hyttiin tulee ihminen joka on joko tunkenut itsensä tuoksua täyteen tai haisee tupakalle.Ja se aiheuttaa minulle ahdistuskohtauksen ja saan haukkoa henkeä toisten typeryyden ja välinpitämättömyyden takia.Ei kai meidän astmaisten ihmisten kuulu suojautua haappinaamarilla että voimme matkustaa julkisilla kulkuneuvoilla.VR:llä paljon petraamista niiden allergiavaunujen ja hyttien valvonnassa.
Ei ole monella enää 'asiaa' julkisiin kulkuneuvoihin, ei ainakaan ilman hengityssuojainta ja suojahaalaria.
Esim. VR:n allergiahytit eivät ole 'tarkoitettu' hajusteista (lue hajustekemikaaleista) voimakkaita oireita saaville.
http://www.palkkatyolainen.fi/pt2004/pt0410/p041215-l2.html
Hyvät tuoksut eivät sovi kaikille
Parfyymi – mitä se on?
Hajusteille yliherkkä elää säästöliekillä
Ihmiset elävät nykyään hajusteiden ja kemikaalien maailmassa. Yhä useammat ovat yliherkkiä hajusteille. Allergiaprofessori Tari Haahtela ehdottaa kemikaaliriisuntaa.
Kampaajamestari Aino Lähde astelee lahtelaiseen kahvilaan kasvot läpinäkyvän muovivisiirin peitossa ja suodatinkotelo lantiovyössä. Puhaltimella varustettuja hengityssuojaimia ja suodattimia käytetään yleensä teollisuudessa, mutta Lähteelle laite on ainoa mahdollisuus liikkua kodin ulkopuolella. - Kuka suojautuu ?
Hajusteintolerantti kirjoitti:
Ei ole monella enää 'asiaa' julkisiin kulkuneuvoihin, ei ainakaan ilman hengityssuojainta ja suojahaalaria.
Esim. VR:n allergiahytit eivät ole 'tarkoitettu' hajusteista (lue hajustekemikaaleista) voimakkaita oireita saaville.
http://www.palkkatyolainen.fi/pt2004/pt0410/p041215-l2.html
Hyvät tuoksut eivät sovi kaikille
Parfyymi – mitä se on?
Ihmiset elävät nykyään hajusteiden ja kemikaalien maailmassa. Yhä useammat ovat yliherkkiä hajusteille. Allergiaprofessori Tari Haahtela ehdottaa kemikaaliriisuntaa.
Kampaajamestari Aino Lähde astelee lahtelaiseen kahvilaan kasvot läpinäkyvän muovivisiirin peitossa ja suodatinkotelo lantiovyössä. Puhaltimella varustettuja hengityssuojaimia ja suodattimia käytetään yleensä teollisuudessa, mutta Lähteelle laite on ainoa mahdollisuus liikkua kodin ulkopuolella.Käsittämätöntä, että tämä maailma allergisoituu ja koko maailma pitäisi muuttua näiden mukaan. Entäs, mitäs tekee allertikko, astmaatikko oman pulustusjärjestelmänsä parantamiseksi ?
Mielestäni tämä ryhmä vaatii toisilta älyttömiä. Itsenäsäkin pitäisi miettiä asioita, mikä on pielessä ? Mitä modernimpi yhteiskunta, sitä suuremppi atma ja allergiayhteiskunta.
Ulkopuolinen maailma ei varmasti näihin vaatimuksiin koskaan suostu, sen on siletin varma juttu.
Monen moni allertikko saa vertaansa vailla olevaa apua oman immunologiaansa parannetulla ravitsemushoidolla. Tiedän, että tämä aiheuttaa suurta vastarintaa, sillä eihän allertikko uskalla laittaa suuhunsa mitään ylimääräistä. Ei, kun hän voi, ja voi ja voi.... loputtomasti voi saada vaika mitä ahdistus- ja tukehtumisoireita. Ja loppujen lopuksi saakin, mitä köyhemmäksi ja sterillimmäksi olosuhteet muuttuvat.
Mutta kun on uskallettava varovasti ja varovasti parantaa ravitsemustasoaan. - mitä varten
Kuka suojautuu ? kirjoitti:
Käsittämätöntä, että tämä maailma allergisoituu ja koko maailma pitäisi muuttua näiden mukaan. Entäs, mitäs tekee allertikko, astmaatikko oman pulustusjärjestelmänsä parantamiseksi ?
Mielestäni tämä ryhmä vaatii toisilta älyttömiä. Itsenäsäkin pitäisi miettiä asioita, mikä on pielessä ? Mitä modernimpi yhteiskunta, sitä suuremppi atma ja allergiayhteiskunta.
