Terve !
Mulla on vuoden 1997 323:nen Forte..auto on oikea ikiliikkuja , melkeen 400 000 mittarissa ..
Nytten katsastuksessa huomattiin että takajarrujen tehoista puuttuu 2/3:osaa..
Avasin jarrurummut eilen eikä siellä näkynyt oikein mitään ulkoista selvää vikaa..kengissä tosin oli kitkapintaa aika vähän jäljellä.. rummut olivat kunnossa.. jarrunesteen pinta on noussut yli maksimin jarrunestesäiliössä..
Voiko tämä johtua siitä että jarrukengät ovat liian kuluneet? Eli onko homma ratkaistavissa
sillä että uusii vaan jarrukengät ja sitten menee katsastuksessa läpi ? En ole huomannut autoillessa että jarrujen tehot olisi alhaalla.. katsastusmies sanoikin että eihän sitä huomaakaan kuin sitten
jos tarvii tehä hätäjarrutus...
Onko palstalla tarjolla hyviä neuvoja ? Kiitos jo etukäteen..
Mazda 323:sen takajarruremontti ?
5
1226
Vastaukset
- Vaihtaja
Vaiha hihnat ja mahdollisesti rummutkin kokeile hihnan vaihto ensin.
- BD.BF.BG.BA.BJ.BK.BL.BM
Olisiko sama vika kuin aikoinaan 1982 323.ssa, käsijarrun automaattisäätömekanismi jumissa sekä takajarrusylinterit jumissa. Taka-akselille saattaa olla myös jonkinlainen paineenrajoitusventtiili, sekin lienee yksi vikamahdollisuus vanhemmiten ettei annakaan taka-akselille sitä vähääkään jarrupainetta.
- RMB54
Kun kengät ja rummut kuluu, huononee jarrutettaessa syntyvä jarruvoima eli vääntömomentti. Hihnat siis alkavat ottamaan kiinni vasta puolessa välissä. Ehkä uusien kenkien lisäksi tulee laittaa uudet rummut.
Minä kokeilin aikoinaan vanhaan pösööni, kun rummut olivat kuluneet, laittaan jarrukenkien kiinteään puolen päähän pienet peltisiivut. Jarrutusmomentti parani ja jarrun alkoivat pelittään. Peltisiivut tuli taittaa päistään niin, että ne pysyisi paikallaan.
Tämä on tietenkin laiton konsti korjata jarruja, mutta vika kuitenkin selvisi.- automatiikkaa
Eikös automattisäädön kuuluisi lähentää jarrukenkiä kohti rumpua kun ne kuluvat?
- RMB54
automatiikkaa kirjoitti:
Eikös automattisäädön kuuluisi lähentää jarrukenkiä kohti rumpua kun ne kuluvat?
Kun jarrurummun halkaisija kasvaa kuluessaan, ei uusien kenkien halkaisija ylety jarruttamaan aivan tyvestään.
Jarrujen säätömekanismi lähentää kenkiä rumpuun nähden vaikuttamatta juurikaan jarrutusmomenttiin, koska mekanismi on sylinterin puoleisessa päässä. Säätö ei siis vaikuta jarrukengän kiinteään päähän.
Kuorma-autoissa monesti joudutaan sorvaamaan rummut esimerkiksi kun kengät on ajettu niiteille. Samalla joudutaan sorvaamaan uudet korjausjarrukengät sorvatun jarrurummun halkaisijaan sopivaksi. Keskeltä jarrukenkää jää kulutuspinta huomattavasti kapeammaksi kuin päistään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persuja ei aluevaltuustoissa näy
Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.703831Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni
Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j883199Riikka vie Suomen kohta ykköseksi työttömyyskisassa
Espanja: 10,5 % Suomi: 10,3 % Ruotsi: 9,3 % Kisa on tiukkaa, mutta Riikalla hyvä draivi päällä. Vasemmistolaisen päämin1032473Mikä ihme teitä savolaisia tuossa
p*rs*reiässä niin kiinnostelee? Että siitä pitää päntönnään huutaa.151679Laita tunniste josta kaivattusi tietää sun kirjoittavan täällä
Joku yksilöity yhteinen juttu joka on sun ja kaivattusi välillä. Tuntomerkkinä esim. punainen pipopää, tonttu-ukko tai m711445- 971333
Varusmiehen kuolema
Ei ollut vahinko, ei aiheuttanut vaaraa muille, eikä ollut rikos, mitä jää jäljelle? Oliko kyseessä oman käden kautta lä501286- 551083
Huippu, kaupunki ostaa hotellin
Hyvä juttu meillä on oma hotelli iloitsi Pirtihirmukin. Nyt vaan rekryt päälle ja uusi henkilökunta. Tarvitaan tekijöitä561050Kumpaan rahat, mummojen vaippoihin vai Nalle WahIroosille?
JOS siis sinä saisit päättää?11031