lastulevy seinät ja raot

heinähattu

Kysymys:

Miten saisin ikävältä näyttävät raot piiloon lastulevyseinistä?
Osassa huushollia aiotaan tapetoida seinät, osassa maalata.

Olen kuullut, että jotkut laittavat kittiä raot täyteen, (-eikö tule aika kalliiksi??!)
jotkut laittavat puutapit rakoihin ja sitten kittiä päälle.

Miten sinä olet peittänyt ikävät raot?

24

34540

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jooo

      Viime kesänä muutto,raot lastulevy seinässä,tapetointi edessä..... Lyö sitä kittiä sinne ja hio tasaiseksi ja tapetoi. Ei se kitti maksa paljon mitään.... puoli ilmaista

    • on melkeen ilmasta

      joo kittii rakoihin vaan. Anna kuivuu ja hio. Toista kittaus, jos tarpeen. Unoha ne puutapit.

      • Silver

        Kittejähän on monenlaisia ja monen hintaisia.
        Kyseiseen tarpeeseen voisi soveltua ns. hiekka-
        tasoite, joka on edullista ämpärikamaa.

        Vielä edeullisempaa on Gyproc-tasoite, mutta
        se täytyy sekoittaa ämpärissä säkkikamasta.
        Tarkoitushan on juuri sama, kuin sinulla=
        saumat umpeen.


      • ilmasta
        Silver kirjoitti:

        Kittejähän on monenlaisia ja monen hintaisia.
        Kyseiseen tarpeeseen voisi soveltua ns. hiekka-
        tasoite, joka on edullista ämpärikamaa.

        Vielä edeullisempaa on Gyproc-tasoite, mutta
        se täytyy sekoittaa ämpärissä säkkikamasta.
        Tarkoitushan on juuri sama, kuin sinulla=
        saumat umpeen.

        Kuis muuten on sen gyproc kitin kanssa, tarttuuxe tarpeex lastu- ja kovalevyyn?

        Kysyn ihan six, että mulla jäi gyproc kittiä yli gyproc rempasta ja nyt ois edessä lastulevyjen saumojen kittaus.


      • ???
        Silver kirjoitti:

        Kittejähän on monenlaisia ja monen hintaisia.
        Kyseiseen tarpeeseen voisi soveltua ns. hiekka-
        tasoite, joka on edullista ämpärikamaa.

        Vielä edeullisempaa on Gyproc-tasoite, mutta
        se täytyy sekoittaa ämpärissä säkkikamasta.
        Tarkoitushan on juuri sama, kuin sinulla=
        saumat umpeen.

        Gyproc on aivan eri tavaraa kuin lastulevy... ei sovellu samaan tarkoitukseen!!!!!


    • rane

      Lastulevyjen Raot voi täyttää uretaani vaahdolla .
      Itse olen laittanut ja toimii hyvin on nopea eikä pöllyä.
      Leikataan vaan matto puukolla ylimääräinen pois... jää hiominen pois.

      • alkup.

        Olen tämän ongelman takia haastatellut jos ja vaikka kuinka monta eri remppaajaa. Kaikki väittävät että jos käyttää kittejä ym. saumat ei kestä ja tapetit repeilee pinnasta!?!
        Siksi suosittelevat joko rakojen säilyttämistä rakoina tai puulistoittamista...
        Joku on tarjonnut jotain "sika flexiä" rakoihin, mutta kuis on?
        Voiko ihan totta olla näin ongelmallinen juttu?


      • kokemusta
        alkup. kirjoitti:

        Olen tämän ongelman takia haastatellut jos ja vaikka kuinka monta eri remppaajaa. Kaikki väittävät että jos käyttää kittejä ym. saumat ei kestä ja tapetit repeilee pinnasta!?!
        Siksi suosittelevat joko rakojen säilyttämistä rakoina tai puulistoittamista...
        Joku on tarjonnut jotain "sika flexiä" rakoihin, mutta kuis on?
        Voiko ihan totta olla näin ongelmallinen juttu?

        Itse parhaillaan remontoimme -50 luvun rintamamiestaloa. Käytämme seinissä lastulevyn. Jätämme n 6-8 mm raot, jotka hiomme ja maalamme ja tapetoimme seinät pohjamaalauksen jälkeen. Myös -82 valmistuneessa omakotitalossamme on sama rakennustapa, eikä raot meitä haittaa, maali vain tapetin kanssa sopivan väriseksi ja sävyiseksi.
        Varsinkin puutalo elää, ja näin se saa sen tehdä ihan rauhassa, eikä ole ongelmaa repeilyistä ym.


