9k ovipuhaltimet reistailee

pevi

Auto on juuri ostamani 9000 CSE vm. 97 ajettu 120000 km. Huomasin, että takaovien puhaltimet eivät toimi. Mittasin ACC:n liittimestä pinnit 38 ja 39. Pinnissä 39 näkyi 78 ohm kuorma, mutta 38 700 ohm. ACC2:ssa em. pinnit menee takaoven moottoreille, mutta tässä taitaa olla vielä uudempi ACC-malli ja pinnijärjestys ainakin toisen moottorin osalta on erilainen. En oikein jaksa uskoa, että kumpikaan moottori olisi näillä kilometrimäärillä rikki.

Onko kellään tiedossa olisiko näiden moottorien tai ACC:n osalta olemassa jokin todennäköinen "tyyppivika" ? Kun ACC:ltä kytkee takaovien puhallinmoottorit päälle minun autossa ei ainakaan kuulu releen vetoääntä mistään. Miten on muilla kuuluuko releen naksunaa tms.

10

589

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • petrisa

      Aja ACCII itsetesti painamalla AUTO ja VENT painikkeita yhtäaikaa. Itsetesti käynnistyy ja näytössä palaa lopuksi vikojen määrä (pitäisi olla 0).
      Sitä ennen voit mitata mainitsemistasi liittimistä jännitteet maita vasten.
      0V-----puhaltimet OFF
      7V-----puhaltimet MIN nopeudella
      11V----puhaltimet MAX nopeudella
      Jos jännitteitä ei tule täytyy ohjausyksikössä olla jotain vikaa. Releitä ei ole vaan ohjausyksikön sisällä on pääteasteet moottoreille.
      Ainakin ACCII systeemissä toimii näin.
      Jos jännitteet taas tulee aivan oikein täytyy vikaa olla moottoreissa tai niiden johdotuksissa.

      Mainitsemasi resistanssi 78 ohmia toisessa liittimessä on juuri oikea resistanssi, mutta se toinen viittaa huonoon liitokseen tai moottorin kulumiseen.

      Tietenkin on olemassa vielä se mahdollisuus että kyseissä automallissa on muutettu ACCII:n toimintaa siten että takaovien puhaltimet ovat tehokaampia malleja ja vaativat siten ulkoisen pääteasteen (aivan kuten lämmityslaitteen puhallin). Mutta tällöinkin ohjausjännitteet tulevat ACC-yksiköltä, jotka vain viedään erillisen pääteasteen (vahvistin) kautta moottoreille. Soita Saabin tekniseen neuvontaan ja kysy onko autossasi normaali ACCII.
      puh. 09540760.

      • pevi

        Testi menee läpi. Testihän mittaa ainakin sensorit ja servomoottorit, mutta en ole varma mittaako se lähtevät ohjaukset puhaltimille. Ainakin vanhempi ACC haistaa pääpuhaltimen katkoksen. Aion mitata kaikkien signaalien lähdöt maita vasten ovipuhallin päällä/pois jolloin saan selville mitkä signaalit ohjaa ovipuhaltimia. Avasin ACC siellä oli yksi rele, mutta se on todnäk. yli/ali jännitesyötön katkaisuun. ACC:ssä omn sisällä kaksi isoa tehotransistoria toinen varmaan pääpuhaltimen ohjaukseen ja toinen ovipuhaltimille. Lisäksi on kaksi isoa 5-kinttuista lutikkaa, jotka varmaankin ohjaa servomoottoreita. Kiitos puhelinnumerosta.


      • Achilles Viggen
        pevi kirjoitti:

        Testi menee läpi. Testihän mittaa ainakin sensorit ja servomoottorit, mutta en ole varma mittaako se lähtevät ohjaukset puhaltimille. Ainakin vanhempi ACC haistaa pääpuhaltimen katkoksen. Aion mitata kaikkien signaalien lähdöt maita vasten ovipuhallin päällä/pois jolloin saan selville mitkä signaalit ohjaa ovipuhaltimia. Avasin ACC siellä oli yksi rele, mutta se on todnäk. yli/ali jännitesyötön katkaisuun. ACC:ssä omn sisällä kaksi isoa tehotransistoria toinen varmaan pääpuhaltimen ohjaukseen ja toinen ovipuhaltimille. Lisäksi on kaksi isoa 5-kinttuista lutikkaa, jotka varmaankin ohjaa servomoottoreita. Kiitos puhelinnumerosta.

