Epäilen hamsteriani naaraaksi/myytiin uroksena

Vkhtalvikko

Heippa! Epäilen tosiaan venäjänkääpiöhamsteri talvikkoani naaraaksi, vaikka se myytiin Itäkeskuksen Faunattaressa uroksena. Kasvattaja ei ilmeisesti ole virallinen eikä myöskään ole suomalainenkaan ainakaan tietääkseni, koska nimi on Antela. Sukunimeä en tiedä, koska siitä ei mainittu eikä syntymätodistuksessakaan ollut muuta kuin kasvattajan etunimi ja Stitchin syntymäaika ja sukupuoli... Stitch on nyt 7vk vanha, eilen täytti sen verran. Ostin sen 17.6.2017.

Minulla oli kaksi roborovskia taannoin, ja toisella niistä kivekset näyttäytyivät vasta 7-8vk iässä. Se oli muutenkin pienikokoinen ja villimpi kuin veljensä, eli oli silläkin tavalla vaikeampi tutkittavampi. Stitchillä en tunne minkäänlaisia palloja tuolla, vaikka kokeilin eilen hetken verran ja totuttelin samalla hieman käsittelyyn. Minulla ei ole kokemusta sukupuolien tunnistamisesta muulla lajilla kuin hiirellä, sekin tehtiin melkein kun olivat luovutusiässä.

Kaipaisin apuja enemmän siinä, miten toimia jos Stitch onkin naaras ja vahingossa kantaakin poikasia? Ei ole kokemusta hamsterinpoikasista, ja kokemukset ennen kaikkea ovat tervetulleita. Kaiken mahdollisen tiedon yritän ahmia netistä tottakai, mutta kokemuksia tarvittaisiin myös. Yritin myös googletella löytyisikö kasvattajaa mistään mutta ei löytynyt... JOS siis olet ostanut Helsingissä Itäkeskuksen Faunattaresta talvikon näihin aikoihin, löytyykö syntymätodistuksesta kasvattajan nimenä Antela?

Minun mielestäni Stitch on ihan puhdas talvikko, ei näytä hybridiltä. Helmiäissafiiri on väriltään ainakin omasta näkemyksestäni. Olen vertaillut eri värejä keskenään ja vaikuttaa eniten helmiäissafiirilta. Muut eläinkaupassa olivat normaaleja väreiltään. Vaikutti että yksi jopa astui toista siellä terraariossa, vaikka luulin ensin että se on tappelua. Nyt kun epäilen Stitchiä naaraaksi, voi olla että se oli juurikin astumista jota näin... En ole varma, koska näiden hamstereiden sivulla oli mökki ja se häiritsi etten osannut sanoa oliko tappelua vai astumista.

Koskaan ei ole vastaavaa käynyt aikaisemmin, on ollut roborovskeja, syyrialaisia, talvikko ja jopa kiinankääpiöhamsteri aikaisemmin mutta koskaan en ole törmännyt vastaavanlaiseen. Olen ostanut talvikon, roborovskin ja muutaman syyrialaisen Vantaan Myyrmäen Faunattaresta, ja siellä on sentään sukupuolet osattu katsoa... Tosin siellä on enemmän tukkueläimiä myynnissä ja suurin osa sieltä ostetuista on kuollut ennen aikojaan/kasvaimeen. Mutta se on asia erikseen.

Kiitos jos luit koko litanian, apuja ja tietoja todellakin tarvittaisiin!

3

121

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tee.oikein

      Itseäni häiritsee kasvattajana keskustelupalstalla kysely ja palautteen antaminen. Jos kyseessä olisi edes hamsterifoorumi, niin ok, mutta ei - valitsit suunnilleen mahdollisimman huonon paikan kysellä neuvoja.

      Mitä jos ottaisit yhteyttä ostopaikkaan? Ota hyvälaatuinen kuva hamsterin sukuelimistä ja mene näyttämään myyjille. Jos siellä on käynyt vahinko, niin Faunatar varmasti korvaa aiheutuneet vahingot kun eettisen eläinkaupan sertifikaatinkin ovat saaneet.

    • niiskuli6

      http://dwarfhamsterhome.com/sexing-dwarf-hamsters/

      Jep, ei keskustelupalstalla huutelu tilannetta helpota. Oikea osote kysymyksille on ostopaikka. Hamsujen sukupuolen erottaminen on sen verran helppoa ilman laskeutuneita kiveksiäkin, että täysin ammattitaidottomia ovat kyllä olleet, jos on väärin tunnistettu. Linkissä hyvät ohjeet.

    • Vkhtalvikko

      Kiitos vastauksista. Rekisteröidyin Hamsterifoorumille ihan muuten vaan ylipäätään hamsterikokemusta lisää hankkimaan. Katsoin sinun, niiskuli6 linkittämät kuvat ja ihan uros tuo on. Voi olla että tosiaan kivekset eivät vain ole laskeutuneet. Pelästyin paljon koska ei tuntunut eikä näkynyt niitä kiveksiä siellä. Naaraista muutenkin enemmän kokemuksia kuin uroksista. Ja ennen Stitchiä kokemuksia vain kahdesta kääpiöhamsteriuroksesta...¨

      Mutta tosiaan, tuollaiset tapaukset eivät silti ole harvinaisia... eivät kuitenkaan ole yleisiä mutta eivät myöskään mahdottomia. Juurikin Hamsterifoorumilta luin yhdestä talvikko "naaraasta" joka paljastuikin urokseksi. Ja se oli myyty Faunattaresta kuulemma. Että niin...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      75
      2270
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      175
      1771
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      162
      1629
    4. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      50
      1392
    5. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1388
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      296
      1251
    7. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      135
      1119
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1063
    9. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1062
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      55
      948
    Aihe