minulla todettiin eilen herpes alapäässä..oireet on ja oli jotain yhtä helvettiä, mutta onneksi sain lääkkeet ja tauti selvisi. poikakaverini oli tätä ennen käynyt testeissä, mutta eihän herpes näy niissä? ei hänellä ole ollut koskaan mitään oireita, mutta pakkohan hänelläkin on olla herpes, koska hän näköjään tartutti sen minuun. eihän elämä yhteen herpekseen kaadu? onkohan sitte suurempi riski saada joskus huuliherpeskin (koskaan ei ole ollut).. täytynee alkaa lukemaan tietoa herpeksestä.. ajattelin vain jos jollain olisi jotain hyvää heitettävää tähän väliin..?
herpeksestä..
17
3315
Vastaukset
- päättelet,
että kumppanisi tartutti herpeksen sinulle?Herpes on voinut olla sinulla VUOSIA oireettomana,puhjeten vasta nyt.
Ellei kumppanillasi ollut herpesrakkuloita,häntä tuskin on testattu herpeksen osalta.
Herpes voidaan testata myöskin ei-aktiivivaiheessa,kysy testattiinko se häneltä verikokeella.
Ei kaadu ei,mutta pitää sitten muistaa ettei herpes paranee koskaan!Ottaa se huomioon seksielämässä,sillä genitaaliherpes on todella ikävä kumppani koko elämän ajan,sitä ei soisi toiselle.
Kondomi EI suojaa täysin tartunnalta!Joten EI missään tapauksessa seksiä herpeksen ollessa aktiivisessa vaiheessa.
Genitaaliherpeksen aiheuttaa toinen virus kuin huuliherpeksen,MUTTA,genitaaliherpes tarttuu suuhun ja huuliherpes genitaalialueelle,joten sekin kannattaa ottaa huomioon.
Ei kaadu ei,mutta ilkeä seuralainen gen.herpes on,se on sitten tartunnan saajalla koko elämän ajan.
Toisilla se pysyy oireettomana pitkiäkin aikoja,toisilla se on kuukausittainen vaiva,toiset hyötyvät estolääkityksestä,toiset taas eivät...- tosiko
Voiko herpeksen nykyään todeta verikokeesta? Luulin, että vain rakkulavaiheessa rakkulasta. Ehkä jotain uusinta lääketiedettä.
Kannattaa nyt alkuperäisen kirjoittajan varoa, että alapään herpes ei tartu miehen nuollessa alapäätä ja sitten huulia huuliherpekseksi. Eli ei suuseksiä tai muutakaan seksiä rakkula-aikoina. Kondomi ei suojaa tarpeeksi. - verikokein
tosiko kirjoitti:
Voiko herpeksen nykyään todeta verikokeesta? Luulin, että vain rakkulavaiheessa rakkulasta. Ehkä jotain uusinta lääketiedettä.
Kannattaa nyt alkuperäisen kirjoittajan varoa, että alapään herpes ei tartu miehen nuollessa alapäätä ja sitten huulia huuliherpekseksi. Eli ei suuseksiä tai muutakaan seksiä rakkula-aikoina. Kondomi ei suojaa tarpeeksi.todeta,on voitu jo pitkään,mutta koe ei kerro mistä herpesviruksesta on kyse!
- Kiia
Kyllä sen kanssa on vaan opittava elämään ja apuakin saa. Se on parisuhdetauti mikäli seksiä harrastetaan ilman kondomia.Ei sshen maailma kaadu!
Rakkula vaihe tietty eri juttu...mutta ajan mittaan oireet vähenevät mahdollisesti ja ei voi todellakaan olla varma enää onko rakkulat tulollaan.Vasta puhjetessa ne yleensä vihloo...tosin ei unohdeta "muita hankaumia"!!!
Se on ihan samallainen ongelma kuin kondylomakin, vaikka ei ns.aiheutakkaan samaa syöpäriskiä!
- kurjaa
Ajattele, että jos olisit käyttänyt kondomia, niin olisit ehkä voinut välttyä tartunnalta. Kumpa kaikki muutkin käyttäisivät kondomia, vaikka se ei herpeksessä niin hyvin suojaakaan. Hei, mutta parempaa ei ole. Kaikki suojaus kannattaa kuitenkin, niin omatunto ei sitten soimaa.
