Kun muut huomaa, että olet yksinäinen, jäät yksin

Eksynyt.sielu

Ovatko muut huomannneet? Yksinäisyys näkyy päällepäin ikäänkuin huonona aurana joka karkottaa ihmiset toisaalle. Kai se ilmenee jotenkin olemuksesta ja käytöksestä mitä ei välttämättä itse täysin tiedosta, tai sitten siitä on liiankin tietoinen. Ehkä silmistäsi paistaa epätoivoinen katse, jutuistasi ilmenee, ettei sosiaalista elämää juuri ole, olet liian kärkäs ehdottamaan tapaamisia tai olet liian kiinnostunut toisesta mikä paljastaa sun sosiaalisen statuksen.

Itse olen havainnut tämän monesti ja erityisesti silloin kun on ollut säpinää ja on ollut vertailukohdetta entiseen, hiljaisempaan aikaan. Silloin vienti tuhatkertaistuu vaikka itse tuntee olevansa sama kuin ennen. Konrasti on käsittämätön. Elämä muuttuu harmaasta sateenkaareksi silmänräpäyksessä.

17

481

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eitartteolla

      Jo mutta mitäpä sillä seuralla jos ei oikein mitään yhteistä löydy. Roskasakin parissa muuttuu itsekin roskaksi.

      • yksinvaanenyksinäinen

        Itsekin olen mieluummin yksin kuin huonon kaverin kanssa. Olen karsinut elämästäni negatiiviset henkilöt pois, jotka vain vievät kaiken energiani, saamatta heiltä mitään.


    • dedu

      Tarkoitatko sitä, että kun henkilöllä on jo poika- tai tyttöystävä, tunkee muitakin tarjokkaita seuraasi, mutta kun suhde katkeaa ja olet yksin, kaikki häipyy. Ketään ei kiinnosta enää seurasi.
      Näin se menee. Jotenkin se näkyy "naamasta". Elämäniloisuus vetää puoleensa.

    • LuontainenVaistoOhjaa

      imisen luontainen vaisto pakottaa syvällä alitajunnan hiljaisessa sopukassa syrjimään yksinäisiä sillä aikoinaan on opittu solujen ydintä myöten kokemaan yksinäiset uhkina, erillaisina, viallisina tai heikkoina mikä voisi haitata yhteisön toimintaa. Pahinta on se että tämä toiminta on tiedostamatonta eikä siihen pystytä täysin itse vaikuttamaan. Kun se on kerran koodattu soluihin, niin yhteisöstä eristäminen ja yksinäisen eristäytyminen jatkuu vielä pitkään tulevaisuuteen ennen kuin se katoaa jos on kadotaksee. Vai voivat tiedostamattomat luontaiset vaistot ylipäätä kadotakkaan? Ihminen on kuitenkin vain eläin muiden eläinten joukossa...

    • Myhighway

      Omasta puolestani en merkityksellistä yksinäisyyttä ihmisessä kovin äkkiä sinne tai tänne. Yksinäinen voi olla niin monesta syystä. Joskus yksinäisissä on jotain "vikaa" ja määrittämätöntä "vastenmielisyyttä". Ei kuitenkaan ollenkaan aina. Minä yksinäisenä ihmisenä en suinkaan kääntyisi ensimmäisenä kriteerinä hakemaan muita yksinäisiä. Minulle olisi kyllä tarjottu eko/elolokoeroita tarjolla olevista yhteisöistä. Ei kiitos. Mieluummin yksin yksinäinen kuin kenen tahansa yksinäisen muun seurassa taikka siinä elolokerossa mitä yhteisöissä olisi suht kivutta ollut tarjolla.

      • Myhighway

        Ja voihan sitä olla yksinäinäsitäkin yksinäisempi vaikka olisi kuinka seuraa. Joskus se vaan phentaa yksinäisyyttä.


    • HeiijaOikeesti

      Ois väkevä tutustua, vaikka sinuun - internetihminen..

    • halooväärinajateltu

      Yksinäisissä ei ole mitään vikaa !Kummallinen väite eräällä kirjoittajalla.
      Kaikki me ihmiset ollaan erilaisia. Erilaisuus ei ole vika.

      • Osleidys

        Itseäni myös ihmetytti tuon aiemman kirjoittajan kirjoitukset monien yksinäisten " vioista" sekä "määrittämättömästä vastenmielisyydestä".