    • Kokeilin

      Raot on lastulevyissä alunperin talon elämistä varten. Riippuu tietty talon iästä. Itselläni on 60-luvulla rakennettu talo, jossa levyjen saumat todella elävät. Toimiva vanha tapa on se, että maalaa ne saumat samalla värillä kuin tapetin pohjaväri on ja tapetoi siten, että levyjen saumat jää auki, tulos on yllättävän siisti. Toinen temppu on vetää 6 mm saneerausgyproc lastunlevyn pintaan ja saumata se sileäksi, tulee upeaa pintaa ja kestää rakenteiden elämisen.
      Tuota uretaanivaahtoa kannattaa ehkä kokeilla, se kuitenkin joustaa rakenteiden mukana. Kitit lähtee todennäköisesti liikkeelle, ainakin ulkoseinien kohdalla.

      • juuso

        ratkaisu. Gyprokin alla lastulevy voi elää, mutta muuten rakojen kanssa on vaikeaa. Varsinkin taloissa, joissa kosteus vaihtelee. Lastulevy elää aina kun olosuhteet vaihtuvat.


      • Oiva
        juuso kirjoitti:

        ratkaisu. Gyprokin alla lastulevy voi elää, mutta muuten rakojen kanssa on vaikeaa. Varsinkin taloissa, joissa kosteus vaihtelee. Lastulevy elää aina kun olosuhteet vaihtuvat.

        Meillä tehtiin remonttia joskus 80-luvulla, lastulevyjen raot suurin piirtein täyteen pakkelia, sitten lasikuitunauha ja päälle lisää pakkelia. Lopuksi hionta tasaiseksi. Pohjamaalaus tapetin alle ja sitten tapetti. Siistinä pysyivät aina 90-luvun loppupuolen muuttoon asti. Talo oli ns. rintamamiestaloja, yläkerta ja vesikeskuslämmitys.


      • kökkö
        Oiva kirjoitti:

        Meillä tehtiin remonttia joskus 80-luvulla, lastulevyjen raot suurin piirtein täyteen pakkelia, sitten lasikuitunauha ja päälle lisää pakkelia. Lopuksi hionta tasaiseksi. Pohjamaalaus tapetin alle ja sitten tapetti. Siistinä pysyivät aina 90-luvun loppupuolen muuttoon asti. Talo oli ns. rintamamiestaloja, yläkerta ja vesikeskuslämmitys.

        Tetramassa on kätevä saumoissa. Elää, ei halkea. Kalliimpi kuin tasoite mutta niin kätevä laittaa.


    • alkup.

      Päädyttiin vetämään kittiä rakoihin ja lasikuitunauhaa päälle ja kittiä vielä ohuelti päälle ja hionta.
      Siihen sitte tapetti!
      Katsotaan miten käy!

      Kiitos vastanneille!

    • JLIXXX7

      Sikabond (Sikaflex), elastinen voimaliima. Sillä raot täyteen, anna kuivua (kunnolla!). Lopuksi kevyt hionta jotta saadaan seinäpinnan kanssa tasaiseksi. Tässä tuotteessa on sekin hyvä puoli, että kun seinä "elää", Sikabond jousta, ei tule repeämiä kuten kitin kanssa käy...

      • onko kokemusta?

        Onko joku kokeillut tuota Sikaflexiä lastulevysaumojen piilottamiseen/peittämiseen? Oman asunnon levysaumat kitattiin viime vuonna ja jo nyt osa saumoista rakoilee. Kittausta en siis aio uudelleen kokeilla mutta tuo Sikaflex (Sikabond) kiinnostaa. Jotenkinhan nuo rumat repeytymät on saatava piiloon.
        Miten kitattujen saumojen kanssa pitäisi menetellä ennen Sikaflexin levittämistä? Voiko kyseisen liiman päälle maalata?


