Vaivaisenluu, onko kellään ?

ruskankulkija

Hemmetti kun alkoi vihoitella. Muka hyvät lenkkarit ostin, mutta niistä suuttui kerrassaan.
Koskaan en korkkareita nuorenakaan käyttänyt, vaan niinpä vain karseet vaivaisenluut tuli. Yleensä ovat ihan rauhassa, mutta nyt taas karsee ärtsyily.
Mistä hemmetistä saan hyvät lenkkarit pohjoisen reissulle ym. ? En minä mainosihminen ole, kunhan vuan tuas pähkäilen.

20

1096

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei niiden kenkien lenkkarit tarvitse olla.
      Osta parinumeroa isommat joustavasta materiaalista tehdyt kävelykengät jo vain sopeutuvat muhkurat mukaan kävelylenkeille ja itseasiassa jokapaikkaan.

      Ostin Hollannista Venicen kävely"lenkkarit". Nyt melkein aina jalassa, ovat niin sopivat joka lähtöön.

      • bessie-

        Otin kerran poikani hylkäämät, minulle n. 1½ numeroa liian isot kengät reissujalkineiksi ja se osoittautui suureksi virheeksi. Kengät tuntuivat tosi hyviltä jalassa, ja olin niillä jo aika paljon kävellyt täällä kotinurkilla, ulkoiluttanut koiraa, pyörinyt kaupungilla yms., ei mitään ongelmia.

        Reissussa niitä tuli. Laiturilta pikkuveneeseen meno oli todella kömpelöä ja hankalaa, sattui vesirajakin olemaan harvinaisen alhaalla. Kengät eivät tuntuneet tarpeeksi 'luotettavilta' eivätkä tukeneet oikealla tavalla. Normaalisti olisin hypännyt, mutta olin jo pitkiä laitureita kulkiessani huomannut kenkien 'epävakauden', ja sen takia kynnys hyppäämiseen oli liian korkea. Joten kuten laskeutumalla ja muiden käsiin tukemalla pääsin veneeseen. Aikanaan maaston puolella oli todella hankalaa. Epätasaisessa maastossa koko ajan ja erityisen hankalaa jyrkissä laskuissa. Harmitti itseni ja ennen kaikkea muiden takia, olin hidaste.


        Vaivaisenluusta ei ole kokemuksia, mutta en usko, että 2 numeroa liian iso kenkä on toimiva ratkaisu. Liian isossa kengässä jalat väsyvät ja rasittuvat ja hiertymiäkin voi tulla.


      • bessie- kirjoitti:

        Otin kerran poikani hylkäämät, minulle n. 1½ numeroa liian isot kengät reissujalkineiksi ja se osoittautui suureksi virheeksi. Kengät tuntuivat tosi hyviltä jalassa, ja olin niillä jo aika paljon kävellyt täällä kotinurkilla, ulkoiluttanut koiraa, pyörinyt kaupungilla yms., ei mitään ongelmia.

        Reissussa niitä tuli. Laiturilta pikkuveneeseen meno oli todella kömpelöä ja hankalaa, sattui vesirajakin olemaan harvinaisen alhaalla. Kengät eivät tuntuneet tarpeeksi 'luotettavilta' eivätkä tukeneet oikealla tavalla. Normaalisti olisin hypännyt, mutta olin jo pitkiä laitureita kulkiessani huomannut kenkien 'epävakauden', ja sen takia kynnys hyppäämiseen oli liian korkea. Joten kuten laskeutumalla ja muiden käsiin tukemalla pääsin veneeseen. Aikanaan maaston puolella oli todella hankalaa. Epätasaisessa maastossa koko ajan ja erityisen hankalaa jyrkissä laskuissa. Harmitti itseni ja ennen kaikkea muiden takia, olin hidaste.


        Vaivaisenluusta ei ole kokemuksia, mutta en usko, että 2 numeroa liian iso kenkä on toimiva ratkaisu. Liian isossa kengässä jalat väsyvät ja rasittuvat ja hiertymiäkin voi tulla.

        Otetaan uusiksi.

        En tee eräretkiä metässä, en kykene hyppäämään veneeseen. Mökkini piha on mukkulainen, mutta ei tässä jurkkiä laskuja ole pientä ylä ja alamäkeä.
        Minulla on vasemmassa jalassa liikavarvas joka vaatii tilaa kengässä.
        Ihmisen jalka myös levenee ja siten kenkien koot isonee ja jos vielä liikavarvas mukana vaeltelee se antaa aiheen etsiä erilaisia vaihtoehtoja.

