Moi. Itse asun puolisoni kanssa ja hänellä on adhd ja hän sai aikoinaan lääkkeeksi concertan. Sen jälkeen on alkanut hirveä epäily minua kohtaan millon olen pettämässä, varastelen häneltä, piilottelen tavaroita ym. Eli elämä mennyt semmoseksi ihmeen vainoharhaseksi suoraan sanottuna helvetiksi. Eli onko kenelläkään kokemuksia näistä concertoista, että tuoko vainoharhaisuutta?
Concerta/vainoharhaisuus
5
2052
Vastaukset
Tää vastaus nyt ei ehkä ap kysyjää enää tavoita, mutta jos joku muukin etsii vertaistukea..
Miesystäväni (emme asuneet yhdessä) sai aikuisena adhd-diagnoosin ja siihen sitten lopulta lääkäri suostui kirjoittamaan concertaa. Mies oli alkuun tosi tyytyväinen, että sai lääkkeen ja se tuntui auttavan arkeen. Iloittiin yhdessä, että vihdoin löytyi apua.
No, reilun viikon päästä miehen yhteydenotot alkoivat olla tosi tylyjä, suorastaan v*ttumaisia, suuttui oudoista asioista ja syytti minua kaikesta. Epäili kai, että salaan häneltä jotain ja että olen itse käyttäytynyt tahallani häntä kohtaan väärin. Kun sitten tapasimme, tuntui kuin koko mies olisi ollut joku aivan toinen katsetta ja olemusta myöten, tyly, kylmä, tunteeton.
En tietenkään voi tietää, oliko syynä juuri concerta , mutta itse en keksinyt mitään muuta selitystä miehen käytöksen täydelliselle muutokselle. Vai veikö concerta tunteet jotenkin pois? Rakkaus kuoli lääkkeen avulla?? Vai tapahtuiko samaan aikaan vain sattumalta jotain muuta, mikä aiheutti tuon muutoksen? En vieläkään tajua, enkä saa varmaan koskaan tietää, koska erosimme lopulta tämän muutoksen takia. Mies ei itse tuntunut edes huomaavan, että muuttui :(- Anonyymi
Kuulostaa pelottavan tutulta. Meilläkin yht äkkiä elvance lääkkeen alottamisen jälkeen alkoi epäilyt että piilotan tavaroita tai teen jotain selän takana. Persoona muuttui juuri samanlaiseksi kun kuvailit miestäsi. Etäinen, tyly, tunteeton, kylmä ja omassa maailmassaan. Ei tajunnu eikä hyväksynyt et lääke muutti persoonaa vaikka yritin sanoa monta kertaa. Erottiin mekin.
- Ex-harhainen
oma kohtasesti voin sanoa että lääkitys pitäisi lopettaa tai vähentää annosta heti, kun kerta psykoosin ensi oireita nuo... varsinkin jos mistään stimulantti lääkityksestä ei ole kokemusta niin pitäisi olla tosi varovainen jo lääkärinkin annostuksen ja seurannan kanssa!
itsellä samat oireilut oli, luulin puolisoani varkaaksi(mitä hän todella ei ollut).
Hän jaksoi inttää että pääsisi lääkäriin mukaan jossa lääkäri sitten tajusi tilanteeni.
pidettiin pieni tauko lääkkeestä ennen kuin aloitettiin pienemmällä annoksella (18mg) ja untatukemaan myös unilääke (zopinox).
kesti noin viikon ennenkuin itse tulin tähän maailmaan takaisin ja rupesin tajuamaan mistä olin oikein syytellyt puolisoani! onneksi hän tuli lääkärille ja jaksoi seisoa vierelläni kyseisen lääke kokeilun ! mielestäni lääkärin pitäisi paremmin varoittaa näistä mahdollisita harha oireiluista (tosin lukeehan se pakkaus selosteessa)
voimia teille sinne.- ex-harhainen
niin ja vielä että olin 2-3 kertaa yksin käynyt jo lääkärillä ennen puolisoni mukaan tuloa ja lääkäri ei ollut tajunnut tilannettani, minä itse sitä vähemmän.
- Anonyymi
Vanha ketju mutta kommentoin kuitenkin. Löysin aiheesta mielenkiintoisen artikkelin:
https://www.mediuutiset.fi/uutiset/adhd-laakkeisiin-halutaan-varoitus-riskeista/c2592613-89ab-39f3-ac9c-309314ccea87
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik123760MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar761980Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5421608Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin831267Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671077Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s331018Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt214898Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60873- 171844
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3788