Terve !
Mulla on vuoden 1997 323:nen Forte..auto on oikea ikiliikkuja , melkeen 400 000 mittarissa ..
Nytten katsastuksessa huomattiin että takajarrujen tehoista puuttuu 2/3:osaa..
Avasin jarrurummut eilen eikä siellä näkynyt oikein mitään ulkoista selvää vikaa..kengissä tosin oli kitkapintaa aika vähän jäljellä.. rummut olivat kunnossa.. jarrunesteen pinta on noussut yli maksimin jarrunestesäiliössä..
Voiko tämä johtua siitä että jarrukengät ovat liian kuluneet? Eli onko homma ratkaistavissa
sillä että uusii vaan jarrukengät ja sitten menee katsastuksessa läpi ? En ole huomannut autoillessa että jarrujen tehot olisi alhaalla.. katsastusmies sanoikin että eihän sitä huomaakaan kuin sitten
jos tarvii tehä hätäjarrutus...
Onko palstalla tarjolla hyviä neuvoja ? Kiitos jo etukäteen..
Mazda 323:sen takajarruremontti ?
5
1164
Vastaukset
- Vaihtaja
Vaiha hihnat ja mahdollisesti rummutkin kokeile hihnan vaihto ensin.
- BD.BF.BG.BA.BJ.BK.BL.BM
Olisiko sama vika kuin aikoinaan 1982 323.ssa, käsijarrun automaattisäätömekanismi jumissa sekä takajarrusylinterit jumissa. Taka-akselille saattaa olla myös jonkinlainen paineenrajoitusventtiili, sekin lienee yksi vikamahdollisuus vanhemmiten ettei annakaan taka-akselille sitä vähääkään jarrupainetta.
- RMB54
Kun kengät ja rummut kuluu, huononee jarrutettaessa syntyvä jarruvoima eli vääntömomentti. Hihnat siis alkavat ottamaan kiinni vasta puolessa välissä. Ehkä uusien kenkien lisäksi tulee laittaa uudet rummut.
Minä kokeilin aikoinaan vanhaan pösööni, kun rummut olivat kuluneet, laittaan jarrukenkien kiinteään puolen päähän pienet peltisiivut. Jarrutusmomentti parani ja jarrun alkoivat pelittään. Peltisiivut tuli taittaa päistään niin, että ne pysyisi paikallaan.
Tämä on tietenkin laiton konsti korjata jarruja, mutta vika kuitenkin selvisi.- automatiikkaa
Eikös automattisäädön kuuluisi lähentää jarrukenkiä kohti rumpua kun ne kuluvat?
- RMB54
automatiikkaa kirjoitti:
Eikös automattisäädön kuuluisi lähentää jarrukenkiä kohti rumpua kun ne kuluvat?
Kun jarrurummun halkaisija kasvaa kuluessaan, ei uusien kenkien halkaisija ylety jarruttamaan aivan tyvestään.
Jarrujen säätömekanismi lähentää kenkiä rumpuun nähden vaikuttamatta juurikaan jarrutusmomenttiin, koska mekanismi on sylinterin puoleisessa päässä. Säätö ei siis vaikuta jarrukengän kiinteään päähän.
Kuorma-autoissa monesti joudutaan sorvaamaan rummut esimerkiksi kun kengät on ajettu niiteille. Samalla joudutaan sorvaamaan uudet korjausjarrukengät sorvatun jarrurummun halkaisijaan sopivaksi. Keskeltä jarrukenkää jää kulutuspinta huomattavasti kapeammaksi kuin päistään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 15110944
- 525230
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html452433- 302133
Vanha Suola janottaa Iivarilla
Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia131701Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,421544Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta301241Känniläiset veneessä?
Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v351166Daniel Nummelan linjapuhe 2025
Kansanlähetyksen toiminnanjohtajan Daniel Nummelan linjapuhe tänään. Rehellistä analyysiä mm. evlut kirkosta ja piispo92935TÄSTÄ TAITAA TULLA SUOMEN HISTORIAN SUURIN USKONNONVAPAUDEN OIKEUDENKÄYNTI.
Sinun täytyy hyväksyä se että jos sinä vetoat uskonnonvapauteen, silloin sinun tulee antaa myös muille vastaava vapaus o317892