        Ikävä asenne kirjoittajalla kertakaikkiaan. Sain tekstistä sen mielikuvan että kirjoittaja on asettanut itsensä muiden yksinäisten yläpuolelle. Ikäänkuin tietävänä katselisi norsunluutornistaan rahvasta.

        Tosiasia kuitenkin on ettei tässä maailmassa ole ainuttakaan täydellistä ja virheetöntä yksilöä. Kaikki me olemme epätäydellisiä puutteinemme ja virheinemme.


      • Myhigh
        Osleidys kirjoitti:

        Itseäni myös ihmetytti tuon aiemman kirjoittajan kirjoitukset monien yksinäisten " vioista" sekä "määrittämättömästä vastenmielisyydestä".

        Ikävä asenne kirjoittajalla kertakaikkiaan. Sain tekstistä sen mielikuvan että kirjoittaja on asettanut itsensä muiden yksinäisten yläpuolelle. Ikäänkuin tietävänä katselisi norsunluutornistaan rahvasta.

        Tosiasia kuitenkin on ettei tässä maailmassa ole ainuttakaan täydellistä ja virheetöntä yksilöä. Kaikki me olemme epätäydellisiä puutteinemme ja virheinemme.

        No voi haloo nyt taas... Kyllä se olen minä jos kuka joka on asetettu roskiin ja tunkioille. Itse en asettele itseäni mihinkään korkeuksiin, mutta tässä iässä minulla on kyllä ihan oikeasti muita(kin) kriteereitä ystävyydelle kuin pelkkä toisen yksinäisyys. Saa olla tai olla olematta yksinäinen jos muuten synkkaa.


    • vainiind

      Itse olen huomannut saman.

      Esim. työporukassa kaikki muut seuraa toisiaan instagrammissa ja Facebookissa. Kukaan ei alaknut seuraamaan minua, vaikka tietävät, että olen mm. IG:ssä ym.

      Olen kyllä ns. hyvin päässyt mukaan työporukkaan, mutta kukaan ei halua olla mun kaveri työn ulkopuolella. Käsittääkseni muu työporukka kaveraa myös työn ulkopuolella ja heillä on myös muita ystäviä. Itselläni ei ole yhtään ystävää. Työporukassakin olen tajunnut olevani ulkopuolinen, vaikka ns. olen päässyyt sisään työporukkaan.

    • väsynyt1

      Olen huomannut myös asian.
      Pahinta on jos kerrot että olet yksinäinen, silloin viimeisään ihmiset kaikkoavat. Luulevat kai että takerrut heihin kiinni tai alat vaatia jotain mitä he eivät halua antaa vaikka sinulla ei ole mitään sellaista edes mielessäsi.

    • Pirukutökkii

      Olen 58v. nainen. Sen olen huomannut että kun liikun aina yksin asioillani, lenkeillä jne. on pari-kolme miestä kait pistänyt sen merkille ja tunkee seuraani esim. kaupan pihalla tms. Olen toki helppo lähestyttävä ja itsekin otan kontaktia melkeinpä kehen tahansa ilman sen kummempia.
      Asiahan olisi positiivinen jollei papparaisten jutuista kuultaisi läpi aivan kuin omaishoitajan etsiskely. En jaksa kirjoittaa esimerkkejä, mut siivousapu, autokuski, kauppakaveri... aargh.
      Hyvässä ja sutjakassa kunnossahan minä olen, mutta eiköhän minulla ole kavereiden suhteen haaveena tasavertaisuus tai sit ei ainakaan mikään hätävarana olo. Olisiko tuommoisessa edes vastavuoroisuuteen mahiksia?

      Jotenkin vaan skitsoilen, että yksin liikkuminen saattaa myös altistaa hyväksikäytölle!!!

      Ymmärtääkseni en näytä epätoivoisen yksinäiseltä... kaikkea muuta. Olen ehkä niitä joista sitä ei sitten ulospäin näy, enkä ole tyrkky tai takertuva. Yksin liikkuminen on selvä signaali näin pienessä kaupungissa.
      Jos sit jonkun "ilmiselvä" yksinäisyys olisikin kavereita häätävä ominaisuus, on tässä myös mahdollista joutua mainitsemallani tavalla mm. vanhenevien henkilöiden turvaksi. Äh. Ymmärrättekö. Tokihan nuoremmistakin voi löytyä laskelmoivia ystäviä.