        Ovien moninapaliittimet ovat tonnarin sähköissä arkapaikka... jokaisessa tonnarissa mitä minulla on ollut on ollut niissä häikkää. Aloittaisin vian etsinnän niistä ja jättäisin ohjausyksikön vielä rauhaan.

        Ohjausyksikön päästä mittaamasi resistanssit viittaisivat siihen että toisella puolella on ylimenovastusta jossakin liitoksessa ja toinen puoli on ok (olettaen että pinnit olivat oikein).

        Itselläni on saman vuotuinen tonnari hieman enemmillä kilometreillä... ovipuhaltimet toimivat moitteettomasti, mutta kuskinoven moninapaliitintä olen jo joutunut puhdistelemaan. Edellisessä tonnarissani (-92) kävin kaikki liittimet läpi pariin kertaan ja toisella kerralla jouduin jopa uusimaan pinnejä kun vanhat olivat yksinkertaisesti syöpyneet pois.


      • Arsin
        Achilles Viggen kirjoitti:

        Ovien moninapaliittimet ovat tonnarin sähköissä arkapaikka... jokaisessa tonnarissa mitä minulla on ollut on ollut niissä häikkää. Aloittaisin vian etsinnän niistä ja jättäisin ohjausyksikön vielä rauhaan.

        Ohjausyksikön päästä mittaamasi resistanssit viittaisivat siihen että toisella puolella on ylimenovastusta jossakin liitoksessa ja toinen puoli on ok (olettaen että pinnit olivat oikein).

        Itselläni on saman vuotuinen tonnari hieman enemmillä kilometreillä... ovipuhaltimet toimivat moitteettomasti, mutta kuskinoven moninapaliitintä olen jo joutunut puhdistelemaan. Edellisessä tonnarissani (-92) kävin kaikki liittimet läpi pariin kertaan ja toisella kerralla jouduin jopa uusimaan pinnejä kun vanhat olivat yksinkertaisesti syöpyneet pois.

        Sitä se pidenetty suolasumukoe teettää,
        epäjalommat ainekset antavat periksi...


    • saab jo 19 v

      Itsellä sama vika vm -96, 9000 CS,takaoven puhaltimet ei toimi. Mittasin eilen pinni 39, noin 72 ohm, pinni 38 täysin maissa. Oletko jo löytänyt ratkaisun, onko pinnit tosiaankaan oikeat, vai onko jonkinlainen pääteaste. Olisi saatava toimimaan, koska kaikkien autossa olevien laitteiden tulee olla kunnossa :).

      • pevi

        ACC II on vaihtunut vuonna 95. Tämän jälkeen oikeat pinnit puhaltimille on 9 (vasen taka puhallin ) ja 10 ( oikea taka puhallin ). Molemmat on sinisiä johtoja. Itselläni oli vasen takamoottori oikosulussa, jolloin mitattaessa jännitettä se oli n. 0,2V koska ACC meni oikosulusta polvilleen. Otin moottorin irti ( riittää kun ottaa ovipahvin kaikki kiinnitysruuvit irti ja raottaa alareunasta, jolloin ylettyy irrottamaan ala- ja yläritilän kiinnitysruuvit ja moottori irtoaa. Kannattaa äheltää näin koska ovipahvin yläreunaa lasin viereen ei saa enää uuttavastaavasti paikoilleen ). Moottori oli tosiaan oikosulussa, mutta annettua sille hiukan virtaa ulkoisesta teholähteestä katosi oikosulku ??? ja moottori toimi mainiosti. Mikä lie karva palanut pois. Normaalisti moottori vie 12V jännitteellä virtaa 250 mA. Pinni 39 on takalasin releen käämi ja 38 liittyy ulkolämpötilan mittaamiseen EDU:n kautta.


      • saab jo 19 v
        pevi kirjoitti:

        ACC II on vaihtunut vuonna 95. Tämän jälkeen oikeat pinnit puhaltimille on 9 (vasen taka puhallin ) ja 10 ( oikea taka puhallin ). Molemmat on sinisiä johtoja. Itselläni oli vasen takamoottori oikosulussa, jolloin mitattaessa jännitettä se oli n. 0,2V koska ACC meni oikosulusta polvilleen. Otin moottorin irti ( riittää kun ottaa ovipahvin kaikki kiinnitysruuvit irti ja raottaa alareunasta, jolloin ylettyy irrottamaan ala- ja yläritilän kiinnitysruuvit ja moottori irtoaa. Kannattaa äheltää näin koska ovipahvin yläreunaa lasin viereen ei saa enää uuttavastaavasti paikoilleen ). Moottori oli tosiaan oikosulussa, mutta annettua sille hiukan virtaa ulkoisesta teholähteestä katosi oikosulku ??? ja moottori toimi mainiosti. Mikä lie karva palanut pois. Normaalisti moottori vie 12V jännitteellä virtaa 250 mA. Pinni 39 on takalasin releen käämi ja 38 liittyy ulkolämpötilan mittaamiseen EDU:n kautta.