- Tyttö
Kurjaa on tosiaan, ei ne muistuttelut ja ajattelemaan kehottelut auta, jos tauti on puhjennut.Eli jos alkuperäinen kysyy tietoja taudista, niin katsotko aiheelliseksi viestisi "kondomi unohtui". Jätä sinä siis soimaaminen ja anna tosiaan omatunnon hoitaa se puoli.
Minulla H puhkesi 6 vuoden seurustelun jälkeen, siis suhteen aikana. Nykyään jopa 80% tartunnoista saadaan täysin oireettomilta kumppaneilta eli tyypillä on voinut herpes puhjeta esim.10v aiemmin ja vain kerran ja silti hän tartuttaa sitä eteenpäin. Myös sinä(alkuper.) voit siis tartuttaa herpestäsi eteenpäin vaikka sinulla ei juuri sillä hetkellä olisi MITÄÄN oireita.
Herpestä on kahta lajia, ne molemmat tarttuvat sukuelimistä huuliin ja toisinpäin.
Onnekkaissa tapauksissa herpes rakkuloineen puhkeaa vain kerran, tai useiden kuukausien/vuosien välein. Jos herpes puhkeaa tosi usein, voi kokeilla estolääkitystä, joka siis pitää herpeksen kurissa niin kauan kuin lääkettä syö.(aika kalliita pillereitä ovat) Mitään parantavaa lääkitystä ei ole. Uusivat herpekset ovat huomattavasti vähäoireisempia eivätkä niin kivuliaita kuin se ensimmäinen puhkeamiskerta.
Mutta suoraan sanottuna elämä on yhtä helvettiä tän taudin kans, itselläni herpes on puhjennut 1krt/kk yli kaks vuotta.Toivottavasti alkuperäisen kirjoittajan kohtalo ei ole sama, suurimmalla osalla herpes ei ole yhtä ärhäkkä, mutta meitäkin on paljon.. lääkärit ovat lohduttaneet että tämäkin viidessä vuodessa yleensä helpottaa.
Elämään oppii tän kans, kun on kerran pakko. Joka kerta kun se tulee itken, eikä ole sanoja kertomaan miltä se tuntuu.Kondomi tosiaan unohtui 6 vuoden seurustelusuhteessa, tuntuu niin epäoikeudenmukaiselta saada tällainen kirous.
Olen eronnut. Uudelle poikaystävälle kerroin kolmansilla treffeillä taudista, näin tuleekin tehdä. Täytyy nostaa hattua, että tyyppi on yhä kanssani. Itse en ehkä jatkaisi suhdetta, jos kuulisin että toisella on herpes joka puhkeaa joka helvetin kuukausi, puhkeaminen, rakkulavaihe ja paraneminen kun kestävät pahimmillaan yhteensä puolitoista viikkoa. - oksa
Tyttö kirjoitti:
Kurjaa on tosiaan, ei ne muistuttelut ja ajattelemaan kehottelut auta, jos tauti on puhjennut.Eli jos alkuperäinen kysyy tietoja taudista, niin katsotko aiheelliseksi viestisi "kondomi unohtui". Jätä sinä siis soimaaminen ja anna tosiaan omatunnon hoitaa se puoli.
Minulla H puhkesi 6 vuoden seurustelun jälkeen, siis suhteen aikana. Nykyään jopa 80% tartunnoista saadaan täysin oireettomilta kumppaneilta eli tyypillä on voinut herpes puhjeta esim.10v aiemmin ja vain kerran ja silti hän tartuttaa sitä eteenpäin. Myös sinä(alkuper.) voit siis tartuttaa herpestäsi eteenpäin vaikka sinulla ei juuri sillä hetkellä olisi MITÄÄN oireita.
Herpestä on kahta lajia, ne molemmat tarttuvat sukuelimistä huuliin ja toisinpäin.