        Ostin kalliit lenkkarit, olisi myynnissä, liian pieni koko joka osoittautui aika lyhyen ajan kävelylenkkien jälkeen.


    • Onko se sama kuin "hallus valgus"?

      Niitä kai on myynnissäkin sellaisia, millä saa väännettyä pottuvarpaan takaisin oikeaan asentoon, jos ei kovin pahaksi ole päässyt.
      Minulla auttoi, kun pidin jonkun aikaa aina kotona ollessa pientä vaahtomuovista kissan lelupalloa pottuvarpaan ja sen viereisen varpaan välissä.

    • hajanaistenkenkienlotina

      Kumisaappaat kunnollisilla sukilla, niillä pötkii pitkälle. Kirjoita tussilla varsiin teksti, vaivaisenluu saappaat.

    • Suvaitsevainen.ikiopas

      Liity mustalaisiin, ikuisiin vaeltajiin.
      Heiltä saat kunnon hai- saappaat.
      Kelille kuin kelille.

    • Salomonin vaelluskengät ostin eka pitkälle kävelyreissulleni 5 vuotta sitten. Niillä olen kävellyt satoja kilometrejä ilman jalkaongelmia. Samat kengät pelittivät myös vuoristovaelluksella. Kuiville ja lämpimille päiville ostin myöhemmin vaellussandaalit - kalliit mutta tosihyvät.

      Nuo Salomon-merkkiset on olleet suosikkini myös kotimaan lenkeillä syksyisin ja keväisin, koska ovat sopivan tukevat mutta taipuvat kuitenkin. Talvellakin olisin käyttänyt mutta liukkailla keleillä ovat epäluotettavat. Eikä nilkan peittäviä oikein iltalenkeille viitsi näin kesällä ottaa. Mutta toivon että kestäsivät vielä yhden caminon? Tai ainakin ruskaretken syksyllä.

      Pakko tässä on lähteä lenkkariostoksille. Vaikka jotkut Eccot on tosi hyvät jalassa niin kävelylenkeille ne ei ole parhaat mahdolliset - totesin just tänään. Hirvittää kun virheostoksen mahdollisuus on todella suuri, vasta hyvän aikaa käytettyinä tietää ovatko kengät/lenkkarit hyvät vai ei.

      Niin, kun on tuo vaivaisenluukin... :(

      • ruskankulkija

        Kiitos hyvästä viestistä! Olen katsellut netistä malleja, mutta sovittamatta ei uskalla ostaa.
        Ostin muutama viikko sitten kesälenkkeilyyn semmoiset jotka kaupassa tuntuivat hyvälle, mutta pienellä lenkillä jalat ärtyivät.
        Kontion perinteiset kumisaappaat ovat tosiaan ainoita oikeasti väljiä.


    • Jalkaterapeutilta saa voimisteluohjeita, jotka myös auttavat ja varmaan noita oikaisijoita jotka Tellukka mainitsi.
      Jos kovin pahaksi menee, kannattaa kääntyä lääkärin puoleen.

      • vapaat.haralleen

        Niitä on sellaisia erilaisia silikoonisia varpaiden erottajia.
        Itse sain vaelluskengistä aikamoiset rakkulat ja hiertymät päivän vaelluksella vaikka olin mielestäni kengät "ajanut sisään". Koska kengät olivat kalliit en raaskinut niistä luopua. Tilasin noita varpaiden erottelijoita ja lisäksi käytän lampaanvillaa jos vaeltelen pitempiä matkoja.


    • Kokeillut

      Aloita tehokas varvasjumppa heti niin eiköhän ruskan aikaan jo helpota.

    • Em. wanhojen salomonien kestävyyttä arvuuttelen. Olen kävellyt niillä jo tosi paljon. Jostain luin että 900 km saattavat kestää. Hyvät on olleet, ja ovat. En pitkillä vaelluksillakaan (noin 8-kiloinen reppu selässä) ole saanut yhtään rakkoa, vaikka vesikellorakkulat ovat vaeltajien yleistäkin yleisempi riesa. Vinkki: kahdet sukat, alla liukkaammat ja ohuet, päällä hyvälaatuiset tukevammat.