Ulkopuolinen maailma ei varmasti näihin vaatimuksiin koskaan suostu, sen on siletin varma juttu.
Monen moni allertikko saa vertaansa vailla olevaa apua oman immunologiaansa parannetulla ravitsemushoidolla. Tiedän, että tämä aiheuttaa suurta vastarintaa, sillä eihän allertikko uskalla laittaa suuhunsa mitään ylimääräistä. Ei, kun hän voi, ja voi ja voi.... loputtomasti voi saada vaika mitä ahdistus- ja tukehtumisoireita. Ja loppujen lopuksi saakin, mitä köyhemmäksi ja sterillimmäksi olosuhteet muuttuvat.
Mutta kun on uskallettava varovasti ja varovasti parantaa ravitsemustasoaan.kenenkään pitää lainkaan käyttää minkäänlaisia tuoksuja ihollaan?Ketäkä varten ihminen niitä haluaa oikein käyttää?Mitäs sanotte siihen,kun teatteri järjesti tuoksuttoman esityksen katsojille ja siitä oli isolla ilmoituksella mainittu että näytös on tuoksuton ja kaikkien tuoksujen käyttö on kielletty kyseisessä esityksessä.Siitäkin huolimatta siellä esityksessä oli joku IDIOOTTI kaatanut päälleen aikamoisen pläjäyksen hajustetta itseensä.Ja voitte vain arvata että sieltä näytöksestä joutui moni tuoksuallerginen lähtemään pois kesken esityksn.Siis eikö se osoita ihmisten välipitämättömyyden toisia ihmisiä kohtaan?Koska siitä tuoksuttomasta esityksestä oli mainittu niin moneen kertaan teatterin mainoksissa ettei se voinut keneltäkään jäädä huomaamatta.Ja lippuja ostaessa lipunmyyjät aina mainitsivat,että kyseinen esitys on sitten tuoksuton.Joten on turhaa tulla kenenkään sanomaan,että jollain ravitsemuksella voitaisiin poistaa esim.tuo tuoksu ja-hajuallergia.Siihen ei kyseinen kirjoittakaan tosissaan usko itsekään.Kunhan haluaa provosoida kaikkia allergisia ja osoittaa syyttävän sormensa viattomaan osapuoleen.
Ja sen verran vielä tuoksuista haluan mainita,että miksi kenenkään pitää tuhota oma terveytensä polttamalla tupakkaa.Siitä ei ole varmasti mitään hyötyä polttajalle itselleenkään.Päinvastoin,polttamalla saattaa itsekin sairastua vakavasti tupakasta aiheutuviin sairauksiin.Tiedän ettei tämä kirjoitus kolahda tupakoitsijoihin tippaakaan,mutta kirjoitinpahan siitäkin huolimatta asiasta. - Kirjoittaja itse
mitä varten kirjoitti:
kenenkään pitää lainkaan käyttää minkäänlaisia tuoksuja ihollaan?Ketäkä varten ihminen niitä haluaa oikein käyttää?Mitäs sanotte siihen,kun teatteri järjesti tuoksuttoman esityksen katsojille ja siitä oli isolla ilmoituksella mainittu että näytös on tuoksuton ja kaikkien tuoksujen käyttö on kielletty kyseisessä esityksessä.Siitäkin huolimatta siellä esityksessä oli joku IDIOOTTI kaatanut päälleen aikamoisen pläjäyksen hajustetta itseensä.Ja voitte vain arvata että sieltä näytöksestä joutui moni tuoksuallerginen lähtemään pois kesken esityksn.Siis eikö se osoita ihmisten välipitämättömyyden toisia ihmisiä kohtaan?Koska siitä tuoksuttomasta esityksestä oli mainittu niin moneen kertaan teatterin mainoksissa ettei se voinut keneltäkään jäädä huomaamatta.Ja lippuja ostaessa lipunmyyjät aina mainitsivat,että kyseinen esitys on sitten tuoksuton.Joten on turhaa tulla kenenkään sanomaan,että jollain ravitsemuksella voitaisiin poistaa esim.tuo tuoksu ja-hajuallergia.Siihen ei kyseinen kirjoittakaan tosissaan usko itsekään.Kunhan haluaa provosoida kaikkia allergisia ja osoittaa syyttävän sormensa viattomaan osapuoleen.
Ja sen verran vielä tuoksuista haluan mainita,että miksi kenenkään pitää tuhota oma terveytensä polttamalla tupakkaa.Siitä ei ole varmasti mitään hyötyä polttajalle itselleenkään.Päinvastoin,polttamalla saattaa itsekin sairastua vakavasti tupakasta aiheutuviin sairauksiin.Tiedän ettei tämä kirjoitus kolahda tupakoitsijoihin tippaakaan,mutta kirjoitinpahan siitäkin huolimatta asiasta.Juuri sikihän kirjoitinkin tervän kannanoton, koska asiaan ei pidä uskoa, vaan kokea.
omalla kohdallani tilanne oli monin verroin pahempi, kuin pelkkä hajusteallergia. Sain Allergialiiton juhlalounaasta viikon kestävän reagtion. Iho vuoti veri visvaa, ja muuta syytä seulonnassa ei löydetty kuin chili mauste.