Onnekkaissa tapauksissa herpes rakkuloineen puhkeaa vain kerran, tai useiden kuukausien/vuosien välein. Jos herpes puhkeaa tosi usein, voi kokeilla estolääkitystä, joka siis pitää herpeksen kurissa niin kauan kuin lääkettä syö.(aika kalliita pillereitä ovat) Mitään parantavaa lääkitystä ei ole. Uusivat herpekset ovat huomattavasti vähäoireisempia eivätkä niin kivuliaita kuin se ensimmäinen puhkeamiskerta.
Mutta suoraan sanottuna elämä on yhtä helvettiä tän taudin kans, itselläni herpes on puhjennut 1krt/kk yli kaks vuotta.Toivottavasti alkuperäisen kirjoittajan kohtalo ei ole sama, suurimmalla osalla herpes ei ole yhtä ärhäkkä, mutta meitäkin on paljon.. lääkärit ovat lohduttaneet että tämäkin viidessä vuodessa yleensä helpottaa.
Elämään oppii tän kans, kun on kerran pakko. Joka kerta kun se tulee itken, eikä ole sanoja kertomaan miltä se tuntuu.Kondomi tosiaan unohtui 6 vuoden seurustelusuhteessa, tuntuu niin epäoikeudenmukaiselta saada tällainen kirous.
Olen eronnut. Uudelle poikaystävälle kerroin kolmansilla treffeillä taudista, näin tuleekin tehdä. Täytyy nostaa hattua, että tyyppi on yhä kanssani. Itse en ehkä jatkaisi suhdetta, jos kuulisin että toisella on herpes joka puhkeaa joka helvetin kuukausi, puhkeaminen, rakkulavaihe ja paraneminen kun kestävät pahimmillaan yhteensä puolitoista viikkoa.mulla on nyt vuoden ollut herpes, joka puhkeaa noin 2kk välein. kahdelle jäbälle oon joutunut asiasta kertomaan, kumpikin ollu asian kanssa tosi ymmärtäväisiä, ja jutut kaatui aivan muihin asioihin. nyt olis vaan tiedossa ihana tyyppi josta tykkään ihan älyttömästi, eikä tunteet ole yksipuolisia. viikonloppuna harrastettiin kaikkea pientä kivaa, mut sit su huomasin oireet. sehän voi tarttua ihan kosketuksista, ja nyt pelkään että se on saattanu altistua sille, vaikka en vielä ehtinyt kertomaan.
mä vain toivon että se ymmärtäisi. tuntuu että olis ihan saatanan yksin asian kanssa, ku kaverit ei tajua eikä ole oikein ketään joka tajuais. lääkäreitä ei tunnu kiinnostavan, ja ainoo mikä tulee on itku, nykyään jo liiankin herkästi. Miksi asiaa ei tutkita? mä tulin tänne keskusteluun tänään ekaa kertaa, enkä tienny et se on näin yleistä. sit vituttaa, kun ei omasta vastuuttomuudesta tauti johdu.
tekö nyt sit käytätte aina kondomia sun poikaystävän kanssa? siis jopa oireettomassa vaiheessa?
olis kiva jos vähän tietäisi mitä itsekkin pitäisi tehdä.
- neiti pakkanen
kondomi ollaan käytetty kauan ja siksi juuri hankin pillerit, että niistä päästäisiin eroon, koska kumppanikin oli testattu jo todettu terveeksi. no mutta, varmaan harva ihminen enää nykypäivänä pysyy loitolla kaikeista taudeista. tämän kanssa on opittava elämään ja toivoa ettei oireita tuu joka kuukausia, niin kuin yhdellä kirjoitajista..
- jälleen
Sain genitaaliherpeksen puoli vuotta sitten. Ensi oireet olivat todella rajut. Parannuttuani herpes uusi kahden viikon välein. Juuri kun oli parantunut edellisetä uudet rakkulat ilmeistyivät.
Kolmen kuukauden estolääkityksen aikan ei kertaakaan. Nyt taas oireet näyttävät tulevan kahden viikon välein. Tänä aamuna heräsin jälleen uusiin rakkoihin.