      • jjs
        onko kokemusta? kirjoitti:

        Onko joku kokeillut tuota Sikaflexiä lastulevysaumojen piilottamiseen/peittämiseen? Oman asunnon levysaumat kitattiin viime vuonna ja jo nyt osa saumoista rakoilee. Kittausta en siis aio uudelleen kokeilla mutta tuo Sikaflex (Sikabond) kiinnostaa. Jotenkinhan nuo rumat repeytymät on saatava piiloon.
        Miten kitattujen saumojen kanssa pitäisi menetellä ennen Sikaflexin levittämistä? Voiko kyseisen liiman päälle maalata?

        lastulevy elää aina on se sitten missä pinnassa tahansa.Lastulevyjen rakojen tarkotus on "liikkumis vara".Ihanturha alkaa kittaan tai silikoonaan.


      • Sisustaa saa
        jjs kirjoitti:

        lastulevy elää aina on se sitten missä pinnassa tahansa.Lastulevyjen rakojen tarkotus on "liikkumis vara".Ihanturha alkaa kittaan tai silikoonaan.

        Raolla on tarkoitus seinän elämisen vuoksi ja siksi varmaan joustava sikaflex on yksi parhaista vaihtoehdoista, jos raot haluaa peittää. Itse olen tekemässä samaa rempaa -86 1. taso taloon, jossa sama tilanne, mutta olemme päätyneet hillityn kuvioiseen tapetti tai kuviomaalipintaan huoneest riippuen, jotta se on vastakontrastina seinän raolle. Mitä yksivärisempi tai tasaisempi pintakuvio, niin sitä selkeämmin rako erottuu eli jos et saa pois, "piilota" korostamalla muuta ominaisuutta eli pintaa. Geometriset, symmetriset kuviot, suht. keskikokoiset tai pieni elävyys pinnassa näyttä toimivan parhaiten.


    • Tuli vaan mieleen

      Lastulevy ei elä. Seinän puurakenteet ym elävät. Mites lastulevyjen ristiinlaitto? Eikös ne sitois toisensa sitte..? Ite ehkä koitan sitä. Kattoon tosin, mutta sama asia.

      • -njöknm

        No kyllä se vaan lastulevy muuttaa muotoa kun kosteus huoneessa muuttuu,se on nimittäin puuta.Talvella on kuivempi sisäilma kuin kesällä joten lvykin kutistuu.


    • No okei

      Elää se vähän, mutta toimiskohan silti..

      • Tehty remppaa

        Lastulevyt pois ja kipsi tilalle on helpoin luulisi et kysyjän remppa on jo tehty. Näitä vanhoja juttuja näköjään aina nostetaan.


    • Mä tykkään Raoista..

      Nää on erittäin tärkeitä keskusteluja. Ei kannata dissata päivämääriä, jos asiaa etsii. "Keskustelua" nyt lienee turha luulla käyvänsä 10 vuotta vanhassa jutussa, mutta toisinaan näistä saa aina vähän vinkin tynkää.

      Rintsikoitakin remontoidaan jo varmaan nykyään jo kolmatta täyttä kierrosta ja varmasti on monessa kodissa vielä raot seinälevyjen välissä. Itse en peittämään lähtisi, mutta sehän mikä sen sanelee on se millaista pintaa haluaa tai mitä ei voi sietää.

    • jäniskajo

      Itte laiton lastulevyjen päälle kipsilevyt. Lastut jätin alle niin on helppo panna tauluja sun muuta seinille kun voi vaan ruuvata tai naulata. Pelkkään kipsiin joutuu aina laittamaan ne ankkurit. Kestääpä se vähän paremmin törmäilyäkin mitä pelkkä kipsi.

    • mattopuukko2

      täällä epätasaiset levyt seinissä, eikä viitsi lähteä uusimaan, heittoa 0-10mm. uretaanivaahto ensin, sitten mattopuukolla leikataan. Vähän pyyhkäistään hiomapaperilla ja lopuksi pintaan ohuelti kittiä -> hiotaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen Yrittäjät täräyttää: Sunnuntain tuplapalkka pois lomat lyhyemmiksi ja arkipyhät palkattomiksi

      Edunvalvontajärjestö Suomen Yrittäjät esittää muun muassa sunnuntain tuplapalkan lakisääteisyyden poistamista ja arkipyh
      Maailman menoa
      235
      2028
    2. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      84
      1228
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      89
      1044
    4. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      114
      1041
    5. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      87
      847
    6. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      123
      840
    7. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      98
      794
    8. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      764
    9. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      124
      706
    10. Pohjola talo

      Kuka arvaa lähimmäs miten nopeasti tulee konkurssi uusilla yrittäjillä
      Kuhmo
      23
      701
    Aihe