Kaupungissa en pystynyt liikumaan ilman hengityssuojaimia, kun ne käryt ja katkut kävivät niin kamalsti henkeen.
Ja juuri omakohtaisesta kokemuksesta, mitä ravintoterapia voi vaikuttaa ihmiseen, siksi otin terävästi kantaa, koska en ole ainut, meitä on melkoinen liuta, mutta kun se vaatii meiltä itseltämme aina asenteesta alkaen muutoksia, joten ymmärrän, että Sinussa heräsi heti vastarinta. Mutta se kun ei auta tilanteen parantumisessa.
Asioiden korjaantuminen vaatii suurta nöyryyttä. - Joten kokemusta on
Kirjoittaja itse kirjoitti:
Juuri sikihän kirjoitinkin tervän kannanoton, koska asiaan ei pidä uskoa, vaan kokea.
omalla kohdallani tilanne oli monin verroin pahempi, kuin pelkkä hajusteallergia. Sain Allergialiiton juhlalounaasta viikon kestävän reagtion. Iho vuoti veri visvaa, ja muuta syytä seulonnassa ei löydetty kuin chili mauste.
Kaupungissa en pystynyt liikumaan ilman hengityssuojaimia, kun ne käryt ja katkut kävivät niin kamalsti henkeen.
Ja juuri omakohtaisesta kokemuksesta, mitä ravintoterapia voi vaikuttaa ihmiseen, siksi otin terävästi kantaa, koska en ole ainut, meitä on melkoinen liuta, mutta kun se vaatii meiltä itseltämme aina asenteesta alkaen muutoksia, joten ymmärrän, että Sinussa heräsi heti vastarinta. Mutta se kun ei auta tilanteen parantumisessa.
Asioiden korjaantuminen vaatii suurta nöyryyttä.myöskin noista muista oireita aiheuttavista asioista.Se kyllä on aika törkeää,että Allergialiiton järjestämässä ruoassa on ollut sellaista mikä ei ole sinulle sopinut.Oliko sulla mahdollisuus tarkistaa etukäteen siellä tarjottavista ruokalajeista että ne sopivat sulle?Ikävää että noin ikävästi sulle kävi,että sait noin pahoja seurauksia syömästäsi ruoasta.Olen oppinut sen,että kun olen ollut menossa johonkin tilaisuuteen missä on tarjoilua,otan selvää mitä siellä on tarjolla.Ja ilmoitan myös mitkä ruoka-aineet ei minulle sovi.Aika hyvin on järjestäjät ottaneet huomioon erityistoiveeni ruoan suhteen.Mutta on myös ihan päinvastaisia kokemuksia ruokapuolesta.Sitä on itse oltava "kieli" keskellä suuta että uskaltaa syödä tarjottavaa ruokaa.Mutta onko niin,että me astmaiset ja allergiset ollaan joitain kummajaisia täällä,toisten mielestä me vain valitetaan turhista asioista joidenkin mielestä?Ja astman hoito tulee kalliiksi monien lääkkeiden takia,ne kun ei kuulu halvimpien lääkkeiden joukkoon.Ja kun vielä pitää ruokapuolenkin kanssa olla kaiken aikaa varovainen,niin aikamoista taiteluahan tämä elämä on päivästä toiseen että selviää.Hyvää jatkoa sulle > Kirjoittaja itse < kaikesta huolimatta ja pidetään lippu korkealla.
- Kirjoittaja itse
Joten kokemusta on kirjoitti:
myöskin noista muista oireita aiheuttavista asioista.Se kyllä on aika törkeää,että Allergialiiton järjestämässä ruoassa on ollut sellaista mikä ei ole sinulle sopinut.Oliko sulla mahdollisuus tarkistaa etukäteen siellä tarjottavista ruokalajeista että ne sopivat sulle?Ikävää että noin ikävästi sulle kävi,että sait noin pahoja seurauksia syömästäsi ruoasta.Olen oppinut sen,että kun olen ollut menossa johonkin tilaisuuteen missä on tarjoilua,otan selvää mitä siellä on tarjolla.Ja ilmoitan myös mitkä ruoka-aineet ei minulle sovi.Aika hyvin on järjestäjät ottaneet huomioon erityistoiveeni ruoan suhteen.Mutta on myös ihan päinvastaisia kokemuksia ruokapuolesta.Sitä on itse oltava "kieli" keskellä suuta että uskaltaa syödä tarjottavaa ruokaa.Mutta onko niin,että me astmaiset ja allergiset ollaan joitain kummajaisia täällä,toisten mielestä me vain valitetaan turhista asioista joidenkin mielestä?Ja astman hoito tulee kalliiksi monien lääkkeiden takia,ne kun ei kuulu halvimpien lääkkeiden joukkoon.Ja kun vielä pitää ruokapuolenkin kanssa olla kaiken aikaa varovainen,niin aikamoista taiteluahan tämä elämä on päivästä toiseen että selviää.Hyvää jatkoa sulle > Kirjoittaja itse < kaikesta huolimatta ja pidetään lippu korkealla.