Surullinen olen tästä. Odotan aikaa jolloin tauti uusisi vain harvoin tai tuskin koskaan. Tuleekohan se aika? Saatan elää vielä 70 vuotta!!!! kuinka monet rakkulta ehdin parannella ennenkuin kuolema hoitaa taudin. - no sex?
jälleen kirjoitti:
Sain genitaaliherpeksen puoli vuotta sitten. Ensi oireet olivat todella rajut. Parannuttuani herpes uusi kahden viikon välein. Juuri kun oli parantunut edellisetä uudet rakkulat ilmeistyivät.
Kolmen kuukauden estolääkityksen aikan ei kertaakaan. Nyt taas oireet näyttävät tulevan kahden viikon välein. Tänä aamuna heräsin jälleen uusiin rakkoihin.
Surullinen olen tästä. Odotan aikaa jolloin tauti uusisi vain harvoin tai tuskin koskaan. Tuleekohan se aika? Saatan elää vielä 70 vuotta!!!! kuinka monet rakkulta ehdin parannella ennenkuin kuolema hoitaa taudin.Vaikka sanovat oireiden helpottavan ajan myötä niin ei välttämättä ole niin. Sinulla on joku superherpes tai muuten vain huono vastustuskyky.
Jos sinulla rakkulat paranevat ja heti tulee uudet niin et taida paljoa enää rakastella.
Lopeta stressaus ja alkoholin käyttö, voi auttaa. - jälleen
no sex? kirjoitti:
Vaikka sanovat oireiden helpottavan ajan myötä niin ei välttämättä ole niin. Sinulla on joku superherpes tai muuten vain huono vastustuskyky.
Jos sinulla rakkulat paranevat ja heti tulee uudet niin et taida paljoa enää rakastella.
Lopeta stressaus ja alkoholin käyttö, voi auttaa.Kiitos myötätunnosta.
On myönnetävä, ettei rakastella voi kun herpes vaivaa, on tuo alapää sen verran hellä, ettei tee edes mieli.
Hyvät ovat neuvot sinulla. Alkoholia en käytä lainkaan. Auttaisikohan kahvin pois jättäminen? :) Stressin kanssa onkin sitten vaikeampaa, sen eliminoiminen ei ole ihan helppo juttu, mutta yritän parhaani.
Olen lukenut kai kaikki mahdoliset nettisivut kuinka välttää oireita, ja mikä voisi auttaa. Olen koekillut kaikenmoista, mutta tuloksetta.
Valkosipuliuutteettakin tein, vaan ei tehonnut.
Aloitan taas estolääkityksen, se auttoi ainakin viimeksi. Odotan aikaa kun tämä helpottaa, uskon vielä, että se aika tulee joskus. Täytyy tulla. - no sex
jälleen kirjoitti:
Kiitos myötätunnosta.
On myönnetävä, ettei rakastella voi kun herpes vaivaa, on tuo alapää sen verran hellä, ettei tee edes mieli.
Hyvät ovat neuvot sinulla. Alkoholia en käytä lainkaan. Auttaisikohan kahvin pois jättäminen? :) Stressin kanssa onkin sitten vaikeampaa, sen eliminoiminen ei ole ihan helppo juttu, mutta yritän parhaani.
Olen lukenut kai kaikki mahdoliset nettisivut kuinka välttää oireita, ja mikä voisi auttaa. Olen koekillut kaikenmoista, mutta tuloksetta.
Valkosipuliuutteettakin tein, vaan ei tehonnut.
Aloitan taas estolääkityksen, se auttoi ainakin viimeksi. Odotan aikaa kun tämä helpottaa, uskon vielä, että se aika tulee joskus. Täytyy tulla.oletko kokeillut herpeksen hoitoon käytettäviä salvoja, asikloviriä?
Estolääkitys kannattaa aloittaa heti kun tuntuu että herpes on tulossa, tiedät varmaan sen tunteen.
Mitähän vanha kansa on käyttänyt: perusvoidetta asetyylisalisyylihapolla (disperin/aspirin)? ja varmaan löytyy luonnostakin rohtoja, joku ratamo voisi auttaa. Teepussejakin jotkut ovat pitänet hepin päällä, tiedä onko ollut prince of walesia vai vihreää teetä =)
Toivottavasti aika auttaa ja tautisi ei tapa seksielämääsi.