        Kiitos tiedoista, täytyy ensi viikonloppuna testata miten on omassa.


      • JanMac
        pevi kirjoitti:

        ACC II on vaihtunut vuonna 95. Tämän jälkeen oikeat pinnit puhaltimille on 9 (vasen taka puhallin ) ja 10 ( oikea taka puhallin ). Molemmat on sinisiä johtoja. Itselläni oli vasen takamoottori oikosulussa, jolloin mitattaessa jännitettä se oli n. 0,2V koska ACC meni oikosulusta polvilleen. Otin moottorin irti ( riittää kun ottaa ovipahvin kaikki kiinnitysruuvit irti ja raottaa alareunasta, jolloin ylettyy irrottamaan ala- ja yläritilän kiinnitysruuvit ja moottori irtoaa. Kannattaa äheltää näin koska ovipahvin yläreunaa lasin viereen ei saa enää uuttavastaavasti paikoilleen ). Moottori oli tosiaan oikosulussa, mutta annettua sille hiukan virtaa ulkoisesta teholähteestä katosi oikosulku ??? ja moottori toimi mainiosti. Mikä lie karva palanut pois. Normaalisti moottori vie 12V jännitteellä virtaa 250 mA. Pinni 39 on takalasin releen käämi ja 38 liittyy ulkolämpötilan mittaamiseen EDU:n kautta.

        Vaihdoin männä kesänä koko sisustuksen ovi ja pilari pahvineen kaikkineen, en huomannut mitään erityistä ongelmaa ovipahvien takaisin saattamisessa(-96 9k). Siittä vaan irti jos on tarvis!


      • AN
        JanMac kirjoitti:

        Vaihdoin männä kesänä koko sisustuksen ovi ja pilari pahvineen kaikkineen, en huomannut mitään erityistä ongelmaa ovipahvien takaisin saattamisessa(-96 9k). Siittä vaan irti jos on tarvis!

        Mulla oli -89 tonnari ja tuli siitä otettua jostain syystä oviverhoilu irti eikä sitä kyllä millään saatu takaisin uutta vastaavaan kuntoon. Ei siinä suurta eroa ollu mut kuitenkin. Joku siinä meni aina väärin.


      • Jus
        AN kirjoitti:

        Mulla oli -89 tonnari ja tuli siitä otettua jostain syystä oviverhoilu irti eikä sitä kyllä millään saatu takaisin uutta vastaavaan kuntoon. Ei siinä suurta eroa ollu mut kuitenkin. Joku siinä meni aina väärin.

        Noissa tonnarin ovipaneeleissa on liikenteessä erilaisia kiinnikkeitä. Omassa -87 tonnarissa oli kolmessa ovessa ilmeisesti alkuperäiset pikkuiset v-muotoon kantatut sisä- ja ulkopuolisilla vastakynsillä olevat kiinnikkeet, mutta yhdessä paljon isommat, ovipanelin yläreunan sisäuraan jämptisti istuvat kiinnikkeet, jossa kynnet ottavat teipattuun ovipellin yläreunaan kiinni. Liekö nuo isommat sitten uudempia, ainakin tuo isommilla kiinnikkeillä oleva ovipaneli oli ainoa mikä oli kunnolla paikallaan, muut irvisteli vähintään takakulmasta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

      Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      93
      1438
    2. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

      Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      184
      1400
    3. 76
      1175
    4. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

      Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      90
      1125
    5. Tekis mieli tulla rakastelemaan sua nyt heti

      Heti eikä kolmastoista päivä.
      Ikävä
      81
      985
    6. j miehelle

      Mitä meille oikein tapahtui?
      Ikävä
      83
      979
    7. Me emme...

      Näe, emmekä kuule toisiamme. Ajattelen silti sinua joka päivä💔
      Ikävä
      39
      952
    8. Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa

      Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa
      Kemijärvi
      66
      905
    9. Satonen Kelaan, on paras mies ?

      Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v
      Kansallinen Kokoomus
      78
      888
    10. Korjaamo Kiesifix

      Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/
      Oulainen
      5
      841
    Aihe