      • Lumetohtori

        Jospa ne papparaiset ovatkin juuri niitä epätoivoisen yksinäisiä. Voihan olla että he todellakin hakevat ilmaista kotiapua tai piikaa kun vanhuus pelottaa ja voimat ehtyy. Oudoilta iskumenetelmiltä silti kuulostaa, jos siivoamisista tms. puhutaan. Oletko ymmärtänyt heidät väärin?
        SPR ja seurakunnat toimivat linkkeinä myös vanhusten yksinäisyyden karkoittamiseksi tai sano niille miehille, että ottavat yhteyttä kunnan/kaupungin kotiapuun, sosiaalitoimistoon ja että siivous ja kauppa-apua kyllä saa kun sitä sieltä pyytää. Maksaahan se tietysti mut mikäs ilmaista olisi. Rupea papparaisten sosiaalineuvojaksi :-D


    • jipp_t

      Olen minä joskus ollut tuossakin asemassa kun toiset pyörivät kuin kärpäset ympärillä. Ei se ole mitenkään hyvä tilanne. siinä näkee entistä selvemmin, että pyörimisellä ei ole mitään muuta tolkkua kuin jokin pinnallinen syy. Sitä haluaa vain eroon niistä pyörijöistä.

      Muuta asennettasi. Ihanaa, että saa olla yksin. Saa tehdä mitä haluaa. Torilla tms voi vaihtaa muutaman sanan jonkun kanssa. Sitten on taas mukavaa olla yksin. Muut vaistoavat tämän.

      Jos jauhat, miten yksin olet ja toiset karttavat, sekin näkyy sinusta ja siitä tulee noidan kehä. Koita keksiä jotain aktiviteetia itsesi kanssa, että nuo rurhat ajatukset jäävät.

      Minulla on lähes aina ollut mukavampaa mennä yksin kuin jonkun kanssa. Oikeasti et edes haluaisi olla sen työporukan kanssa. Keksi itsellesi kivaa, niin löydät aitoa ystävyyttäkin ehkä ihan sivutuotteena. Minä olen aina itselleni se paras kaveri!

    • 070997-7

      Itsekin välillä luulen, että yksinäisyyden näkee. Mutta tuskinpa näin on, koska lähes kaikki uudet tuttavuudet ovat yllättyneet, ettei ole yhtään kavereita. Moni ei edes tajua vaikka sanon, ehkä ne luulevat, että ei ole vain sydänystäviä tai että on vain pari kaveria. Se on niin itsestäänselvyys, että kaikilla on muutama frendi, jopa kaikkein hiljaisimmilla.

      Se on kyllä totta, että parhaiten tulee muita tekemään tuttavuutta, kun olet jo jonkun seurassa. Ja pahimmassa tapauksessa se joku on mustasukkainen (ilman parisuhdetta eli hyvää syytä), joten uusia suhteita ei silloin oikein voi solmia. Se on se ilmiö, kun jollekin muullekin kelpaa, niin miksei minullekin.

      Hylätty ja syrjitty ihminen on mitä on todennäköisesti jostakin syystä, joka häiritsee suhteita. Hän on ehkä niin hiljainen ja jäykkä, että on tylsä. Hän on mahdollisesti myös outo, koska ei osaa olla rennosti muiden kanssa. Hänellä ei ehkä ole mitään annettavaa ja hänen ystävyytensä ei perustu siihen, kuinka hyvänä tyyppinä hän minua pitää vaan hänelle kelpaa kuka tahansa, joka kukaan ei luonnollisesti halua olla. Hänen seuransa pahimmassa tapauksessa stigmatisoi minutkin. Näin moni erityinen ihminen ajattelee.

      Tästä noidankehästä ei pääse oikein millään eroon, ellei joku satumainen onnenkantama, kuten poikkeuksellisen ennakkoluuloton ihminen, tule kohdalle.

    • Vai voisiko se ollakkin niin että yksinäisyys karkottaa ne jotka eivät ole arvoisiasi? Mikä muka tekee yksinäisestä yhtään sen huonompaa kuin siitä jolla on kavereita?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      7936
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2892
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2472
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      120
      2198
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1855
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      11
      1616
    7. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1459
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1456
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1415
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1374
    Aihe