- leena79
Luojalle tosiaan kiitos, ettei itselleni kyseinen paska tauti tule usein, keskimäärin noin 2 krt vuodessa ja nekin melko lievinä! Muutamana ensimmäisenä kertana oireeet olivat rajut, mutta nyt tuskin lääkitystäkään tarvii.
- Apua löytänyt
Minulla on herpes ollut 13 vuotta ja nyt viimeisen vuoden aikana lähdes aina on rakkulat, kun entiset ovat parantuneet, tulee jo seuraavat.(en ole koskaan kokeillut estolääkitystä) Luin netistä tutkimuksia ja ihmisten kokemuksia ja kävelin luontaistuote kauppaa ja ostin sinkki/C-vitamiini tabletteja. Lisäksi B-vitamiini apteekista ja spirulinaa. Nyt olen ollut 1,5 kk, ilman vaivoja ja kuukautisetkin ehti olla välissä - eikä rakkoja tullut - yleensä silloin aivan hirveät rakkulat. Nyt vaan elän toivossa, että rakkulat pysyvät poissa. Niin alkuun kannattaa ottaa ainakin kaksinkertainen annos noita tabuja. Toivon, että edes joku tästä vinkistä hyötyisi!
- on kipee
herpes on kivulias tauti mut persreiän luona se on TODELLA kivulias kun aina ruvet aukee. Käyttäkää kumii.
- Tyttö
Jahas, löytyyhän näitä kohtalotovereita.Tosiaan tuntuu, että aika yksin tän asian kans saa olla...ei lohduta lääkärit ja kaverit ei tajuu...oon yrittänyt ettiä netistä jotain asiallista keskustelupalstaa tästä aiheesta mut ei o tärpännyt.(ei jaksais näitä joitakin moraalipellejä jotka katsovat asiakseen vittuilla täällä)Pitäs perustaa varmaan joku H-kerho kaikille herpes-positiivisille..?
Mitä on spirulina vai mitä yks kirjoittaja kertoi ostaneensa vitamiinien lisäks? Joku kyseli kortsun käytöstä, me ei käytetä, tää on poikaystävän valinta. Hän sanoi että jakaa kanssani kaiken, myös taudin jos tartunta tulee. Toivon todella että ei puhkea hänellä, sillä en tiedä miten elän itseni kanssa jos tän helvetin vielä toisellekkin aiheutan....olen tosi varovainen, mut täähän tarttuu vaik ei ois oireitakaan.
Kyllä ehdottomasti kannattaa ottaa estolääkitys käyttöön, jos uusii kuten parilla kirjoittajalla! Mielikin kummasti piristyy, kun taudin voi vähäks aikaa unohtaa.Lääkkeitä voi syödä joka päivä, tai ottaa aina heti kun tuntee että se on tulossa. Estolääkitys ei sovi, jos ei ole muuta ehkäisyä esim.e-pillereitä, sillä lääke ei sovi varsinkaan raskauden alkuun.
Mulle on lääkäri sanonut, että nää zoviraxit ym joita saa apteekista ilman reseptiä eivät auta genitaaliherpekseen, en o kokeillu. Mul oli ekat kerrat oireet tosi helvetilliset...imusolmukkeet turpos, kuumetta ja kauheet tuskat, hädin tuskin pystyin käveleen...alapäähän sain puudutusainetta. Sillon aattelin oikeesti että vedän itteni kiikkuun. Mut ne oli onneks vaan ne parit ensimmäiset, nykyään yleensä tosi lievät oireet.
Mulla oli eka kertaa kahteen vuoteen yks kuukausi ilman tautia! Ehdin jo toivoa, mutta....ei toivoa. Tää tulee aina kierron puolivälissä,.,liittyy kait näihin hormonihommeleihin.
..Elettävä herpeksenkin kanssa. Mulla on ollut huuliherpes jo pienenä poikana. Perjantaina taisin saada sen myös alapäähän. Hyvin olen tullut huuliherpeksen kanssa toimeen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k374896- 823476
- 302943
- 612915
- 72709
Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t552270- 371752
- 181681
Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!
Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….91680- 161574