Kyllä toki ennakkoon Allergialiitto oli tietenkin varannut jo mahdollisimman turvallisen perusruan. Mutta toi chili oli minulle sikäli vieras, että meidän huushollissa sitä ei ole käytetty, enkä edes tiennyt, että reagoin sille niin rajusti. Mausteista tiedän, että useat maukkaat mausteet aiheuttivat siihen aikaan aika hurjia reagtioita. Chilimauste ei edes tullut esillekkään siinä, kun ennakkoon silloin sovimme mun ruoan.
Nyt en enää saa reagtioita, kun olen päässyt jyvälle yliherkkyyksien ravintohoidosta.
- oikeatuoksu
Nykyään käytetään jotain ihmeellistä hajusteitten pohjahajustetta joka pilaa aivan kaiken. Kaiken huippu että tuota pohjahajustetta käyteään jopa marjamehuissa, eli siis elintarvikkeissa. Sitä on kaikensorttisissa pesuaineissa ja huuhteluaineissa päähajun pohjalla. Ennen sai raikkaan tuoksuista astianpesuainetta käsitiskiin. Nyt vaihtoehtoinea on vain täysin hajustamaton tai tuo ällöttävä pohjahajusteen omaava tuoksu. Jopa sitruunantuoksu on pilattu tuolla "hausteella." Leikkö jokin eläimen hajurauhanen? Ihmisiä viilataan linssiin kaikessa ja kaikkialla. Ihminen ei ole tarkoitettu tähän nykyiseen hajuviidakkoon. "Pakollisten" liikenne ja tehdasmyrkkyjen lisäksi hajustetaan suurten markettien pesuaineosastot niin ettei tohdi kuin äkkiseltään ja hengittämättä siepata hajustamattoman aineen. Me tarvitaan oikeita lepä/pullakauppoja. Oikeita lihakauppoja. Oikeita kalakauppoja. Oikeita sekatavarakauppoja. Oikeita kenkäkauppoja jne. Suuret sittarit yms. eivät enää ole asiakkaita varten vaan pakkomyymälöitä koska muitakaan ei ole tarjolla. Ennen tuoksui ihanat leipomot ja kaikki tuoksui omanlaiselle, jopa junilla oli oma tuoksunsa. Allergioita oli vähän eikä hajuallergioita ollut ne tulivat vasta tämän hajustevillityksen myötä.
- Mlkjhfsdfh
10 vuotta ja mistä lie silloin alkanut. Pahentunut vain vuosien mittaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kysynkin sinulta nyt...
Tahdotko sinä minusta miehestä enää mitään..koskaan? Vastaa kyllä/ei/en tiedä ja siihen puhelinnumeroni kaksi viimeistä628102Voi luoja miten haluaisin
jutella kanssasi nyt. Harmittaa, että pidin estossa, mutta silloin olisin ollut riekaleina pienistäkin syytöksistä tai475886Nainen, vaikka kaikki on
ohi eikä koskaan alkanutkaan, niin tekisi silti mieli jakaa tämä trippi kanssasi, kertoa mitä kappaleita kuuntelin jne.425630- 1102260
- 1212168
Haluan sinua mies, aivan stanasti.
Ehkä enemmän kuin ketään koskaan ikinä, joten kysymys kuuluukin miten hlvetissä SÄ kestät tän näkemättömyyden. Toivottav811696- 1171524
IS Viikonloppu 28.12.-29.12.2024
Ei ole tainnut tästä vielä olla omaa keskustelua? Nyt on. Vihjeitä ja ratkaisuja vaan peliin.1231517Ymmärtääkö miehet
Miten hormonit vaikuttaa naiseen kuukautisten aikana ja ennen sitä? On se mielenkiintoista, kun miehet on kestäneet soti1401116On hyvä nainen
Että olet pian käynyt läpi kaikki tunteet ja vaiheet mitä ihastuminen/rakastuminen saattaa käsittää. Tunnemyrsky on maht811096