      Noihin salomoneihin turvonneetkin varpaannivelet on sopineet hyvin. Lappiin ne tietysti otan nyt syksyllä. Ehjiltä näyttävät vielä.

      Mutta nyt siis tarvitsisin kesän iltalenkeille kevyemmät HYVÄT lenkkarit. Ei auta, pitää lähteä kiertämään kauppoja. Jos ei löydy niin vähennän sauvalenkkejä ja lisään pyöräilyä.

    • IsoKenkäinenNainen

      Kun onnistun ostamaan hyvin toimivat ja jalkaan sopivat lenkkarit tai pitkäänkin kävelemiseen sopivat sandaalit, ostan yleensä toisen parin kaappiin odottamaan.

      Eilen kävin taas ostamassa joustavapohjaiset, jalkaani erinomaisesti sopivat kävelysandaalit alennusmyynnistä edullisesti. Olin jo testannut ja hyväksi havainnut samanlaisen parin. Kohtuullisen kapealestisiä numero 43 kenkiä ei ole kenkäkaupoissa tai -osastoilla ihan aina tarjolla. - Saapa nähdä, kuinka kauan tulen kävelemään samanlaisilla lenkkari-sandaaleilla.

    • 09876543pp

      Monilla tehtailla on erikoisleveitä kenkämalleja. E tai EE, EEE, sekä D, 1D, 2D jne. ovat näiden
      leveiden mallien tunnuksia, on muitakin leveysmerkintöjä tehtaasta riippuen.
      Hyvillä tehtailla on myös erikoiskapeaita malleja,
      Erittäin korkealaatuinen, israelilainen NAOTvalmistaa leveää mallia.

    • 11d123123123

      Vaivasenluulaastari 5kpl pakkaus. Yksi kestää kiinni noin 10pv, liimautuu pikkuhiljaa ihoon ja helpotus on nähtävissä jo seuraavana päivänä. 7€ 70pvm helpotus elämään ja nimenomaan lenkkeilyyn.

    • staka

      Hahhaa. Vuosi -18 jäi näköjään tässä ketjussa väliin, kuka lie nostanut ketjun.

      Tämänhetkinen kokemus ja tieto on, että mene ja leikkauta se nivel! Itse leikkautin vajaa vuosi sitten ja oikein hyvä ja jopa kaunis tuli vasemman isovarpaan nivelestä. Aika kauan leikkauksen jälkeen kipuili, mutta vaiva oli sen arvoista. Sattui ilmeisesti hyvä kirurgi, ja vielä erinomaisen mukava nuori nainen oli hän. Suosittelen. Nyt sopii kaikki vanhat tanssikengätkin jalkaan - ja tanssittu on ;-)

    • Itse huomasin, että juostopohjalliset tuntuvat mukavalta, eikä kävely tunnu rasittavan jalkoja ollenkaan. Ei niistä varmaan mitään haittaa vaivasenluillekaan olisi. Suosittelen kokeilemista.

      Joustavapohjaiset kengät ja joustopohjalliset ovat nostaneet jo monen ihmisen elämänlaatua. Joku kertoi, että polvi- ja lonkkakivutkin ovat kadonneet. Ei kuulosta yhtään hassummalta.

    • Anonyymi

      Mulla vaivaisenluun oireillessa parhaiten toimii paljasjalkakengät. Ensin mulla oli käytössä ihan vaan kevyet versiot, mutta sitten hankin sellaiset "vaelluskengät", jotka siis kestää jonkin verran myös kosteutta. Siis tällaiset: https://hyvinvointitori.fi/parhaat-paljasjalkakengat/

    • Anonyymi

      Kihti iski vasempaan isovarpaaseen , valkosta viikkoa pukkaa :´(

      Per-kel

    • Anonyymi

      Onneksi ei ole. Kerran 80- luvulla isovarpaan tyvinivel kipeytyi niin että en pystynyt kävelemään kunnolla moneen päivään ja samantien jätin kaikki korkkarit ja siirryin matalampiin max 4 sentin korkoihin ja leveämpilestisiin kenkiin. Sen jälkeen ei ole kertaakaan enää edes oireillut.

      vn

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1247
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      17
      1225
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1159
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1154
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1134
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1133
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      0
      1118
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1114
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1105
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1100
    Aihe